SM med Lillebror från start

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och god fortsättning, gott slut och gott nytt år snart! :D

Bra kämpat och skönt att det känns lite bättre! Jag känner igen mycket av det du skriver, jag har också en kraftig utdrivningsreflex och kommer ihåg hur ångestladdade de där dagarna var...hoppas du hittat ett sätt som funkar för dig/er. Amma/mata med bebis i mer upprätt position är bra, och att "spruta ur" en del mjölk innan du låter bebis suga. Men med maten verkar du ju redan ha funnit på råd. Att delamma är inte alls lika ångestladdat som att helamma, tycker jag, så kanske kan du köra en kombination.

Vi körde alltså med vagn som "säng" till äldste sonen ända tills nätterna var stabila. En tid innan bytet till spjälsäng stannade vi vagnen för gott och bytte till buffning. Han sov inte hela nätter av sig själv utan vi minikurade honom och lät ramsan ta över helt. Sedan blev det spjälsäng. Blev det klarare nu?

Mitt absolut bästa tips för att få bebis att somna om snabbare är (och det är ändå MYCKET bättre än att låta honom sova på er/i er säng) att vagna eller buffa till ro/sömntung eller ända in i sömnen om det är nödvändigt. Och att RAPA så sjukt noga, studsa barnet lite lätt på sitt knä eller gå runt med bebis på mage på armen i "flygplansposition" är det som funkat bäst här. För att få rätt teknik på vagning/buffning är filmklippen som finns i tråden här ovan, "Svar på vanliga frågor – läs här först", GULD värda (hela tråden är det iofs :wink: ). Scrolla lite så heter de Filmklipp. Kolla på dem och se hur Anna menar, för mig var det helt avgörande för att få effektiv vagning.

Som sagt, jag känner sååå igen mig och särskilt med de galna kaosnätterna. Stackars dig, jag vet hur trött man är och jag somnade med sonen vid bröstet typ JÄMT ett tag, trodde aldrig jag skulle få ordning på det eftersom jag helt enkelt inte lyckades hålla mig vaken! Varje gång tänkte jag "nu ska jag INTE somna"...bara för att vakna 1,5 h senare... :roll: :lol: #-o Mitt bästa råd är att lyssna på MamaA ( :idea: ) och faktiskt ta tjuren vid hornen i tid och buffa/vagna bort ett nattmål i taget när det är läge. Här har vi nyligen fått en lite drägligare tillvaro efter kurning men helt perfekta nätter är det fortfarande inte (vändningscirkus, hej hopp) och nu är sonen 5 månader drygt.

Annars är det bäst att försöka mata i så mörkt rum som möjligt, vi hade en liten lampa med rött sken (väcker inte lika mycket som vanligt ljus) som vi dessutom täckte över för att få så lite ljus som möjligt, undvika ögonkontakt, inte prata osv. Inte truga för mycket nattetid utan tänk bara snabb påfyllning. Och vagna/buffa till ro om du inte står ut med stånkandet...det gjorde inte jag. MamaA har jag för mig körde öronproppar? :wink:

Jag vet att det känns hopplöst men jag kan nästan lova att du kommer att ångra om du låter honom sova i er säng...det är liksom inte hållbart i längden och ju äldre barnet blir, desto svårare blir det att få "ordning" på honom! :wink:

Kram så länge!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det låter som våra små är rätt lika, läs gärna i "Finns tråd" för lite inspiration. Blockmata- menar du ett bröst per sm-mål? så gjorde jag i alla fall, alltid på natten och sen på dagtid när han började krångla. Jag mådde mycket bättre när jag slapp oron över matsituationen så att gå helt över till flaskmatning kan vara att rekommendera om det känns rätt för er. Jag är så anti-amning nu efter andra barnet att om vi skulle ha fler barn så skulle jag välja bort amningen helt :!: . Det är helt enkelt inte rätt lösning för alla.

