Lillebror M:s kurtråd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Avocado14

Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av Avocado14 »

Nu är det tid att kura lillebror, som av lite olika anledningar inte blev standardmodellerad. Han blir snart 6 mån och hade tänkt mig detta schema:

6.30 vakna, amning&gröt till frukost
8.30-9.15 fm lur
lek ute/följa storebror till förskolan
10.45 lunch, grönsaks-/köttpure & amning
11.30-14.00 middagslur
14.00 mellis + hämta storebror och lek ute
16.00-16.45 em lur
17.00 middag som lunch
18.30 kvällsgröt&amning
18.45 byta om & kvällsbus
19.00 sova

Blir det för mycket med 2,5 timmars middagslur månntro? Jag tror att det är optimistiskt att försöka få honom att sova till 7 på mornarna då resten av familjen vaknar med buller och brak kl. 6.30...

Han har ungefär detta schema redan, med lite undantag ibland. Det enda är att han inte somnar själv (somnar vid bröstet) och att han vaknar många gånger under natten, allt från 3 till 8 ggr/natt måste tutten stoppas in!

Lillebror har hela livet kräkts mycket vilket gjort mig osäker på detta med mat, hur mycket han behöver och så. När han kräks tänker jag "behöver han mer mat nu eftersom han kräkts upp det han fått" alternativt att han kanske kräks för att han fått för mycket...? Jättesvårt att veta. I alla fall måste jag fixa någon sorts system ifall han kräks mycket i sängen under kurningen. Har ju läst Anna W:s rekommendationer om draglakan med flikar, men inte riktigt förstått hur det ska göras. Skulle behöva en instruktionsvideo. Kanske någon har andra tips på hur man löser ev kräk i sängen?

Sen tror jag att det är tänder på gång just nu då det är en del strulande på kvällen. Han är extremt "aktiv" vid bröstet när jag försöker få honom att sova. Han håller på med sina händer och krafsar och gnuggar sig själv i ögonen (och krafsar och klöser på mamma!)... Är lite orolig att han ska göra illa sig sen när han ska försöka somna själv. Han "håller på" så med händerna i ögonen även när jag lagt ner honom om han inte riktigt kommer till ro. I och för sig vet jag ju inte om detta blir ett problem under kuren, får vänta och se.

Så är det mat för övrigt som har gått lite si och så med. Ibland äter han med glädje men ibland svårt att få i honom. Han känns betydligt mer "taktil" än sin storebror och man märker att han vill ta på allt, sitter och hoppar och lutar sig framåt i stolen... skulle säkert äta själv om han bara kunde. ;) Men BLW känns halvbra i förhållande till att verkligen få i sig maten. Men jag funderar på att ändå låta honom pröva med lite kokta morotsstavar eller nåt när han nu når den magiska gränsen 6 månader.

Hmm, känns som det är massor jag funderar på men jag har ju gjort det här förut så det är väl eg bara att tuta och köra! Man och storebror sover borta de 2 första nätterna som jag tar, och så tar mannen de nästa 2 nätterna, då ska jag äntligen få SOVA för första gången på 6 mån! :D

Jo förresten, det här med ljud. Tycker det är svårt att "skapa" stoj och ljud i bakgrunden på ett naturligt sätt. Vi är inte så högljudda här hemma vilket jag tycker har fört till att båda barnen är lite ljudkänsliga när de sover, eller speciellt när de ska somna... Mozart på hög volym i all ära, men liksom att köra samma låtar på repeat i flera timmar VARJE kväll blir ju lite...onaturligt också. Nån som har något tips? Kommer ihåg när jag kurade O att jag var uppe hela natten och lagade kroppkakor och körde tangomusik... haha, man vill ju inte störa grannarna mitt i natten heller när man bor i lägenhet... klurigt.

