Träning 2026

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
GulligaA

Re: Träning 2026

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Ah, mildväder och sportlov :happy-jumpyellow: Jag kan inte vara helledig, men kommer att jobba ungefär halvtid. Så denna vecka ska jag ta igen lite "förlorade" pass för att hålla snittet uppe :)
Fick till mina fyra pass i veckan som gick dock :dance:

Mån: Dans
Ons: Styrka hk
Fre: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Nu ska jag börja köra halvkroppspass för styrkan rakt igenom. Är så less på helkroppspassen. Hinner jag inte med fyra styrkepass så blir det överkropp jag prioriterar. Dansen är så utmanande för benen så de får sin träning ändå :D

En till sak jag ska börja jobba på är att komma ut på kortare promenader de dagar jag inte kör PW eller cyklar till kontoret. Ibland när jag sitter hemma mycket och jobbar så kommer jag på plötsligt att jag bara varit inne i typ tre dagar i sträck :shock: Och det kan INTE vara nyttigt :oops:
Jag kommer inte att redovisa varje promenad här, men översiktligt berätta hur det gått. Så jag får skämmas lite om jag inte lyckats :lol:

En katt som inte vill gosa :? Då förvinner ju halva nöjet :lol:

Hur fungerar styrka i grupp? Är ni i gymmet, eller är det- som ett pass i sal där ni tagit med er vikter in? Cirkelträning?
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :)

Så gött för dig med lite halvledigt! :)

Bra jobbat med dina 4 pass! :)
Eh... :shock: :shifty: Jag går inte ut mer än jag absolut behöver (typ till och från bilen!! :oops: ), så skäms inte :lol:
Fattar också att det inte kan vara bra förstås, men har ingen LUST att vara ute när man bara fryser...!! :banghead:

Ja! Precis! En katt som inte vill gosa är ju rätt värdelös! :naughty:

Styrka i grupp är 4 stationer med 12 min på varje station. I vår stora sal där vi kör övriga pass Team/styrka/rörlighet etc. Där finns allt vi behöver.
Vanliga gymmet hade inte gått att vara i när vi är så många.
Ger ett exempel på en av stationerna.
4 chins (nejdå, jag har inte lärt mig, har gummiband)
6 backsquat med skivstång över axlarna med 3 sek paus i botten.
8 knäindrag på pilatesboll
10 tåhävningar
Så gör man det om och om igen i 12 min.
Vidare till nästa, som är hantlar. Axellyft, triceps, rodd, liggande flyes.

Jag gick in i en sjukvecka förra veckan... Så det blev bara 2 pass:
Mån: Team
Tis: Styrka/rörlighet

Var helt "tjock i huvudet" och matt. Ingen feber, så jag jobbade, men hade inte kraft att träna...

Nu är jag återställd, så denna vecka ska jag nog få till det hyfsat.

Kram Anna

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jo men gå till bilen räknas nästan tycker jag :lol: Jag kan alltså sitta HELT inne flera dagar i sträck utan att ens ha andats en gnutta frisk luft. Den här veckan kom jag ut alla dagar utom måndag :oops:

Fick till sex pass :mrgreen:
Mån: Styrka uk, avslutade med stepmaskinen.
Ons: Slalom 3 timmar. Var två år sedan sist, var precis lika dålig fortfarande :lol:
Tors: Styrka ök
Fre: PW 50 minuter
Lör: Styrka uk

Trist med sjukvecka :( Tur att du mår bättre :heart:
Chins alltså, vet inte hur många gånger jag tänkt att Nu ska jag lära mig det. Men av någon anledning faller det alltid bort ur schemat :roll:
Men det är kanske inget måste här i livet.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jaja, gå till och från bilen räknas väl nästan då :shock: :lol:
DUKTIGT av dig att komma ut varenda dag nu! :humbup: Och så många pass! Bra jobbat! :clapping:

Slalom provade jag en gång i ungdomen, och gör aldrig om det... :shock: Fast vi har slalombacke i vår stad t.o.m!

Nej, det är väl inget måste att kunna chins... Men det är med såpass ofta i de pass jag går på, och andra har ju lärt sig med åren :banghead:

Det blev 5 pass förra veckan: (måndagsTeamet hoppade jag över för jag var fortfarande lite matt)
Ons: Styrka i grupp
Tors: Deep stretch yoga
lör: 5 km skidstak + lite styrka efter
Sön: Funktionell Fitness som innehöll 4 km skidstak (blandat med massa annat), så det blev mycket stakande i helgen! :lol:

Fick chockbesked igår på Teampasset! De ska sluta ha det på måndagar!!! :banghead: :twisted: :(
Som jag har hållit på med i SÅ MÅNGA ÅR! Har ju t.o.m min Teamkompis Therese, som jag säkert jobbat ihop med i 8 år!
Vi "kan" varandras styrkor och svagheter, och jobbar så bra ihop! Riktigt, riktigt ledsen blev jag... :(
Så bra start på veckan! Nu får jag strukturera om i mina träningsveckor...

Kram Anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Ånej, så dumt med Teampasset :o Du som gillar det så starkt, typiskt :banghead:

Vad ska de ersätta det med? Eller gör de bara om schemat? Hoppas du hittar en bra ny ruting för dina träningsveckor :hearteyes:

Blev tre pass i veckan:
Fre: Styrka uk

Ha en fin vecka :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Sent svar på förra veckan...

Måndag: Då var det sista Teampasset då... :(
Tisdag: Styrka/rörlighet
Tors: Hyrox
Fre: Team
Sön: Funktionell Fitness

Team på måndagar ska ersättas med Styrka i grupp som är stort nu. De kör dubbelpass på måndagar, även ons, och sön.
Team ska få vara kvar på fredagar, men där är inte min Therese med, så där hamnar jag med lite olika människor, och det är inte samma sak!

Jag har funderat och kommit fram till en ny grund.
Styrka i grupp måndagar, styrka/rölighet tis, Veckans individuella onsdagar, Team fredagar, och funktionell fitness söndagar. Då kommer det bli 3 med hög puls, och 2 med mer styrka, och det är ju som jag haft det träningsmässigt innan i alla fall.
Team på måndagar kanske kommer tillbaka så småningom :pray:

Bra jobbat med din vecka!
Hur går det med dansen?? Kul? Svårt?

Kram Anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej

Fick till fem pass denna vecka:

Ons: Styrka uk

Dansen är fortfarande lika rolig :dance: Upplever det kanske inte lika svårt nu, börjar komma in i danserna. Men någon hiphop:are blir jag aldrig :lol: Det där gunget, eller "groovet" som dansläraren säger, blir liksom aldrig naturligt för mig :D Jag är för stel, helt enkelt. Men jag hänger med så gott jag kan :jumpgreen:

Men då låter det som du kan få ihop till den träning du vill ha i alla fall? Tur det. Men det är ju lite surt när en favorit försvinner. Synd att din träningskompis inte är med på fredagarna :(
Jag håller också tummarna för att måndagspasset kommer tillbaka :)
Var in och kollade på schemat på Friskis här, och det verkar vara mycket styrkepass som går för tillfället. Så det är väl det som gäller nu :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Halloj!

Fem pass igen:

Ons: Styrka uk
Fre: Styrka ök

Det hände något vid armvecket när jag gjorde en bicepsövning igår, kände hur det smärtade till. Och idag har jag riktigt ont när jag sträcker ut armen. Så får kanske anpassa mina överkroppspass i veckan. Eller i värsta fall hoppa över helt :eek:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nu är jag sen med rapport igen :shifty:
Men vad du har kört på bra! :clapping:
:lol: Det är som min dansdotter säger - någon hiphop´are blir hon aldrig... :lol: Antingen har man det nog i sig. Eller inte... :think:
Ajaj med armen :shock: Du kan ha fått någon bristning kanske? :think:
Hoppa du över någon dag, och ta ben och core istället! Dumt om det blir värre!