Jag säger som Ylva, bättre att vara konsekvent med att sova natt i säng eller vagn. Det gäller att inte fastna i verktygandet och hjälpa till för mycket, då får man bara hålla på längre och oftare tyvärr. Öronpropar är toppen, du hör matskrik men slipper småljud. jag tyckte det hjälpte att ha vagnen en bit bort i sovrummet också, det hördes betydligt mer när den stod bredvid sängen. Sen är det mata tills liten somnar på natten när de är riktigt små, strunta i blöjbyte(om det inte bajsas) och rap, låt liten somna i famnen och lägg ner i vagns sängen försiktigt, skulle det vaknas till så buffé lite försiktigt. Ju äldre bebisen blir så får de ta ansvar för att somna själv, definitivt vid två månader klarar det det för det mesta även om det knorras lite.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej!

tack för svar! återkommer med lite mer funderingar snart, men först: jag hittar inte filmklippen ni hänvisat till. Under "svar på vitkiga frågor" finns ju en länk där man hamnar på Annas hemsida. Där står en rubrik med filmklipp men under den finns ju inga länkar. Och inte heller hittar jag klipp när jag söker på Youtube.

Kan ni hjälpa mig är ni snälla!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hm, hittar dem inte heller. På youtube finns i alla fall miniföresläsningen "liten men trygg", kommer inte ihåg om hon visar verktyg i den men kolla gärna in den. Får höra med torsmamma var filmklippen tagit vägen...
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Tack!

Och tusen tack för förra svaren från er. Nu har jag lite mer funderingar kring natten:

Dagarna går överlag bra. Vi försöker dundra i med så mkt mat det går. Jag delammar nu och ger sen ersättning. Amningen funkar inte bra, tror jag kommer ge upp inom kort, ersättningen känns som en befrielse. Lurarna dagtid går ok. En del skarvande blir det och ibland får jag ta upp innan, men försöker att ta det med ro.

Nätterna är svåra att ta med ro... Jacob är 5 veckor idag och visar inga tecken alls på att kunna sova längre pass på natten, och då menar jag att 3,5 timmar skulle vara en seger. Just nu vaknar han ca var tredje timma, ibland oftare. Och då menar jag inte att han sover i tre timmar utan att det går tre timmar sedan han vaknade, sen har jag ju gett mat också. I natt tex: han somnar redan nio, mat 23.15, ca 1.30, ca 5. Då hade han fått 4 SM-mål på dagen. Han ökar bra i vikt.

Jag försöker få honom att somna om i vagnen och det går bra ibland, ibland inte, men jag kämpar på och låter honom nästan aldrig sova i sängen (men i natt sov han sista passet på min mage för jag var sååååå trött). Jag försöker att se nattmatandet som påfyllning och inte krångla för mkt med blöja osv, går bra ibland och ibland inte. Han är otroligt svårrapad och när jag försöker få honom att rapa vaknar han och är svårare att söva sen, moment 22. Lite frågor:

- har ni ngn tanke om när man kan börja förvänta sig längre sovpass på natten?
- ska jag fortsätta att go with the flow och mata när han vill nattetid eller ska jag försöka styra upp antal mål och tid? När är det läge att börja styra upp det? I samband med första schemat? Känns så avlägset nu att lyckas få honom att sova över och jag är rädd för att misslyckas.
- ska jag tex bestämma lägg- och vaknatid redan nu? Har sett i trådar att vissa gör det redan såhär tidigt medan andra säger att det är för tidigt.
- i morse när han vaknade 5 hade han, enligt mig, sovit för kort tid. Försökte vagna för att skjuta på det ngn timma, men lyckades inte. Får honom lugn med vagnandet, men sen börjar han vrida sig som en mask efter bara en kort stund. Borde jag ens vagna i det läget eller bara inse att det är dags för mat?
- hur ska man tänka kring vagning när man ska söva; ska man vagna lugn och sen avvakta eller vagna tills han sover?

Jag vet inte om jag är för ivrig med att få ordning på nätterna. Är bara så fruktansvärt trött och rädd för att inte kunna styra upp detta. Nätterna känns ångestladdade.

Hur hade ni gjort?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Strunta i både rap och blöjbyte på natten, in minsting kunde inte heller somna om om man gjorde för mycket.Bara ge maten och låt honom slumra till i famnen och lägg ner, när han blir lite större lägger du ner honom direkt bara så får han somna om själv. Vagning/buffning är som ett besked att man ska somna själv, inte sövas. Ju mer man verktygar desto sämre resultat om bebis somnar inte eller vaknar så fort man slutar. Med min äldste tog jag inte tag i nätterna förrän han var åtta veckor, han tyckte då att 2,5 timme var lagom att sova i stöten :mrgreen: , men det var jättelätt att buffé över uppvaken och skjuta fram tiden för nattmålen. minstingen var duktig med att själv plocka bort att nattmål men stannade LÄÄÄNGE på två nattmål och max 4-5 timmar i sträck så jag minikurade bort dem när han var 3,5 månad, gick också lätt(allt är relativt :mrgreen: ) även om han protesterade rejält.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej igen!

tack för era råd, så tacksam för er hjälp, försöker ta till mig så mycket som möjligt. Känner dock att jag inte alls får ordning på nätterna och då menar jag inte antal nattmål utan hur nattmålen går. Om jag beskriver hur ett nattmål kan gå till så kanske ni kan ge mig lite råd utifrån det.

