Lite skrivklåda och förlossningssnack

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Lena

Lite skrivklåda och förlossningssnack

Inlägg av Lena »

Hej alla goa människor!

Har ingen egentlig fråga, men drabbades av skrivklåda och lyckorus över att vänta barn igen, så jag bara kände att nu måste jag göra entré på Barnaväntan-forumet (innan det är för sent :lol: ). Jag har bf 24 juni och njuter gudomligt av att ha vår dotter hemma på dagarna samtidigt som jag jobbar deltid i min frilansfirma. Får ihop 3,5 arbetstimmar per dag tack vare hennes ensamlek och middagslur. Enda nackdelen är väl att man inte riktigt har tid att gå upp i sin graviditet. Har iallafall läst Att föda utan smärta och Innan du föder samt i Barnaboken och känner att det är dags att börja träna inför förlossningen nu. Dessutom tänker jag frigöra mer tid på nåt sätt så att jag kan hänga lite mer här inne. :D

Inför förra förlossningen hade jag tyvärr inga positiva profylaxförebilder i bekantskapskretsen, hade inte läst i Barnaboken heller för den slukade jag först när dottern var 2-3 veckor gammal, och på föräldrakursen gav de intrycket att psykoprofylax och andningsträning var förlegat :shock: .

Nu gick förlossningen bra ändå eftersom jag istället byggde upp min egen mentala träning baserad på min erfarenhet av klippklättring; jag körde avslappning, djupandning, mantra och gåstol tills jag var öppen 7 cm, men mot slutet av öppningsskedet hade jag behövt en annan andningsteknik. Kände verkligen hur diafragman och livmodern kolliderade (fast jag förstod inte det fysiologiska då), varje värk var som att slängas in i en vägg med elchock som krydda :lol: Men i det läget var det bara att suga i sig lustgas och hänga med. Eftersom jag lyckades behålla en positiv och trygg inställning även när det var jobbigt så har jag sammantaget en bra upplevelse från förlossningen, men jag är väldigt intresserad av att den här gången lära mig flämtandas. Dessutom vill jag lära mig rätt krystningsteknik. Här ska inte bajsas ut fler bebisar :D ! Ska gå en profylaxkurs här i Malmö om en dryg vecka, dock inte Wilsbys, men jag hoppas kursen är givande för det känns som att jag behöver höra hur flämtandningen ska låta.

Lär återkomma med mer konkreta funderingar här på forumet. Samt lite terapiskrivande som ovan för att faktiskt ta mig tid att vara lite mer gravid :wink:

Kanske fler som vill haka på här, oavsett om ni bara har lite skrivklåda eller om ni är profylaxproffs som kan ge lite förebildsskapande peptalk :D :D

Stor kram på er alla!
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt - skrivklåda och lyckorus, så ska det vara :lol: GRATTIS till nya lilla barnet i antågande :!:

Jag vet många som lärt sig flämtandas alldeles utmärkt efter sammandraget av psykoprofyolaxen i Barnaboken, om man nu inte kan få tag i boken Att föda utan smärta, där det hela står utförligare beskrivet.

Och själv födde jag ju faktiskt nio gånger utan smärta, och det var utan tvekan just flämtandningen som räddade livet, om man säger, på det hela.

Så lägg en fem minuters träning x 2 om dagen på den, efter instruktionerna - märkvärdigare behöver det inte vara :wink: :lol: Fast det är hög tid att börja öva nu :shock: om den ska gå mer eller mindre av sig själv när det är dags :!:

Den låter inte så mycket, den är nästan omrklig - just flämtande, snabbt och ytligt, genom näsan, från neutralläge, alltså där lungorna är varken fyllda eller tömda. Det gäller att lyckas hålla på lite längre för varje gång, innan man måste dra efter andan. Målet är 1,5 minut.

En baggis för en tunnluftsklättrare som du, eller hur :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lena

Inlägg av Lena »

Hehe, man kanske skulle höghöjdsträna inför förlossningen. Köra flämtandning på 3 000 m ö h, för att få fin syrekapacitet
:D :D :D
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena :D
Känner mig också lite skrivklådig ikväll :wink: visst är det underbart att vänta barn, och konstigt nog så känns det minst lika bra sjätte som första gången :lol: :!:
Det enda är att oron ökar för var gång, att något ska gå fel, att bebisen inte ska vara frisk osv, längtar till jag får göra ultraljudet, då har man gjort en milstolpe :wink:
Jag är nu ivecka 8-10, har inte så bra koll :oops: och mår ganska illa, är hungrig men har svårt att äta :roll:
Det enda som smakargott är mandariner och fil :shock: Bättre än min första graviditet, då ville jag bara ha ballerinakakor å mjölk :roll:
Har du någon föraning vilket kön du har på bebben :?:
Jag är bergssäker på att jag har en liten Tilde i magen, åsså måste jag vänta ända till november...
Nä, nu tror jag värsta "klådan" lagt sig, nu ska jag lägga mig å läsa :D
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lena

Inlägg av Lena »

Go´kväll!

