Här är jag igen med fler frågor!
Vill bara starta med att säga att vi är så himla nöjda med att ha genomfört SHN-kuren och det mesta har verkligen gått jättebra. Jag är bara lite detaljorienterad märker jag...
Det som verkade som extrem 8-månadersångest har gett med sig lite - visst är O ganska mammig, men det funkar bra, han får vara hos mamma när han vill helt enkelt! Jag har läst i barnaboken, kan jag tillägga.
Vi är lite "tvivlande" just nu om schemat... Det vi tycker oss ha upplevt sista tiden är att långa middagsluren på 2 timmar inte har funkat bra. Det var lääänge sen den var 2 timmar, oftast blir det i realiteten bara 1 1/2 eller 1 timme 15 min - en dag blev det bara 30 minuter. Visst är det kanske inget stort problem, men det känns jobbigt när O blir liggande och protesterar, känns bättre när man får väcka honom nöjd och utvilad.
Vi "prövade" igår att lägga honom betydligt senare till middagsluren - vi hade en läkartid kl 12.15 som vi inte kunde missa så det blev vi tvungna till.

Han vaknade 7 som vanligt, sov sen 09.35-10.20, sen 13.35 - 15.35 och sen blev det ingen eftermiddagslur utan läggning 19.00 istället för 19.30 som det varit tidigare. Det som var intressant var att han sov de 2 timmarna helt utan att vakna (något som strulat annars de senaste veckorna, det har alltid varit någon form av uppvak) och verkade väldigt glad och nöjd när han vaknade! Däremot blev det grinigt fram emot kvällen och han låg och vred sig och somnade inte förrän 19.45, så den "tidiga" läggningen blev det ju liksom inget av.
Vi körde vidare idag utan eftermiddagslur, vi hade tänkt middagslur melaln 13-15, men han somnade först 13.35 så han blev väckt 15.15. Ingen eftermiddagslur, men en väldigt grinig bebis som lade sig kl. 19 och somnade ca 19.03!
Ja, man kanske inte ska hålla på och "experimentera" så här som det känns nu. På ett sätt, känns det som om att hans grinighet på kvällen säger att han behöver eftermiddagsluren ändå (det var ju också ditt tips Torsmamma tidigare!).
MEN problemet är den struliga 2-timmarsluren mitt på dagen.
Att lägga honom till middagslur så sent som kl. 13 (min tanke är att utan en eftermiddagslur borde middagsluren bli betydligt senare för att han ska orka vara vaken till kvällen), gör att mattiderna blir lite konstiga också tycker jag, för om han äter lunch kl. 11 som vi gärna vill, då känns det som om man måste slänga i honom något innan han ska sova kl. 13, och gärna något mer när han vaknar 15 (middag är 17) - det blir som två minimellisar - inte helt ultimat heller.
Det känns som att en schemaändring behövs, eftersom middagsluren gått så dåligt sista tiden! Eller så ska vi bara köra på, gamla schemat, tills han är 9 månader och middagsluren får vara så kort eller lång som den blir...?