Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av mamaA »

15 minuter kallas ju marginalkvarten så då kan man plocka upp, dock ska det ju helst inte vara så varje morgon.

Om du ger välling på natten är det DU som skapar den vanan för börjar man så lär man få fortsätta och då äter hon än mindre på dagen sen som reultat och det vill du ju inte :idea: . Det här är dina farhågor och de kan faktiskt skapa ett problem som inte finns, dina känslor projiseras över på din dotter tyvärr vilket kan göra att hon krånglar extra med maten.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Ja exakt, jag VILL INTE hamna där med välling på natten.
Det är just det som är min oro, att behöva ge välling till ett hungrigt barn.

Jag ska försöka stressa ner kring maten, det som går i går i, mer kan jag inte göra.

Ska man pamgramsa om det är 30 min kvar att ta upp?
Jag ska köra igång på riktigt med det nu, och köra på två lurar, en på fm 45 sen, 2 h kl 11.45-13.45 :)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

30 minuter innan morgon gör man helst ingenting, är det på en lur så är det ok.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Sen jag tog bort efm vilan så har nätterna blivit aämre. Från att ha sovit iaf 18.30-06 till att vakna 04-05 och va vaken tills hon skrikit till sig morgonen vid 06.15 då jag tar upp (vill ta upp 06.30)

Hon har även sovit sämre på dagsvilan, svårt att somna och vaknar för tidigt på långvilan. Då hon vaknat för tidigt på långvilan har vi verkligen behövt ta en promenad i vagnen på efm. Men även de dagar vi pinat på från 13.45 till läggdax så har hon i stort sett gnällt från kl 16 till läggdax kl 18.15.

Har alltså blivit ÄNNU mindre sömn utan sista viöan och nätterna sämre.
Hon sover ALDRIG fram till 06.30.

Vaknar som en klocka kl 05 (06 innan den dumma vintertiden)

Vad gör man åt de ät här?

Tanken var ju att förlänga morgonen med mindre sömn på dagen, men har icke blivit så :-(

Tacksam för svar!
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
blir det knas ar det "back to basics" som galler.

Ticka av precis allt:
vad ar schemat? hur manga somntimmar?
foljer ni shcemat till punkt och pricka, inte marginalkvartar jamt?
social aktivitet?
skrattet till gonattet?
fysisk aktivitet?
morkt vid daglur och natten? ar det verkligen sa svart att man inte kan se handen framfor sig i rummet 5 pa morgonen?
pangramsa och sen ingenting om uppvak i vargtimman? inge spring?
varierad mat med extra smor i?
kor ni med vackarklocka?
Checka av allt detta, med dig sjalv och kolla garna med oss ockska sa du kan skjuta vargarna och tuffa pa.

Kontenta: ni kan lita pa ett schema vad galler somntimmar, svajar det ar det ert jobb att styra skutan ratt. Svajar det mycket (som det kan gora ibland for oss alla) da galler det att sta pall med attityden. Ja, vi vaktar, du kan lita pa oss. Ja, vi finns har - vi vet bast.

De kanns som om sa snart det svajar till sa tappar ni foraldrar fotfastet istallet for att bita ihop med attityden, nejdu liten, vi vet vad som ar bast for dig och det ar att sova. Sa nu skall vi vara konsekventa och ge tydliga besked tills du hajjar. Och tar det lite tid for dig att lita pa oss sa far det gora det. Lita pa processen. Lita pa schemat.

Att hon har svart att vila pa dagvilan ar sakert overtrotthet. Att hon vaknar tidigt kampar vissa med lange, har hjalper en vackarklocka.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Schema;
Morgon 06.15
Välling/gröt 06.30
Vila 8 - 8.45
Lunch 10.30
Vila 2 h 11.45-13.45
Mellis 14.15 lite plock och frukt (lättare mellis ger mer aptit till middag)
Middag 16.45/17.00 beroende på hungern hennes
Slurk/gröt 18.00
Läggdax 18.15

Funderar på att ha 1,5 h på dan sen 20 på efm, hon tokgnäller sig igenom hela efm annars. Övergångsperiod, det vet vi men att lyssna på gnäll genom middagen och enda till nattning är inte skoj för nån.

Checklista;

Tiderna följs alltid till punkt och pricka, check

Det är KOLMÖRKT, check

Äter alltid mat med smör och rapsolja, check

Är social delaktig i allt vi gör, check

Utomhus så ofta det går i vaket tillstånd, check

Ålar och kryper och har sig varje dag, check

Skrattet till godnattet, dålig på det men liten är alltid glad och nöjd vid läggning

Väckarklocka som jag kommer in med och gör glad morgon, läste att man ska komma in med den, check

Jag går in EN gång, för att kolla pyamas som brukar ha kommit på sniskan, sen ut med ramsa och inte in mer. Så ingen trafik. Jag skulle inte heller kunna somna med ena benet under magen i pyamasen. Har bytt pyamasar så detta förekommer inte längre lika ofta, dock nu inatt.

