Kur för lille O, 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vilka härliga nyheter och att ni alla mår så mycket bättre.

Om fm luren strular skulle jag nog göra den till 20 min som du föreslår. Lägg tiderna så som du skriver sist. :wink:

Ang. sova borta, ta med ett dubbellakan som är svart (finns ofta och köpa ganska billigt) och klädnypor och snöre! Då kan man oftast skärma av med lakan! Min son fick öva på att sova i resesäng några dagar innan, jag tog detta jättelakan och täckte 3/4 av sängen från huvudändan till fötterna, lämnade lite öppet vid fötterna för cirkulation. Sen kunde vi ramsa från sängen bara. Men öva hemma först så ni verkligen VET hur ni vill göra är mitt tips. Så är ni bekväma när ni är på plats! jag hade även en extra skummadrass i resesängen om vi sov borta flera nätter. Det är också ganska billigt på typ jysk.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Tänkte just tipsa om samma sak! :D
Svart lakan, eller ett par mörka saronger över rese/spjälsängen funkar finfint.
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Tack för tipsen. Har läst på flera ställen (också i SHN-boken) om detta med klädnypor och tvättlina, förstår bara inte helt hur det ska användas? Men Torsmamma, du menar att du bara tog lakanet och hängde över sängen - blir det inte en massa ljus som kommer in från den sidan som du har öppen för cirkulation? :oops: :oops: :? :? Kan inte helt se det framför mig... ;)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo lite kom in men det var ju redan "Halvmörkt" i sovrummet, så det funkade med en liten glipa öppen längst ner. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Då förstår jag hur du menar med mörkläggningen! :lol:

Förresten har vi nu en liten skrutt som sover eftermiddagslur...
Vi har haft 3 dagar i rad nu med jobbig middagslur, dvs han har vaknat efter ca 35-45 minuter (på 2-timmarsluren) och varit ledsen på ett helt nytt sätt. :( :( :( Känns jättejobbigt och vi har tagit upp honom dessa gånger. [-X Det som är skillnaden från andra gånger när han vaknat efter 45 minuter på långluren är att tidigare så har man kunnat få honom att somna om med hjälp av ramsa, det har tagit allt från 5-15 minuter men han har somnat om. Det har varit gråt, men en gråt som vi kunnat tolka och som vi tycker att ramsan har "bitit" på. Dessa dagar så har han varit så otröstligt ledsen, och bara legat och hulkat oavbrutet även när vi ramsat- nästan så vi tror att han har drömt en mardröm eller liknande. Kan det vara 8-månadersångest...?
Min man har försökt med buffning men tyckte inte det gav något. Jeg vet ju att man ska stå på sig, ha självsäkerhet etc... men det känns väldigt svårt när inte ramsan tar. Jag funderar på om man ska gå "all in" om det händer igen och pröva statisk solfjäder som krisverktyg... :( Men det skär så i hjärtat när jag hör denna nya gråt.
Nätterna funkar jättebra som vanligt - i morse vaknade han till kl 5 och sen kl. 6.15 - bägge gångerna somnade han om med hjälp av ramsa och sov till 07 då han blev väckt.

Dessa dagar då han sovit så kort middagslur har vi satt in en extra eftermiddagslur runt 16.30, han har somnat fint och sen ändå somnat lätt till natten kl. 19.
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det är 8-mån ångest, läs om den i barnaboken så kommer ni inse HUR ni vill gå till väga är mitt heta tips! :idea:

Min son var lika dan här gäller att man inte börjar tycka synd om barnet utan förmedlar så pass mycket lugn att de blir övertygade att de klarar sig. Läs, läs, läs!!

