Oroliga nätter

Gäst

Oroliga nätter

Inlägg av Gäst »

"An-nan-na... :D klockan 18.55 förvandlas pappa till en APA. :D Han springer och hoppar, tjoar som en apa och kliar sig under armarna. Sanslöst roligt. :lol: Sedan kommer mamma. Hon lägger mig vid sju, stoppar om, pussar, går ut och säger att jag ska drömma vackra drömmar om kattungar. Det gör jag. Fram till 20.00, ungefär. Sedan drömmer jag inte om kattungar längre. Fram tills 23 ungefär, sover jag väldigt oroligt. Skriker till och snor runt i sängen. :shock:

Ungefär mitt i natten (klockan två, sufflerar mamma) har jag fem gånger av de senaste åtta eller sju nätterna vaknat av att det är väldigt blött i sängen. Inget kul. :cry: Jag ropar efter mamma. Hon tycker att jag ska drömma vackert om kattungar, men det går inte i en våt säng. Så då kommer mamma, tar bort pyjamas, byter blöja, tar bort lakan, och så vänder hon mig på mage, lägger täcke över. Skönt. Hon och kattungarna går ut. Jag somnar.

Mellan 4-6 sover jag jättekonstigt. Imorse vaknade jag strax efter fem av att jag låg på tvären, med en hand mellan spjälorna och en fot mellan spjälskyddet. Inget kul! :x Så då ropade jag efter mamma... som tjatade om sina kattungar. Näe. Inga kattungar. Hjälp! Så då kom mamma in, la mig tillrätta och så gick hon ut och tyckte att jag skulle drömma... ja men ja! :roll:

Sedan vaknade jag kvart över sex, fåglarna sjöng, jag sjöng, och allt var nästan som det brukade. Fast jag hade en överraskning till mamma. När hon kom för att hämta mig en kvart senare så hade jag vänt mig så att fötterna låg där huvudet ska vara, och huvudet låg där fötterna brukar vara. Och täcket hade jag hur prydligt som helst under mig. :D :D :D Men jag låg på mage. Man vet väl hur det ska vara... :P

Fast det börjar ju bli lite tröttsamt. :shock: Jag är väldigt trött på dagarna.

Här finns en massa kloka människor, säger mamma. Vad gör vi nu? På natten händer en massa saker, mumlar mamma."
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol: 8) Hej
Jag fattar mig kort. Känner igen mig väldigt och vill ha samma råd :roll:
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
schnokie

Inlägg av schnokie »

:D Hejsan!

Min erfarenhet är att det gar över - om du bara forsätter vara konsekvent och ha "attityden" :D
De är sa mycket mer mobila nu och rör pa sig mycket i sängen. Ibland far man lägga dem tillrätta men allteftersom fixar de det själva ocksa.

Blött i sängen är inte roligt men sant som händer, efter byt fortsätter man bara att sova. :D

Kram
Anki
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Då så. 8) Efter lite vidare funderingar har jag nu vidtagit följande åtgärder:

:arrow: bort med spjälskydd och de mycket tunna fleecefiltar som låg bakom dem. Jag observerade att han sov mycket lugnare tidigare idag - mindre spinn - när han hade mera plats i sängen. Jag glömmer att han inte längre är så väldigt liten bebis...

:arrow: tack vare de blöta lakanen har jag tagit för givet att han vid två gråter för att det är blött. Och går in. Det är inte blött alla nätter. :roll: Mera plats menalt åt gossen skall nu också ges... (knö dig, mamma! :twisted:)

Så ska vi se vad som händer... några dagar kvar till sommartid. And counting. :P
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och så kan man ju inte låta bli och undra om Hugo läst Pippi Långstrump och blivit inspirerad :!: :wink: Hm, tänkte då främst på fötterna på kudden och huvudet i fotändan. :lol: :D :lol:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) De mina har inte sovit "åt rätt håll" förrän efter ca 18 månader (och innan de kunde förflytta sig :roll: :wink: ).
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej igen
Jag brukar ganska ofta hitta Emma UNDER täcket åt fel håll.. Mer regel än undantag att hon inte är där jag la henne :lol:

Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Herregud jag känner mig som... som .. som en småbarnsförälder som inte har fått sova tillräckligt! Fattar ni att jag har stått och tömt diskmaskin klockan tidigt imorse för att förse unge Herr-jag-fyller-tio-månader-idag med vardagsljud? :shock:

Nåväl: första halvan av natten gick ju bra. Inte ett pip mellan 20.00-23.00 (kanske ett), och inget över huvud taget förrän det numera obligatoriska blöjbytet klockan halv tre. :evil: Våt pyjamas, våt gosse som sömnigt hjälper till - men inga våta lakan den här gången. Så det hela går på tre röda - vi är båda rutinerade nu - och när jag går ut sänker sig tystnaden tung över huset. Fast han var klarvaken under bytets sista del.

