Nöjd 7-veckors bebis, finns det?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MariaOliversMamma

Nöjd 7-veckors bebis, finns det?

Inlägg av MariaOliversMamma »

Elliot blir 7 veckor imorgon och har en storebror Oliver som nu är 5 år. Oliver var ett "kolikbarn" - det vankades av och an dygnet runt, vi kurade honom vid 5 månader och det var det det bästa vi kunde göra för honom! Han tog sig an riktig mat som en utsvulten och sov som en stock 12 timmar på tredje natten i kuren, trots att det tog lång tid innan det satte sig så sover han än idag som en medvetslös :-)

Under Elliots två första veckor sa vi när folk frågade "ja, han är lite missnöjd men inte alls så illa som med storebror". Haha, det skulle vi aldrig sagt för när han var 3 veckor gammal började symfonierna här hemma och det blev precis lika illa som med storebror. Kolik, ja förmodligen. Rejäla gallskrik om kvällarna och allmänt missnöje resten av dygnet. Krampar med armar och ben och skriker inför varje prutt eller bajs. Det enda stället han sover nöjt är i bärselen så där bor han ](*,) Jag lånade hem barnaboken för en vecka sedan och de senaste 4 dagarna har vi försökt få in lite rutiner - helt utan resultat :-/

Från att ha sovit enbart PÅ mig och i bärselen så har vi börjat använda vagnen (mage med larm), det har funkat nån gång på förmiddagen (helt slut efter nattens kaos antar jag) och nån gång på eftermiddagen men aldrig på kvällen (sista luren) och inga långa stunder på natten. Dygnet runt vaknar han oftast varannan timme och suttar på sina händer - hungrig, antar jag. I natt tog jag upp honom och ammade varje gång men nattade om i vagnen (framsteg från PÅ mig) men vi vill ju sova längre och framförallt inte vara vakna 1,5 timme sådär på morgonkvisten. Hur ska jag få i honom mer mat?

Jag helammar men vi har gett lite ersättning då och då, han var mer intresserad av den i början, nu vill han sällan ha alls. Han äter från ett bröst, sen kniper han ihop munnen, försöker jag truga så börjar han skrika. Jag har läst i barnaboken och kan lugna honom med gång och prat i örat, för att sedan erbjuda mer mat - men det är sällan han vill ha, kan prova måååånga gånger under den 1,5 timmen men han blir oftast bara arg. Ibland tror jag att han ogillar mättnadskänslan. Han kan ulka och kräkas lite efter bara 1 bröst vilket ju får en att tro att han är mätt. Det är den ständiga frågan här hemma - är han mätt? Läste i någon annan tråd att om de vaknar efter 30 min så är det hunger? Ja, då är det nog så att han är hungrig för utöver förmiddagsluren blir det ett jäkla vagnande från 30 minuter in i luren och framåt. Försöker vagna sparsamt men börjar han väl skrika så tar det fart och blir ännu svårare att lugna. På kvällen ger vi upp och tar upp, nån gång efter 75 minuters skrikande i vagnen, han kan skrika genom hela den tilltänkta luren.

Han känns så liten jämfört med när vi kurade storebror vid 5 månader så jag blir tveksam till hur "hård" man ska vara, hur mycket gallskrik och intensivt gnuggande av stackars näsan mot lakanet som är okej :( . Framförallt funderar jag på om jag ska sluta amma och bara ge ersättning, det sover de ju bättre på har jag hört, plus att man kan mäta vad han får i sig. Han blir ju tillfälligt nöjd på ett bröst men står sig inte. Vad göra...?

Jag har försökt följa någorlunda vaken/sömn 1-2,5h per pass men det har ju spruckit hela tiden. Så här har de senaste två dagarna sett ut - förrgår mycket bättre än gårdagens.