Egentligen hade jag tänkt lägga mig nu, men jag ska bara.... typ... :lol:

Ja, vi vet faktiskt att det är en liten tjej som rumlar runt där inne i magen. Känns himla häftigt att veta. När jag väntade mitt första barn ville jag absolut inte veta könet. Jag ville låta barnet få vara en okänd magisk liten varelse inne i min kropp, en länk genom årmiljoner av evolution... ja, jag gillar att filosofera. :D Tyckte det var så maffigt att inte veta.

Så till min förvåning dök en helt annan syn på det upp under denna graviditet, dvs att jag tvärtom verkligen tyckte att det skulle vara mysigt att redan nu veta.

Vad coolt att du väntar ditt sjätte barn! Har du blivit ivrigare och ivrigare för varje graviditet, jag menar att längtan till själva barnets födelse blivit större? Förra gången levde jag så extremt i nuet under graviditeten, njöt varje vecka. Den här gången har jag längtat mer tills där jag är nu, typ ungefär en fjärdedel kvar av tiden. Nu kan man njuta av sin stora mage och samtidigt lugna ner sin iver över att få möta den lilla varelsen. Det är ju liksom en mer greppbar tidshorisont nu än i början av graviditeten.

När jag mådde illa i höstas brukade jag förresten göra smothies. Mums.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Har du nåt namn till tösen? Eller väntar ni på att se vad hon passar till, kanske? Tanken har slagit mig att ta reda på könet, men samtidigt vill jag fantisera och gissa också. En väninna tog för givet att jag skulle göra fostervattensprov, och då få reda på könet. Detta pga min ålder (36) som hon ansåg vara lite HÖG :x Men näää, jag vill inte leka Gud, skulle aldrig kunna "ta bort" barnet om det inte var friskt...Man kan bara hoppas att allt går bra, det finns ju inga garantier för resten av livet heller...

Det här med att varar gravid, är ju direkt ingen dans på rosor :lol: men den här rastlösa väntan har jag inte, det jag längtar mest efter är att börja känna fosterrörelser, först då känns det verkligt...
Sen har mina senaste graviditeter varit ganska smärtsamma, med foglossning från 2-3 månaden, och senast fick jag även ryggskott :cry:
Får nog inse att detta förmodligen är min sista gång att vara med barn, så jag ska verkligen försöka njuta :!:
Längtar bara tills illamåendet ger med sig, och denna avsmak jag har för all stekt mat :shock: men det är väl nån vits med det också :wink:
Ska passa på att "nanna middag" nu, när småtjejerna vilar,
Kram Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lena

Inlägg av Lena »

Nix, inget namn bestämt än. Har gått och smakat på några alternativ, men känner att nu får vi vänta tills hon har kommit och så får vi se hur det känns då :D

Hm, det där med fostervattenprov är onekligen en delikat fråga. Jag tog reda på mycket fakta när jag väntade mitt första barn. Kände ett behov av att väga riskerna mot varandra, att med hjälp av matematiken försöka få kontroll över något som ju inte låter sig kontrolleras egentligen... :? Precis som du säger finns det ju faktiskt så många olika saker som kan hända fostret/barnet. Vi valde att inte göra fostervattenprov den gången. I sommar fyller jag 40. Även om det bara är två år senare jämfört med första barnet så känns den där 40-årsgränsen på nåt sätt just som en gräns för mig. Lika rätt som det kändes att inte göra provet förra gången, lika rätt kändes det att välja att göra provet den här gången. Så jag har stor förståelse för båda inställningarna faktiskt. :wink:

Förstår att du längtar efter att känna fosterrörelser! Trist att du haft långvariga problem med foglossningar. Själv har mina fogar hållit sig lugna, men jag drabbades istället av ett mycket märkligt graviditetsproblem förra gången. Fick kraftigt lock för öronen de sista två månaderna :shock: Det var som att ha en stor Silja Line-båt brummande i pingpongfart mellan öronen. :lol: Om någon annan här på forumet skulle råka ut för samma grej så kan jag trösta er med att det inte kan ge permanenta symptom (vilket min barnmorska nämligen först trodde, men vilket en öronläkare sedan bestämt dementerade).

Mia, du som har fått vara med om så många förlossningar, det skulle vara kul att höra lite om huruvida de har varit väldigt olika. Skriv gärna några rader om det om du har tid och lust.

