SM med lillebror Gabriel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
vigge86

SM med lillebror Gabriel

Inlägg av vigge86 »

Hej!

Lillebror Gabriel är idag 2 veckor och 2 dagar.

Med storebror började jag med SM någon gång runt 1.5 månads ålder och han sov sedan 12 timmars-nätter strax innan tre månaders ålder och har gjort sedan dess, underbart skönt och tacksamt!
Med lillebror vill jag ju såklart få en lika bra start och har därför strävat mot SM sedan han var 5 dagar gammal, med gott resultat! Han har gått från att äta varannan timme dygnet runt till att äta med 3-4 timmars mellanrum på dagarna och på nätterna mellan 3 och 5 timmar mellan målen. Är så glad för detta eftersom det är just sömnbristen som hindrar/har hindrat mig från att njuta av spädbarnet och spädbarnstiden..

Nu har det uppkommit lite frågor hos mig inför den egentliga födelsen vid tre veckor.

1. Vilka tecken finns på att barnet har nått treveckorsgränsen, förutom att de är mer "med" och vakna. Jag har nämligen förstått det som att den egebtliga födelsen kan variera med några dagar hit oxh dit beroende på barnet, så vad kan jag hålla utkik efter?

2. Visst ska man börja lägga barnet i vaket tillstånd vid tre veckor? Kan jag i så fall lägga barnet i vagn på dagslurarna och använda mig av vagning vid behov, samtidigt som barnet läggs i sin säng vid kvällsnattningen och då använda mig av buffning/solfjäder vid behov? Eller förvirrar detta barnet?

3. Hur viktigt är det med mörkläggning vid dagslurar för en treveckors/1-månads bebis?

Jättetacksam för synpunkter och råd! :D
L född 2012 och SM-barn från början
G född 2015 och SM-barn från början
A född 2025-11-28 och SM-barn från början
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: SM med lillebror Gabriel

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Det låter som ni fått en strålande start :D .

1. Den verkliga födseln märkte jag inte av alls med storebror då han var en riktig tröttis och med lillebror så minns jag faktiskt inte tyvärr mer än att jag märkte det :lol: . Det är inget att tänka på såvida man inte märker något speciellt och då kan det härledas till det.

2.Ja, du kan lägga vaken vid tre veckor och verktyga vid behov. Jag hade nog hållt mig till ett verktyg men allt kan funka med rätt attityd :lol: . Det går att buffa i vagn också även om det är lite jobbigare.

3. För en så liten behöver man inte mörklägga på dagen utan snarare utsätta för ljus då man vill lära dem dygnsrytmen och skilja mellan natt och dag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
vigge86

Inlägg av vigge86 »

Tack snälla mammaA :heart:

Nu undrar jag, hur märker man om man har lyckats med att hålla överlevnadsångesten stången hos barnet?

Vi ger mat i överflöd till lillebror G men av naturliga skäl då han även har ett syskon och dessutom delammas så får han ju ibland vänta några minuter extra på att flaskan ska värmas på eller för att något akut måste ordnas med storebror först. Ett par gånger på natten har jag inte lyckats vakna vid minsta pip utan först när skriket kommit igång på riktigt efter ett tag.
Hur resonerar ni andra?
Jag upplever honom inte som skrikig eller orolig av sig i övrigt så jag tror nog inte att överlevnadsångesten har klorna så djupt i honom ändå, men samtidigt vill jag ju inte att den ska få fäste nu när det snart är dags att lägga i vaket tillstånd och någon vecka senare att börja sträva mot bara ett nattmål efter 6 timmar..

Angående det här med att använda sig av både vagning och buffning beroende på var barnet har lagts, finns det någon annan som möjligtvis har gjort så :?: :)
vigge86

Inlägg av vigge86 »

En till undran..
Hur hanteras bäst gnäll eller skrik vid (passiv) social delaktighet som införs från och med 3 veckors ålder?
vigge86

Inlägg av vigge86 »

Behöver lite pepp nu.

De egentliga födelsen har nu ägt rum och inte gått obemärkt förbi :shock: Idag är det den tredje dagen i rad som det blir kaos med dagslurarna. Lillebror kommwr aldrig riktigt ner i djupsömn och skarvar med allt mellan 5 till 20 minuters mellanrum genom hela lurarna. Det verkar som att han "kämpar" för att hålla sig vaken och inte missa något... så fort han blir sömntung och dåsig så öppnas ett eller två ögon igen, som för att hålla koll och inte somna.
Proppmätt är han men lyckas inte somna ändå, trots vakentid på två timmar och andra signaler på att han faktiskt är trött trots allt.
Hur gör jag nu?
vigge86

Inlägg av vigge86 »

Idag har vi börjat lägga honom i vaket tillstånd eftersom han ändå inte somnar sådär lättvindigt oxh enkelt (i famnen i förbifarten) nu när han passerat tre veckor..