Vid fem vaknara han och gråter. :roll: Jag ramsar bestämt. Han gråter vidare. På natten händer ingenting, säger jag mig. Och lyssnar av. Avtar det? Nej. Låter han trött? Nej. Ska jag ramsa igen? Nej. Kvart över fem stiger jag upp och går och lägger honom tillrätta. Ut igen. Tystnaden sänker sig igen. Halv sex går han igång igen. Jag stiger upp och traskar till köket. Tömmer diskmaskin och gäspar. Samma sekund som jag ställer mig för att skramla med disken blir det nöjd tystnad från pojkrummet. :twisted: :evil: Han vet vad som gäller! :evil: Så jag står och skramlar i någon minut, och lyssnar. Tystnaden fortsätter. Går och lägger mig. Klockan fem i sex är det dags igen. Nu föreslår mannen att vi kanske ska hämta in honom till oss? :D :D :D
Nej det ska vi inte! Jag vill inte ha tidigare och tidigare mornar hela tiden! :evil: Går upp och ställer mig igen vid diskmaskinen. Skrammel-skrammel-nöjd tystnad från Hugo-hållet. :x (Varför måste jag då stå här..?) Jag gör färdigt och går ifrån ett mycket rent kök tio över sex. Det har varit tyst hela tiden. När jag gått och lagt mig frågar han en sista gång, och bemöts av sur tystnad. Sedan är det tyst. Halv sju stiger jag upp och smyger mig in till Hugo för en titt. Sover djupt. Jag väcker honom inte fast vi haft morgon vid halv sju i två veckor nu - jag vet vadför slags mrgon det skulle bli.
Sover även själv vidare. Fem i sju piper ha till första gången och jag hoppar upp som gubben i lådan och gör glad gomorgon.

Trött på blöjbyte mitt i natten är jag samt roterande son, som inte lyckas somna om i diverse konstiga ställningar. Men det är väl som allt annat övergående. Fast har ni tips så gärna det.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon :D Grattis till Hugo på hans tiomånadersdag :D

Eller ja, så värst god kanske den inte är... Men fint kök har ni :wink: (i vårt hem har vi numer mycket fint på golven eftersom de dammsugs minst två ggr/dag :wink: , när vi flyttar till huset funderar jag på att kanske dammsuga bort de tidiga morgnarna också)

:arrow: Nattakrobatiken har varit (och är) mitt allra envisaste vargaskrälle :evil: Och hur man (och barnet) än vänder och vrider på det finns det nog bara ett sätt att lura vargen på flykten :arrow: inte ingripa...

Jag trodde aldrig att Leia kunde somna som hon gjorde igår, på tvären högst upp med ansiktet pressat mot spjälorna men det gick det med... Arga tjut innan men mamma och pappa var upptagna med att beställa ny vagn över nätet.

Fast visst sjutton skulle jag inte kunna hålla mig borta om frågorna blev riktigt ledsna...
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Päivi! :P
Bästa tipset jag fick ifrån Anna:

"Låt bli ramsan. Sätt på musik som DU gillar och gå och lägg dig igen. Somna om."

Emmas tre senaste nätter och morgnar har sett ut så här:
Natt 1:
Vaknar 05.23 ledsen och arg. Jag satte på Brian McFadden som är mammas favorit och hon tystnade. Vid kvart över sex vaknade hon och då var det fågelkvitter så jag lät henne vara. Jag ingrep alltså inte alls mer än att sätta på musik.
06.55 hämtade jag henne och hon var så glad!

Natt 2:
Vaknar kring 06 och jag sätter på samma Brian och hon somnar om. Vaknar till igen vid halv om jag inte kommer ihåg fel. Då är det fågelkvitter igen. Hon somnar om och jag väcker henne 07.05

Natt 3:
Vaknar 06.20 och jag sätter på samma gamla Brian ytterligare en dag. Hon var hur glad som helst så jag ingrep inte alls.