09:00 Sover 2
11:00 vaken 1
12 sover1 - vagnas 15 min, sover 45
13 vaken 1h45
14:45 sover 1,5
16.10 vaken 2
18 sover 50 (eller vagnas 20 och sover 30)
18:50 vaken 2,45 - skrik skrik skrik. Tar emot 60ml ersättning och sover sedan.
21.30 sover 3,5
1 vaken 40min (1 bröst, vägrar mer)
01:45 sover 3h15
5 vaken 1,5 (äter, trugar, skriker, lugnar osv osv, vägrar ersättning)
6.30 sover 1,5

8 vaken1
9 sover 20 min (går med storebror till förskolan, vägrar sova vidare när vi kommit hem)
9.20 vaken 1h 10
10.30 sover 2,5 - vagnas mååååånga gånger under luren då gnället stegras
13 vaken 50 min
13:50 sover 40min (hämtar på förskolan)
14:30 vaken 2
16:30 sover 30min
17 vaken 4,5h (evigt skrik-kaos och lugna, truga, skrika, lugna, truga, skrika osv, försöker med vagnen ett par gånger, går icke, skriker så det skär i kroppen)
21.30 sover 1h
22:30 vaken 20 min äter 1 bröst
22:50 sover 2,5h
01:30 vaken 20 min äter 1 bröst
02:00 sover 2
04:00 vaken 1,5h äter pyttelite, erbjuds mer bröst och ersättning men vägrar- skriker, lugnas, trugas, skriker, lugnas, trugas osv...
05:30 sover 1h
06:30 vaken 30 min - äter 1 bröst, skriker och krampar med magen, får somna på mig.
7 sover 1 på mig.
8 klockan ringer.

Så - jag håller mina tummar att någon kan ge något råd kring hur vi får i honom mer mat, hur hård man ska vara med att låta honom gallskrika, ska man natta/vagna hela långa luren om det så behövs eller när avbryter man och tar upp? Ta upp eller vagna på när han suttar händer?
Oliver född 2010 kurades vid 5 månader :heart:
Elliot född 151126 ska kuras inom kort! :D
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Nöjd 7-veckors bebis, finns det?

Inlägg av mamaA »

hej och välkommen!

Matkrånglet låter lite som min minsting. Vid tre veckor började han vägra mer än ett bröst och åt i 5-10 min som sen blev mindre och mindre. jag började att fylla på med flaska vilket han gillade men ändå inte drack mer än 30-60 ml. Amningen var jobbig för mig och jag satt på helspänn om han skulle ta bröstet eller inte, dessutom hade jag inflammerade sår så det var inte kul alls. När jag bestämde mig för att sluta åt han plötsligt mycket mer av flaskan, ca 120-180 ml per gång och började skarva lite mindre. Han krävde dock högljutt assistans men började svara på verktygen när jag backade REJÄLT, de funkar inte om man använder dem för mycket, blir motsatt effekt.

Så mycket som du beskriver att han skriker så har han nog ont i magen av att svälja luft. Tänk på att vara extra noga med raparna och att ge sempers magdroppar. Ett tips för att få honom att sova i vagn kan vara att göra den extra ombonad. Har ni något babynest? I så fall kan man ha det i vagnen. Annars hade jag alltid en ihoprullad mjuk filt uppe runt huvudet på bebis, då blir det ombonat och tryggt. En idé är också att värma vagnen med en vetekudde innan han ska lägga sig, påminner ju om kroppsvärme.

Det låter för mig som han är fullkomligt övertrött vilket ger mycket skarvande. Jag hade först fått styr på maten, jag tror inte han är mätt och sträva efter lugna matstunder. Har du provat att ge enbart flaska? Dr Brown antikolikflaskor är jättebra. Ibland får man testa nappar från olika märke för att se vad som passar bebis, de brukar passa i de flesta flaskor. Sedan när det börjar funka så ta fajten om att han ska somna själv i vagn/säng.

En tanke som slog mig var just napp också. Det är visserligen ett otyg :mrgreen: men behövs ibland ett tag. Att suga kan ju även hjälpa om man har gaser tänker jag och brukar lugna. Nappen plockas ändå bort i samband med nattmålen så den är inte långvarig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej!

Jag halkade in på den hör tråden, är ingen expert, men det du beskriver kring maten är på pricken likt den situationen vi hade (med bebis som är född två dagar efter din). Han var jättemissnöjd vid bröstet och bara hackade och vände bort huvudet och skrek upp sig. Har du väldigt mycket mjölk? Min bebis storknade vid bröstet och vägrade ta, mjölken sprutade ut. Blev mycket bättre med flaska, Dr Brown använder vi. Lycka till!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
MariaOliversMamma

Tack för era svar <3
Ja, där är ganska mycket mjölk, han äter glupskt o sväljer mkt luft så vi får pausa ibland (samma visa med flaska). Men han äter dock sämst och bråkar mest andra gången, alltså efter rapen, som om han blir sur för att det INTE går lika fort då, eller för att mättnadskänslan är obehaglig. Han går upp i vikt som tusan, 3-400g i veckan :shock: så han får ju i sig, BVC säger att jag har grädde i brösten. Så att han BLIR (tillfälligt?) mätt på 1 bröst stämmer nog men ändå sover han 2 timmar i stöten bara.

