Nöjd 7-veckors bebis, finns det?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MariaOliversMamma

Re: Nöjd 7-veckors bebis, finns det?

Inlägg av MariaOliversMamma »

Jamen okej :D Då fortsätter jag skriva här!

Det jag funderar på nu inför kommande kurande av Elliot 4 månader (nästa helg eller helgen efter det är planen!) är vagn vs spjälsäng, vårt rum vs eget samt MATEN.

RUM:
Elliot har ett tilltänkt rum - i helt andra delen av huset från vårt sovrum. I det rummet står en extrasäng. Kura i det rummet och sova i det rummet (ramsa/vagna ut mig och smyga in när han somnat) eller ställa sängen till mig utanför? Eller kura i vårt sovrum med mörkläggning emellan?

SÄNG/VAGN:
Han har hittills bara sovit i vagn (när han inte sover PÅ mig vilket är fallet varje natt nuförtiden) och spjälsängen är inte monterad än. Vilket är bäst?? Jag vill ju gärna att han sover i spjälsängen när vi är hemma och vagnen när vi är ute/lurar på dagen men vagnandet tar ju ganska bra hittills, han tystnar alltid efter ett par drag (sen skriker han upp sig och vi vagnar till sömns - ja, vi gör heeelt fel men allt har varit kaos fram tills nu). Frågan är om vi förstört det verktyget när vi vagnat till sömns tills nu eller om det är bra att han känner igen vagnen/rörelsen? Storebror kurade jag i spjälsäng men han var 5½ månad då och sov aldrig i vagn inne så det blev naturligt. Ska man ramsa till en 4månaders? Man ramsar kanske inte när man vagnar? Har läst boken och ska läsa den igen men det minns jag inte.

MATEN:
Elliot har enbart ammats till förra veckan då han ÄNTLIGEN tog flaskan, dock äter han fortfarande bara pyttelite åt gången (flaska) och max 5 minuter/bröst vid amning. Han kräks oftast lite efter maten så fullt blir där ju ändå. Jag har dock förstått att han måste få i sig mer för att kunna kuras. Så för några dagar sedan köpte jag hem lite 4-månadersburkar och provade, det gick ganska bra, han är intresserad och gapar när skeden kommer (sen hamnar mycket i håret haha men viljan finns). Jag var såå nöjd! Så igår åt han majs- och sötpotatispuré samt lite katrinplommonpuré med god aptit - och sen skrek han i tre timmar... ](*,) Vet ju dock inte om det berodde på det men han var ovanligt missnöjd hela kvällen, vilket brukar vara enda tidpunkten då han faktiskt sover. Idag fick han en smakportion havregröt (nestlés) till frukost och det verkar ha gått hem. Sov 3 timmar i vagnen bredvid torktumlaren, inte hänt på månader med så lång lur.

Så - vad är mest skonsamt för magen? Ska vi prova olika eller köra på med en? Hur mycket "bör" en 4-månaders käka, som mestadels ammas, innan en kur kan vara aktuell?
Oliver född 2010 kurades vid 5 månader :heart:
Elliot född 151126 ska kuras inom kort! :D
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Kurfrågorna låter jag någon annan ta, förutom om sovrummet, lägg honom i nya rummet och dig utanför. Det är väl så det ska vara sen, eller? lika bra att köra så från början. Jag har haft min minsting på andra sidan huset och använt babyvakt om nätterna. Gör det faktiskt fortfarande trots att han numera är på andra sidan väggen, dock en yttervägg så jag hör honom inte såvida han inte gallskriker utan babyvakt :mrgreen: .

Angående mat så ge maten till lunchmålet så att ev magproblem kan komma ut under dagen. Jag tycker att gröt är snällt för magen, risgröt körde vi, liksom fruktpure på päron eller katrinplommon. Man kan prova nya sorter varje gång om man vill men blanda inte för mycket per måltid så här i början, en sak räcker då. Glöm inte att blanda fett i maten, smaklös kokosolja, smör eller rapsolja. Den glider ner lättare och blir mer mättande.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MariaOliversMamma

Tack för råd ang maten, vi ger honom gröt vid lunch nu och det tas emot väl, jag har ökat mängden liiiite i taget och han äter glatt. Han har ju känslig mage (se tidigare inlägg) så även om han fortsätter gapa vågar jag inte ge för stora mängder med risk för total magkollaps. Katrinplommon gillar han inte (det fick stora pågen i mängder vid kurandet), är päron lika bra för hård mage?

Alltså, nu sover han knappt alls om nätterna (och gnäller därmed heeeeela dagarna) och jag är såå redo för att kura. Ska fixas lite med rum och säng sen kör vi, nästa helg hoppas jag. Min förra fråga undrar jag fortfarande över - hur mkt mat utöver amning bör en drygt 4 månaders äta för att "orka" med att bli kurad?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, päron funkar lika bra upplever jag. Min son var trög i magen, fick en burk päronpuré och någon timme senare så bajsades det :mrgreen: .