1:a mars kör vi enligt planen!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Lillebror M:s kurtråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, 2,5 timmes middagslur är nog inte lätt att få till :? , 2 timmar brukar vara svårt nog så många har 1,5 i den här åldern. Varför inte köra med 12 timmarsnatt och lägga redan 18.30? Sen lurar 45-1,5/2 -45/20. Ofta kortar man ner sista luren till 20 min vid 6-7 månade så det vore kanske en god idé att göra det från början.

Kräks han upp all mat varje måltid så lär han nog vara hungrig men är det bara en måltid hade jag kört på som vanligt. jag brukar inte kompensera för kräkningar i alla fall, vem vill äta direkt efter man har kräkt - inte jag i alla fall :shock:

River han sig - var noga med att klippa naglarna :wink:

Sanera efter kräk - lägg ett vuxenörngott som "kudde" och dra bort det och lägg på nytt vid kräk. Här gissar jag att man kan använda lakan också men fattar inte heller hur draglakan går till :wink: .

Husljud hos oss vid lurar är diskmaskinen och radion. Annars funkar tvättmaskin och tv också. Mozart är ju mer vid problemläggningar och vargtimme/tidiga morgnar tänker jag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Tack för många värdefulla tips, både om kräkningar, naglar och husljud!
Du skrev så klokt om kräkningar - han kräks ju absolut inte upp hela måltider, och då behöver man antagligen inte kompensera med mer mat.

Har pusslat hit och dit med schema och kommit fram till följande förslag:

06.30 Gomorron!
08.30-09.15 Sova
9.30 Lämna på förskolan & utelek
10.45 lunch
11.30-13.30 Sova
13.45 mellis
14.00-15.00 hämta på förskolan & utelek
15.45-16.05 Sova
16.45/17.00 middag
18.10 kvällsmat
18.20 skratt
18.30 God natt! Zzzzzz

Blir en ny utmaning för oss att hinna lägga till 18.30, men jag tror det kan vara en bra ide i förhållande till storebror som lägger sig ca 19.00 och är inne i en liten "gonatt alfons åberg"-period... Då behöver inte lillebror "störas" av storebrors ramsor tänker jag.
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
jattefint schema. Infor med en attityd av sjalvklarhet.

Tankte bara flika in ang husjud, nar mina var sma lag deras sovrum for langt ifran bade diskmaskin och tvattmaskin, pa overvaningen. (Nar de var riktigt sma lag de pa mage i vagn bredvid diskmaskinen.) Men vid 5 manader flyttade jag dom till spjalsang, sa jag hade liksom inget alternativ mer an att dra pa nagot pa Ipadden. Jag korde daremot en hel Mozart skiva pa repeat inte bara en lat, och lade den utanfor deras rum.

Det jag menar ar att med ratt attityd sa funkar det med. :)
Sen korde vi samma skiva vid tidiga uppvak, kanske inte "by the book" men med attityden pa topp sa funkade det fint det med. Sa lange du ar saker pa att det fungerar. Och da gor det ju det.

Som 1-2 aringar gick de och hamtade Ipadden nar de var trotta sa jag kunde satta pa deras "sov musik". :heart:

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Tack för tips Tin. Kul att du också har en liten O och en liten M. Ja, allt funkar säkert med rätt attityd. :)
Lillebrors sovrum ligger tyvärr precis vid ingångsdörren till vår lägenhet, och jag vill så gärna undgå att han ska vakna av att man går in och ut genom dörren, eller får besök på kvällen eller så... Skulle gärna vilja ha lite ljud under kuren så att det inte blir nåt problem sen. Tycker det är klurigt det där. Vi hade samma problem med storebror som bor vägg i vägg med toan... Men den störde honom mest tidiga morgnar - kvällarna var aldrig nåt problem vill jag minnas. Man kanske undvek att gå in på toa precis efter att man hade lagt honom eventuellt. Blir lite jobbigt om det är flera delar av lägenheten man inte kan använda efter att barnen lagts!!! #-o