Senaste kvällarna har hans första kvällslur (efter skrik-cirkusen) blir ofta 3-4,5 timme men resten av natten blir det upp och äta varannan timme :sleep: Jag har bestämt mig för att han bara får sova i vagnen och inte PÅ mig och om vi är hemma inte heller i bärselen. Det gör att jag iaf får vara i fred två timmar i stöten och har bättre tålamod att vagna när det behövs - men jag är inte benhård, tycker det är svårt att "stå på mig" och vagna vidare om han kanske är mer hungrig...

Magdroppar får han men napp vägrar han "tyvärr", han klöks och skriker ännu mer då, har provat alla nappar på marknaden. Likaså med flaskor, det sväljs precis lika mkt luft med dem alla. MAM funkar dock bättre än dr brown hittills. Ibland tar han som sagt lite ersättning på kvällen men aldrig på natten, efter det där ena bröstet vill han sova igen och blir helförbannad om vi försöker truga...

Vill inte sluta amma så jag kanske får stå ut tills han är stor nog att kura på riktigt eller smyga det på honom så gott det går. Nu sover han ju i vagnen så det är en stort framsteg bara det, sen somnar han inte själv och sover inga långa pass på natten men det kanske kommer.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Om jag förstår dig rätt så sover han 2 timmar i stöten dag som natt?
På dagen är det helt ok med 2h vilor. Men natten vill vi ju gärna att han ska sova lite längre pass.
Han kanske är en liten tröttis som helt enkelt inte orkar vara vaken så länge mellan sina sovpass? Dessutom verkar han ha lite kvällstrassel för sig. Kan det stämma? Har du läst i BB om kvällstrasslet och att AW då rekommenderar en liten 20-min lur på mage mitt i händelsernas centrum. Buffas tills sömns och sover till man vaknar, men dock mest 20 min?

Hur är det på natten när han vaknar? Har ni ljus då? Vår lille vaknade oxå ofta på natten i början men vi fick tips om att mörklägga och endast ha en mycket svag lampa tänd, dessutom med rött ljus, inte vanligt vitt/gult. Rött ljus stör inte på samma sätt. Sen brukade vi ta upp vår plutt lite innan han själv skulle vakna för att ge honom mat i sömnen. Då somnade han om mycket lättare, då han ju aldrig vaknade riktigt.

Ge inte upp amningen om du vill fortsätta amma!! Ge honom ett bröst och låt honom äta så mycket han vill. När han släpper tar du upp och rapar och erbjuder sedan andra bröstet (alltså inte mata färdigt på första). Sen har ni umgänge, passiv social delaktighet och blöjbyte. När ca 1h gått sedan han började sitt mål så erbjuder du ett bröst igen. Vill ha ha? Ok, ät! Inte? Ok, då får du äta igen vid nästa måltid. Det kan hjälpa att ha "fasta" tider då det är mat. Exempelvis 8, 11, 14, 17, 20. Eller vad som nu passar er bäst. Ca 3-4 timmar mellan. Om du vill kan du pumpa och ge honom mjölk ur flaska istället efter umgänge/byte/socialt. Likaså kan du pumpa och spara morgonmjölk till kvällen. Kvällsmjölken är ofta inte lika fet som morgonmjölken.

Bestäm när dagen ska börja - och ta upp älsklingen samma tid varje dag. Då blir det lättare att få lite "rutiner" på dagen. Bestäm när dagen är slut och försök att sträva efter att göra natt samma tid varje dag. Det är svårare och ibland diffar det på nån timme. Men att ha en tid att sträva efter underlättar.
Jag tänker att ni kämpar på med dagarna. Försöker styra upp dem, och låter nätterna vara lite som de är. Mörklägga och ta upp i sömnen är bra! När han sedan äter och sover bra på dagen så kommer nätterna att hamna rätt de oxå.