Mängden mat är svårt att säga men i alla fall mat vid två tillfälle per dag tror jag brukar rekommenderas men det behöver ju inte vara fulla portioner utan det brukar funka ändå. Jag plockade i alla fall bort nattmålen med en kräsen kille som bara ville äta lite fruktpuré och ersättning :wink: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MariaOliversMamma

Då var jag tillbaka - ytterliggare en månad senare - Elliot är nu 5 månader och 3 dagar gammal och vi har inte fått till någon kur än men NU har vi äntligen bokat in nästa helg för fullt kur-fokus!

På matfronten går det mycket bättre - Elliot äter riktig mat med god aptit. Som det ser ut nu ammas han morgon, rotfrukter + fett till lunch, ammas eftermiddag, gröt + frukt + fett till middag, ammas nattslurk. Han har alltid kräkts mycket av amningen (problem med magmunnen sen dag 1) så nu börjar han lägga på sig lite bättre, när den riktiga maten stannar nere :D Han blev dock helt förstoppad och sååå hård i magen när han började äta mer än smakisar (och hade skriksessioner de luxe här hemma pga detta, kväll som natt...) så han får nu lactulos på BVC's inrådan så att han kommer igång. Vi ska öka med maten men sakta så vi inte får bakslag igen.

Jag kikade på 5-månaders schema och enligt tråden där jag fann den var det samma för 5-6 månaders och där var i bland vakenperioder på 3 timmar - vilket känns helt omöjligt här. Efter 1½ faller humöret och efter 2 är det gonatt om han inte ska bli övertrött och skrika när vi lägger honom. Han sover 1 långlur (1,5-2h) samt 1 halvlång (45-90min) och ibland ännu en 45-minutare varje dag, på sidan i vagnen ute. Spjälsängen är monterad men ännu orörd.
Kan ni hjälpa mig med schema?

Såhär ser det ut nu (ändras varannan dag men på ett ungefär)

6 - morgon (ändrar jag gääärna till 7 men han vaknar 6 varje dag nu) ammas
8-10 sova 2h ute
10-12 vaken, äter mat
12-13 sova 1h (blir ca 45 min sömn)
13-15 vaken, ammas
15-16:30 sova 1,5h
16:30-18:30-19 vaken 2-2,5, äter gröt
19 - gonatt
Sen sover han ok till 23, äter, sover ok till 01 sen klyddar han fram till 6 - ligger hos/på mig och sprallar, jämrar sig, äter, rapar osv)

Funkar detta schema, men att man förskjuter det kanske 30/60 min om man kan få honom att sova lite längre? Har ni annars något bra tips på schema till en trött nybliven 5-månaders?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag passar över schemat till någon annan här men jag tror inte du ska låsa dig vid hur länge han orkar vara vaken nu när han sover dåligt på natten, det är skillnad sen när han sover hela natten ju. Mer sömn på natten - mindre på dagen :D .

Angående maten så tyckte jag att laktulos varken gjorde till eller från när vi använde det, gav bara gaser men det kanske är individuellt. Det som verkligen gör skillnad är rejäla mängder katrinplommon puré(ren, inte blandad med äpple) och även päronpuré. Ge det vid alla måltider så ska du se att magen tar fart igen.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MariaOliversMamma

Katrinplommon vägrar han (riktigt äcklade miner, rysningar i den lilla kroppen och det spottas ut igen) och med päron märkte jag inget resultat. Jag vet att lactulos kan vara gasbildande, därför har jag undvikit det i det längsta men nu bajsar han i alla fall, om än sällan. Vi ska ge det någon vecka och utvärdera sen.
- Om någon här haft barn med förstoppad mage, när var jämrandet som värst? Elliot knorrar som en tok mellan 01-06, och undrar om det beror på att dagens mat är nere i tarmarna då.

Jag kurade min stora pojke vid precis samma ålder som Elliot är nu och han sov 45, 2, 45 men det schemaförslaget jag hittade här i forum var 45, 1½, 20, vilket jag reagerade på var ganska lite, men i schemat nedan kanske det är för mkt sömn? Hur många timmar ska han ha totalt (5 månader) och vad bör man tänka på vid fördelningen - sova länge på förmiddagen eller eftermiddagen?