På dagsluren la vi honom i hans spjälsäng och gav honom nappen, buffade tills han var lugn (det vill säga tyst) och sedan en snabb solfjäder och sen ut ur rummet. Bök och gnäll lät vi vara men gick in och upprepade proceduren vid skrik.
Jag tycker att det funkade bra överlag, vi får se hur det går nu på kvällen!
Så här nu alldeles i början, bör vi buffa/solfjädra tills han somnar/in i sömnen eller kan vi göra som vi gjorde innan idag, alltså backa och lämna så fort han är tyst/lugn? Eller backar vi för tidigt då? (Tänkte eftersom det ju trots allt är allra första dagen vi buffar vid aktiv läggning)

Tack!!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och förlåt att du fått vänta så länge på svar!!

Jag har semester och har inte skött mina åtaganden.

Jag märkte exakt samma sak med vår Johannes och de drar på sig övertrötthet fort så att lägga tidigare är superbra! Jag var generös med verktygen i början men det är lite fingertoppskänsla som behövs så känns det bra att backa så gör det. Du märker nog om det inte funkar!! ;)

Kram och njut av familjen!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
vigge86

Inlägg av vigge86 »

Tack så väldigt mycket för ditt svar :heart: :heart: Ylvispylvis!

Lillebror G är idag en månad och två dagar. Och vi kämpar på här hemma med att sträva efter sm.

"Projektet" nu är att få honom att somna själv, både dagslurar och vid nattningen på kvällen. Vi lägger honom i spjälsängen vid alla tillfällena och lägger ner/lägger tillrätta, buffar sedan 5 korta buffar som markering, avslutar med en kort solfjäder i 2 sekunder och går sedan ut.
Lyssnar sedan på skriket som kommer; är det mest gnäll/bök eller låter det som att han behöver hjälp med att komma till ro. Avtar det eller ökar det i styrka. Brukar lyssna i 30 sek - 1 minut eller så. Går jag in så buffar jag tills han är tyst/lugn och avslappnad i kroppen men går ut igen medans han fortfarande är vaken och kör sen på med husljud. Skriker han igen så lyssnar jag en liten stund igen på hur skriket låter innan jag går in osv.

De två första dagarna gjorde vi lite annorlunda, vi verktygade på minsta pip tills jag kom på att vi nog störde honom mer än vad vi hjälpte honom. I skarvarna har jag märkt att han klarar av många på egen hand om vi ger han någon minut. Nästan som att han inte vaknar upp helt utan bara halvt och om vi då störtar in med verktyg så väcker vi honom och han blir störtförbannad och så får vi verktyga mkt längre än om vi gett honom lugn och ro från början och inte gått in...

Ofta märker jag att när han vaknar eller om vi går in för att "väcka" så ligger han helt under täcket med huvud och allting och svettas järnet :? Det känns inte alls bra. Men han rör sig liksom i sömnen åt lite alla möjliga håll och ibland då uppenbarligen bakåt/neråt under sitt täcke. Hur kan vi undvika detta!??
vigge86

Inlägg av vigge86 »

En liten fråga till; dessa skarvar!!! När försvinner dem, försvinner dem med åldern??
Varenda lur på dagen och även vid läggningen på kvällen när det tar 1 till 2 timmar med skarvar innan han somnar "på riktigt" inför natten...
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det låter som en bra strategi att inte verktyga för mycket, jag upplevde samma sak, det tog mycket längre tid och förväntades mer hjälp om man ingrep för mycket.

Jag använde inte täcke, lillebror har fortfarande inget täcke, bara lakan och filt. Då är det inte lika lätt att komma under heller tycker jag. Sovpåse kan vara ett alternativ annars.

Skarvar ](*,) , ja, de är jobbiga. jag upplevde att de blev bättre ju mindre jag verktygade och liten lärde sig att somna om själv.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Glöm inte heller verktyget husljud!!! Jag tycker också att det funkar att lägga precis i rätt tid, och sedan skynda iväg till storebror och inte ha tid att fokusera på hur det går för lillen (har iofs babyvakt så jag hör om han skriker).

Här beror skarvar troligen på hunger så mata på massor!!

Bra jobbat hittills!!

Kram

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
vigge86

Inlägg av vigge86 »

Tusen tack för kloka svar.
Att vara relativt återhållsam med verktyg och inte snåla med husljud har jag tagit fasta på :)

Jag tycker mig märka framsteg vad gäller att somna själv på dagslurarna men på kvällen vid nattningen så tar det alltid en evinnerlig tid med massa skrik, ofta mellan 1-2h med skrik, verktygande och korta stunder av sömn däremellan innan han lyckas komma till ro på riktigt inför natten. Försöker vara uppmärksam på att lägga innan han blir övertrött eftersom jag vet att det är svårare för ett övertrött pyre att komma till ro.. men märker ingen skillnad. Jag vet att om vi använder napp kommer han till ro mkt mkt snabbare men vill ändå inte använda den vid insomning annat än vid kris, eftersom jag märkt att han då vaknar till varje gång den tappas och så har man plötsligt hamnat ur askan i elden :evil:

Tips råd pepp? Dessa utdragna nattningar gör oss så trötta. Och han är ju lagom trött, mätt och allt det där.

kram!!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

hej!

Kvällsnattningen är oftast den svåraste att få till, det låter som klassiskt kvällstrassel. Oftast får man hjälpa till lite mer här än vid andra läggningar. Vid ca 2 månader blir det bättre enligt min erfarenhet och man kan få till bättre läggningar.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"