Ex igår natt: Jacob somnar 22,30 efter en trasslig kväll. Han sover bra till 01,45, halleluja! Jag tar upp och ammar. Han kommer bra till ro vid bröstet men visar inga tendenser på att somna. När han släpper ger jag det ett kort försök att rapa honom vid axeln, men det kommer ingen rap. Han sover inte, är knappast ens sömntung. Jag lägger ner vid bröstet igen, han tar några tag till men släpper sen och jag trugar inget. Han är ffa vaken, men lugn. Jag reser mig och går försiktigt till vagnen och lägger ner. Han somnar hyggligt snabbt utan att jag behöver göra ngt, men vaknar efter 10 min. Jag låter honom vara, för han knorrar bara, men så småningom börjar han borra ner huvudet i madrassen och vrider sig och skriker upp sig. Vagnar honom lugn, inga problem, men sen börjar han om igen. När jag har hållt på så i 20 min har jag inget hopp om att få honom att somna. Tar upp och ger påfyllning och han äter lite till. Proceduren börjas om igen likadant. Till slut, efter totalt 1 timma och 20 min totalt tar jag upp honom och lägger på mitt bröst där han somnar efter ett tag. Då lägger jag ner honom i vagnen. Sen sover han bra. nästa gång han vaknar är det dags att ta morgon, eftersom nattmålet tog så lång tid, så då går jag upp och slipper ett ångestladdat nattmål till.

Jag känner mig villrådig vad jag ska göra. Jag är rädd för att jag ska nöta ut verktygen på fel sätt så att jag sen inte kommer tillrätta med schemat och sova över nattpass. Hur hade ni hanterat er bebis en sån här natt? Ylva, du skriver att du buffar lätt. Men om det inte hjälper heller och bebis skriker upp sig? Kan det vara en idé att mata i sömnen, ngn av er som har erfarenhet av det?

Jag har mörkt i rummet, jag pratar inte med honom utan matar bara, byter bara blöja vid behov. Jag försöker verkligen vänta när det knorras och inte ingripa (öronproppar är en självklarhet, har jag hela tiden på natten). Men när jag väl börjar ingripa går det åt fel håll. Jag vet inte vilka verktyg jag ska använda och i vilken utsträckning. Ställer jag för höga krav på hur det ska gå, han är 5 veckor.

Blä, snälla lugn, kom till mig ;) ! Jag längtar ihjäl mig efter struktur och efter att få sova lite mer.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Han är fortfarande på pass liten så jag hade suttit/legat kvar med honom på bröstet upp till 20 minuter och sen lagt, låtsas själv sova undertiden :wink: . Tänk på att ha det ljust på dagen när han sover så han får in dygnsrytmen. Är kvällarna trassliga blir läggningen ofta sen men det ger sig med tiden. Ska du verktyga måste du vara väldigt konsekvent men han är så pass liten :-k , kan han somna själv på dagen? Det ena ger det andra liksom, kan han somna själv på dagen kan man känna större säkerhet i att verktygs. Vagning lyckades jag aldrig med, jag fick stå där hur ofta som helst och han somnade inte, buffning föredrar jag,välj det du känner dig säker med.

Kram

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej!

Tack,har följt ditt råd med att låta honom ligga kvar ett tag när han somnat innan jag lägger ner i vagnen. Går lite bättre då. De tre senaste nätterna har Jacob sovit fyra timmar första passet. :lol: Vilken skillnad det är bara med den förändringen, jag hoppas den håller i sig. Den andra halvan av natten är det si och så med men jag får försöka ta en sak i taget.

Jag tycker det går bra för det mesta när han ska somna själv på dagen. Kan behövs några gung på vagnen, men för det mesta somnar han. Han skarvar inte heller så mkt just nu på dagen, kanske vis ngn lur per dag.

Fråga; vill gärna att han somnar ungefär samma tid på kvällen. Om man hamnar i otakt inför kvällen; är det en god idé att redan nu ge honom en 20 minuterslur så att man inte behöver ta ett nytt SM-varv om ni förstår vad jag menar?

