Valkomna alla vänner, gamla som nya, om allt och ingent

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jenni

Inlägg av Jenni »

Hej medan min dotter nattbökar i sängen!
Anna, festligt det där med Clara. Att du alltid önskat en Clara, och så tyckte han det! Lika festligt är att jag sedan länge alltid velat ha en liten Emma med mörk page och lugg som studsar omkring. Det har jag givetvis övergett nu när namnet är så vanligt (vanligast sedan flera år tillbaka). Vad ville min karl att Jasmine skulle heta innan hon fick sitt namn??? Jo, Emma!!!

Samma sak med Oliver. Jag träffade en schweizare (charmig fotomodell) för flera år sedan vid namn Oliver. Vilket himla ballt namn, tänkte jag. Om jag någon gång får en son, så vill jag att han ska heta Oliver.
Vad blev det? Jo, Oliver. Den gången var Micke och jag helt eniga. Fast vi hade två förstahandsnamn. Micke tyckte Rasmus och jag tyckte en Ludde (alltså Ludvig), men sedan enades vi lätt om Oliver. Vi trodde vi var helt ensamma om det namnet!! :lol: Vi kollade aldrig namnstatistiken..

Hej hopp
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

JA det är kul med namn...

Min äldste son hette Jenny/ Andreas hela tiden i magen och sedan fick han heta Andreas i tre dagar, och sedan en dag på BB så när jag ammade tittade jag ned på honom och tänkte "-Han heter ju Björn!"

Och en kompis till mej sa många år senare (15år senare eller så) att: "Jag vet ingen som passar så bra till sitt namn som din son Björn!"

Häftigt!!!

Sen kom Jens och han var bara en Jens (fast det är inte så bara...)
Sen kom Erik och det var bara en Erik (Fast det är heller inte så bara...)
Och till slut (? jo det tror jag) kom Andrea och hennes namn var också ganska givet fast Pappa sa Ann redan på BB men det gillade inte jag (fast jag heter Ann själv i andra namn...) så sen kom vi på Andrea... Och det var alla nöjda med inklusive alla stora bröder som också skulle ha ett ord med i laget...

Kram till alla vad ni än heter! He he!
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
Kit

Inlägg av Kit »

father of sons skrev: Hmmm... Vad skulle då "passa" nästa stjärna? Nästa efter det? Nästa?
Förslag?
Carlos (Santana)
Chris (Isaac)
Luciano (Pavarotti)
Rod (Stewart)
Roy (Orbinson)
Cliff (Richard, fast han heter Harry Webb!)
Stevie (Wonder)
Mark (Knopfler)

Diana (Krall)
Ella (Fitzgerald)
Shania (Twaine)
Kiri (Te Kanawa)
Natalie (Cole)
Barbara (Streisand)
Shirley (MacLaine)
Ingrid (Bergman)
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Tack, Kit, för många stjärnnamn! :heart:

/ Mamman till sönerna :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Angåend dubblnamn.
Lite långsökt, man när man byter plats på Veras namn, Vera och Gulli alltså, så blir det Gulliver(a). Det var inget planerat, jag lovar, men lite kul.
Sedan Vera kom har jag funderat på Agnes Cecilia. Men några av våra kompisar fick just en Agnes så det blir det nog inte.
Min kusin har en kompis vars son heter Kristoffer-Robbin som dubbelnamn, fast de bor i Norge...
Jag tycker i alla fall att det är kul med namn som hör ihop.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Renee

Inlägg av Renee »

Å, vilken kul tråd (som jag egentligen inte alls har tid att läsa.... Tur att lillen behöver buffas lite ett par omgångar innan han somnar på kvällen så jag "får" sitta här vid datorn mellan buffningarna) som jag ju borde läsa noga med tanke på mitt namnbryderi för lillebrors del!

Kommentarer på senaste namnförslaget?
Frans

Med andranamnet Josef efter sin ena farbror, så att det blir Frans Josef som österrikiske kejsaren :lol:
Skulle bara berätta att det tog 5 månader innan vår tjej fick ett namn!
Kära Jenni - hur i all världen stod ni ut med omvärldens påtryckningar under hela denna långa tid?!??! Jag klämmer snart till med ett namn vilket som helst bara för att slippa höra folk fråga vad lillen ska heta. Herregud, han har ju precis kommit till världen - jag har väl inte haft tid att tänka på sånt än heller :lol: (jag skriver "jag" eftersom maken menar att det är min tur att bestämma barnets namn eftersom han föreslog storebrors namn, vilket han också gjorde med den äran).
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Vi hade aldrig problem med namn åt vår skrutt... Var det en tjej skulle det ha blitt Linn och när det nu en gång blev en kille så blev det Nathan. Vet faktiskt inte varför det var så himla lätt med namn för oss...

