Det jag funderar på nu inför kommande kurande av Elliot 4 månader (nästa helg eller helgen efter det är planen!) är vagn vs spjälsäng, vårt rum vs eget samt MATEN.
RUM:
Elliot har ett tilltänkt rum - i helt andra delen av huset från vårt sovrum. I det rummet står en extrasäng. Kura i det rummet och sova i det rummet (ramsa/vagna ut mig och smyga in när han somnat) eller ställa sängen till mig utanför? Eller kura i vårt sovrum med mörkläggning emellan?
SÄNG/VAGN:
Han har hittills bara sovit i vagn (när han inte sover PÅ mig vilket är fallet varje natt nuförtiden) och spjälsängen är inte monterad än. Vilket är bäst?? Jag vill ju gärna att han sover i spjälsängen när vi är hemma och vagnen när vi är ute/lurar på dagen men vagnandet tar ju ganska bra hittills, han tystnar alltid efter ett par drag (sen skriker han upp sig och vi vagnar till sömns - ja, vi gör heeelt fel men allt har varit kaos fram tills nu). Frågan är om vi förstört det verktyget när vi vagnat till sömns tills nu eller om det är bra att han känner igen vagnen/rörelsen? Storebror kurade jag i spjälsäng men han var 5½ månad då och sov aldrig i vagn inne så det blev naturligt. Ska man ramsa till en 4månaders? Man ramsar kanske inte när man vagnar? Har läst boken och ska läsa den igen men det minns jag inte.
MATEN:
Elliot har enbart ammats till förra veckan då han ÄNTLIGEN tog flaskan, dock äter han fortfarande bara pyttelite åt gången (flaska) och max 5 minuter/bröst vid amning. Han kräks oftast lite efter maten så fullt blir där ju ändå. Jag har dock förstått att han måste få i sig mer för att kunna kuras. Så för några dagar sedan köpte jag hem lite 4-månadersburkar och provade, det gick ganska bra, han är intresserad och gapar när skeden kommer (sen hamnar mycket i håret haha men viljan finns). Jag var såå nöjd! Så igår åt han majs- och sötpotatispuré samt lite katrinplommonpuré med god aptit - och sen skrek han i tre timmar... ](*,) Vet ju dock inte om det berodde på det men han var ovanligt missnöjd hela kvällen, vilket brukar vara enda tidpunkten då han faktiskt sover. Idag fick han en smakportion havregröt (nestlés) till frukost och det verkar ha gått hem. Sov 3 timmar i vagnen bredvid torktumlaren, inte hänt på månader med så lång lur.
Så - vad är mest skonsamt för magen? Ska vi prova olika eller köra på med en? Hur mycket "bör" en 4-månaders käka, som mestadels ammas, innan en kur kan vara aktuell?