8 månader, sömnen vacklar lite

Skriv svar
Tessan
Kontakt:

8 månader, sömnen vacklar lite

Inlägg av Tessan »

Hej på er :D
Jag behöver nu råd angående 8 månadersperioden.
Har lite funderingar:

:arrow: Emma sover inte mer än 1 timme och en kvart av sin långlur på dagen, idag har hon ännu inte somnat och det har gått 30 minuter sen jag la ner henne. Hon är arg/ledsen i omgångar. Idag somnade hon om på morgonkvisten vid halv sju så säkert därför hon är vaken nu. Annars vaknar hon efter 1-1,5 timme och somnar inte om.

:arrow: Hon vaknar kl 06 och somnar inte om på morgonen (första dagen idag som hon somnade om på en dryg vecka)

Är det så att jag borde dra ner på sömnen till 1,5 timme på långluren och ha kvar 45 minuter på em?
Då blir det ju 14 timmar och 15 minuter vilket bör vara precis lagom för en 8 1/2 -månaders :lol:
Kan ju då lappa med kvartar lite hit och dit vid behov :roll:
När väl Emma sover till morgon kl 7 har hon inget problem att vara vaken och skulle säkerligen klara att vara vaken till 10.30 istället för till 10 som idag.

Vad tror ni kloka vänner?

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hrm, Emma vaknade nu 11.03 och gallskriker, står upp. Jag går in och lägger ner. Ramsar.
Hon är jätteledsen. Jag ramsar. Ingenting. Hon ställer sig upp och är riktigt upprörd.
Hur sjutton gör jag i såna här lägen? Ta upp och förläng em-luren eller? :?

/Tessan

susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag tycker att det låter vettigt att korta till 1,5 timme om hon alltid vaknar för tidigt, och ha luren lite senare.
Det är inte bra att ta upp henne när hon skriker, ta bara upp henne när hon är lugn.

Jag brukar ta upp Karl om han är glad när han vaknar, även om det är lite för tidigt. :)
Om han vaknar mycket för tidigt brukar han inte vara glad. :roll:
Då får han somna om. Ibland gör han inte det men då får han ligga kvar tills tiden är ute. Försöker hålla honom ganska lugn då genom att ramsa ibland. Det brukar fungera. Sen passar jag på när han är lugn och tar upp honom.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej alla vänner igen :D
Jag har problem med sömnen och hur jag ska hantera dagsömnen :?
Har nu från idag kortat dagslur nr 1 till 1,5 timme.
Jag lägger alltså kl 10.30-12 istället för 10.

Hon vaknar nu efter 45 minuter och ligger och pratar. Hur ska jag göra? Ingen sömn så långt ögat når. Självklart ska jag vänta ett par dagar och utvärdera men jag märker ju att långluren har strulat ett bra tag nu.

Ska jag istället göra om till 3 lurar igen och ha 3x45 minuter? Känns som ett steg bakåt i så fall. Men hur sjutton får jag henne att somna om? Avvakta in i det längsta självklart eftersom hon inte gnäller :? 8)

Ingen klok som vill hjälpa mig och tycka till :?: :roll:

susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Tessan! :)
Jag har ju också haft lite problem med den långa luren mitt på dagen, men jag har tänkt att det är mycket bättre med en lång för då kan jag först ta bort den korta på em och sen den korta på fm när Karl blir äldre.
Jag tycker du ska insistera på 1.5 timme. Förr eller senare blir det bra sägs det ju.
Om hon är glad och ligger och pratar ska du inte göra något, vad jag har förstått. För då har hon möjligheten att sova och det är huvudsaken. Ta upp henne på rätt tid sen.
Saara

hej tessan!

Inlägg av Saara »

Jag vågar mig inte på att ge några råd, men kan iaf berätta hur vi har det. Vi märker också av åttamånadersångesten. I vårt fall är det olyckliga skrik som infaller under kvällen mellan 21 och 23. Hon fixar dem dock själv, efter att jag märkte att det tar längre innan hon somnar om om jag börjar ramsa.

För några veckor övergick vi till två lurar och har/hade alltså en tvåtimmarslur 13-15. I två veckor fick vi njuta av friden, sen började den krångla. Hon är tillbaka i sitt gamla mönster och vaknar upp flera gånger under denna lur, men somnar om själv. Den här kommer jag snart att dra ner till 1,5 h. Tidigare på fm sover hon en halv timme i samband med ensamleken.

