Lillebror Gabriel är idag 2 veckor och 2 dagar.
Med storebror började jag med SM någon gång runt 1.5 månads ålder och han sov sedan 12 timmars-nätter strax innan tre månaders ålder och har gjort sedan dess, underbart skönt och tacksamt!
Med lillebror vill jag ju såklart få en lika bra start och har därför strävat mot SM sedan han var 5 dagar gammal, med gott resultat! Han har gått från att äta varannan timme dygnet runt till att äta med 3-4 timmars mellanrum på dagarna och på nätterna mellan 3 och 5 timmar mellan målen. Är så glad för detta eftersom det är just sömnbristen som hindrar/har hindrat mig från att njuta av spädbarnet och spädbarnstiden..
Nu har det uppkommit lite frågor hos mig inför den egentliga födelsen vid tre veckor.
1. Vilka tecken finns på att barnet har nått treveckorsgränsen, förutom att de är mer "med" och vakna. Jag har nämligen förstått det som att den egebtliga födelsen kan variera med några dagar hit oxh dit beroende på barnet, så vad kan jag hålla utkik efter?
2. Visst ska man börja lägga barnet i vaket tillstånd vid tre veckor? Kan jag i så fall lägga barnet i vagn på dagslurarna och använda mig av vagning vid behov, samtidigt som barnet läggs i sin säng vid kvällsnattningen och då använda mig av buffning/solfjäder vid behov? Eller förvirrar detta barnet?
3. Hur viktigt är det med mörkläggning vid dagslurar för en treveckors/1-månads bebis?
Jättetacksam för synpunkter och råd!