SM med Lillebror från start

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Frida K

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Frida K »

Hej!

Nej, jag har inte använt ramsa alls, det blir premiär i samband med kur. Inte heller har jag buffat ngt.

Jag är på det klara med hur jag ska använda verktygen i kuren men frågan är alltså hur jag ska göra vid första nattningen. Ska jag introducerade några buff och sen ramsa mig ut eller ska jag utesluta buff och ta till först på natten?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hur gör du annars när du lägger? Vagnar? Inget alls?
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej!

Jag lägger ner honom på mage (armarna rakt fram fixar han själv) i spjälsängen, tar huvudet åt sidan, sätter i nappen, lägger en liten tunn filt över huvudet (ja, inte över hela alltså :) ), på med filten över kroppen och ut. Om han protesterar lyssnar jag av och gör om. Ingen ramsa, inget vagnande, inget buffande. Idag somnade han omedelbums, igår fick jag upprepa två ggr och han somnade på ca 10 min tex.

Men nu ska ju nappen bort så jag förväntar mig protester. Och skulle det inte bli det kan det ju ändå bli en läggning där han protesterar.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hmm, jag blir lite kluven här….har du tänkt köra full kur så kör du ju enligt programmet och då kommer ramsan in natt 2 om jag inte minns fel. Kör du minikur hade jag faktiskt nog inte blandat in ramsan alls utan bara buffat och tagit ramsan gradvis föst på dagtid.

Vid läggning blir det ju också olika, full kur - läggning enligt kur - minikur lägg ner, ut ur rummet och gå tillbaka in och buffa vid behov.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Ok...jag vill absolut köra full kur eftersom jag gjort det på första barnet plus mitt syskonbarn, känner mig tryggast med det.

På regelrätt kur ska man ju använda ramsan natt 1 när man går ut ur rummet efter buff. Andra natten ska den börja ta över. Men buff är ju ett krisverktyg och om det inte är kris vid läggning tänker jag att det inte ska användas. Samtidigt är det kanske konstigt att börja med det först på natte. Hmm, svårt detta #-o
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Har bett mina kära kolleger här om lite input, så vi hoppas någon kan hjälpa oss. Jag har bara minikurat själv och tänker som du gör att man bufflar inte om det inte är problem vid läggning men å andra sidan - är det kur så är det... #-o
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Tack för hjälpen!! En svår nöt att knäcka. Känns som att jag kanske gör det svårare än vad det är. Samtidigt vill jag ha en tydlig linje där så jag inte börjar tveka mitt i allt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Halloj, då hoppar jag in då! :wink:

Gör enl. kuren natt ett. Lägg och buffa, är han lugn så blir det mera en form av "Markering" och sen ut med ramsan. VAknar han så buffar du kort igen som markering om det är allt som behövs. En liten gissning är att han efter markering och ramsa kommer ställa en och annan fråga, som du då får besvara. :D Så kör du storstilat enl. boken. Så flyttar jag tråden till kurforum åt dig! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K

Inlägg av Frida K »

Tack snälla för ert engagemang, ni är bäst! Nu har jag en tydlig linje för natt ett. Yes!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Jaha, vad gör man natten före kurstart; inte sova som man borde utan vänder och vrider och går till slut upp och pluggar på lite :shock: Och detta beror på en sak gällande natt ett som jag inte riktigt får kläm på. Minns att jag hade samma fundering vid första kuren men kan inte hitta svaret i min gamla tråd;

Natt 1 - Ska man börja varje ny vakenomgång med tillrättaläggande, kort buff, ramsa ut? Eller ska man börja med snabb ramsa utanför dörren och om det inte biter gå in och lägga tillrätta osv?

I Lathunden under 3. Bekräftelsen tolkar jag det som att man natt ett går in vid varje ny vakenomgång. Men några sidor efter har Anna svarat Ludvigs föräldrar att man ska ramsa på natten direkt när han vaknar och om inte det biter gå in.

Hur hade ni gjort? (Och ja, jag inser att jag är aningen fyrkantig nu. Det handlar ju om attityden...räcker ju med att jag bestämmer mig för det ena eller andra och håller mig till det. Men jag kan liksom inte släppa det, sorry :oops: ) skulle bli jätteglad för ett kort svar före kvällen, tack!!
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
gå aldrig in om du inte känner att det har behövs. Ramsan är målet.
Däremot kan det verkligen behövas att du går in, lägger tillrätta eller tom buffar under första natten både en och två gånger om liten inte klarar att lugna ner sig själv. Och det är många frågor natt ett för liten.
Tricket är att lyssna på liten, är det gnäll, är liten arg, har liten fastnat och behöver hjälp. Eller är liten bara arg, för det får man ju vara.
Känner du att ramnsan inte biter, ta till ett större verktyg, men lyssna och känn av.
Du ska också vara tyst dubbelt så mycket som du verktygar om du förstår vad jag menar, låt liten reagera och ge dig själv tid att lyssna innan du verktygar nästa gång.

Stor lycka till, vi finns här.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Halloj, jag fyller på.... En sak som jag tror många "missar".

Oavsett vilken natt det är så "provar" man inte att "ramsa" FÖRST, för att SEN gå in, då betyder ramsan. "håll ut, snart kommer mamma in" om du är med?

Så första natten kan man gott gå in och märker du att han tystnar så fort du i princip öppnar dörren, kan du gott gå lugnt ut igen med ramsan. Lugnar han sig inte, lägger du tillrätta och går ut om det räcker osv... Men om du ramsar FÖRST, då måste du avvakta länge nog att ramsan inte får den betydelsen. :wink:

Lycka till nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej!

Då var första natten och snart första dagen klar.

Natten blev kämpigare än jag hade trott. Läggning gick bra, kände inte att jag riktigt lyckades med buffning men den behövdes ju å andra sidan knappast. Lilleman somnade efter 10 min och fick bekräftelse med sig.

Sen var det två vakenomgångar exakt vid de tider som han brukar äta, vid midnatt och vid 04. Vid båda tillfällena var han vaken ca en timma och vid varje blev det tre omgångar buff, ramsa ut, påminna, bekräftelse, började om osv. En timma vaken tycker jag känns som lång tid, vid andra tillfället tappade jag nästan modet. Men jag försökte verkligen vara sparsam med verktygen och lyssna, upplevde honom inte som så ledsen, mer frågande och emellanåt arg.

En fråga bara; vid några tillfällen påminde jag HÖGT för att överrösta honom. Han tystande sen en stund men det var uppenbart att han låg och funderade på om jag inte skulle säga ngt snart igen och blev sen frustrerad och frågande när det blev tyst. Är det här man riskerar att överanvända ramsan? Jag gissar att man verkligen ska vara återhållsam här?

Uppvaken i vargtimmman klarade han själv och vi väckte kl 7, kändes bra!

Dags att ta nya tag inför natt två och tänka attityd attityd. Inte alltid så lätt mitt i natten :shock:
Frida K

Inlägg av Frida K »

...ett tillägg där är att jag absolut väntade med att ingripa mer än dubbelt så långt som jag ingrep. Men det kändes som att jag mer hade behövt sätta punkt om ni förstår.

Dagslurarna har gått jättebra som vanligt, glömde jag att säga.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Japp, du ska vara återhållsam, det ska ju inte vara underhållning utan besked. Sen får han fundera lite innan du svarar igen :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"