Pangramsar vid tidigt uppvak efter kl 05, men somnar aldrig nånsin om.

En klassisk morgon ser ut som så, hon vaknar 05 (tidigare 06 innan den jävla klockan skulle ställas om), är nöjd till ca 06 sen börjar hon gasta, gnälla och skrika, alltså sista halvtimmen/kvarten.

Hon har lärt sig att då man gapar mer och mer så kommer mamma tillslut in med väckarklockan (hon är sällan riktigt ledsen, är mer riktigt missnöjd och låter högt på morgonen)

Inatt slog hon rekord, var vaken kl 04, lät henne vara då hon bara var nöjd och pratade föe sig själv, tills 05.30 då det vart missnöje, DÅ ramsade jag, varpå hon jagar upp sig och gastar om att få kliva upp enda tills klockan ringer 06.15.

Hon blir aldrig tyst, så kan inte gå in i tyst ögonblick, så hon vet ju att jag kommer då hon gapar tillräckligt högt och länge.

Hur bryter jag det?
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Hon är född 14 mars, blir 8 mån.

Sömntimmar; sover på natten18.30-05 = 10,5 h

Dagens vilor; 45 min + 2 h (eller 1,5 h + 20 min beroende på om hon vaknat tidigare än 2 h på långvilan)

Så hon får ju inte ihop sina timmar då natten aldrig blir 12.

Kan det va så att 11,5 natt och resten på dan är melodin?
Hur mkt i så fall på dan?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tyvärr, nu är jag hård men problemet är inte för mycket/ för lite sömn egentligen utan att ni MÅSTE skärpa till attityden. Det är den det hänger på, så är det bara, inga genvägar. Du säger själv att hon lärt sig att ju mer hon låter desto fortare kommer du in med klockan #-o. Att hålla på med massa schemaändringar ger dig ingenting i längden utan gör bara att det är hon som styr inte ni vuxna [-X .

Du ska inte in någon gång alls i rummet, det motverkar bara när det är så här. Är pyjamas krångligt så låt henne sova i body och sen sovpåse ovanpå det så behöver du inte oroa dig för täcket. Skjut vargarna och låt bli att gå in. Ramsan ska jobba, möjligtvis Mozart på morgonen inget annat.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Jag är helt med på vad du säger, attityd!

Men, då flickan inte blir tyst trots konstens alla regler, pangramsa, mozart, kl 06.15 då jag ska göra morgon, så innebär det hur som helst att hon skriker sig till morgonen..

Jag må vara trög här men jag GÖR ju som man ska, men hon blir inte TYST och väntar snällt på att klockan ska ringa.

Jag ändrar inte tiden varje dag, utan har gjort ändring 06.15-18.15 för att det skulle funka bättre då hon är så kvällstrött och morgonpigg.

Så jag gör som man ska, jag pangramsar, låter henne vara och får då lyssna på skrik tills klockan ringer. För tyst blir hon inte. Jag förstår faktsikt inte vad mer jag kan göra när jag har attityd, jag tycker inte synd om henne eller överdriver med verktygen.

Jag förstår att måste tycka att jag är trög i huvet vid det här laget, men hon somnar inte om till 06.15 då vi gör dag. För oavsett hur mkt attityd jag laddar in i pangramsan, så skriker hon alltid till sig morgonen.
Förr eller senare så ringer ju klockan, oavsett om hon är tyst eller gapar. Hon har tålamod att gapa tills den ringer och hon tror ju då att det ska gå till så.

Ska jag låta morgonen dra över, och vänta ut henne tills hon ger upp och slutar skrika för att få poletten att trilla ner?
Känns som 5mm då man ska avvakta och låta henne vara i sitt skrik.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jag hoppar in med det bästa tips jag har, läs om Safarin i SHN en gång till och känn efter i magen, är du Lugn, Trygg och Säker när du ramsar? Eller frustrerad, arg, förtvivlad och uppgiven? Jag vet att det är svårt att hitta den rätta avspända attityden av självklarhet när man är trött och lite stressad (andas andas) över att det aldrig verkar sätta sig men tänk på vad ni redan har åstadkommit! Det enda du behöver göra är att bestämma dig för att det här fungerar och svara på hennes frågor med en attityd av självklarhet, ja gumman självklart ska du sova, det är ju natt! Och jag lovar att det fungerar.

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

En sak till, vad säger hon i sitt skrik på morgonen? Är hon arg, ledsen eller ngt annat? Lyssna!
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Jag blir förvirrad, ska jag ramsa EN ENDA GÅNG på morgonen, nu alltså kl 05 då hon sätter igång, sen bara låta henne vara?