Storebrors schema:
7:30 - Godmorgon: Amma
9:15-10 - sova 45 min
10:30 - mat
12-14 - sova 2 timmar
14:00 - mat
16-16:45 - sova 45 min
17:30 - mat
19:00 - Bad (ej varje kväll), nattslurk
19:30 - skoj och Godnatt

Tar gärna lite hjälp kring schemaskapandet :D
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Schemat är ju beroende av om man har en tröttis eller piggis, dock har jag märkt att det brukar vara svårt med en tvåtimmarslur när man har tre lurar så det brukar vara lättare med 1,5 timme. Varför inte 12-45-1,5-45 och om det blir för mycket så kortar du sista luren till 20 min?

Man kan ju prova olika fabrikat på päron och ge MYCKET. Min son var trög i magen vid något tillfälle och då gav jag en hel stor burk päron till efterrätt på lunchen. Efter han sovit sin långlur satte magen igång :mrgreen: .

Man kan även använda sig av linfröslem, någon här kan säkert berätta hur man gör, som man blandar i flaskan.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MariaOliversMamma

Jag provade också en hel stor burk, han kräkte ju nog upp hälften men inget bajs-resultat. Han är ju inte trög vid något tillfälle utan alltid. Provade linfröslem också, utan resultat.

Än så länge är han en riktig tröttis, efter 2 timmar skriker han sig hes av trötthet. Minns hur vi fick underhålla storebror också för att hålla sig vaken mellan lurarna, så får det kanske vara tills det satt sig. Okej, då provar jag med storebrors schema men med 1½h istället. Det jag är rädd för att Elliot ska hinna bli övertrött, när han blir det är han omöjlig att natta, han baaaara skriker, den lille stackaren. Framförallt på kvällen, då kan han skrika i timmar innan han kommer till ro :(
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

En snabb fråga om hur han dricker? Tveka inte att ge extra vatten om du tror att hans tröga mage kan ha något med det att göra.

:heart:
MariaOliversMamma

Han kräker tyvärr upp allt flytande, vare sig det är amning, flaska med ersättning eller vatten, så vi försöker att ge honom lös mat/gröt och amma istället för att truga med vatten så att den vätskan han väl behåller innehåller lite föda. Killen har ju inte gått upp i vikt riktigt som han ska.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Halloj :D

OK har du läst om stoppande och lösande föda? Kolla gärna runt. Men stoppande är allt från ris, spannmål, äpple, blåbär, omogen banan, morot
Lösande saker är mera som zucchini, kålrot, olika kålsorter, (ej färskpotatis är neutral), kokosolja eko, linfröslem (en msk linfrön i ett glas vatten som står över natten. Använd 1-2 msk i ersättning eller annan dryck) päron, Kiwi (superlösande!!),

Så ha en tsk ekologisk smaklös kokosolja i maten är bra för näring, energi, vikt och mage!

Glöm inte probiotika! Man kan köpa kapslar på hälsokosten och öppna och ha i mat eller dryck som inte är för varm! 2 kapsar/dag kan ni börja med. Surkålsjuice! Köp tistelvinds surkål, ta en sked och lite av saften på och ge, det är super för magen! Själva kålen kan man försöka mixa eller äta själv. :D

(personligen skulle jag utesluta allt spannmål, finns massa ny forskning som visar att detta skall man vänta med så länge som möjligt!)

Läs gärna på "mat mage barnakropp" för massa fina tips! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MariaOliversMamma

Åh, svårt det där. Det enda han äter med god aptit är gröt... Vi har provat med allt nu, känns det som, rena rotfrukter går okej (morot, palsternacka, sötpotatis typ) men allt med lite bett i (provat lite burkmat från 5-6 månader och lite andra grönsaker som blomkål) helvägrar han - och han blir ARG när vi försöker truga. Vi har osaltat smör eller kokosolja i all mat han får. Gröten gluffsar han i sig, både den glutenfria och havregröten, päron går bättre och bättre. Vi tänkte köra igång med kuren ikväll men idag har han strulat extra mycket med maten och bara ätit gröten så jag blir lite osäker på hur vi ska göra...
MariaOliversMamma

Vad tror ni om det här?

7 - God morgon. Amma/frukost
9-9:45 sova 45 minuter
10:30 mat - riktig mat + amma
11:30-13 sova 1,5
14:00 mat. riktig mat + amma
15:30-16:15 sova 45 min.
17:00 mat - gröt + amma
18:30 nattslurk Amma
19:00 godnatt

Jag ammar inte efter varje mål, det beror på hur mkt vi fått i honom, men målet är morgon och kväll ett tag till.
Det blir lite kort mellan lurarna på fm och lite långt på kvällen men vi måste vara mobila kl 13 och åka och hämta storebror på förskolan. Tror ni att detta kan funka?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu minns jag inte men laga mat själv? Min son klarade inte mat med klumpar, så jag mixade all mat upp till 8 mån extra och gav plockmat på sidan om. Allt går att lösa! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"