Om ni börjar ändra nu och "räddar" från sängen så förmedlar ni ju att 8-mån ångesten är absolut livsfarlig!!! :shock:

Så läs på, förbered er, så ni VET vad ni skall göra. JA de är ärligt talat jätteledsna, men är det fara för livet?
Tor 2006

Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Ja, vi får se lite hur vi gör - har inte känts aktuellt att stå och ramsa i en timme en hulkande bäbis? Jag vet inte om tanken är att man ska göra på något annat sätt när han blir så olycklig att inte ramsan hjälper?
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Rapport från middagsluren i dag - luren som ska vara kl. 13-15:
O somnade 13.10 och vaknade till ett par gånger (typ 13.15 och 13.45) och då gick det bra att somna om med ramsa. Sen vaknade han 14.20, jag ramsade och det lät som om han skulle somna om igen, men så blev det inte.
Denna gång var jag konsekvent och körde på bara med ramsa när jag tyckte det behövdes, men det utvecklades från vanliga "rop" och gråt till väldigt ledsen gråt. Jag höll på till 14.50, då tyckte jag att vi var inom marginalkvarten och vi gick in och skulle göra "glatt återseende" när han var tyst i någon sekund. Men möttes av en storgråtande bäbis helt nersmetad med tårar, snor och dreggel i hela ansiktet... :( Jag måste säga att jag inte helt såg poängen med de 30 minuternas försök att få honom att somna om. Kändes mer som barnplågeri om jag ska vara ärlig.

Men jag förstår ju också att jag inte kommer få läsa svaret här "det är ok, bara ta upp honom du" - jag vet ju att detta inte är ok enligt SHN! :) Hur mycket jag än önskade att det var så.

Det jag undrar över mest är väl om det är något annat jag borde göra. Om han t.ex. hade vaknat kl. 14, då hade det ju blivit minst 45 minuters ramsande och gråtande... Jag tycker inte att jag sänder konsekventa signaler till mitt barn heller, för det blir ju ändå så att jag ramsar och ramsar och till slut går in och tar upp honom?? Det känns ju egentligen lika dåligt som att ta upp honom direkt? Den enda skillnaden är att han gråter kortare stund... ?

En annan aspekt är att O blir 9 månader om 1 vecka, så då ska det väl skäras ner till 12 h natt, och så 20 min fm-lur och 1,5 timmar middagslur? I och för sig svårt att få till 1,5 timme middagslur när han ofta vaknar efter allt från 35-45 minuter...

Upplever inte att vi har något kaos eller kris här, men det är så trist när inte middagsluren funkar. Den har egentligen aldrig varit helt bergsäker, O vaknade ofta så här (efter runt 30-40 minuter) före kuren när vi gick promenad med vagnen - och efter kuren har det också ofta varit uppvak mitt i långa luren, men han har ju för det mesta somnat om med hjälp av ramsa!
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag får en känsla av att du inte har någon barnabok och inte tänk skaffa en... Har jag rätt?

Grejen är den att är man verkligen TOKledsen då skall man så klart ha de verktyg som faktiskt behövs för att bli lugn igen! Detta kan innebära lite solfjäder eller t.o.m buffning en kortis för att förmedla fullt lugn!

I min sons fall kunde jag faktiskt gå in, ge honom en kram genom spjälorna efter ca. 5 min satte han sig ner och jag kunde lägga honom och gå ut med ramsan. Grejen är den att detta gjorde jag bara EN gång, inte i veckor! En gång ingen gång, 2 gånger en ny vana! Så funkar ramsan så är man glad, märker du att det är förtvivlat så avvakta, gå in och ge en LÅÅÅÅNG solfjäder, gå när han i princip sover första gången. Så klart skall man inte vara förtvivlad, finns inget inom SHN som förmedlar detta. Men att ramsa och sen ta upp är liksom två extremer, vi har ju liksom en hel arsenal av verktyg däremellan. :wink:

Ja vid 9 mån är det vanligast med 12+20+1,5 :D
Tor 2006

Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Hej!

Jo, vi har barnaboken här och läser i den. Jag har inte läst det om hur man lugnar genom spjälsängen men kanske har jag missat just det partiet.

