Vår tjej är också 8 månader och är just nu dessutom genomförkyld och har två tänder på väg igenom!

Dagssömnen strular en hel del även för oss just nu, skarvarna vid 20 min/45 min har börjat göra sig påminda igen, dottern vaknar för tidigt och är inte utsövd.

Jag är ingen expert och detta är mitt första barn, men jag vill ändå dela med mig av mina erfarenheter och min ATTITYD!

För det första vägrar jag att tänka i termer att detta är ett problem, jag har bestämt mig för att det är en övergående fas, och därför funderar jag inte ens över schemaändringar etc...
Jag tycker inte att du ska ändra till 3 dagslurar!

För det andra så försöker jag (som vanligt

) erbjuda dottern så goda sovmöjligheter som möjligt. Min tjej sover bäst ute! Finns det möjlighet för er dotter att sova ute, eller gör hon kanske redan det? Du kan prova att "stå på vakt" precis innan hon vaknar och sen köra vagnen över tex balkong/altantröskel, så ska du nog se att hon somnar om! Alternativt gå ut på promenad när hon har sovit 35-40 min. Gör så under några dagar, men fastna inte utan återgå sedan till att använda dagramsan! När det strular med dagsömnen gör jag en sån "mini-tröskel-kur" under några dagar och sen återgår jag till ramsan och sen brukar hon sova över skarven själv och sova sitt 1,5 timmes pass. Vissa dagar vaknar hon i skarven, men en påminnelseramsa och ev. lite vagn-skak brukar räcka för att hon ska somna om.
Om dottern ändå inte somnar om, men är glad och nöjd, så tycker jag att du kan låta henne ligga där och prata!

Som skrivet ovan: du har då erbjudit henne möjligheten att sova! Låt det gå 1-2 veckor innan du funderar på schemaändring!
LYCKA TILL!
KRAM!