Gällande vagningen så känner jag mig inte säker i tekniken och tror att jag måste backa med vagningen tills vi ska försöka få bort en nattlur. Har läst en del om tekniken i olika trådar, men saknar filmen. Är den återfunnen? #-o
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vad skönt att det går lite bättre. Det brukar vara lite svårt att få till en fast kvällstid så tidigt men det är bra att sträva emot. man vill få in fyra sm-mål per dag och hinner man bara tre så blir det ju inte tillräckligt med bara en kortlur för då är bebis inte tillräckligt hungrig. Men är man på det fjärde så kan man ju ge en minilur och sen fylla på eller helt enkelt lägga då. Vid två månader hade jag läggning vid 20.00, och morgon tolv timmar senare. Filmklippen har vi tyvärr inte tillgång till nu men det finns ju Annas föreläsning " liten men trygg" på youtube.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

hej!

Nu är Jacob 6,5 veckor. Dagarna går mkt bra. Alltid 4 SM-omgångar, ibland 5 beroende på nör vi tog morgon. han sover för det mesta bra på dagen, skarvar ibland, men lyckas för det mesta somna om.

Vi kämpar med nätterna. Egentligen går de nog rätt bra, men det är bara att jag är så himla trött. Han äter två ggr, somnar inte om direkt men brukar ändå klara att somna själv för det mesta även om det knorras mycket innan han kommer till ro, det tar tid. och jag kan inte somna om men det är ju inte Jacobs fel :lol: )

Nu har jag börjat kolla schema. Har läst i många trådar att man hellre ska ha lite is i magen och snarare vänta till 2,5 månader och det är också min tanke...hellre det än en massa bakslag. Jag har en plan på schema, men har en del funderingar kring natten:

I nuläget lägger sig Jacob i regel 21-21.30. Två nattmål, ca 1/2 och 4/5. Jag har en tanke om att han ska ta natt kl 20. (Lite längre fram tveklöst redan 19). Morgon skulle jag helst vilja ha 7.30. Hur skulle ni göra här; vänta med att införa dessa tider till schema eller börja redan nu (eller tex sikta på 2 månader). Och hur skulle ni göra med nattmålen; ha kvar två inledningsvis och sen sikta på att få bort ett efter ett tag? (Det är säkert mkt enklare att få bort ett nattmålen om man tar natt senare, men jag känner att familjen verkligen behöver lite tid utan bebis på kvällen.) Och om man tar kväll kl 20 innan man börjar med schemat, hur får man det att klaffa tidsmässigt. Hoppas ni förstår mina funderingar... HUR man får bort nattmålen tar vi sen.. :?

Tack!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är svårt att få en fast läggningstid innan man går på schema. Jag fick rådet själv att BÖRJA införa schemat vid två månader men inte spika det förrän vid tre månader. Då kan man utvärdera och inte känna lika stor press att allt ska funka direkt. Du väljer ju själv om du vill ha läggning 19 eller 20, borde funka vilket som, det beror ju på när morgonen är ( 12 timmars natt). Hur schemat ska vara beror på hur länge han orkar vara vaken på dagarna. Jag tror jag hade 12-2-2-1,5 vid två månader om jag inte minns fel.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Tack, värdefullt svar! Hur skulle du tänka kring nattmålen?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
När du känner att du har fått verktygen att fungera kan du ta itu med nattmålen. Du bufflar/vagnar helt enkelt bort alla uppvak innan den tid du bestämt att det är mat. Om man gör det konsekvent så brukar det ta tre nätter.Du plockar först bort målet vid 1/2 och bestämmer t.ex att mat serveras mellan 3-4 eller 4-5, vad som passar med morgontiden.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Ok...verktygen ja. Jag känner att jag totalt vagnat sönder det verktyget. Tror inte jag kommer kunna använda det när nattmålet ska bort, utan tror jag behöver använda buffning som verktyg. Vad tror ni; eftersom vagningsträsket är nära, kan det vara idé att i samband med att nattmålet ska bort flytta över till spjälsäng? Någon som har erfarenhet?

Och sen är det ju det här med attityden..den behöver jag också ha. Känner att jag är redo för att prova med dagsschema om några veckor, men vet inte om attityden klarar natten. Tror ni det funkar att inledningsvis köra schema på dagen med fast läggning och god morgon men låta nattmålen vara fria?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"