Åkbräda

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
father of sons

Åkbräda

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Erfarenheter av åkbrädor?
Är helt novis på området.

liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det var helt klart vår räddning när lillebror kom till världen. Jag ville inte ha syskonvagn (otympligt och jobbigt) och ibland behöver man helt enkelt bara ta sig från punkt A till punkt B i vuxenhastighet, då är en ståbräda fantastiskt bra att ha. Emil var drygt två år när han blev storebror och jag tror att det är rätt lagom ålder att börja åka ståbräda. De är ganska lätta att kliva av bakåt (kan bli ganska läskiga vurpor om en fot sätts ned i backen medans man går...) så barnen ska nog inte vara för små när man introducerar transportmedlet. Men utöver detta så har jag bara positiva omdömen.

En liten varning till bara... det är jättekul att stampa på barnvagngnens broms medans mamma försöker föra hem ekipaget, :lol: ett hjul på vår barnvagn fick åka till hjulhimlen...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D En av de absolut bästa prylar jag köpt - och det vill inte säga lite :wink: !
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag tyckte det var urjobbigt! :evil:

:arrow: tungt som attan att dra i snön,
:arrow: man får gå i en, för ryggen, galen ställning iom att man kommer så långt ifrån vagnen,
:arrow: svårt eller omöjligt att gå upp för trottoarkanter, upp på bussar eller i ett par trappsteg

Hellre syskonvagn, i så fall :!: :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag tyckte det var jättebra! :D
Vi lånade en hemsnickrad- "icke så snygg, men bra -skapelse" :wink: av en granne. Tyckte också det verkade otympligt med syskonvagn.

Ja, som Sussi skriver, jobbig ställning för ryggen om man skjuter vagnen som normalt. Men jag gick vid sidan av vagnen på raksträckorna.

Och, ja, jobbigt vid trottoarkanter. Men då har man ju ett läge för social delaktighet :wink: "Ojoj, hur ska vi få upp vagnen för trottoarkanten, kan du hoppa av och hjälpa till?"

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sussi

Inlägg av Sussi »

anna skrev:Och, ja, jobbigt vid trottoarkanter. Men då har man ju ett läge för social delaktighet :wink: "Ojoj, hur ska vi få upp vagnen för trottoarkanten, kan du hoppa av och hjälpa till?"
:lol: :lol: :lol:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Sarika

Inlägg av Sarika »

En av de absolut bästa saker vi köpt!

Vi köpte en till Vilma för över ett halvår sedan. Hon har sedan dess bara suttit i vagnen när vi åker buss (eller när hon sover ute), för då har jag sagt att det är viktigt för annars kanske man kan göra sig illa. Annars så har hon stått på brädan eller gått bredvid. Tycker det är bra, hon kan själv välja om hon vill gå eller stå. Om vi fastnat någonstans och vi vuxna vill komma vidare :wink: så frågar vi, vill du gå eller stå och så får hon bestämma och så kommer vi vidare på vår promenad. Vi har också lärt henne att när man går över gatan då står man på brädan eller håller handen.

Det har besparat mig en massa lyftande i och ur vagnen nu under graviditetet vilket jag är glad för. Ser så många stora barn som bara sitter i sina vagnar, det kan ju inte vara så kul. På detta sätt så har hon friheten att välja samtidigt som vi kan ha lite fart när vi är ute och ska göra ärenden, dvs hon står på brädan och man kan traska på lite.

När det gäller trottoarkanter så får antingen Vilma kliva av och hjälpa till eller så tar jag bara min fot under ståbrädan och lyfter lite samtidigt som vi går över trottoaren, likadant om det är korta trappor, funkar utmärkt :D

Som Liw sa, man måste ha koll då de vill kliva av för rätt vad det är så sätts det ned en fot, men å andra sidan så är det ju inte så långt ned till marken och sån fart har man ju inte att det kan bli farligt, anser jag. Vilma har druttat på ändan några gånger men det har vi bara bemött med "oj hoppsan, upp och hoppa" och så var det inget mer med det.

Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag kan bara instämma med föregående talare :) - mycket smidigare än en stor syskonvagn.

Angående trilla av: Det har hänt tre fyra gånger precis i början att storasyter klev av under färden. Men jag sa till henne att om hon ville hoppa av så skulle hon säga "hoppa ner" så att jag visste att jag måste stanna vagnen. Sen var det det gamla: "hur var det nu när man vill hoppa ner? Kommer Du ihåg?" Visst gjorde hon det :lol:
Sen har det faktiskt aldrig hänt att hon hoppade av utan att säga till innan :!: :D
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"