Har ingen egentlig fråga, men drabbades av skrivklåda och lyckorus över att vänta barn igen, så jag bara kände att nu måste jag göra entré på Barnaväntan-forumet (innan det är för sent
Inför förra förlossningen hade jag tyvärr inga positiva profylaxförebilder i bekantskapskretsen, hade inte läst i Barnaboken heller för den slukade jag först när dottern var 2-3 veckor gammal, och på föräldrakursen gav de intrycket att psykoprofylax och andningsträning var förlegat
Nu gick förlossningen bra ändå eftersom jag istället byggde upp min egen mentala träning baserad på min erfarenhet av klippklättring; jag körde avslappning, djupandning, mantra och gåstol tills jag var öppen 7 cm, men mot slutet av öppningsskedet hade jag behövt en annan andningsteknik. Kände verkligen hur diafragman och livmodern kolliderade (fast jag förstod inte det fysiologiska då), varje värk var som att slängas in i en vägg med elchock som krydda
Lär återkomma med mer konkreta funderingar här på forumet. Samt lite terapiskrivande som ovan för att faktiskt ta mig tid att vara lite mer gravid
Kanske fler som vill haka på här, oavsett om ni bara har lite skrivklåda eller om ni är profylaxproffs som kan ge lite förebildsskapande peptalk
Stor kram på er alla!