Idag har lillebror ätit riktigt bra med riktig mat så jag är peppad! Han känns betydligt mer mamma- och bröstorienterad än vad hans storebror var. Så jag har varit lite stressad över att det ska bli alltför mycket protester när bröstet inte kommer att finnas där längre. Att kura med övertygelse är säkert bästa vägen att gå ändå.
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Klart du kan använda alla delar av lägenheten efter läggning :wink: , husljud efter läggning är ju det bästa som finns så det är bara att vänja dem vid att det är olika ljud men att det inte betyder något speciellt, dvs med attityd av självklarhet och en rejäl ramsa vid behov. Vi slamrar på i köket rejält efter lillebror har lagt sig och han sover precis vid köket. Storebror protesterar högt vid tandborstningen och vi pratar, telefonen ringer o.s.v, inget som stör lillebror.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Hej alla hjälpsamma!

Vi har inte börjat kura än, det blev uppskjutet några dagar pga besök. Men planen är att köra i gång i morgon kväll med första natten! Ska bli skönt för oss alla att få sova hela nätter.

Har en fråga igen angående schema. Jag är plötsligt så osäker på om vi ska ha 2 eller 1 1/2 timmes middagslur. Vi har ju nu tänkt ett schema enligt 12-45-2-20. Men då undrar jag, hur gör man när lillen är 7 mån och det ska skäras ner en halvtimme? Skär man då ner på middagsluren?
Vi hade aldrig det här problemet med storebror eftersom vi införde 12 timmars natt först vid 8 månader, och då ändrade vi till 2 lurar på dagen.
Lillebror är ju 7 mån om bara ett par veckor och jag funderar på om det är smart att börja nu direkt med 1 1/2 timmes middagslur.

Men samtidigt är jag rädd att om man börjar med 1 1/2 timmes lur så blir det svårt vid 8 mån att införa 2 timmar... :) Småplock jag vet men man blir ju nojjig så här inför kurandet! :D
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Enligt min erfarenhet är det svårt att få till 2 timmars lunchlur när man har 3 lurar, 1 1/2 brukar funka bättre. Man drar ju ner på sömnen sen när det finns behov för det, inte på givet datum :wink: , du märker när han börjar vakna tidigare på morgonen eller lunchluren eller inte somnar på sista luren, DÅ plockar man bort den tredje luren.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Tack för svar!
Då tror jag vi kör 1,5 timme lur nu fram tills han behöver gå över till 2 lurar/dag. Orsaken att jag blev så osäker är att jag tycker han har haft en tendens att vakna efter 1,5 här hemma när han sover inne - vilket vi har tänkt att han ska göra nu under och efter kuren också. Men sen var vi en vecka hos mina föräldrar där han hade nöjet att få sova ute i vagn (går inte hemma eftersom vi bor i lägenhet) och då blev han plötsligt en sjusovare på rygg och sov ibland 2 timmar och mer...
ikväll kör vi, heja oss!
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
ja hejja er.

Maste skratta at meningen "Plotsligt en sjusovare pa rygg." Sa ar ju barn, overraskningar runt varje krok, och vi foraldrar forsoker fanga varje curvball sa gott det gar. Med humor sa gar det ju lattare, jag kan inta lata bli att flina at denna curvball.

Kor pa 1,5, funkar fint.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Alltid kul när man kan glädja nån Tin! :lol:
Nu återstår att se om lillebror också ska bli en sjusovare på magen.

Första natten och dagen är avklarad på kuren, och även läggning natt 2.
Det känns som om det har gått ok, det blev inte så många uppvak i natt, men ett par av dem var riktigt långa.
Han somnade på 30 minuter vid läggningen, och sen var han vaken i stort sett mellan 23.15 - 00.40 (någon period på 15 min där inne då han var tyst men låg och bökade vaken i sängen, så det var inte 1,5 timme med ramsning), och sen en halvtimme 03.50-04.25.

