Fundersam! Läs och hjälp!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
arvids mamma

Fundersam! Läs och hjälp!!

Inlägg av arvids mamma »

Hej!
ARvid är nu 14 mån, och för att snabbt komma till pudelns kärna: Han vaknar kl 6 på morgonen, gjort sedan han var nyfödd (somnade dock om då vid amning) och trots kuren vid 7 mån så går det inte att förlänga till kl 7. Han sover nu 19-6 , 9-9.45 och 13.30-15. Förut lade han sig kl 18.30...och det gjorde ingen skillnad.
Vid 12 mån ålder tänkte vi dra ner till 1 sovpass, men efter 7 dagar blev det 2 igen för arvid var helt knäckt. sååååå trött!!!!!!!!!!

NU när sommar tiden kom så sov han till 7!!!!!!!!!!!! :shock: :D 3dagar!!!! då tog jag tillfället i akt och drog ner till 1 sovpass; 11.30-13,00. och det gick! sen åkte vi till mormor, då vaknade han 6.30 och sen blev det barndop i borås och då blev det kl6 två dagar irad. Jag VET att jag skulle varit hemma under denna tiden, men jag hade inte träffat dom på 1 år. Under denna helg blev det mycket bilåkande och det gick inte att hålla honom vaken, och sen blev han sjuk och super förkyld. så nu har allt blivit lite upp och nervänt!
Nu är frågan: ska jag fortsätta satsa på 1 sovpass även fast han bara sover till kl 6? Då blir det ju bara 12.5 tim sömn per dygn ( i och med att oftast inte sover mer än 1 1/2 timme) han är ju jätte trött... det funkade bra då han sov till kl 7.
Eller ska man bara acceptera att han vaknar kl 6 och att det är hans riktiga tid? Känner mig osäker...om jag ska ha 1 eller 2 sovpass och hur vi ska gå tillväga för att få honom att fortsätta på sommartiden s bra tid?

Det är omöjligt att väcka honom på morgonen för han vaknar alltid tidigare än oss, och få till ett omsomnade är mer eller mindre omöjligt. ska han då ligga till kl 7 innan vi tar upp honom (med en ramsa så fort han vaknar och sen inget mer) och skrika argt/lessen? :?: :?:

jSnälla , kom med något bra svar! Om du ,Anna, läste det här skulle jag vara jättetacksam för svar!!!! kram Jessica
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Ingen?????????????????!!!!!!!!!!!!!
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Om Arvid sover 11 eller 12 timmar på natten spelar ju egentlingen ingen roll bara han får tillräckligt med sömn över hela dygnet. Är det viktigt för er att han sover 12 timmar på natten? Annars skulle nog jag låta honom sova 11 timmar och fortsätta med sina två sovpass på dagen om det är vad han är van vid.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, jag skulle nog inte återgå till två lurar; det har du redan gjort en gång och skulle rätt snart få göra igen.

Lägg honom en halvtimme tidigare på kvällen, tycker jag (det kan du börja "glida" lite på sedan när han sover längre på morgnarna). Håll tiden med middagsluren exakt till 1,5 tim. Och så inför du Väckarklockan i hans lilla liv :wink:

Vi får försöka börja betrakta (och behandla) honom som en Stor pojke nu.

Introducera väckarklockan - köp gärna en rolig variant som ser lite kompisartad ut - och rita och berätta, dvs förklara att den här fina klockan ska få tala om för allihop, honom och pappa och dig, när natten är slut och det blir morgon. Den ska få stå HÄR (välj ett ställe där den kan "bo" som ligger mittemellan era rum, om du förstår, så alla kan höra lika bra) och den ska få ringa klockan SJU (som i mitt barnaumgänge heter SU) och då ska ni vakna allihopa och gå upp och göra morgon :!: JätteBRA :lol: Och kul och praktiskt och fint.

Natta klockan tillsammans och dra hela ramsan en gång till, om vad "jobb" den har och vad BRA det blir.

När (den tidiga) morgonen kommer, introducerar du ett litet tillägg till upplysningsramsan: "Ringer klockan? Ringer klockan? Nej men den gör ju inte det! Den måste ringa först! SEN är det morgon! Go'natti med sig..." osv, vad ni nu har för godnattramsa, x2 eller x3 bara, ingen stor sak.

Och sedan ingenting. Förrän klockan verkligen ringer och det blir verkligt STORuppståndelse - då ska den ha pris och beröm och klappas å och duttas med och tyvärr äter ju klockor ingenting, men... " osv. Du förstår!

Noga, seriöst och engagerat gjort blir detta till en liten kur på högst 4-5 morgnar, skulel jag tro, och sedan har ni i alla fall morgonro. Även om han skulle ligga vaken och vänta ibland. (Mörkt och svalt i rummet :!: )

Lycka till och rapport emotses, om och när ni tutar och kör :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack Anna!! Det var verkligen BRA råd!! :D

Tror du att han verkligen förstår det där med klockan? han är ju bara 14 månader..... Fast i och för sig så blir jag förvånad varje gång jag inser att han förstår mer än vad jag tror... :wink:

Hur kkommer det sig egentligen att de sover längre bara för att man lägger dem en halvtimme tidigare?