Om du vill kan du läsa mina trådar. Vi har haft det lite som du. Med Ronja var det värre för då visste jag inte riktigt hur jag skulle göra. Med Franz visste jag lite mer. Men de har i stort sett varit ganska lika. Undantaget är nu, när jag tagit mig igenom amningstrasslet med Franz och inte gav upp amningen. Nu funkar det toppen. Ronja fick ersättning då amningen gavs upp. Men ;) Ronja är en fin flicka nu iaf. Så amningsångerst ska man inte ha! Då är det bättre att ge flaska med ersättning. Mamma utan ångerst och stress = glad mamma = glad bebis :)

Franz tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=51270

Ronjas tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=22453
Kämpa på!!

Kram

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Kom att tänka på en sak.

Jag tog bara för givet att du har och har läst BB? Kolik skriver du. :?: Men, överlevnadsångersten - Har du läst om överlevnadsångersten? Den som så ofta förväxlas med kolik? För om du inte har det så börja där! :) Isf glömmer du allt jag skrivit här uppe och tar 2-3 veckor till att arbeta med älsklingens överlevnadsångerst. :!:

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
MariaOliversMamma

Åh jag har börjat på ett svar såå många gånger. Nu är Elliot två månader och vi börjar lära känna varandra lite bättre. All sömn sker på mage i vagnen och det har skett någon riktigt bra natt följt av en katastrofnatt med mycket vakentid men det känns ändå som att han är redo för att "schemalägga sin vardag" bättre nu. Eller så tänker jag det i alla fall eftersom han faktiskt har sovit 4-5 timmar (en gång SJU timmar) i sträck och jag har därför fått uppfattningen att han faktiskt är mätt. Ibland när han erbjuds bröstet "för tidigt" så vill han ändå inte ha. Mörkt har vi och ta upp i sömnen ska jag absolut prova. Han är väldigt svårnattad efter målet vid 4 (kan inträffa mellan 3-5, vi har ingen ordning där än), "vargtimmen" då som jag förstått. Som sagt, vissa nätter sover han 22-04 men andra nätter sover han bara 2 timmar i stöten och tar en evighet att natta om...

Behöver lite hjälp att strukturera upp ett schema nu. Kollade i tråden där andra mammor lagt in sina scheman men inget av dessa var för en 2-månaders. Det jag behöver ta hänsyn till är att han bara orkar max en timme efter att vi gått upp (vanligtvis vid 8-8:30) och att vi tre dagar i veckan lämnar storebror kl 9 och hämtar kl 14 på förskolan. Elliot åker vagn då och somnar oftast direkt, hela turen dit och hem tar bara 20 min ca men det är mycket svårt att få honom att sova vidare när vi kommit hem igen dock.

Detta nedan är från standardmodellen och borde kunna funka för oss i stora hela, men jag tar tacksamt emot tips på hur jag kan anpassa denna efter våra tider och att Elliot är 2 månader nu, för som jag förstått det borde han sova längre sträcka på natten nu?

8.00-9.00: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
9.00-11.30: sova 2,5 timmar.
11.30-13.00: mat och vaken 1,5 timme.
13.00-15.30: sova 2,5 timmar.
15.30-17.30: mat och vaken 2 timmar.
17.30-19.30: sova 2 timmar.
19.30-22.30: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30-4.30: sova natt 6 timmar
4.30-4.50: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
4.50-8.00: sova 3 timmar till.

Tar tacksamt emot tips!! <3
MariaOliversMamma

Har nu haft två riktigt dåliga nätter där han vaknat fö varannan timme och sedan vagnats/skrikit tills det gått 4 timmar då han fått mat igen. Har satt ihop ett schema nu, vad tror ni om det? 16,5h sömn och bara 6 timmars sömn, egentligen anpassat för en 1-månaders och han är ju 2 månader nu men är det ok om man börjar med detta först?

8.00-9.00: mat och vaken 1 timme
9.00-11:30: sova 2,5 timmar
11:30-13.30: mat och vaken 2 timmar
13:30-16 sova 2,5 timmar
16-18 mat och vaken 2 timmar
10-20: sova 2 timmar
20-22 mat och vaken 2 timmar
22-4: sova natt 6 timmar
4-4.30: nattmål
4.30-8.00: sova 3,5 timmar till.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vid två månader är det dags att börja lägga tidigare, helst inte senare än 20.00, 11 eller 12 timmars natt behövs nu. Vad sägs om:

8-9 vaken
9-11 sova
11-13 vaken
13-15 sova
15-17 vaken
17-18.30 sova
18.30-20.30 vaken
20.30 god natt
Nattmål 01/02 och 04/05, första nattmålet kan plockas bort efter någon vecka.

Jag fick inte ihop läggning 20.00 men nästan :mrgreen:. Om något vakenpass blir 1,5 timme istället för två så kan det ju bli läggning 20.00 men han orkar 2 timmar, eller?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MariaOliversMamma

Han är nöjd en vaken timme sen börjar humöret falla och vi traskar omkring med honom sista halvtimmen hängandes på armen :/ tills vi får lägga honom igen. Men jag tror att det blir bättre bara vi kommer in i det, gissar att han gnäller av trötthet för det mesta... Tiderna för nattmålet är inte så viktiga då (01/02 och 04/05) eller ska de oxå spikas? Kör på med två nattmål nån vecka då tills det satt sig!
Hade velat starta em-luren vid 13:30-13:45 pga dagishämtning och eg bara hållt den till 45 minuter men förstår om det inte räcker alls så vi får jobba på omsomnande/vidaresovande när vi kommer hem.
Tusen tack för tips, jag kör på detta upplägg från imorgon!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag har funderat lite på ditt schema, och jag skulle nog tänka om lite om jag var du. I "SM-översikt" finns fantastiska scheman mm taget från Barnaboken, den finns i tråden "Svar på vanliga frågor – Läs här först!" som är en jättebra tråd med svar på i princip allt! Jag klipper in det som står om 2 mån (ej hugget i sten, men har du inte en onormalt trött liten en så skulle jag köra på något som liknar detta). Jag tycker dock inte att schemat måste spikas exakt så tidigt, jag ser det mer som något att sträva efter och sedan att det får sätta sig i tid till 3-månadersschemat... Men sömnpassen 11-1,5-2-1,5 funkar ofta bra. Behövs mer sömn kan du öka på mittenluren till 2,5 h t.ex.
2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat (tidigast 10.30), Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Att ha nattning så sent som 22 skulle jag aldrig ha...risken för övertrötthet är enorm. Sedan skulle jag inte heller lägga morgonen så sent som 8, det är ytterst få bebisar som har den rytmen i sig (om han har det så fine), de allra flesta har nog 18-06 (säger Torsmamma) och ganska många kan trivas med 19-07 (det har vi) men en bra kompromiss är nog morgon 6.30 för småbebisar. Allra senast skulle jag ha morgon 7.30, det är seeent för pyttisar. De sover lättare längre på morgonen när de blir äldre.

Sedan tycker jag inte att man ska behöva vara vaken i 4 h på natten...det blir ju ingen glad av! Då skulle jag hellre ta ett extra nattmål när han är så liten. För vaknar han och inte kan somna om med effektiv vagning (eller sover typ 5 min åt gången) är han troligen hungrig!! Då är det mat som gäller för en så liten kille, anser jag. Men det är klart, kanske inte om han åt för 20 min sedan... :roll: Att han vaknar tidigt och är svår att natta om kan också bero på för mycket sömn på dagen, där får du känna in hur mycket han orkar. Måste han ha kortare pass kan du lägga in en extra 5-20 min lur.

Min äldste son var en supertröttis. Han började sova längre pass på natten när vi började lägga honom för natten redan 18-18.30! Han var inte ett dugg piggare på kvällen utan orkade bara 1,5-MAX 2 h vaken då också (vid 2 mån klarade han max 1,5 h vaken). Min yngste är mycket mycket piggare men även honom la vi SENAST 20.30-21 när han var så liten. 22.30 är för småbebisar som att vi vuxna är vakna till 02, typ. Så jag rekommenderar tidigare natt!

Det här är mina tankar, vad säger du om det?