Jag tror att vi förstagångsmammor lider av ÖVERKONCENTRATION :mrgreen: . Har fått rådet förrut av Anna och jag vet att hon flera gånger har gjort det. Alltså gett bort 17 ungar. Du lånade dom ett tag när Hugo var liten kommer jag ihåg (ungarna representerades av brevlådan då tror jag :roll: :wink: )
En sak till som jag undrar lite över.. OM Hugo inte hade vaknat av sin våta blöja 02.30, hade du gått upp och bytt då?
Jag skulle nämligen inte gå upp och byta på Emma tror jag mitt i natten oavsett vad det var. Om hon inte blir tokledsen förstås. Då är det andra bullar som gäller :-)

Så.. Mitt råd är. Sätt på musik, strunta i ramsan och kanske själv ta en väldigt tidig morgonpromenad och låt pappa vara hemma med stränga regler om att inte ta upp Hugo.

/Tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :lol: :lol: Kavalleriet, i form av Nancy och Tessan anländer sofort som mamma Billing piper. 8) Så snyggt!

Tessan fråga: hur gör man med pappan när musik sätts på..? Jag menar - min favoritmusik - men vad anser han om detta? Det är ju han som skall iväg till jobbet? (Fast inte sover han mera/bättre av en gråtande Hugo..) TAck för tipset - skall genast se vilken genre av favoritmusik vi skall plocka fram... :twisted:

Nancy: inte ingripa - nej, men när väl barnet har somnat så tassar du dit och "rättar till" - eller hur?

Tessan: självfallet skulle jag inte byta blöja på Hugo om han inte vaknade! :shock: Det är ju detta att han vaknar/gråter/ligger i blött som har gett oss lite extra aktivitet någon gång vid 01.30-02.30. JAg vet inte hur jag skall lösa det där. Personligen tycker jag inte att han skall behöva ligga med våt pyjamas på våta lakan - och om det är våta lakan kan jag ju inte veta förrän jag sett efter...

Nu skall jag avbryta ensamlek! :D
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hrm, blöjproblemet kvarstår alltså :-)
Jag skulle ha gjort precis som du :lol:
Vi får helt enkelt ta ett snack med Hugo om att så där gör man inte. Kan ett blöjbyte vara på plats? Alltså märke/storlek osv?

Jo Pappan, han tycker inte att det gör så mycket eftersom kl oftast är typ 06 när hon vaknar och då har vi sovit så gott hela natten... 8)

Kram, ska också avbryta ensamlek

/tessan

Nancy

Inlägg av Nancy »

Gokväll Päivi :D

:arrow: går in och rättar till min lilla akrobatprinsessa efter 10 min :D

:arrow: bra råd du fått från Tessan om musiken, skall bli spännande att höra fortsättningen.

:arrow: ang blöjor: vi har alltid haft storleken större på blöja. För närvarande väger Leiabus 8800 gr men vi använder ändock den på "P" från 11 kg.

(ett litet tag trodde jag nästan att du byter blöjor på en sovande liten Hugo vare sig han behöver eller inte :wink: )
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D God kväll önskas alla - med eller utan kvällste. 8)

Blöjor: vi har precis gått över till något som heter 4+. Frågan är om det var för tidigt? (Elva kilo väger han - vi var hos BVC igår... :D)
Men vi har kvar av den andra sorten också - och det spelar ingen roll vad han har på sig - det läcker ändå... :? ("en torr blöja är den bästa huvudkudden..." :twisted: )

På dagen läcker de inte - oavsett hur mycket han spinner och snurrar! :shock:

NU inför natt har jag gett honom både banan och välling. :shock: Han har tömt sina flaskor rätt så ordentligt - men öka mängden välling kan vi inte - flaskan rymmer inte mer än 330 ml! Så flår vi den vargen på direkten... nu orkade han nämligen inte hela mängden välling!

Gosse lagd 18.55 tystnad råder. Så får vi se...

Ave Maria, grazia plena, Dominus tecum... [-o<
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:
Vi har också 4+ men för en vecka sen skickade jag min man att handla blöjor :wink: :roll:
Kanske inte världens bästa idé. Han kom hem med blöjbyxor som är dubbelt så dyra och typ 20 st färre.

MEN, väldigt väldigt bra blöjor. Kanske prova det som är lite tightare?

Asch, du har nog provat det mesta och jag tror att Herr Hugo kommer att sluta kissa på natten och även snart sluta gruffa med sin mamma och pappa också, bara du tar hand om dom andra barnen och sätter på lite musik inatt!
8) :P :mrgreen:

Kramar och god natt

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"