Saken var ju den att det skulle funka på svenska, engelska och gärna också finska eftersom en stor del av släkten bor i Finland även om de pratar svenska som modersmål... Nathan funkar nog lite si och så på finska, men å andra sidan så kan jag lova att det inte kommer att finnas andra Nathan på klassen när han börjar skolan någonstans i Norden! (Om han nu inte gör det här i USA förstås...)

Fast sen gillade vi också Oliver och Patric. Och som tjejnamn Patricia (patric och Patricia... Visst skulle det vara gulligt?). :)

Fast mina föräldrar drar nog längsta strået här. :!: Dom döpte sina ungar till Dan, Nan och Ann.... Gissa om dom har att hålla reda på nu när föräldrar och morföräldrar börjar bli äldre! :lol:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Kit

Inlägg av Kit »

father of sons skrev: Vad skulle då "passa" nästa stjärna? Nästa efter det? Nästa?
Och för nästa... :shock: ( ...hur många blir det?)

Sanna (Salomonsen)
Janis (Siegel, Manhattan Transfer)
Nancy (Wilson)
Anita (Baker)
Peggy (Lee)
Dinah (Washington)
Alison (Moyet)
Sade!
Brenda (Lee)
Meta (Roos)
Billie (Holiday)

Glen (Campbell, Frey)
Gilbert (O´Sullivan)
Sam (Cooke)
Marwin (Gaye)

Slut i rutan!!! \:D/

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hej!

Jag blev stört förtjust i Janis Joplin när jag var tonåring.
Så klart fick min lille hankatt namnet Joplin, o lika vild o egensinnig som sin namn förebild var han!! :heart:

Därför var jag lite brydd om lillan verkligen skulle få Vilda eller Billie som namn.. :shock: :lol:
Nu blev det ju Sanna!! :heart: Tur det kanske! :wink: :lol:

"Kompromissa inte med dig själv. Du är allt du har". Janis Joplin!

Kram :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Oj så mycket skoj!
Ett tips till LindaVega: Du efterlyste pojknamn på V:
Idag har jag träffat en liten Vile! Kan det vara något?
Hej från KarinÖ (lite stressad, hann inte läsa hela tråden, kanske har du fått samma tips av nån annan? Vile tyckte jag var fint!
br

Inlägg av br »

Det tog nog ca 5 månader innan dottern fick sitt namn! Med ,mycket vånda betsämde vi oss en dag att nu måste vi hitta en namn! Tog vår lista med tänkbara alternativ, valde 5 alternativ var och rangorndae dem. Poängsatte dem med 5-1 poäng och det namn som fick flest poäng är det namn min dotter har! KAn säga att ingen hade det som sitt första alternativ :shock: men vi är såklart nöjda med det idag.

Samma bryderi med sonen,m en då hade omgivningen vant sig och suckade ( konstigt att "folk" alltid har så mycket bry för hur andra har det :P ) Vi kollade listor, almanackor you name it, innan vi kom på namnet! Först var vi inne p åatt ge sonen farfars andranamn ( vilket han verkade ha räknat med) men det var så vanligt just då!! Till slut blev det ett ganska vanligt namn, som vi trodde ingen i släkten hade! Men det visade sig vara farfars brors andranamn!! Kan säga att farfar blev lite sur (han har alltid varit lite småavis på sin mkt framgångsrika bror): JAg skojade med svärfar och sa att det var för att fjäska med släktens miljonär!!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Mia79

Gammeldag flicknamn på H

Inlägg av Mia79 »

Någon som har något förslag på gammeldags flicknamn på H, som skulle "matcha" Harald...inte för att jag ens är gravid igen ännu...men bara kul att höra :D
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Frans är väl kul och fint och garanterat ovanligt :!: Fast det lär ju bli Frasse av det. Enstaviga namn får smek- (eller ök-) namn, det tycks oundvikligt :shock:

:D Flicknamn på H :?: Hanna är ju jättevanligt nu men så finns ju också Hilda, Hulda, Hanne, Hildur, Halle, Hilma :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Åh, Hilma var ju riktigt bra :D Det är ju bra att ha några namn på lager ...hehe. Helst vill jag nog ha en liten Helmer....men karln min tror att det blir STIG-Helmer av det...som om LÅ-filmerna skulle vara jättepoppis om 10år :shock: andra namn på lager är Holger...hmm...Harald och Holger...Harald och Helmer...Harald och Hilma...tål att tänkas på....men jag har ju minst 9 månader att tänka på :D :D
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Kit

Re: Gammeldag flicknamn på H

Inlägg av Kit »

Mia79 skrev:Någon som har något förslag på gammeldags flicknamn på H, som skulle "matcha" Harald...
HONEYSUCLE ROSE!!! Hm, blev lite osäker på stavningen, det ser inte korrekt ut, men, nå, skämt åsido.... Hedvig? Eller Hildegaard?

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"