Finns tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: Finns tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Halleluja!! \:D/ =D> :thumbsup:

SÅ härligt att hitta attityden!! :D Den är ju A och O, och hur mycket man än vet det så är den ändå lätt att tappa ibland... :roll: :D

Fint jobbat, bara fortsätt så!! =D>

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Nattmålen är historia =D> , en vecka innan fyra månadersdagen!

Uppvaken på natten är dock inte det så ikväll bestämde jag mig för att nu ska nappen bort för den vill han ha varje gång han vaknar men ligger sen och tappar den hela tiden och blir arg och så får jag buffa ändå. Alltså, nappen bort, buffning sparsamt till lugn ( den lille mannen är en bekväm sort som gärna vill ha hjälp :wink: ) . Ramsan har jag börjat introducera två verser vid läggning så den ska också arbetas in men vi får se när det känns läge för det. Så fort nätterna sitter ska lillebror få eget rum och jag ska soooova :D
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

=D> =D> =D>

\:D/ :thumbsup:

:sleep: :sleep: :sleep:

:heart: :heart: :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

:mrgreen:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Operation nappen bort är en succé! Uppvaken är mycket färre, i natt hörde jag inte honom förrän efter 06.00 och behövde inte ingripa förrän efter 07.00 då jag fick honom att somna om så bra så jag fick utnyttja marginalkvarten och ändå väcka honom :D .

Nu när jag lade honom till em-luren behövde jag inte buffa alls utan han kom till ro själv =D> .

Jag funderar på om lillebror ska få flytta upp till eget rum ikväll (med babyvakt), vårt sovrum saknar en del gällande mörkläggning märkte jag i morse, det har blivit ljusare tidigare nu så nu märks det mer och det känns som det kan vara det som gör morgonen lite upphackad....i hans eget rum på övervåningen finns bara ett litet fönster som vi har skurit till en kartongskiva i samma storlek och bara trycker in så blir det väldigt mörkt.

Jag funderar på när och hur jag går över från buffning till ramsan. Lillebror är nästan fyra månader (imorgon :D ) och jag har börjat säga ramsan när jag lägger honom men sen minns jag inte hur man gör övergången #-o , det var ju tre år sen sist :wink: ...

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

och där kom ramsan i bruk också :D !

Jag har märkt att lillebror tystnar av ramsan som jag säger när jag går ut ur rummet om han protesterar mot att lägga sig så idag på em-luren så bestämde jag mig för att när han ropade igen så skulle jag ramsa - och- succé :lol: !

Var gång jag sa ramsan tystnade lilebror och det tog faktiskt inte så lång tid. WOOOHOOO!!!!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

=D> =D> =D>

Förlåt att du inte fått svar tidigare! :oops: Men precis så som du gjorde så är det ju förstås man ska göra! Bara att bestämma sig och köra! :D

Härligt jobbat!! Jag är imponerad! :thumbsup: =D>

Kram!

Ylva

mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nu var det länge sedan jag uppdaterade här och det är nog hög tid känner jag. Min attityd är inte där jag vill ha den, influensa har gjort mig kraftlös och lillebror har varit förkyld i snart en månad :? . Egentligen är det mycket som funkar bra men vissa förändringar måste till för att det ska bli bättre.

Lillebror är nu sex månader och en riktig liten solstråle med stark vilja och röst :wink: . Han kan sitta ganska bra och har börjat vända sig till rygg, mestadels på natten tyvärr #-o , han kravlar sig dessutom upp och ner i sängen så andningslarmet tjuter om nätterna här. Det är hög tid att lägga i båda plattorna så vi slipper det.

Finn har en tendens att vakna för tidigt om morgnarna men jag misstänker att det är mörkläggningen som spökar. Han är dock oftast relativt nöjd och ligger och snackar och tjoar, annat är det när han vaknar till på dagslurarna, då är han arg som ett bi. Han blir argare av ramsan så jag avvaktar så länge det går, ibland somnar han om av sig själv och ibland får jag ingripa. Han kan dock ligga och skrika från och till i 40-60 min ](*,)

Schemat ser ut som följande:

07.30 Godmorgon
08.00 Frukost 1,5 portion gröt

09.30 sova 1 timme
11.00 Lunch matpuré+ fruktpuré+ ersättning

12.30 sova 2 timmar
14.30 mellis fruktpuré+ ersättning

16.30 sova 40-60 min
18.00 middag som lunch men ingen ersättning
19.00 nattslurk
19.30 god natt

Förmiddagsluren funkar bra, får nästan alltid väcka honom där. Middagsluren däremot är problematisk, han vakar oftast för tidigt, ibland redan 13.30 men oftast vid 14. Min tanke är att dra ner på förmiddagsluren till 45 min. Det känns så svårt att dra ner på sömnen bara när han är en sån tröttis, två timmar är max vakentid. Funderar även på att kapa sista luren lite för att se om morgonen blir bättre, är inte helt hundra på om det är mörkläggningen som spökar eller om det är för mycket sömn på schemat helt enkelt :-k .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Nu har jag fått nog av för tidiga uppvak både på morgnar och långlurar [-X . Jag har läst SHN igen för att få lite attityd vilket funkade bra :mrgreen: . Mörkläggningen är fixad men han vaknar ändå för tidigt, idag bara 25 min men ibland är det 1,5 timme. Jag har bestämt mig för pangramsa så fort han vaknar och skulle det börja låta ledset så får det bli mozart. Har aldrig testat musik innan så det blir en ny erfarenhet :wink: .

