VAD gör skolan för att komma till bukt med problemet? Det borde ju vara i deras intresse att aktivera och avleda honom så att han inte hamnar i konflikter och utbrott. Tar ingen pedagog emot honom på morgonen? Det vore en bra sak som fröken kunde göra, att ta honom i handen och leda fram honom till ritbordet. Att berömma hans teckningar skulle också göra att han får positiv uppmärksamhet av henne.
Jag tror mycket på att förbereda inför alla aktiviteter. Prata om hur det ska gå till när han kommer till skolan så han har en trygg rutin. Här i svenska skolan har vi bildstöd på tavlan som beskriver vad som ska hända under skoldagen. De barn som behöver extra stöd har likadant på sin bänk. Samma sak när ni ska hämta storasyster, gå igenom i bilen innan vad som ska ske: Vi ska hämta storasyster, man säger hej och stannar hos mamma, storasyster kommer och vi säger hejdå och går ut till bilen ( fullt så smidigt och lätt brukar det dock inte vara
Jacka måste man ha på på vintern, punkt men är man så stor som han så kan man få följa med till affären och välja jacka själv, det har funkat bra för oss. Jag handlar vissa kläder själv till storebror också men jag vet vad han accepterar och håller mig till det för jag vill att kläderna ska bli använda. En smidig jacka i softshell kan man ha länge på både höst och vår,brukar accepteras bättre än en tung vinterjacka. Vinterkläder har vi bara mellan december och mars, övrig tid brukar det funka med tunnare om man har fleece under(om det accepteras). Här funkar det om jag köper kläder i klara färger och undviker långärmade tröjor, så det har jag lärt mig efter många år av inköp av långärmade tröjor för att jag är frusen själv
Jag införde tidigt här att gapar och skriker man så får man gå in på sitt rum ( läs, lyfts in om man inte går). Efter ett tag så gick storebror faktiskt själv in när han fick sina utbrott, sedan kommer jag och öppnar dörren, låtsas inte om att det skriks och frågar hurtigt om han är lugn nu så han kan komma ut. Oftast kan han då komma i famnen, få tröst och vi kan fortsätta med vad som gick fel. Nu får han inte mycket såna utbrott längre när han är fem men det kanske kan funka för er. Jag tror på tydliga och klara regler, mycket social delaktighet med beröm och instruktioner inför hur man beter sig i olika instruktioner ( affären, skolan, besök hos vänner).
Självklart påverkas barnen av er separation, de avläser instinktivt våra känslor och reagerar med att agera ut ännu mer och då måste man själv verkligen vara en stark och stadigt punkt i tillvaron som ger motstånd och kärlek.
Kram