trubbel i paradiset.....

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är ju nu dessvärre så att det är du som måste göra nätterna/morgnarna sig lika, enligt det övergripande budskapet PÅ NATTEN SOVER MAN. Hon gör det inte åt dig.

Det är för mycket trafik - ramsandet är också trafik :!:

Och det är för lite tålamod :!: Du försöker utvärdera natt efter natt, morgon efter morgon, sedan du prövat eller testat det ena eller det andra. Det går inte så.

Förstår att tålamod inte precis är det första du känner nu, och efter all denna tid, men du har likafullt för bråttom att hitta "rätt knapp" att trycka på så att resultatet kommer bums. Under tiden har du förvirrat henne rejält. OM inte du själv vet vad som gäller, hur ska då hon kunna veta det :?: :!:

Det behövs lugn i huset :!:

Ramsa en gång (x4) när hon vaknar och lär dig kräva av dig själv att den ramsan ska nå fram. Magstöd, rytm, övertygelse :!: Träna för dig själv, som om du vore operasångare :!: Risken om du tränar på henne är att du väntar på hennes bekräftande tystnad och alltså ställer frågor själv. Pangramsa!

Sätt sedan på musiken. Utan sång.

Återtar hon skrikandet efter kort stund, höj volymen och gå din väg.

Stör henne inte mera men du måste också ge henne chansen att lösa dessa sina små livskriser själv, eftersom du inte KAN göra det åt henne (nu när hon har "fastnat" i dem).

Lägg henne gärna en halvtimme tidigare på kvällen (i minst fem dagar). Det märker hon inte och det kan återverka på morgnarna i form av längre sovande.

Utvädera nu ingenting jämför inte, se inte tillbaka, se framåt och ta det lugnt :!: Din uppgift är att

1) se till att hon har vad hon behöver här i världen - på dagarna;
2) ge henne ett enda tydligt besked/påminnelse om det skulle behövas, på morgonkulan;
3) odla ditt tålamod och lära dig låta henne vara i fred för din förvirring.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Tack Anna!! Detta var precis ett sånt svar jag ville ha, känner mig peppad nu! Du hade alldeles rätt i att jag har dåligt tålamod, och allt testande fram och åter har nog bidragit till problemen :oops:
Ett problem är bara hur de andra barnen och gubben kommer att reagera på musik :-({|= på morgonen. Har nån annan här erfarenhet av det??

Imorse vaknade Nelli inte förrän 05.45 (konstigt, hon är som en klocka annars) gav henne en ramsa från sängen. Hon somnade nog inte om men hon höll sig lugn och jollrade lite till och från. Gick in till henne 6.30 då satt hon och bet på sin strumpa och var jätteglad...så denna morgonen var den bästa på ett tag men vi har ju långt kvar.....
Kram
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack själv :lol:

Har resten av familjen problem med lite skön musik på morgonkvisten (vilket jag betvivlar), kan du ju dela ut dina öronproppar till dem :lol: För dina egna kommer du snart inte att behöva :wink:

Och vi vill inte ha några klagomål när det gäller det behjärtansvärda arbetet för hela familjens goda nattro :!:
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hej Anna och alla andra kloka mammor!!
Jag önskar att jag kunde skriva att allt funkar bra nu men jag måste ha den mest envisa ungen i hela universum. :lol:
Jag har gjort precis som man ska och gett pangramsa direkt vid minsta pip och visst funkar det om klockan är mellan 22-03 när hon vaknar. Men sen efter 05 är det fasiken helt omöjligt :evil: .
Hon är aldrig ledsen när hon vaknar vid 05.20 utan ligger och gör de allra konstigaste ljud hon kan komma på, efter en halvtimme börjar gnölet, aldrig argt utan mer gnäll. Trots det tar jag aldrig upp henne tidigare än 06.15 och då blir hon så glad och är verkligen superduperhungrig. kan det vara så att det är hunger som gör att hon fortfarande efter tre månader vaknar i vargtimmen......(griper efter halmstrån här). Men hon är ju inte så stor i maten på dagarna, håller fortfarande på och tragglar med smakportioner då hon ratar det mesta utom potatis och frukt som hon själv får gnaga på, men välling gillar hon, men det kanske inte mättar tillräckligt!!
Har heller inte testat musik på natten än, men har idag inhandlat en liten cd-spelare och mozart för att se om det kanske kan hjälpa.
Är lite osäker dock på om jag ska sätta på musiken fastän hon inte är ledsen när hon vaknar vid 05.20 :?: nån som vet :?:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Inskränk "pangramsa direkt vid minsta pip och visst funkar det om klockan är mellan 22-03 när hon vaknar" - pangramsa är starka saker som ska sparas till lite mer krisartat skrikande, tycker jag.