Eller ska jag ramsa på om hon fortsätter?

För det här är som en minikur skulle jag tro, jag behöver "vinna" denna långdragna kamp om morgonen. Trixet är ju att hon har tålamod att gapa på denna timme hon gör det för ATT det är så nära till morgonen. Tillslut kommer klockan och mamma.
Jag skulle behöva ett omsomnande, och i så fall dra över morgonen för hon gnällskriker missnöjt, hon säger "jag vill kliva upp, kom och ta upp mig nån gång då mamma"
Hon är inte ledsen direkt utan ropar på mig, ett monotomt gnäll.

Hon blir ALDRIG tyst tills klockan ringer.

Storebror står i kö till operation för snarkningar som stör hans sömn, därav hans hyperaktivitet och övertrötthet och behöver varje minut han kan få! Mwn vaknar åxå kl 05 varje dag och gäspar påväg till dagis kl 9..

Ja jag är frustrerad och förtvivlad, på att börja varje dag med skrik i minst en timme och jag känner mig maktlös.
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
forst och framst, vi forstar, vi har alla varit dar nar man ligger och tittar i taket med vaken bebis i rummet bredvid fastan klockan bara ar 5. Vi har ocksa undrar om detta nagonsin kommer sluta och varit oroliga for somntimmarna, vi vet verkligen hur det kanns. Det ar ju darfor vi ar radgivare for att hjalp andra mammor och pappor att komma ut pa andra sidan. Sa vi vet, du ar inte ensam.

Pangramsa
Efter klockan 4a pa morgonen startar den sk vargtimman, dvs bebis har sovit tillracklig lange for att vid uppvak ifragasatta om det inte ar morgon.
Uppvak tidigare om natten ar enklare for de sma att hantera for de ar fortfarande trotta, och forstar instinktivt att det fortfarande ar natt. Efter 4a daremot - innan de lart sig att det inte ar dom som startar dagen - sa forsoker de ta reda pa om morgonen har kommit alt starta dagen sjalva genom att skrika/gnalla. Vi har lart oss att det basta man kan gora ar sa lite som mojligt for att signalera att "det ar fortfarande natt, sovvidare, pa natten hander ingenting". Darav en pangramsa, dvs en blixtsnabb men lugn och trygg ramsa. En snabb singal till liten vid forsta pip.

Sen gor man ingenting, for om natten sover man. Precis som du sager sa ar de ju inte ledsna, det ar mer gnall, de kollar laget " ar du saker att det inte ar morgon mamma". Hos en del sma, som t ex i vart hem, ar det svart for de sma att fa ro att somna om igen aven om de hajjar budskapet med pangramsan. Da kan man spela mozart utanfor litens rum, det blir en ljudmatta som dels hjalper liten att somna om och dels "dampar" gnallet for ovriga i familijen. Sa vi drog pa Mozart pa Ipadden och lamnade den utanfor litens rum, ganska hog musik men fortfarande sapass att om liten verkligen skriker upp sig och blir ledsen (och inte bara gnall) sa hor man det. Men gnallet kan man ju verkligen slippa, storebror med.

For oss med var etta tog detta faktiskt ett par manader innan polletten trllade ner och liten hajjade budskapet.

Sa mitt rad, anvand pangramsan vid minsta pip i vargtimman, fortsatter gnallet, dra mozart och ga tillbaka i sang. Fortsatt varje morgon tills detta sitter, aven om det tar veckor. Det kommer fungera!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Jag lusläser boken med överstrykningspenna, och det känns som att jag behöver kura om.

I stycket om just omkurning känner jag igen mig, det gick så himla lätt i början med henne, hon sov direkt nästan hela nätter och jag behövde aldrig arbeta in ramsan så pass att den vart betingad.

Jag har även en ganska lång ramsa, blir lite tungvrickning att dra den x4, och den innehåller namnet.

Jag har ramsat med samma tonläge, inte menat olika saker med ramsan som man ju ska.

Jag har ändrat schema som ni påpekat flera ggr för att attityden sviktar och jag gör shortcuts som nu resulterat i att barnet vaknar kl 04 varje eviga dag, och frustrationen har greppet om mig.

Jag har haft massor med vargar, framför allt hungersvargar, men nu vet jag varför hon ätit sämst rätt som det var. Vid båda tandsprickningarna har hon vägrat all mat men så fort de kommit upp lite ur tandköttet så kommer aptiten igen. Inget att stressa för, som jag ju gjort...

Och, jag har nått tvång att jag bara MÅSTE börja med att gå in till henne vid varje uppvak som hon inte löser själv. Jag som bara måste kolla läget i sängen, blöjan, pyamasen etc.