Säkert är det så att vi inte har lyckats förmedla det lugn som behövs - jag har varit osäker på hur jag ska göra detta bara. :?
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :D

Nej, det står inget om att kramas genom spjälorna där. :lol: :wink: Anna skriver om annat man kan göra, men i vårt fall var liksom det en gång ingen gång, förmedla lugn och sen ut. Grejen är ju den att min son Tor inte är kurad, utan är ett Standardmodellat barn som sov bra och då behövs inte alltid så stora saker.

Det jag försöker säga är att du måste hitta ATTIYDEN i detta, det är inte verktygen som är det magiska, det är attityden! Om barnets värld är i gungning och du blir osäker så märker barnet detta, det är liksom deras talang! Att genomskåda föräldrar, trycka på våra svagheter och ifrågasätta dessa. Då måste man antingen hitta attityden eller vara extremt duktig skådis.
Så läs om 8-mån ångesten igen är du rar, försök att se andemeningen i det Anna skriver, inte ordagrant, för alla är olika och hon tar mest upp ett exempel. :wink:
Vi väljer alla att tolka BB som vi har våra egna glasögon på oss, sen anpassar vi detta till vårt barn! :P
Tor 2006

Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Idag har varit lite struligt minst sagt... Vi vet inte riktigt vad det beror på heller, men det har varit mycket gråt vid läggningar. En del i det hela är att O nu har börjat ställa sig upp i sängen! Jag tar gärna emot tips på hur man hanterar det... Har läst här i någon annan tråd att man måste träna på att sätta sig ner, så det försöker vi göra så mycket vi kan.
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Vi skulle verkligen behöva lite hjälp just nu! :(

Från och med middagsluren igår så har O börjat skrika/gråta och ställa sig upp i sängen så fort man säger ramsan och går ut. Vi är osäkra på om han kan sätta sig ner själv - det känns som om att han bara försökte så skulle han klara det, men kanske kan det vara rädslan för att han inte kan sätta sig, som gör att han reagerar väldigt starkt när vi går ut?

Vi har inte lyckats få honom att somna själv i sängen nu på 1 dygn - förutom igår kväll, när jag var på jobbet. Min man skulle lägga O till natten, och han reste sig upp och grät och var helt ifrån sig... Till slut tog min man upp honom, lugnade honom i famnen och efter ett tag kunde han lägga ner honom i sängen, säga ramsan och gå ut, och han sov då vidare.

Jag försökte förresten igår det med att lugna genom spjälorna, men det slutade bara med att jag fastnade med armen! Tror inte jag prövar det igen.
Däremot tänkte jag att detta måste få ett slut och att jag verkligen skulle försöka nu till middagsluren idag, tänkte att det blir som kuren från början igen nästan...

Det som jag undrar över är:
När jag inte är säker på om O kan sätta sig ner själv; ska jag då
- Gå in och lägga honom ner så fort han ställer sig upp (vi har kamera så vi ser - och nu på middagsluren var det konsekvent så, att så fort jag lagt honom tillrätta, gjort solfjädern och börjat på ramsan så börjar han skrika/gråta och ställer sig upp direkt). Eller
- Låta honom stå där och gråta tills han själv lär sig att sätta sig? Och ramsa med jämna mellanrum?
Jag försökte båda dessa idag till middagsluren - jag gick in och la honom ner, fick till och med buffa honom för att han skulle bli lugn (detta gjorde att han blev avslappnad i kroppen och slutade gråta, vilket han inte blir om man bara lägger honom ner och gör solfjädern) - men så fort jag började med ramsan och gick ut så skrek han bara direkt och reste sig upp. :( Försökte med detta 3-4 gånger - kanske jag borde gjort så hela tiden?

I all fall så prövade jag också att bara låta honom stå och gråta, han var inte hysterisk hela tiden, utan ibland också lite sådär som jag känner igen från början av kuren "mamma kom tillbaka"-gråt! Men efter att han hade stått i 30 minuter (med ramsa då och då) och han fortfarande inte satt sig så känner jag mig osäker på om det är rätt väg att gå!