Kram och glad påsk på alla! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag blir så j-a arg :evil: Skrev ett jättelångt inlägg igår, och vet inte vad jag gjorde, men det bara FÖRSVANN :!: Gör ett nytt försök, tänkte berätta lite om mina förlossningar... Jag har aldrig gått nån´ profylaxkurs eller läst nåt speciellt inför att föda mina barn, tycker att mina förlossningar varit toppenbra, trots att den första tog 27 (!) timmar, jag har vid samtliga gått över 19 dagar (varför vet ingen...) och blivit igångsatt tre av gångerna.
Första gången var jag ung och envis som en gris, för när sköterskorna tjatade på att få ge mig än det ena, än det andra så vägrade jag :shock: Hade jag inte varit så tjurig, hade jag nog gett med mig, men efteråt var jag stolt så klart... :wink:

Vis av detta, har jag sedan fött mina barn utan bedövning, och lite har jag väl snappat upp ifrån barnaboken, vad gäller att föda. Men jag ska villigt erkänna, att det är det avsnitt jag läst sämst :oops: i boken...
Jag har gått uppe så länge som möjligt, använt "gåstolen" att hänga över, vankat i korridorerna, sen har jag fött mina barn liggande på sidan (vänster).
Varför vet jag inte, men har kunnat slappna av så bra genom att ligga så!

Att bli igångsatt ger ju ett ganska starkt förlopp, intensivt, men när man gått länge med värkarbete kan det faktiskt vara lite skönt :?

Jag har känt att jag nästa hamnat i nått meditativt tillsånd under mitt värkarbete, trots att jag aldrig tränat yoga eller så, och liksom "försvunnit" i mig själv, och blivit otroligt störd när de ska komma och pilla och lyssna.
Att slappna av är superviktigt, lyssna till sin egen kropp :!: Det låter lite flummigt, jag vet, men att förlita sig på att andra runtomkring ska fixa födandet är nog ingen bra idé...

Jag ser jättemycket fram emot att få föda mitt sjätte barn i höst, jag önskar verkligen alla mammor att få lika bra förlossningar som jag själv haft :!:

Glad påsk på er alla,
Kram Mia :D
Lena

Inlägg av Lena »

Äntligen lite tid att titta in på forumet :) Tack för att du delade med dig, Mia. Intressant att läsa, och inspirerande!

Hur går det med illamåendet? Nån förbättring? Av nån anledning har jag fortfarande inget sug efter att tillaga kyckling, fastän jag ju inte mått illa på evigheter. Men det verkar som om de där illamåendeveckorna i början satte något traumatiskt spår på kycklingfronten... :lol:
Linnan

Inlägg av Linnan »

Hej alla!
Jag har varit på extra ultraljud idag och jösses vad man ser bra :shock: det ÄR ju en riktig liten person där inne!!! Oj, vad jag började längta efter henom :( Förra gången bablade barnmorskan på om alla olika kroppsdelar men jag fattade ingenting :? Denna gången var jag klok nog att ta med mig glasögonen :shock: :lol: snacka om skillnad! Man ser ju allt. Det känns nästan lite sjukt.
Som tur var är allt bra med den lille. Så jag får föda vanligt som jag önskar. Moderkakan låg lågt förra gången men har vuxit upp igen. Båda mina tidigare förlossningar tog åtta timmar från att vi blev inskrivna. De var vackra upplevelser båda två, jag håller med Mia70, jag gick också in i ett meditativt tillstånd och ville inte bli störd. Det är så fantastiskt att känna hur kroppen arbetar...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

NÄR är det dags då :?: Det låter som om det är snart... Åh, vad härligt att få se bebisen, jag måste vänta ända tills i början av juni :cry:
Lycka till :!:
Kram Mia
Linnan

Inlägg av Linnan »

Hej!
det är inte dags förän i augusti... så du får ju se din lille först :D lyllo dig!!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj :oops: jag menade att se bebben på ultraljud :D IRL är det inte dags förrän i november :lol: Så DU hinner först :wink:
Kram Mia
Lena

Inlägg av Lena »

Hej alla!

Igår var vi på UL. Så roligt! Fast bebisen var väldigt stillsam just då och gömde dessutom ansiktet väldigt effektivt :lol: Nu blir det till att längta efter att få börja ta fram den blivande storasysterns minsta bebiskläder och packa förlossningsväskan... Fast det är drygt sju veckor kvar till bf så det är ju knappast nån brådska :oops: , men man blir ju bara så ivrig... :D :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sju veckor går hur fort som helst :!: Å visst är det härligt att vänta på nåt "gott". Kanske blir det en midsommarbebis :?:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"