Det är precis som förra gången jag kurade att jag tycker det är jätteklurigt att veta hur mycket och när man ska bekräfta... Den ska ju följa med in i sömnen står det i boken men det känns som det var minst 5 gånger där under det långa uppvaket då bekräftelsen bara väckte honom. Och jag har ju lärt mig vikten av att backa genom vår store son. Men känner inte att jag vill backa för mycket såhär första nätterna! Jaja, till slut somnade han alla gånger och till slut han fick med sig bekräftelsen in i sömnen.

Intressant med denna kurningen är att jag mer hör när lillen är "ledsen" eller riktigt "arg" eller bara frågar "vad händer nu?" Däremot har han lite kvar att lära vad det gäller att lyssna efter ramsan. Ibland känns det som om han hör, men ibland inte...

M:s pappa tog de 2 första dagslurarna idag så jag fick sova lite. Det gick bra, förutom möjligen hatt han vaknade några minuter för tidigt på långa luren men då tog vi upp ändå när han var tyst. Jag tog dagslur 3 och förstörde lite genom att gå in och buffa för mycket. Det fick jag äta upp nu till läggningen ikväll känner jag. Men han somnade ändå på "bara" 15 min nu ikväll.

Lille M har varit vääääääääldigt trött idag och väldigt grinig. :( Dessutom har han haft väldigt dålig aptit - svårt att få i honom maten! Han är lite svår annars också men idag ville han knappt ha nånting. Det hör till att han under gårdagen började visa förkylningstecken med en del snor och så. Dessutom dreglar han som en besatt så jag undrar om inte det kan vara tänder på gång också. Bra timing! Men det var nu eller aldrig som gällde.

Men åter till aptiten - han är väldigt mammig vår lillebror och bröstorienterad har han ju varit hela sitt liv. Så idag fick han extra mycket mys och bröst, kände att han behövde det om han inte åt så mycket och dessutom är lite krasslig. Ibland blev han så ledsen och grinig att det inte gick att ens försöka med riktig mat utan att ha gett ett bröst först. Så fick det bli idag känner jag, får försöka styra upp maten lite mer senare när han kanske har fått sova mer och är på bättre humör.

Det var dagens rapport! Hoppas på en bättre natt i natt och drömmer om i morgon natt då JAG ska få SOVA HELA NATTEN! (Pappan ska ramsa...)
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, men det är ju så det ÄR med ramsan, innan budskapet sätter sig så går de igång på den istället. Se det som ett kvitto istället på att han verkligen kommer att ta den till sig. Har man en enkel kur jobbar man ju inte in ramsan lika grundligt.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Här går det framåt med stormsteg! Kan rapportera att lille M härmed har sovit sin första hela natt, och detta redan på natt 3!
Typiskt när jag har vakat 2 nätter så får pappa sova hela natten direkt. ;) Igår kväll somnade han 18.37 och 06.22 gick pappa in och väckte eftersom han började rumstera och göra lite ljud. Helt otroligt känns det.
Redan natt 2 var det bara 3 kortare uppvak. Jag vågade mig till och med på att sova några timmar. :)
Och så natt 3 inget uppvak!!

Så nätterna och sovningen känns inte som något problem alls!
Däremot är dagarna gnälliga och lite svåra att hantera. Igår åt han ingenting alls till frukost lunch eller mellis, förutom bröstmjölk. Fick i honom middag och lite kvällsgröt. Men det är också mycket kräkningar :( Kanske är det en reaktion mot det "nya" i tillvaron. Och som sagt är han dessutom ganska förkyld.

Idag har han ätit lite gröt till frukost och jag prövade att ge lunch tidigare än tänkt enligt schemat och då åt han äntligen med stor aptit. Jag tror också att jag ska ge honom bara hans favoriträtt (gryta på lök, tomat och morot) eftersom det liksom är det han älskar att äta... Katrinplommonpurén har han vägrat också. Kanske är han lite petig av sig - men tycker det har gått lättare förut med maten.

