5:e dagen, funderar på att ge upp... (långt)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Christine

5:e dagen, funderar på att ge upp... (långt)

Inlägg av Christine »

Jag är så ledsen för efter den femte natten på kuren känns det som att vi är på väg åt helt fel håll. De senaste två nätterna har det varit mera skrik är det var med ”skrikmetoden” på stora syster- Vad gör vi för fel?? Jag tycker så synd om lilltjejen som inte får sova, om oss som inte har sovit en hel natt på flera år och på storasyster som väcks. Vi har ingen ork och lite motivation kvar :cry: :cry: :cry: .

Vi började kuren i onsdags och har följt allt till punkt och pricka. Både läggning och sömn på dagarna har fungerat bra från första början, och läggning på kvällarna har gått bra. Hon somnar 19 och ska sova till 7.
Första natten vaknade hon fyra gånger, varav två somnade hon om snabbt efter buffning + ramsa. Men mellan 1.40-4.05 var hon vaken och jag buffade tills jag fick kramp i armen nästan. 2h 25min innan hon blev tyst alltså, dessutom en andra sväng mellan 5.05 och 5.55, samma sak.
Natt två: vaknade fyra gånger varav tre somnade hon om själv eller med ramsa, den fjärde gången, mellan 1.25-2.25 var det skrik, buffning, ramsa x X innan hon tystnade.
Natt tre: Sov till 6.20! och vi trodde att dörrren till himmelriket (=sömnriket) öppnats, hon somnade om efter 20min av buffa + ramsor (Ev samverkan med skrikande storasyster)
Så såg fram emot natt fyra- nu skulle det bli ännu bättre, eller i alla fall lika bra, men:
Natt fyra: Vaken mellan 4.30 – 6.10, dvs 1h40min, buffa + ramsa x X.
Natt fem: Vaknar fyra gånger, en gång somnar om själv, två gånger somnar om med hjäp av ramsa och den fjärde.... vaken 2.40 – 5.10 dvs 2h30min.....
Jag måste erkänna att i natt tappade jag min attityd av självsäkerhet. Framåt femsnåret grät jag, frustrerad, förbannad och besluten att nästa natt gå tillbaka till nattmål (flaska), då behövde jag bara gå upp en eller två gånger och det tog inte särskilt lång tid. Men samtidigt VILL jag att detta ska funka, vi är (numera) väldigt pålästa på hela Annas filosofi och köper den till 100%. Det är bara det att vi uppbådade vår sista energi för att genomföra kuren och nu är den snart SLUT.
Jag måste ha gjort något fel, men jag vet inte vad. I början av en sån här lång vakenperiod på natten är hon småskrikig, ramsan verkar mest reta upp henne, Ramsorna biter liksom inte. Sen accelererar det upp till total hysteri då bara buffning hjälper, när jag slutar buffa, fortsätter hon på samma hysterinivå som tidigare. När hon till slut somnade lät det som hon somnade i hulkande skrik-gråt och det skar i hjärtat. Jag känner mig totalt hjälplös!!!!!
Mamma till tv? flickor, AUG -02 ("5min metodad" dec -02 och nu "kurad" dec -04) och AUG -04 (shn-kurad jan -05)
kokos

Inlägg av kokos »

Vaddå ge upp???? Jag tycker att ni är jätteduktiga, det menar jag verkligen!!! :!: Det har ju gått alldeles strålande. Se natten som ett litet bakslag, sådana kommer ibland. Hon testade er lite i natt, men ni kämpade på och gav svar. I natt blir det bättre!