Förrförra veckan då:
Mån: Styrka i grupp
Ons: Veckans individuella
Fre: Veckans Team, och där gick det åt helvete precis... :cry:

Vi skulle göra 150 marklyft (med annat emellan).
Vi skulle börja med vår "vanliga" vikt.
Och så skulle vi lägga på så det blev tyngre och tyngre, men färre åt gången.
Så jag gjorde det... Till slut hade jag 10 kg mer än jag brukar ha. Och i slutet gjorde det ONT i ryggen! REJÄLT ont!
Men jag - mitt dumma huvve - fortsatte... :naughty: :doh: :hand: Blir så arg på mig själv :banghead: Det ska inte göra ont! Då gör man fel någonstans!
Och vad blev det av det här då..? Ett redigt RYGGSKOTT! Kunde knappt gå på hela den helgen. Vilade hela lördagen, men på söndagen googlade jag fram att det är det sämsta man kan göra! Så jag försökte röra mig lite sakta under söndagen.
På måndagen ringde jag en naprapat som är känd för att bara göra en behandling, sedan är man bra. Och det blev bättre framåt e.m.
Men sedan blev det riktigt illa igen... Ringde honom på tisdagen, och han sa att det var för att han knäckt till mig så hårt, men att jag skulle höra av mig på torsdagen om det inte blivit bättre. På torsdagen var det helt bedrövligt, så jag fick en behandling till. Han sa att jag skulle ha redigt ont i 2-3 dagar till, sedan skulle det vända... Och visst är jag bättre. Men långt ifrån bra! Har väldigt svårt att böja mig framåt. Någon träning förra veckan var inte att tänka på, så det blev 0 pass. NOLL! :o
Det går alltså inte ens att göra ett yogapass! :? :shock: Jag vet inte när jag kommer att våga träna?! Svinjobbigt detta! :cry:
Jag har jobbat, och det går, men jag får ta det långsamt och undvika lyft. Det hade ALDRIG gått om jag haft ett stillasittande jobb, för det låser sig rätt snabbt när jag sitter.

Hoppas återkomma i slutet av denna vecka, med åtminstone NÅGOT pass...

Kram Anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Ånej, stackare, ryggskott :crying-yellow: Hoppas du mår lite bättre nu :heart: Tur att du har kunnat jobba ändå, låter som det har varit lite bra för dig också. Usch, inte roligt att bli så påverkad i vardagen av smärtan.
Tänk på att ta det lugnt när du kommer igång igen :heartsthree:

Ja, varför gör man sådär, kör på fast det gör ont? Jag gjorde ju samma med armen, som inte alls är bra än. Det kändes bättre tors/fre redan, men tänkte att jag väntar ändå till söndag för säkerhets skull. Det hade jag nog inte gjort om jag inte läst om ditt ryggskott, dum som man är :banghead: Men sedan så dammsög jag i lördags, och då blev det MYCKET värre. Måste varit helt fel "övning" att göra då :confusion-shrug:

Fick till fyra pass ändå:

Ons: Styrka uk, utan vikter. Kan ju inte lyfta alls.
Lör: Styrka uk, utan vikter igen.
Sön: Stepmaskin 25 min.

Känns inte som om det blir mycket styrka närmaste tiden. Vi åker till Göteborg tors-mån för att hälsa på min lillebror med familj över påsk. Har velat lite på om jag skulle ta med träningskläder eller ej, men nu blir det ett lätt val.