Det jag känner är att han är så van vid bröstet som tröst och mys att han blir väldigt grinig när han inte får det. Så jag tror att jag ska fortsätta ge lite bröstmjölk då och då även om det ibland gör att allt inte kommer inom 45 min. Tänker att det är mer mys och dryck för honom nu än mat?
T.ex. idag kände jag verkligen att det hjälpte när han fick bröst när vi kom in från utevistelsen, då blev han lugnare och vi kunde leka lite. Sen vid lunchen åt han igen med aptit.

Nu till lunchluren la jag honom 15 min tidigare än jag hade tänkt (11.30 istället för 11.45) för redan vid 11 så vad han jäääätetrött och höll på att somna vid bröstet. Men ändå tog det honom 12 min att somna. Han håller på och rullar hit och dit i sängen också (har kamera så jag ser det...) och gillar helst att sova halvt på sidan.
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Nu känner jag mig rätt nere efter en jobbig läggning idag till eftermiddagsluren.
M ska egentligen sova 15.45-16.05, men den här gången var det olycklig gråt och ramsning fram till 16.05 då han somnade. Då fick han sova 20 min till 16.25.

Ska tillägga att natt 4 på kuren också gick väldigt bra får man säga, vi fick en tidig morgon kl. 05.30 men pappa fick honom att somna om och i alla fall vila sig i perioder fram till 6.15 då vi gick in allihop och väckte. Annars intet pip på natten.

Men, till eftermiddagsluren. Även eftermiddagsluren igår tog 15 min att somna. Fm-luren och lunchluren går det mycket fortare, fm luren hittils ungefär 3 min och lunchluren har väl tagit mellan 5-10 min att somna. Men tycker det är jobbigt när det blir så mycket gråt!

Grejen är att lillebror håller på att utforska sängen lite väl mycket och på em-luren höll han på och vände över sig på rygg. Så låg han där som en sköldpadda på rygg och bara skrek. Jag såg detta på vår kamera. Jag var inne och vände honom på lunchluren igår men vet ju att detta är ohållbart i längden - han måste ju lära sig att vända sig tillbaka själv! Han kan detta också, det är bara att i sängen så vänder han sig ibland ut mot sidan av sängen så att han inte riktigt kommer runt med benen - igår somnade han liksom liggande på sidan upp mot sängens sida på en lur, klamrande sig fast i en spjäla!!!!!
Nu på den jobbiga läggningen var jag inne först i början en gång och vände honom (efter ca 3 min och några ramsor), men tyckte det gjorde saken sämre. Så jag körde på med regelbundna ramsor bara för att få honom att fatta att "nu ska du sova och du måste fixa detta själv". Men efter nästan 20 min med ramsor och olycklig gråt så kände jag att "det är krisläge" så jag gick in och vände, la tillrätta och buffade honom lugn. Det blev protester när jag gick ut med ramsan förstås men vid det här laget var han ju skittrött och helt hes av allt skrikande. Det gör ONT i hjärtat! :cry: Somnade efter den vändningen på några minuter. Känner mig väldigt osäker på om jag gjorde rätt, eller om jag kunde gjort något annorlunda. Typ gått in och vänt honom tidigare.
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Om du vet han är duktig och vända sig, måste du göra som du gjorde och VÄNTA tills han faktiskt BER om hjälp, det är först då de ligger kvar. Annars har du vändningscirkus. :wink:

Ang. spjälorna så är mitt råd att du klipper till ett liggunderlag och flätar in bland spjälorna och högt så han inte kan trassla in sig!

Öva öva öva öva vändningar på dagen. 10gg/5min/dag.

Vet du att vissa läggningar tar längre tid, så använd marginalkvarten, lägg 15 min tidigare då kan han få sin 20 min ordentligt. Somnar han som han gjorde nu skall han egentligen bara ha 5 min :) :wink:

Somnar han som du säger lite halvknasigt, kan man när de sovit 10 min försiktigt gå in och lägga dem lite mera rätt.

SÅ heja på nu! HÅll schemat och tiderna.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"