Alltså, jag behöver börja om.
Jag VILL kura regelrätt.
Jag vill ha ett schema som JAG bestämt, inte som liten fått mig att kompromissa fram.

Jag tar även upp på dagen om hon vaknar för tidigt...

Frågor; Hur börjar jag bäst om?

Kan man byta ramsa?

Kapitlet "kura om" låter som nått jag skulle behöva göra, alltså använda verktyget tillrättaläggning, och solfjäder tills hon fattat galoppen, även där kl 04. Jag behöver börja använda mig av verktygen som om vid en första natt, sen jobba med ramsan vidare kommande nätter vid 04 också för att den ska få betydelse. SEN pangramsa då vi kommit en bit.

Eller tänker jag fel?

Det jag menar är att just nu undrar hon nog vad detta tompratet på morgonkvisten betyder som mamma sysslar med. Eftersom hon sover så bra i övrigt *peppar peppar* så har jag sällan behövt ta en rams diskussion, eller solfjädra då hon sällan vaknat ansra tider än 04-06.

Preciiiis då jag skriver detta vaknar hon, har ALDRIG HÄNT nu kl 19 efter läggning, och jag solfjädrade henne lugn, hon var jätteledsen. Tror helt klart 8 månadersångesten är här! Går troll i det man säger..

Det jag behöver ert stöd med är att komma tillrätta med min ramsa. Jag känner mig osäker, trots att jag läser och läser, på VAD jag ska göra, och NÄR. Jag vill ju gå in... jag vet att det är fel men är nån instinkt i reptilhjärnan som jag måste få bukt med.
Jag köper helt och hållet Safari-konceptet, jag behöver bli så pass säker med ramsan bara så jag kan använda endast den.
Ramsa vid rop på hjälp, en gång, sen avvakta?
När ska jag ramsa igen?
Då hon inte lugnar sig efter första omgången?
Sen ramsa av och till, tills hon lugnar sig?
Inget fysiskt ingripande alls? Om man så ska ramsa i en timme?

Att solfjädra och lägga tillrätta är för mig konktret, jag vill parkera henne i sängen och berätta med det att allt upphör, du ska sova nu!
Jag kan ta till mig det lättare än att ramsa och med ord säga att hon ska lägga sig. Är nog därför jag är osäker kring hela kurandet, som skiner igenom allt annat.

Jag slår väl rekord i längst tråd här på forumet men märker ju att jag famlar.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :)

Det känns som att du fått vittring på den rätta attityden nu, härligt!! =D> Det är A och O, DU styr skeppet i hamn! Jag tror absolut att du kan kura om men inte utan minutiösa förberedelser och vargsanering hos dig själv! Men även där verkar det som att du skjutit ganska friskt och det är bra!! Fortsätt så innan du börjar kura om!

Inför omtaget ska allt vara planerat in i minsta detalj och du ska vara beredd på frågorna och veta vad du ska svara/göra redan innan de kommer, om du är med? Mamma ska stå stadigt som en fura!!

När det gäller ramsan är det egentligen attityden som avgör och inte orden, byt till en enkel och rytmisk ramsa utan namnet och träna (när hon inte hör) på att lägga in olika budskap i den. Du ska kunna säga den mjukt, lugnande och tydligt konstaterande. När ramsan tar över under natt 3 är det troligt att du får uppleva ramsdiskussioner, hon kommer bl a att undra varför mamma inte kommer in som hon brukar... :roll: Men det fina är att du kommer att höra vad hon säger när du börjar lyssna efter hennes budskap istället för att få panik för att hon skriker. Då kan du också svara på frågan på bästa sätt och med rätt tonläge. Det är en fantastisk upplevelse! :D Ramsan ska aldrig sägas som tomprat, den har alltid ett budskap. Du säger den på väg ut ur rummet efter (några sekunders) nattning och fortsätter på väg bort från den stängda dörren tills du sagt den x4. Är det tyst och lugnt bekräftar du med mjuk ramsa x2, annars avvakta, lyssna och avgör vilket svar frågan ska ha. Arg = husljud, ingen ramsa kommer hjälpa!

Det du gör under kurens tredje natt är att använda ramsan istället för att gå in, dvs när det känns som absolut nödvändigt att gå in så går du INTE in (bort med det tvånget!!) utan ramsar istället!! Det handlar alltså aldrig om slentrianramsor utan är ett verktyg som används i sista hand (se lathunden/handlingsplan)! Lyssna och avvakta är ju t.ex. det första och viktigaste du gör!

Vilket schema ämnar du ha för omkurningen? Se till att inga oförutsedda händelser kan rubba dig! Be prepared! :)

Vi finns här för pepp och stöd, du klarar det här!

Kram

/Ylva
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"