23.30 vaknar, jag går in o "buffar" (I vårat fall starka snabba drag ut med låret som lugnar honom och samtidigt håller honom nere. Solfjädern blev han helt vansinnig av och det var knepigt att få till ett bra "grepp" då han ligger på sidan. Så med er välsignelse fortsätter jag gärna med dessa buffningar då de vad jag kan förstå har samma effekt. De kan också användas som bara en tung hand utan rörelse =variant på solfjäder). Efter två minuter är han lugnare så jag ramsar ut. Han gråter, men en gråt som stegvis mattas av så går aldrig in igen. Rätt? 23.45 är det tyst.
02.00 piper han till men somnar om.
02.50 börjar hojta efter mamma, håller på i 20 min. Han gråter inte så jag går inte in. Rätt?
03.10 nu gråter han. Jag in varpå skriken genast stegras och blir mer hysteriska. Jag lägger honom ned, buffar ett tag och ramsar ut. Kanske 5 gånger. Han slappnar av när jag buffar men går igång när jag ramsar ut. Väntar lite längre för varje gång jag går in.
03.35 han gråter men det är på väg nedåt. Jag avvaktar då det inte stegras.
03.45 mer hysterisk gråt. Jag går in igen, lägger en tung hand på rumpa/benet och ramsar ut utan att han går igång på utramsan. Gråter mer igen, jag in och proceduren upprepas.
04.00 trötta klagande småskrik. Tyst emellanåt. Jag avvaktar länge länge för att se om han kan lösa det själv (nu borde han ju dessutom vara dödens trött).
04.30 gråten stegras igen, han verkar ha fått ny kraft. Kanske har han tagit sig lite power naps därinne? Nu upprepas händelserna från 03.10. Jag försöker dock att inte buffa så mkt, mer lägga ned och en tung hand på o sen ramsa ut. Detta fortsätter fram till 05.30
07.30 väckning med glada miner och sånger.
Ögonen går i kors på mig och jag känner mig inte direkt smart, så om jag upprepar mig eller frågar saker som vid det här laget borde vara självklara så får ni ursäkta.
Funderingar:
-Gör jag rätt som inte går in om han ej är ledsen utan bara vaken?
-Är det rätt att jag avvaktar även när han gråter för att se om han kan lösa det själv såvida gråten inte stegras?
-Buffar jag för mkt? För lite? För att vara i början av kuren menar jag. Jag vet att man normalt sett inte buffar äldre barn, men eftersom han tillåter det och det lugnar honom så är det väl ok? Hade planerat för att inte buffa och endast solfjädra men eftersom det inte funkade så uppstod denna lösning i stunden.
-Anna du gav mig tips på hur jag kunde göra vid elvakulan, solfjädra tills "andhämtningen blir regelbunden och lugn. Njut av det några minuter till. Han sover =D> Efter ett avslutande extratryck skyndar du sedan ut och ger en mjuk, söt och glad bekräftelseramsa x4 utifrån i dörrspringan." Jag väntade ju aldrig så länge att han hann somna utan gick ut när han lugnat sig. Borde jag det? Så här i början?
-Jag har hittills bara ramsat ut, aldrlg försökt stanna kvar för att överrösta/övertyga honom med ramsan. Borde jag det?
-Ska jag fortsätta mer eller mindre som i går natt nu i natt (med eventuella ändringar från er såklart)?
Tillslut måste jag bara säga att jag är stolt över min lilla krigare, han är tuffare än jag trodde. Och trots att vi höll på i långa timmar i natt gick det ändå bättre än jag väntat mig
Tack