En fråga: till middagsluren som jag nu lägger kl 12,,, så vaknar han nästan hela tiden ca 15 min innan det gått 1 1/2 timme. jag ramsar och så somnar han om ca 5 min och sen gråter han....hur ska jag gå tillväga för att verkligen kunna väcka honom ? kan man köra väckar klockan även där???

stor kram jessica och arvid :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, han är liten, men han lär sig blixtsnabbt, du ska få se :wink: En nalle eller en pryl vilken som helst kan han ju "hantera", eller hur? Som lever sitt eget lilla liv :!:

Var bara noga med "instruktionerna" och koncentrera dig/er på klockan, inte på lilla barnet. Vänta inte på någon form av bekräftelse.

För din egen skull kanske du ska låtsas att klockan är en kattunge eller något :shock: :lol:

Allt hänger ihop, så jag tycker inte du ska härja med middagsluren OCKSÅ nu utan inrikta dig på morgnarna. Resten följer.

Och poängen här är inte att du ska väcka honom varje gång, poängen är att klckan ska meddela när det är dag - dessförinnan är det natt och man ligger i sängen och somnar om eller somnar inte om, men väntar på att klockan ska ringa.

Vid sammanbrott (ett tag till) efter dagsluren, avled genom att vara vansinnigt glad när du tar upp honom och genast gå iväg till något "viktigt", spännande, intressant... som du alltså koncentrerar dig på mer än på honom. Just då.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Det handlar alltså inte om att han ska förstå, i stor stil. Han ska bara lära sig vad klockan gör för nytta för er alla. Talar om när det är morgon!

Din fråga: det beror på (över)tröttheten. Små barn - liksom de flesta av oss :!: - sover bättre och gärna längre, om de inte är för trötta när de läggs.

Därför ska man som du förstår aldrig vänta på att ett litet barn ska "verka trött", lika lite som man väntar med att ge mat tills det "verkar hungrigt" :idea:
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack Anna för ditt härliga svar! Du har en förmåga att formulera dig väldigt roligt, vi satt och skrattade när vi läste ditt svar! :D
Hur har du blivit så klok?! :wink:

Du har rätt: jag har låtit arvid bestämma när det är morgon för det har han fått gnälla sig till och likaså när han är hungrig, spec på eftermiddagen....Jag ska genast förbättra mig!!
:?: i och med att vi aldrig fått chansen att väcka arvid på morgonen för att han vaknar så tidigt.... - ska vi först väcka honom kl 6 några dagar och sedan skjuta 15 min per dag för att få honom till kl 7 ....just för att få tillfället att verkligen VÄCKA honom för att visa att vi har kollen....
- eller ska vi köra på med väckarklockan och spika kl 7? Om han då är lessen i en timme...?

stor kram Jessica
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, man tackar :oops: :lol:

Meningen är ju att ni ömma föräldrar ska bevaka barnets intressen. Det gör man bäst förebyggande. Han ska inte bevaka era, om man säger :shock:

Krångla nu inte till saker och ting utan gör som mamma Anna säger :evil: :lol:

När han vaknar säger du ungefär som jag beskrev ovan, direkt, och sedan inväntas klockan. Släpp nu väckningsfixeringen :!: :roll:

Tids nog kommer han att sova tills klockan ringer. Då kan ni överta nöjet att väcka honom, om han inte vaknar själv av den. Likaså på dagarna, för han kommer att sova som folk på dagarna när morgnarna funkar som de ska.

Och så verkar det dags att göra ett schema som man följer. Låta honom gnälla sig till maten - vet du vad :!: :shock: :evil: :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

annawahlgren skrev::D Å, man tackar :oops: :lol:

Meningen är ju att ni ömma föräldrar ska bevaka barnets intressen. Det gör man bäst förebyggande. Han ska inte bevaka era, om man säger :shock:

Krångla nu inte till saker och ting utan gör som mamma Anna säger :evil: :lol:

När han vaknar säger du ungefär som jag beskrev ovan, direkt, och sedan inväntas klockan. Släpp nu väckningsfixeringen :!: :roll:

Tids nog kommer han att sova tills klockan ringer. Då kan ni överta nöjet att väcka honom, om han inte vaknar själv av den. Likaså på dagarna, för han kommer att sova som folk på dagarna när morgnarna funkar som de ska.

Och så verkar det dags att göra ett schema som man följer. (Enligt vilket det t ex är morgon klockan SU. Inte fem i, halv, kvart över...) Och att låta honom gnälla sig till maten - vet du vad :!: :shock: :evil: :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Jössses, det var verkligen inte meningen att det skulle bli ett enda stort quote av mitt svar :!: Ber ödmjukast om ursäkt :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "