Under Elliots två första veckor sa vi när folk frågade "ja, han är lite missnöjd men inte alls så illa som med storebror". Haha, det skulle vi aldrig sagt för när han var 3 veckor gammal började symfonierna här hemma och det blev precis lika illa som med storebror. Kolik, ja förmodligen. Rejäla gallskrik om kvällarna och allmänt missnöje resten av dygnet. Krampar med armar och ben och skriker inför varje prutt eller bajs. Det enda stället han sover nöjt är i bärselen så där bor han ](*,) Jag lånade hem barnaboken för en vecka sedan och de senaste 4 dagarna har vi försökt få in lite rutiner - helt utan resultat :-/
Från att ha sovit enbart PÅ mig och i bärselen så har vi börjat använda vagnen (mage med larm), det har funkat nån gång på förmiddagen (helt slut efter nattens kaos antar jag) och nån gång på eftermiddagen men aldrig på kvällen (sista luren) och inga långa stunder på natten. Dygnet runt vaknar han oftast varannan timme och suttar på sina händer - hungrig, antar jag. I natt tog jag upp honom och ammade varje gång men nattade om i vagnen (framsteg från PÅ mig) men vi vill ju sova längre och framförallt inte vara vakna 1,5 timme sådär på morgonkvisten. Hur ska jag få i honom mer mat?
Jag helammar men vi har gett lite ersättning då och då, han var mer intresserad av den i början, nu vill han sällan ha alls. Han äter från ett bröst, sen kniper han ihop munnen, försöker jag truga så börjar han skrika. Jag har läst i barnaboken och kan lugna honom med gång och prat i örat, för att sedan erbjuda mer mat - men det är sällan han vill ha, kan prova måååånga gånger under den 1,5 timmen men han blir oftast bara arg. Ibland tror jag att han ogillar mättnadskänslan. Han kan ulka och kräkas lite efter bara 1 bröst vilket ju får en att tro att han är mätt. Det är den ständiga frågan här hemma - är han mätt? Läste i någon annan tråd att om de vaknar efter 30 min så är det hunger? Ja, då är det nog så att han är hungrig för utöver förmiddagsluren blir det ett jäkla vagnande från 30 minuter in i luren och framåt. Försöker vagna sparsamt men börjar han väl skrika så tar det fart och blir ännu svårare att lugna. På kvällen ger vi upp och tar upp, nån gång efter 75 minuters skrikande i vagnen, han kan skrika genom hela den tilltänkta luren.
Han känns så liten jämfört med när vi kurade storebror vid 5 månader så jag blir tveksam till hur "hård" man ska vara, hur mycket gallskrik och intensivt gnuggande av stackars näsan mot lakanet som är okej
Jag har försökt följa någorlunda vaken/sömn 1-2,5h per pass men det har ju spruckit hela tiden. Så här har de senaste två dagarna sett ut - förrgår mycket bättre än gårdagens.
09:00 Sover 2
11:00 vaken 1
12 sover1 - vagnas 15 min, sover 45
13 vaken 1h45
14:45 sover 1,5
16.10 vaken 2
18 sover 50 (eller vagnas 20 och sover 30)
18:50 vaken 2,45 - skrik skrik skrik. Tar emot 60ml ersättning och sover sedan.
21.30 sover 3,5
1 vaken 40min (1 bröst, vägrar mer)
01:45 sover 3h15
5 vaken 1,5 (äter, trugar, skriker, lugnar osv osv, vägrar ersättning)
6.30 sover 1,5
8 vaken1
9 sover 20 min (går med storebror till förskolan, vägrar sova vidare när vi kommit hem)
9.20 vaken 1h 10
10.30 sover 2,5 - vagnas mååååånga gånger under luren då gnället stegras
13 vaken 50 min
13:50 sover 40min (hämtar på förskolan)
14:30 vaken 2
16:30 sover 30min
17 vaken 4,5h (evigt skrik-kaos och lugna, truga, skrika, lugna, truga, skrika osv, försöker med vagnen ett par gånger, går icke, skriker så det skär i kroppen)
21.30 sover 1h
22:30 vaken 20 min äter 1 bröst
22:50 sover 2,5h
01:30 vaken 20 min äter 1 bröst
02:00 sover 2
04:00 vaken 1,5h äter pyttelite, erbjuds mer bröst och ersättning men vägrar- skriker, lugnas, trugas, skriker, lugnas, trugas osv...
05:30 sover 1h
06:30 vaken 30 min - äter 1 bröst, skriker och krampar med magen, får somna på mig.
7 sover 1 på mig.
8 klockan ringer.
Så - jag håller mina tummar att någon kan ge något råd kring hur vi får i honom mer mat, hur hård man ska vara med att låta honom gallskrika, ska man natta/vagna hela långa luren om det så behövs eller när avbryter man och tar upp? Ta upp eller vagna på när han suttar händer?