Det ska INTE vara någon trafik i rummet, antingen är dörren liiite på glänt hela tiden, så att hon isf hör din ramsa (om du tror att hon inte gör det med stängd dörr). Men då skall det ju vara mörkt utanför också, och sängen bör stå så att hon inte ser ut genom dörrspringan som blir.
Grejen med ramsan är att det skall flyta, nästan som en sång. Tänk dig att du mantrar barnet. Det blir som en diskussion där varje skrik från barnet är en fråga.
Typ så här:
barnet skriker=frågar kan jag verkligen sova nu?
Föräldern ramsar=du kan sova tryggt, jag vaktar här.
barnet skriker=men är du verkligen säker?
Föräldern ramsar=ja, du kan sova lugnt och fint
.... etc. Jag har alltid ramsat "nu ska du sova, sov så gott med sig". Anna har en liknande ramsa och jag tycker den är så klockren. Ramsan är så enkel att förstå även när de är äldre och börjar ställa verkliga frågor vid sängdags
Därför är det också viktigt att du inte har barnets namn i ramsan, så jag hade uteslutet det. Barnet kan reagera som att du ropar PÅ barnet
Så ramsan upprepas typ *4 för att förstärka budskapet. Sen avvaktar man. Barnet reagerar kanske med att skrika ännu högre. Din uppgift i hela det här blir att tolka barnet och skapa en DIALOG med alltid samma budskap: Du kan sova lugnt, mamma har koll! Hur kommunikationen ser ut, kan bara du tolka egentligen. Jag har överröstat skrik med ramsa. Jag har avvaktat tills barnet skrikit "färdigt" och jag har gjort ingenting. Du måste lyssna av, förmedla KÄNSLAN som ramsan skall ge, nämligen trygghet. Så man kan inte säga att om du ramsar så eller så många gånger blir det rätt. Det är budskapet som skall nå fram!
Anna