Dagslurar för en 10-månaders

Skriv svar
Piggelin

Dagslurar för en 10-månaders

Inlägg av Piggelin »

Hej,

våra nätter är ljuvliga, det fungerar sååå bra med läggning och Agnes sover till strax efter 6 varje dag (ska vara kl. 7, numera gör vi ingenting när hon vaknar, hon är alltid glad, vi tar inte upp henne för tidigt). MEN dagslurarna fungerar inte. Hon ska sova 10-1130 och 15-1545. Första luren blir gärna bara 45 min. Vi är nästan alltid ute och går med henne i vagnen, står den stilla blir luren ca 30 min. Andra luren kortar hon oftast själv till 30-35 minuter. Vi har haft problem med detta tidigare (innan och i början av kuren).

Vill så gärna att hon sover 1,5 timme på förmiddagen. Hur ska vi få till det? Är det (redan) dags att korta em-luren till 20 minuter? Agnes är 10 månader nu och sömnbehovet ska då vara ca 14 timmar (nuvarande schema ger 14 tim och 15 min, men det sover hon i princip aldrig).

Snälla kloka människor därute, har ni några goda råd att ge oss?

/Piggelin
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Hej :lol:

Vega var också ungefär 10 månader när det började strula lite med dagsömnen, precis som du beskriver.

Mitt förslag är att flytta fram första luren till 11.30-12.00 och lägga en 20 minuterslur på em tex 15.30-15.50.

Nästa steg blir att flytta fram första luren ytterligare och sedan ta bort emluren helt, men det dröjer säkert ett tag till.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej! :lol:
Tror att Linda menar 10.30-12 och 15.30-15.50!
Hade precis samma "strul" med Emma när hon blev 10 månader!

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

:oops: tack Tessan, självklart menar jag 10.30 och inget annat :lol:
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Okej, ska testas inom kort. Blir tårögd av att få svar så snabbt! Känns underbart att inte vara ensam om sina problem.

1000 tack!

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

En fråga till: tror ni att vi ska satsa på inomhus i spjälan istället för att alltid vara ute och gå? Vad har ni för erfarenheter? Helst vill man ju förstås att alla alternativ (inne, ute, stilla, rullande), ska fungera....

/Piggelin
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:
Emma sov som en klocka i sin vagn under dessa lurar i 4 månader (de låg ju på andra tider men vagnen har fungerat jättebra).
Nu när jag la om till en lur så ville hon helt plötsligt inte alls sova i vagnen :lol:
Mycket roligare att sätta sig upp och kolla läget i naturen!!!
Om du tittar på tråden om selning i vagnen som jag skrev nyss så fick jag till det idag och är jätteglad för det!!
Det är jätteskönt att de kan sova i vagnen tycker jag eftersom man nu då kan ge sig iväg på ett annat sätt. Särskilt nu när det är sommar så kan det ju vara så att man vill vara ute mer!!

Lycka till,
Kram Tessan

p.s
Emma sover på rygg med sele!
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

hej :D

När Vega var yngre brukade jag alltid köra in nya sovtider i vagnen- mest för att göra det enkelt eftersom hon av naturliga skäl sov bra i en rullande vagn.

Nu sover hon nästan alltid i spjälisen på dagen. Jag tycker det är så skönt att ha händerna helt "fria" :shock: :wink: under hennes långpass- Är det fint väder tar jag med mig babywatchen och solar ute.

Jag var också lite "orolig" när vi helt övergick till sängen istället för rullande vagn, men det gick bra. Ha schemat klistrat på näsan. Ramsa vid ev uppvak och bete dig som vanligt så tar det bara några dagar till det sitter.

Nu sover Vega sina pass var som helst. I rullande vagn, stillastående vagn, spjälis, resesäng osv osv

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Hej :D

Suger i mig all info!!
Piggelin, min Ingrid gör precis som Agnes! Hon är 10 månader nu och kan variera sina dagslurar väldigt. Framför allt så vaknar hon efter en halvtimma om hon sover ute i vagnen.... Vi ska snart på semester och om hon ska vakna efter en halvtimma varje förmiddag så vet jag inte hur det ska gå...
Hon sover bra i sin säng inomhus men som sagt, inte i vagnen.
Tessan, hur löste du det med "somna i vagn-problemet"? Läste kanske inte rätt tråd, men jag hittade inte "lösningen" som du sa att du hade...


Kram
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
lace lola
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 13:45
Ort: Lule

Inlägg av lace lola »

Hej! :D
Jag har lite samma dilemma med min 10-mån tjej.
Om jag ska ändra och köra sov tiderna så här: 19-07, 10.30-12.00, 15.30-15.50 (då fattas det väl 10 min :? ) När har ni era mattider? hade svårt att få ihop det, har ngn tips :?: :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

lace lola: jag tror att jag skrivit våra tider till dig i en annan tråd men eftersom de funkar så bra tipsar jag igen :wink: :D
välling 07.30 (Leia är inte hungrig direkt vid 07)
gröt 10.00
"lunch" 14.00
middag 17.00
välling 18.30
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Här är vårt mat- och sovschema i sin helhet:

19-7 sova natt
7 välling
9.30 mellis
12 lunch
1430 gröt
1730 middag
1830 välling

Vi har nu övergått till sova 1030-12 och 1530-1550. Det har bara gått två dagar, så jag vill egentligen inte uttala mej, men ändå... Igår sov Agnes dryga timmen på fm (=OK) och väcktes efter 20 min på em. Idag sov hon 35 minuter på långa luren. Efter det fixade vi inte att låta henne få bara 20 min på em :oops: , utan det blev en standard-45:a. Nya tag imorgon!

/Piggelin
lace lola
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 13:45
Ort: Lule

Inlägg av lace lola »

hej igen :) !
Hur gör jag då jag ska ändra på sov tiderna? nu ska min stjärna sova eg 9.00 och jag ska flytta fram till 10.30...hon är sviiintrött 9.00 vill bara sova :?: :?:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej Lace Lola!

Kanske frukt vid 9 och social delaktighet kan pigga upp nu när ni flyttar fram sovtiden. Så gjorde vi med Olle och det funkar kanon.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

Mitt råd är: lyssna på ditt barn! Om du tror att t.ex. kl 10 är max vad hon klarar så välj det istället. Det går ju utmärkt att ha sovtid 10-1130 och 15-1520. Det enda som händer är att sista vakenperioden blir lite längre, men den var ju kortast av dom alla tidigare :wink: .

/Piggelin
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"