Vi har efter lång betänketid bestämt oss för att genomföra SHN-kuren med vår son som blir 6 månader imorgon, och jag kan berätta att vi båda ganska spända och nervösa - men även förhoppningsfulla. Jag ömsom gläder mig och gruvar mig för kvällen den 13:e mars då vi har tänkt att börja.
Skulle gärna vilja använda detta forum för att bolla lite och skulle vara jätteglad om någon vill följa med på vår kur.
Kan berätta lite om bakgrunden - vår son har sedan födseln aldrig somnat själv i stillaliggande läge, utom vid mammas bröst. Vi bär honom i famnen och vaggar honom till sömns vid dagslurar och på kvällen. Mitt på dagen går vi promenad med vagnen och då somnar han där. Schemat som vi har tänkt ha i kuren följer vi någotsånär nu också, men det blir definitivt mer än ”marginalkvartar” många gånger! Speciellt eftersom han ofta vaknar tidigare än kl. 7. På kvällen somnar han i famnen vid 19.30, och man kan lägga ner honom (på mage) i sin egen säng. Han kan då sova lite olika länge, i bästa fall 3-4 timmar. Då tar jag över honom i vår säng - och han vaknar och snuttar på mig, den levande nappen, allt från 5-15 gånger under natten.
Hittills står spjälsängen i vårt sovrum - nu när vi ska kura tänker vi flytta sonen in till eget rum.
Han har också sedan han föddes varit en som ”säger till” för småsaker (som vi upplever det) och är en lite otålig själ, som inte vill lämnas ensam eller ligger långa stunder och sysselsätter sig själv. Därav att vi redan från hans födsel inte lagt ner honom till att sova - det blir protester och skrik direkt.
Numera gillar han att ligga på magen och lyfter huvudet högt högt upp och vill så gärna komma någon vart - men blir snabbt otålig när han inte kan åla eller krypa! Vi försöker öva mycket på detta varje dag.
Sedan ungefär 4 månaders ålder äter han också riktig mat, och gillar det verkligen. Speciellt vid lunch och kvällsgröt äter han som en häst! Svårt att koncentrera sig vid bröstet är det också numera, antagligen är det tråkigt eftersom det inte kommer lika fort som när man blir matad med vanlig mat!
19.30-07.00 Natt
07.00-09.15 Vaken, 7.30 frukost = amning
09.15-10.00 Sova
10.00-12.00 Vaken, 11.00 lunch = grönsakspuré/kött, fruktpuré + amning
12.00-14.00 Sova
14.00-16.00 Vaken, 14.15 mellis = amning + fruktpuré
16.00-16.45 Sova
16.45-19.30 Vaken, 17.00 middag = amning + gröt, 18.30 bad 19.00 kvällsmat = amning
19.30 Go natt
Om schemat:
Är sista kvällsamningen för sent i förhållande till ”gonatt”? Vi tänker oss att skratta från 19.10-19.30 enligt receptet!
Lite flera frågor:
1. Det står ju i boken att det är viktigt att det är mörklagt i rummet. Men samtidig står det att man ska ramsa genom dörrspringan. Har jag förstått det riktigt då att man inte ska ha helt stängd dörr in till barnet? Då blir det ju egentligen inte helt kolmörkt därinne.
2. Lite buffningsteknik:
a) Hur hårt ska man egentligen hålla fast barnets huvud med vänsterhanden? Vi har en liten skrutt som gillar att lyfta huvudet högt (speciellt om han ligger i sängen och inte vill sova och spjärnar emot…) och jag kan omöjligt hålla fast hans huvud med bara några fingrar på vänsterhanden om han vill lyfta det. Ska man då ignorera att han lyfter huvudet och buffa vidare, eller ska jag lägga ner hans huvud om och om igen?
b) Ska man avsluta buffningen tvärt eller buffa svagare och svagare? ”Tona ner buffningen” står det i boken. Om man ska sluta ”tvärt” - vad gör man då om barnet börjar protestera redan medan man gör solfjädern?
c) Första kvällen, ska det buffas direkt efter första tillrättaläggningen, även om barnet inte skriker?
d) Första natten - man ska in och ge beskedet (tillrättaläggning + buffa) direkt varje gång barnet vaknar, oavsett om det är med skrik/gråt eller inte?
e) Är det riktigt att man andra och tredje kvällen ska buffa vid läggningen, oavsett om barnet skriker eller inte? Men sen under andra och tredje natten inte buffa när barnet vaknar.
3. Sömnrytmspass - vår son vaknar nästan utan undantag på sina dagslurar efter precis 30 minuter - trots att detta inte ska vara en "naturlig sömnrytm”. Därför är jag lite småorolig inför dagslurarna på 45 minuter… Man ska ju inte ta ut saker på förskott, men jag bara undrar lite om han kan ha sin egen sömnrytm…?
4. Ska man säga ramsan även när man lägger ner barnet i barnvagnen till en lång lur + ev promenad? Tänkte fortsätta att ha sonen sovandes på rygg i vagnen - han kommer ju snart att gå över till sittdelen och då blir det ju svårt att sova på magen.
Är så tacksam om någon vill hänga med på kuren. Gläder oss till att vår son ska få sova en hel natt utan att behöva vakna varannan timme!