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
MariaOliversMamma

Tack för din input. Det är så svårt med alla råd - mata inte för ofta så magen får vila vs. ge honom mat för han är förmodligen hungrig :/ Men det är ju just mat varannan timme på natten vi vill komma ifrån så därför vagnade jag på tills det gått de fyra timmarna - och han var inte helt vaken alla 4 timmarna, han sov 2 och vagnades sedan 2. Och under de två timmarna somnar han i små snuttar, dålig koll på klockan sådär mitt i natten, han är inte konstant vaken.
"Schemat" för 1-månaders är ju natt 22:30 så jag tänkte att vi kunde köra på det ett tag först, därav schemat. Efter att jag postat det inlägget så hittade jag dock schemat för 2-månaders som du klistrat in här uppe och har börjar laborera lite med det, ungefär som mamaA skrev här ovan. T.ex. vakna kl 14 går inte heller för då hämtar vi på förskola 3 dagar i veckan så han måste somna vid 13:30-13:50 för slocknar gör han i vagnen oavsett, likaså somna vid 8:45 ca när vi går TILL förskolan - har du förslag på schema som passar kring detta tar jag tacksamt emot! <3
Okej, jag ska styra om morgon till kl 7 istället och natta vid 20. Om han sovit för mycket på dagen tror jag inte, oftast sover han bara snuttar (45 min-MAX 1,5h) 2-3 gånger så jag gissar att han är övertrött?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Det kan vara svårt att han ska somna exakt de tiderna men du kan ju lägga honom ute i vagn så är det bara att rulla iväg när det är dags. Sätt babyvakt så hör du honom. Om man inte har uteplats kan man rulla ut vagnen på balkongen.

Det låter som han är övertrött och borde nog inte ha längre vakenpass än 1,5 timme.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MariaOliversMamma

Ja, han är så himla lättväckt bara, han vaknar direkt om man börjar eller slutar rulla medan han sover, men han kanske vänjer sig.
Svårt att få ihop timmarna om han bara ska vara vaken 1,5h... Då får han ju sova fler kortare snuttar också och då bryter man mot det som är tänkt med 4 vakenperioder men det kanske är ok? Annars tänkte jag om jag kunde följa ditt schema men vakna tidigare och godnatt tidigare som Ylva skrev:

7:30-9 vaken 1,5
9-11 sova 2
11-13 vaken 2
13-15 sova 2
15-17 vaken 2
17-18.30 sova 1,5
18.30-20 vaken 1,5
20.00 god natt

Då sover han både vid lämning och hämtning på förskolan. Tar annars gärna emot förslag på schema.

Idag har han sovit hur bra som helst under dagen. 2 timmar förmiddag och 2 timmar eftermiddag (somnat lätt, krävt väldigt små omnattningar i skarvarna). Det som skulle vara 1,5 vid 18-tiden blev bara 45 min och sedan 45 min vagnande där han inte sov alls. Han åt vid 20-tiden, vi lade honom kl 21, vagnade i 30 minuter, han sov 30 minuter till 22 och nu har vi vagnat halvtimme igen och han skriker fortfarande så fort vi slutar :-( För mycket/för lite sömn? Hungrig? Frågar han? Gör det det när de är så små? Med storebror fattade han galoppen på en helg men nu har vi försökt länge. Jag vet att han är liten och att inget är spikat än men han verkar inte gilla läget än så länge...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag skulle gissa 2 saker just nu.

1 du är nog inne i en ökningsperiod (ofta ca 7-8 v) då tar det några dagar tills saker är lite lugnare igen.
2 gissar du är på väg in i vagnträsket (tror det ligger en tråd under favoriter där du kan läsa lite) :wink:

Ang schema, jag hade också väldigt svårt att få till "långa" sovpass så det kan vara så att du vill dela upp sista luren på 45+45 istället om eftermiddagarna är svårast.

Sen håller jag med, lägg honom ute på mage (MED LARM) i vagnen. Han behöver vänja sig vid ljud, rörelse och annat som inte har med honom att göra. Häng över ett skynke så han inte ser ut! De störs inte av ljudet utan ljuset.

Har du vagnat 30 min av och till utan längre avbrott har du definitivt fastnat!

Ang. mat och BVC. Att han går upp är visserligen en "indikation" på att han får vad han behöver för att "klara" sig. Men inte nödvändigtvis det han behöver för sitt "välbefinnande" och stillad överlevnadsångst. (tro mig, been there done that) :roll:

Så kommer mycket mjölk och fort måste man rapa dem desto mera och noggrannare. Ett barn som skriker sväljer luft och då behöver de även rapas när de skriker. Trot eller ej! :D

Vissa märker att det äts lugnare och bättre om man ligger ner på sidan och ammar, andra sitter, osv... När min son var just 2 mån fick jag pumpa mjölk. så jag ammade allt jag kunde först och sen efterjagade jag med en flaska mjölk som stod i kylen redo, gick bra att äta kall. Ställa in igen och äta av någon timme senare igen.

Det skall finnas 2 trådar under favoriter. en "thaimassage tråden" och en där jag tror Torpsara skriver om just sin vagning. Titta om du hittar dem! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"