I övrigt är vår så tidigare så glada tjej något gnälligare, man börjar också märka av ett lite hetare temperament i form av ett nytt ARGT skrik. Men...samtidigt ser vi ibland också en ny visdom i hennes blick ...och så har hon blivit så nyfiken...hon utforskar allt, hennes favorit är kattmaten :?

Ha de bra och sköt om er :wink:
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
ElinN

Inlägg av ElinN »

:!: Vår tjej är också 8 månader och är just nu dessutom genomförkyld och har två tänder på väg igenom! :!:
:sleep: Dagssömnen strular en hel del även för oss just nu, skarvarna vid 20 min/45 min har börjat göra sig påminda igen, dottern vaknar för tidigt och är inte utsövd. :sleep:

:D Jag är ingen expert och detta är mitt första barn, men jag vill ändå dela med mig av mina erfarenheter och min ATTITYD! :wink:

:arrow: För det första vägrar jag att tänka i termer att detta är ett problem, jag har bestämt mig för att det är en övergående fas, och därför funderar jag inte ens över schemaändringar etc...
Jag tycker inte att du ska ändra till 3 dagslurar! :!:

:arrow: För det andra så försöker jag (som vanligt :wink: ) erbjuda dottern så goda sovmöjligheter som möjligt. Min tjej sover bäst ute! Finns det möjlighet för er dotter att sova ute, eller gör hon kanske redan det? Du kan prova att "stå på vakt" precis innan hon vaknar och sen köra vagnen över tex balkong/altantröskel, så ska du nog se att hon somnar om! Alternativt gå ut på promenad när hon har sovit 35-40 min. Gör så under några dagar, men fastna inte utan återgå sedan till att använda dagramsan! När det strular med dagsömnen gör jag en sån "mini-tröskel-kur" under några dagar och sen återgår jag till ramsan och sen brukar hon sova över skarven själv och sova sitt 1,5 timmes pass. Vissa dagar vaknar hon i skarven, men en påminnelseramsa och ev. lite vagn-skak brukar räcka för att hon ska somna om.

Om dottern ändå inte somnar om, men är glad och nöjd, så tycker jag att du kan låta henne ligga där och prata! :lol: Som skrivet ovan: du har då erbjudit henne möjligheten att sova! Låt det gå 1-2 veckor innan du funderar på schemaändring!

LYCKA TILL! :thumbsup:
KRAM!
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

hej!
Har varit inne här och läst några gånger men inte orkat kommentera för att jag varit så trött (är fö fortfarande). Ville egentligen bara säga att även Widar strular med sömnen nu och vaknar vid sex och vägrar somna om innan morgon. Fast för honom funkar dagslurarna bra (skulle nog vilja sova lite mer ändå iom att han inte sover om nätterna) men han vaknar också ytterligare en - två ggr per natt och håller låda ca 1h per gång så... Varkar vara ganska valigt förekommande när man läser i andra trådar att de vaknar och stökar i den här åldern tyvärr :(
Hur som hoppas det löser sig för er och att Emma snart sover hela nätter igen.
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Saara

Inlägg av Saara »

För det första vägrar jag att tänka i termer att detta är ett problem, jag har bestämt mig för att det är en övergående fas
Huvudet på spiken, ElinN! Såhär försöker jag också tänka fast det inte är så lätt alla gånger då gullungen vaknar före utsatt tid och sambon muttrar över hennes små svordomar :evil:

Snart är vi ur åttamånadersångesten, håll ställningarna :D :D :D

Ha de bra :)

/Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Härligt konstruktiv läsning :lol:

Åttamånadersångesten ÄR inte rolig vad gäller sömnen och välbefinnandet i största allmänhet men man gör verkligen barnet en otjänst om man dessutom, ovanpå allt annat elände som lilla älsklingen måste igenom (se "Åtta och nio månader. Född till ett jag" i Barnaboken) stjälper upp och ner på tillvaron dvs börjar laborera med de enkla, glasklara, icke ett ögonblick ifrågasatta rutinerna.

Inre turbulens låter sig lindras åtminstone en hel del av yttre förutsägbarhet :!:

Vet vi inte det alla, egentligen :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"