Ta hand om dig, och hoppas du får en fin påsk :)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, fy fan, rent ut sagt, vad det har varit illa med ryggen... :cry: Men nu är det bättre! Igår kom den stora vändningen tror jag!
Jag har varit väldigt lugn och lyhörd. Tänkt väldigt mycket på den ergonomiutbildning vi fick för ett tag sedan på jobbet.
Det har varit så frustrerande! Man är så van att kroppen bara funkar, och gör det den ska! Och så gör den inte det längre?!
Tänker på människor som går med ständig värk... Vilket helvete de måste ha! :shock:
Bra att mitt ryggskott fick dig att tänka till på att backa med armen i alla fall... Något gott förde det med sig! ;)
Hur går det nu då? Med armen? Skönt att du iallafall kunnat träna benen! :) Bra jobbat! :humbup:
Men stepmaskin 25 minuter? Är inte det astråkigt? :lol:

Förra veckan smög jag igång med 6 milda pass.

Tis: motionscykel hemma 30 min
Ons: Deep Stretch Yoga 30 min
Tors: Deep Stretch Yoga 45 min
Fre: Deep Stretch Yoga 45 min
Lör: Deep Stretch Yoga 30 min
Sön: Deep Stretch Yoga 30 min

Kram Anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jo, stepmaskin är SKITTRÅKIGT :lol: Det är ju en liten maskin som enkelt går att flytta runt, så jag brukar stå framför TV:n och se någon serie eller matlagningsprogram. Och de första 10 minuterna brukar flyta på, men sedan kollar jag på klockan typ varje minut och undrar om det inte är över snart :waiting: Så 25 minuter var mycket av en mental prestation ;)

Skönt att ryggen är bättre! Ja, tänk de som lever med ständig värk, att de orkar :heart:

Min arm blir inte bättre. Har en granne som är fysioterapeut som sade att det kan röra sig om tennisarmbåge, och då kan det ta flera månader att bli bra :shock: Jag fick tips om några rehab-övningar, och om det inte blir bättre inom ett par veckor så ska jag kontakta hälsocentralen. Men ha sa också att det går bra att träna med övningar som inte gör ont. Så jag ska köra rehab-övningarna, och försiktigt med lätta vikter testa mig fram till andra övningar för överkroppen som känns bra.
Det får bli mycket benträning och kondition kommande tiden :handgestures-thumbdown: När vi var i Göteborg så var vi på SPA och jag testade att simma, och det kändes ingenting av det onda i armen då. Synd bara att jag tycker det är ännu tråkigare än stepmaskinen :lol:

Blev tre pass ändå:
Ons: Styrka uk. Måste revidera mig när jag skriver att jag tränar utan vikter, för jag kör faktiskt med gummiband som ger rätt bra med motstånd ändå.
Tors: Stepmaskin 20 min.

Förstår det där med frustrationen, jag får tårar i ögonen när jag tänker på att jag kanske inte kan träna överkroppen riktigt på flera månader :cry:

Bra komma-igång-vecka :clapping: Gjorde du yoga-passen hemma?
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Fattar verkligen att stepmaskin är tråkigt! :lol: Provade en gång på gymmet och ledsnade efter 5 minuter bara :shifty: :lol:
Men det är bättre att ha något att titta på kan jag tänka mig! :)

MEN vad hemskt om det är tennisarmbåge! :shock: Hoppas verkligen inte det! :pray: :pray:
Bra att du fått lite rehabövningar och tips av en som kan sin sak! :heart: Sjukgymnastik är heller inte roligt, men det bygger ju upp så mycket muskler runt omkring det onda, och är så nyttigt! Nu får vi verkligen tro att det blir bättre av detta, och att du kan börja träna som du vill igen snart :pray:

Simma är inte kul du! :lol: Det höll jag på med 2 ggr/veckan i flera år?! Förstår det inte alls såhär i efterhand!

Ja, yogan har jag gjort hemma.
Ryggen går det inte framåt med... Bättre - visst - men bra, nej :( Det var inte alls någon stor vändning som kom, det var bara den dagen...
Och ryggen är ju med i all träning, vad man än gör! :banghead: Jag varken kan, eller vågar, ge mig på de där brutalpassen jag brukar göra :(
Så... segar mig fram med milda pass. Gjorde pass av något slag varje dag i förra veckan, och vågade mig på två ledarledda.

Mån: Core & Mindfulness i grupp (åt yogahållet).
Tis: Styrka & rörlighet. Vid någon station fick jag utbytt någon övning som jag kände inte gick, men i övrigt funkade det.
Ons: Full Body Yoga 45 min
Tors: Deep stretch yoga 45 min
Fre: promenad c:a 6 km
Lör: vår årliga påskpromenad med ett gäng som pågår hela dagen med lek och dryckespauser ;) 18.000 steg.
Sön: Deep stretch yoga.

Har googlat på vad man ska träna efter ryggskott, och det står att cykling och promenader är bra, så igår var jag på spinning.
När vi nu talar om tråkig träning, så är spinning det för mig... :shifty: :lol:

Kram Anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Vad hände med oss?!? Från att ha varit två kvinnor i full fart, var vi helt plötsligt två skadade "tanter" :shock: :banghead: :handgestures-thumbdown:

Hoppas hoppas du är bättre i ryggen nu :pray: :heart: Men du har kunnat träna på ganska bra ändå med yoga och rörlighet, härligt :)
Håller med, spinning är fantastiskt tråkigt :lol:

Min vecka:
Tors: Styrka hk (se vad det innebär nedan ;) )
Fre: Stepmaskin 20 minuter + lång helkroppsstretchning.
Sön: Styrka hk

Testade lite i torsdags att träna överkroppen med 3-kiloshantlar. Övningar där jag trycker ifrån går bra, som axelövningar och bröstpress, men dragövningar som rodd och bicepscurls går inte alls, gör ont i armen direkt :x
Så i söndags körde jag med 5-kiloshantlar för axlar och bröst. Fortfarande mycket mindre än jag hade innan, men bättre än inget tänker jag. Men hanteln som jag ska ha i höger hand måste jag lyfta upp med vänster hand och lägga på plats, så helt smidigt går det inte :lol:

Gör rehab-övningar varje dag, glömde igår dock :oops: Kanske känns det liiiite bättre, men det är nog lång väg kvar :(
Kommer gå över till mer konditionsträning nu, släpper styrketräningen som huvudnummer.

Nu håller vi tummarna för snabb bättring för båda av oss :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jadu! VAD händer med oss?? :shock: Det undrar jag med!!! :banghead: Och hur lång tid ska det pågå? :waiting:
Jag har alltid stolt och tacksamt sagt att jag inte har några krämpor! För det har jag verkligen inte haft!
Och nu vill inte kroppen alls det jag vill! :cry: :shock: :(
Jag är alltså tyvärr inte bättre. Inte bättre än förra veckan, det står still...
Imorgon ska jag gå till en Osteopat och få en behandling. Hoppas på underverk... :pray:

Jättebra att du har gjort rehabövningar, och att du testat dig fram till vad som går, och inte går! :humbup:
Det är bra att lyssna på dem som kan, och det har du ju gjort med din granne! :humbup:
Och absolut är det som du skriver, bättre med liten vikt än ingen alls! :) Lite pyssligt dock att behöva lägga hanteln på plats, det fattar jag :? :lol:
Planen med kondition ett tag låter också som ett bra steg :humbup:

Förra veckan blev alltså en vecka i spinningens tecken... :? :shock: Har provat alla de tre ledarna de har nu. USCH, så tråkigt!
Men det har varit bra för ryggen, både efter passen och första halvan på nästa dag.

Mån: spinning 45 min
Tis: Styrka/rörlighet som funkar på alla stationer utom en.
Ons: Spinning 45 min
Fre: Spinning 45 min
Sön: Motionscykel hemma 30 min. (ÄNNU tråkigare än i grupp!)

Krya på oss båda två nu! :pray:
Kram Anna
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"