Min tanke är att det är för mycket sömn på schemat(se schema i inlägget över) och nu har det mest blivit en dålig vana. ramsan ignoreras totalt och så kan vi inte ha det [-X . Långluren är ett stort problem, han vaknar 4 av 5 gånger efter 1-1,15 timme och somnar sällan om förrän precis när det är dags att gå upp eller inte alls. Ska jag kapa långluren till 1,5timme eller är det bättre att minska sista luren till 20 min? Jag lutar åt alternativ ett men vill gärna ha lite synpunkter. Det blir svårt att få ihop schemat bara när han bara orkar två timmar vaken i stöten utan gnäll men det blir kanske bättre om han sover som han ska på morgonen :-k

Ska jag jobba med ramsan på långluren eller bara köra pangramsa och husljud? Tror nog att husljud funkar bättre egentligen men vill gärna att ramsan ska funka.

Tips och råd, tack!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag röstar för 12+45+2+45 om du har en tröttis. Glöm inte MATEN! en 6 mån har nästan ingen botten och man måste mata fort fort fort.

Samt att ge lite banan innan långluren verkar vara bra, det är tryptofan i det. :wink:

Läs tråden om "Vällingson" under favoriter också för pepping! :lol:

Sen efter 7 mån någon gång kapar du em luren till 20. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Det är det schemat jag redan har :wink: , tänkte att de tidiga morgnarna beror på för mycket sömn...?

Han äter bra men kräks mycket så det är ett evigt påfyllande känner jag, ger man för mycket kräks han direkt #-o . Han får bara i sig en liten burk med puré + lite fruktpuré sen är det stopp och jag får fylla på med ersättning. Jag har lagt till quinoa och quorn i maten för protein och hoppas att det mättar mer.

Några tips på vad att göra när han vaknar för tidigt och är fly förbannad?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Spela Mozart? :wink:

Det är tyvärr inte ovanligt att dessa 6 mån har en förmåga att inte sätta hela långluren, det var därför jag gillade 45-1,5-45. Jag fick också lägga den inomhus i säng för att den skulle sitta.

Inte glömma en hel HÖG med motion på dagen, de verkligen måste åla mest hela tiden för att verkligen bli fysiskt utmattade!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Han vaknade idag för tidigt igen på långluren som inte är slut än MEN han somnade om ett tag tror jag och ligger och gnölar nu. Jag har satt igång både tvättmaskinen och torktumlaren som finns i rummet bredvid och har själv på tv:n så jag hör inte så noga :wink: .

Problemet med magläget är ju hans kräkningar så jag vågar mig bara på det före maten #-o . Han får ca en halvtimme innan lunchen men det hade helt klart varit bra med mer...
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Oj, vilken vändningscirkus :shock: !

Har precis varit uppe och vänt Finn för femte gången, han som aldrig vaknar under natten, för tidigt ja, men aldrig på natten. Det blir till att öva vändningar hela dagen lång imorgon :mrgreen: .

Nu har jag lagt ihoprullade handdukar under madrassen så förhoppningvis kommer han inte runt [-o< .

Lillebror är verkligen en viljestark kille :wink: , han vrålar för full hals när han inte är nöjd. Storebror är en riktig filur, envis som få, men var en "textbook" SM-bebis, plätt-lätt i jämförelse med lillebror. Kanske blir lillebror superlätt sen :wink: . Spännade det här :mrgreen: .

God natt!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Finn är nu sju månader och en stadig kille på närmare tio kilo redan :wink: , storebror var också en knubbis men det springer de av när de börjar röra mer på sig. Vid fyra år är James en riktig smalis numera faktiskt 8) .

Schemat justerades till 12-45-1,5-45, alltså en kapning med en halvtimme på långluren och det har varit en succé. Vi är fortfarande mitt i vändningscirkusen men numera om lillebror vaknar för tidigt går jag bara upp och vänder honom när han ropar på hjälp och går ut med ramsan. Lillebror muttrar lite och somnar sen snabbt om :mrgreen: . Stor förbättring, det lönade sig verkligen att vara konsekvent!

Långluren funkar också mycket bättre, han brukar vakna nästan på pricken när 1,5 timme gått. Han tar ramsan mycket bättre nu också om den behövs.

Problemet är maten ](*,) . Sover gör han så det är inget problem på det sättet men så svårt det är att få i honom mat nu. Jag hade fått honom till att äta mina egna puréer och gröt men sen blev han förkyld igen och har nu en massa idéer om vad han vill och inte vill äta. Så fort man visar en Ellas kitchen klämmis blir han helt tokig och slukar den snabbt men med vanliga maten äter han 1/3 och sen kniper han med munnen så det tar en evighet att få ner maten. Ibland får vi ta en paus och sen återkomma men det är inga glada miner vid matbordet. Han äter vanliga maten OM jag sätter en klick klämmis på skeden men så vill jag inte hålla på, suck....

Jag provar att ignorera honom och läsa en tidning när han äter, ha storebror vid bordet som distraktion, musik på,kittla honom så han öppnar munnen men det är JOBBIGT. Det var så enkelt att bara lassa in maten på 10 minuter med storebror.

Flaskan funkar bra men han kan inte bara käka ersättning för det håller han sig inte mätt på. Sen har vi ju problem med kaskadkräkningar också så maten är inget roligt kapitel hos oss nu. Jag skulle gärna ge honom plockmat men minsta korn i maten verkar ju fastna i halsen på honom så det känns inte aktuellt :( . Han kräktes i princip aldrig när han bara fick ersättning och inte i början när han fick mat, blir inte klok på om det hänger ihop med förkylningar eller vad...

ok, nu har jag gnällt klart :wink:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"