Pröva med att ramsa glatt och hurtigt, och punktsättande på slutet. ("Pröva" betyder en vecka :lol: )

Ge henne sedan en upplysningsramsa, "vanlig", som just upplysning, när hon vaknar glad. Och sätt på musiken. Det låter fint det du förberett.

Musiken är också till för att dämpa din egen överkoncentration. Hopp i säng och smyglyssna :lol:

Försök sedan att faktiskt inte göra någonting alls. Börjas det skrikas så höj musiken. Inget mer.

Ge nu detta en vecka... :idea: konsekvent.

Tjockare välling? Gröt? Tycks du inte ha börjat med. Gör riktig havregrynsgröt, koka slät, blanda i lite smör och svalna med lite mjölk, och muta med katrinplommonpuré eller annan fruktpuré längst ut på skeden i början :wink: Ett sådant mål om dagen ger sagolik mättnad. Men även där får du ta en vecka på dig innan du kan utvärdera alls :D
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Aha, nu fattar jag äntligen, har nog missuppfattat det här med pangramsan innan :oops: . Tror att min pangramsa är mer som en upplysningsramsa men då har jag faktiskt gjort rätt iallafall eftersom hon aldrig vaknar och är ledsen eller arg längre så att det krävs en "riktig" pangramsa.

Nånting rätt måste jag alltså ändå ha gjort för hon somnar faktiskt om direkt på natten när jag ger ramsan. Det är bara i vargtimmen hon inte gör det men nu vet jag precis hur jag ska göra. Tack Anna :!: :!:

Hade naturligtvis laddat spelaren med fin mozart :-({|= inatt och var jätteberedd men så vaknar hon inte ens så jag får prova :roll: .
Får vänta tills inatt istället :!:
Kram och Tack för all hjälp, lovar att skriva igen om en vecka och berätta hur det går!!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :lol:
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hej o hå!
Nu har det gått en vecka med varierande resultat. Hon blev lite förkyld mitt i så jag vet inte riktigt om det påverkat också, men så här har det gått iallafall....

natt 1:
vaknar glad 05.30 får u.ramsa (upplysningsramsa) + musik, tyst 15min pratar 20 min somnar och väcks 06.30

natt 2:
vaknar glad 23.50 får u.ramsa, somnar om. Vaknar 05.39 u.ramsa + musik pratar 30 min tyst nåra min babblar igen tyst 06.20 väcker 06.30

natt 3 och 4:
vaknar mellan 05.20-05.30 med ett högt gnäll (är nu förkyld)...vet inte om hon är vaken eller ej så jag ger en u.ramsa utifall och sätter på musik därefter är det tyst 15-20 min sen prat 20 min..tyst men sover ej vid väckning 06.30

natt 5:
katastrofnatt. Gnäll och höga skrik till o från 23-05 , tror jag har ramsat tre ggr under natten men det har inte funkat (kommer inte riktigt ihåg då jag var så trött) tar upp henne efter 05 :oops: och ger välling i mörkret lägger tillbaka henne och hon somnar. vi sover till 07.00 denna morgon...

natt6: gnälligt till o från 23-01 när jag ger hurtig u.ramsa sen sover hon till 05.20 då hon gnäller till gör då inget är för trött haha... men hon sover vidare till 06.21 då hon vaknar glad gör morgon 0630