Jag gav upp - buffade honom tills han somnat, och gick ut utan ramsa.

Det som jag tycker är konstigt är att det känns som om det här med att han nu kan ställa sig upp, har gjort honom "rädd" för sängen, eller i alla fall så reagerar han jättestarkt på ramsan nu - vilket han inte har gjort alls tidigare! Visst, han har varit en sån som säger ifrån på kvällarna, väldigt sällan har han somnat utan minsta pip - men ramsan har alltid fått honom att somna till slut (och då menar jag att det oftast har tagit mellan 5-10 minuter för honom att somna, 30 minuter har varit extremfall!)

Kanske är det vår inkonsekvens som har fått honom att protestera så fort vi säger ramsan??? Eller kan det vara "rädslan" för att inte kunna sätta sig?? Det är ju omöjligt att veta.

I dag på morgonen vaknade han kl. 06, dvs en timme för tidigt - då var det samma visa, satte sig upp i sängen direkt och grät. För några dagar sedan så hade jag kunnat få honom att somna om med ramsan, men nu var det bara gråt och vi fick till slut göra morgon. :(

Ett alternativ vi funderar på är att lägga honom i en resesäng vi har, som inte är så lätt att ställa sig upp i - i någon månad eller så, tills vi vet att han kan sätta sig själv, och då pröva igen med spjälsängen... Kan detta vara en lösning?
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Jag känner att jag svarar på mina egna frågor här - :D

Men - nu har jag sökt runt på forumet och hittat trådar om detta och förstått att det är att lära sig att sätta sig själv som är den enda vägen. Och dessutom har jag fått insikt om att vi har varit för hjälpsamma för vår lille skrutts bästa - vilket kanske har fått till följd att han inte vågar pröva att sätta sig på egen hand. För DET har jag insett nu, jag som tyckte vi hade övat massor på att sätta sig - men det har ju alltid varit att sätta sig med hjälp från någon av oss! En hand, eller annan form av stöd.

Följaktligen har vi övat och övat nu på eftermiddagen på att sätta sig helt själv. Han är inte där ännu, och är ganska rädd märker jag, kan stå och vela hur länge som helst - innan han kastar sig handlöst ut... #-o
Därför kändes det inte bra att köra hårda linjen vid läggningen idag - vi prövade ett tag, (och han känns faktiskt mindre ledsen än vid läggningarna igår eller idag tidigare på dagen) men han står hellre och nästan somnar stående än att pröva sätta sig. :( Och det tycker jag känns lite grymt... Så det blev buffning, tills han var så jättetrött att jag kunde gå ut med ramsan. Så fort jag känner mig säker på att han verkligen kan och vågar sätta sig själv så ska det nog lösa sig hoppas jag.

Vi prövade förresten resesängen men det visade sig inte vara några problem att resa sig i den trots väggar som liksom lutar inåt. Smart gosse!
Kur startad 2015-03-13
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej jag resonerar som så att du måste vååååga vänta på att han faktiskt BER om hjälp! Då kommer han ligga kvar när du lägger honom, en solfjäder på 5-10 sek och ut med den hurtigaste av ramsor! Ställer han sig upp gick du in för tidigt. Använd marginalkvarten och lägg 15 min tidigare, men se också till att han faktiskt är så pass fysiskt utmattad att han inte orkar hålla på så här! Massa, massa aktiveter!! Stå och sitta övningar minst 5min/10ggr/dag + krypning 500 meter sammanlagt/dag. Då blir han TRÖTT nog att inte hålla på så länge. NÄr han sen BER om hjälp DÅ kan man faktiskt lägga utan större svårighet och parkera dem. HELT UTAN BUFF!!! Lite attityd vill vi ha här tack, LÄR dig LYSSNA; är det inte stor KRIS och inte ledsamt utan KOM IN skrik så får man en ramsa eller helst inget. Våga vänta tills han faktiskt BER om hjälpen! :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"