Vad har ni att gå tillbaka till - egentligen? Ge inte upp nu, ni är på helt rätt spår. Tänk på natt 3 - himmelriket! Den natten kommer snart tillbaka. :P

Jag förstår att ni är trötta, men tänk vad många sköna sovnätter ni har framför er. Ta den här veckan nu - uppföljningsveckan och kämpa på som ni gör. :)

Peppa peppa, ni är så duktiga! Försök att lägga dig och sova en stund idag på dagen och samla energi.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Love

Inlägg av Love »

Hej Christine! Inte ska du ge upp nu! Himmelrikets sömn kommer! :sleep:

Men det är som med all annan njutning (målgången efter ett maratonlopp, glädjen att bikinin sitter snyggt efter viktväktarkuretc) ingenting som kommer redan efter några dagar! SHN är hårt arbete och kräver en envis själ!! ](*,)

Inte förväntar du dig att bikinin sitter smyggt efter 4 dagars bantning eller att du fixar ett maratonlopp efter 4 dagars träning? Samma sak gäller för SHN. Personligen anser jag att det tar cirka en månad innan allt flyter på någorlunda så ha det långsiktiga målet för ögonen.

När jag läser det du skrivit så tycker jag att ni fastnat lite i buffningen redan. Lätt gjort och förmodligen förklaring till din värkande arm! :) Om ni läser Annas lathund så står där att buffning endast är att betrakta som kristilldelning redan andra natten. Man ska inte buffa i flera timmar som ni gör- då är ngt fel! Buffningen ska få tyst på barnet redan efter några minuter! Känner ni att tekniken är lite svår så byt över till vagning. Det gjorde susen för oss!

Ligger ert barn och sover på mage med larm?

Jag citerar Annas lathund nedan som ni säkert redan läst så blir det kanske tydligt för er vad som gått snett!
Andra natten: Nu går nattningen betydligt snabbare. Pass på så att du inte buffar en sekund längre än absolut nödvändigt! Det gäller att inte fastna vid sängen. Nu börjar Gustav nämligen gilla högt att bli buffad. Han skulle gärna se att du höll på med det både länge och väl. Varför inte hela natten? Ta honom ur den villfarelsen! Bara vid det effektiva nattningsbeskedet ska han nu buffas. Din övriga verksamhet den här natten ska helt inriktas på ramsan. Men inte heller med den får du fastna. Gå bort från dörren!

Från och med andra natten är buffandet att betrakta som kristilldelning och ska göras så kort som någonsin möjligt (=kroppen avspänd, men barnet inte nödvändigtvis helt knäpptyst). Ramsa på väg ut och utanför, och dra sedan ramsan konsekvent utanför dörren utan att gå in.
Lycka till och återkom gärna med rapport! Ni är på rätt väg med behöver dra ner på buffandet rejält! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Christine

Inlägg av Christine »

Tack för ert stöd, det känns som det behövs.
Nej, jag hade väl inte trott att allt skull fungera smärtfritt efter ett par dagar, men jag hade inte trott att hon skulle vara vaken i flera timmar på natten. Möjligtvis vakna många gånger.
Jag tycker inte egentligen att jag har fastnat på buffningen, den är verkligen bara kristilldelning, men de senaste två nätterna har hon skrikit upp sig själv till hysteri så det har behövts. Snarare funderar vi om vi ramsar för mycket. Hur mycket ska man låta henne skrika? Vi tror ju inte på skrikmetoden, men inatt lät det som det här. Ska jag försöka överrösta henne med ramsa till den "tar" eller som nu, sticka in en ramsa med jämna mellanrum när hennes tillåter? Poletten verkar inte ha trillat ner när det gäller ramsan på natten.
Mamma till tv? flickor, AUG -02 ("5min metodad" dec -02 och nu "kurad" dec -04) och AUG -04 (shn-kurad jan -05)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nu tycker jag att du ska vara lite mer rättvis mot situationen - det här går ju jättebra!

:idea: Ramsan ska överrösta - ju högre tonart hon håller desto högre, segt och övertygande ramsar du. Hon ska inte ha en chans att skrika upp sej!
Love

Inlägg av Love »

Hej Christine! Hur har natten gått? :?:

Ni är på rätt spår!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"