En andra frukost var det jag som hittade på men mera för att just kunna skjuta på lunchen en aning. Vi säger 3-4 tim mellan måltiderna så med det tänket blir just så här.
När de vaknar och är superhungriga kan man ge något litet, här var tanken man morgonammar exempelvis. Sen kommer en andra frukost "Inom" timmen, man går upp, får ny blöja, sitter vid matbordet tillsammans och äter frukost. Så från 08-11.30 är det bara 3 tim, så det är nästan minimum man vill ha till nästa måltid om du är med? Mellis kan du då skjuta till 15.00 (tänk mellis här inte måltid) och sen middag som du har 17.15 men även här, försök ha familjemiddag. Att äta tillsammans är också social träning och hur man beter sig. Detta missar många och undrar sen varför ens barn inte kan sitta vid bordet och äta som folk vid 2-3 års ålder osv... Så tänk social delaktighet och också få lära sig att man äter tillsammans.
Sen är det bara "kvällsslurken" som också den kan komma så tätt som 1 timme på middagen exempelvis, detta är ju inte en "Måltid" utan just en påfyllning inför natten för mammor med matvargar.
Ang schema lägg inte FM vilan för lång tid efter morgonen. har du säg natt 18.30-06.30 så kan fm vilan komma så tidigt som 08-08.45. Då kommer långvilan runt den tid du vill ha ovan. samt em vilan. Jag brukade ha fm vilan på ensamleken på morgonen, då tog sonen den själv när han kände det var dags. Jag hade mera bara koll på när tiden var slut typ.