Finn är nu sju månader och en stadig kille på närmare tio kilo redan

, storebror var också en knubbis men det springer de av när de börjar röra mer på sig. Vid fyra år är James en riktig smalis numera faktiskt 8) .
Schemat justerades till 12-45-1,5-45, alltså en kapning med en halvtimme på långluren och det har varit en succé. Vi är fortfarande mitt i vändningscirkusen men numera om lillebror vaknar för tidigt går jag bara upp och vänder honom när han ropar på hjälp och går ut med ramsan. Lillebror muttrar lite och somnar sen snabbt om

. Stor förbättring, det lönade sig verkligen att vara konsekvent!
Långluren funkar också mycket bättre, han brukar vakna nästan på pricken när 1,5 timme gått. Han tar ramsan mycket bättre nu också om den behövs.
Problemet är maten ](*,) . Sover gör han så det är inget problem på det sättet men så svårt det är att få i honom mat nu. Jag hade fått honom till att äta mina egna puréer och gröt men sen blev han förkyld igen och har nu en massa idéer om vad han vill och inte vill äta. Så fort man visar en Ellas kitchen klämmis blir han helt tokig och slukar den snabbt men med vanliga maten äter han 1/3 och sen kniper han med munnen så det tar en evighet att få ner maten. Ibland får vi ta en paus och sen återkomma men det är inga glada miner vid matbordet. Han äter vanliga maten OM jag sätter en klick klämmis på skeden men så vill jag inte hålla på, suck....
Jag provar att ignorera honom och läsa en tidning när han äter, ha storebror vid bordet som distraktion, musik på,kittla honom så han öppnar munnen men det är JOBBIGT. Det var så enkelt att bara lassa in maten på 10 minuter med storebror.
Flaskan funkar bra men han kan inte bara käka ersättning för det håller han sig inte mätt på. Sen har vi ju problem med kaskadkräkningar också så maten är inget roligt kapitel hos oss nu. Jag skulle gärna ge honom plockmat men minsta korn i maten verkar ju fastna i halsen på honom så det känns inte aktuellt

. Han kräktes i princip aldrig när han bara fick ersättning och inte i början när han fick mat, blir inte klok på om det hänger ihop med förkylningar eller vad...
ok, nu har jag gnällt klart