natt 7: vaknar glad 01.50 u.ramsa somnar om, vaknar 06.00 glad gör morgon 06.30

Tror förkylningen spökat lite denna veckan för hon brukar aldrig vakna och gnälla som hon gjort de senaste nätterna och jag har haft svårt att avgöra om hon skriker i sömnen eller om hon är vaken hmmm. Sen kanske åttamånaders-ångesten gör sitt till också för jag har märkt att hon börjat skrika en del i sömnen redan vid 21 nån gång, är det vanligt tro?? Trots allt har ju musiken faktiskt funkat bra och inte stört resten av familjen på nåt sätt så det är ju bra...jag fortsätter kämpa och kanske kan det bli bättre så småningom!!
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Gör ett tillägg för denna natten som var riktigt bra :) . Förkylningen börjar bli bättre. Maten som varit så krånglig har faktiskt gått riktigt bra denna veckan, ja gröten iallafall som nu är uppe i nästan en hel portion (havregrynsgröt), lunchen däremot är inte någon höjdare än.....men vi tragglar vidare.
Iallafall så somnar hon ju alltid så duktigt vid 18.30 och sov inatt ända till 05 då jag ger en ramsa och hon somnar om och sover till 06.00 vilket är helt okej för sen ligger hon bara och pratar lite tills det är morgon 06.30.
Natt 5 då vi tog upp henne och gav mat räknar jag som en parentes eller en plump i protokollet för vi brukar ju inte göra så, men hon brukar ju inte heller vara så ledsen och skrika så på natten i vanliga fall heller, verkar iallafall som hon kommit över det nu......
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Ha!, nu har hon sovit superbra tre nätter i rad, har inte hänt sen hon var 4 1/2 månad tror jag. Har bara behövt ramsa en gång under dessa tre nätter.känner mig riktigt glad men vågar inte riktigt tro på att denna trend ska hålla i sig. Glad är jag iallafall!!!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för rapportering :D Härligt :lol:

Du ska inte bara våga tro - och framförallt inte tvivla - du ska UTGÅ från att hon NATURLIGTVIS kommer att (fortsätta) sova så gott!

Det är det som är Attityden av självklarhet.

Ifrågasätter inte du den goda sömnen, gör inte hon det heller. Så enkelt är det - tro det eller ej :!: :lol:

Och vad gäller förkylningar och annat - kom ihåg att alldeles särskilt när en liten unge är sjuk, behöver hon sova. Precis som vi vuxna. Hon behöver verkligen lugn och ro och få sova sig frisk.

(Så vi glömmer den där plumpen i protokollet - en gång är ingen gång, två gånger är en dålig vana :wink: :lol: )
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hej Anna!
Ja en hel vecka fick vi sova alldeles ostört, så skönt det var!!
Men säg den lycka som varar.....
Börjar tro att min dotter är ett musikaliskt/teatraliskt underbarn :lol: för hon kan framföra de mest underliga ljud på nätterna. Har ni nån gång hört hur en liten spädgris låter när man lyfter upp den...ja så låter hon nu mitt i natten, kan säga att det är ganska skrämmande att vakna till. Tror faktiskt inte att hon är vaken när hon håller på.
Är detta vanligt tro :?: :?:
Mer ljud hon har på sin reportuar är att låta som flipper (delfinen) och som ett läskigt zombie/monster.
Men jag deppar inte ihop...vi tragglar på, cd-spelaren står alltid utanför dörren och att sätta på den på morgonkvisten om damen vaknar för tidigt är riktigt mysigt och får även mig att somna om. Jag är välkurad vi det här laget!!! :lol: :lol:
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej på dig!

Har du testat andra ljud brevid rummet? AW ställde frågan men jag har läst igenom dina svar och det verkar inte så...

När jag kurade min stora så hade jag en lång period där hon vaknade för tidigt. Jag pangramsade och började sen städa badrummet som låg närmast henne, städade och möblerade om badrumsskåpet, skurade golvet därinne osv. Helt galet :roll: - men det funkade. :D

Du ger henne ett besked och sen koncentrerar du dig på de andra sjutton barnen dvs badrummet. Hon hör att du är där.

Sover hon i samma rum som er? Kan pappan på något sätt smita upp utan att dottern hör?

/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hej Pia-Lotta!

Jag kanske var lite otydlig.... Från början var det så att hon vaknade mitt i natten och hade party och var vaken i 1-1,5 timmar men det har hon faktiskt slutat med däremot så har hon fortsatt låta på natten. Alla konstiga ljud hon gör är antagligen bara i sömnen och inget jag kan ramsa bort.
Dessutom vaknar hon även för tidigt ibland vid 5.20 ungefär (morgon är 6.30) då sätter vi på musik och oftast funkar det bra, hon brukar inte vara ledsen iallafall utan blir lugn och ligger o pratar osv ibland somnar hon även om. Inatt var en hyffsad natt när hon bara skrek så där otäckt några ggr och sov sen duktigt till 6.30. Men ibland undrar jag om det finns fler barn än mitt som håller på så här på natten :?:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"