Jag har många gånger varit här och nosat trots att jag ej varit aktiv och måste börja med att säga att jag är riktigt rörd över alla fina människor som hjälper till. Och tonen emellan alla medlemmar, den är riktigt fin och i alla fall inte i min värld något man stöter på så ofta.
Nu har det kommit till min tur att be om hjälp.
Jag har två söner, en 3,5 år och lillebror 1,5. Vi har aldrig kört med någon sömnmetod, har haft kompisar som gjort det men för oss har det flutit på bra ändå. Särskilt med storebror, det gick som på räls. Med den minste har det väl varit lite knöligare, han gnydde mkt i sömnen när han var yngre men inget jag inte kunde stå ut med. Sen blev det bättre, sen blev det sämre...
Det började på riktigt för 3 månader sen. Då började han skrika på nätterna, som om han hade panik. Var man inte där o ingrep ganska fort var det nästan som han tappade andan. Vi var utomlands och han hade haft feber, trodde att det berodde på det. Väl hemma trodde vi att det skulle bli bättre, men inte. Då får jag se att han har 8 tänder på väg upp på samma gång, inkl kindtänder och trodde att det var det. Så vi avvaktade... Men det fortsatte. Vi har alltid försökt att ha noll aktivitet på nätterna trots att vi kört "fritt". Men han blev så hysterisk så att jag till slut tog upp honom i sängen för första gången sen han var två månader. Då insåg jag att han ibland var väldigt spänd i magen och efter ett tag släppte en stor prutt och sen slappnade av. Har man haft kolik som vuxen så vet man att det gör förbenat ont, det skulle jag också vakna av. Aha tänkte jag, är han allergisk eller intolerant mot ngt som gör att han får gaser. Så vi bokade ett pricktest. Inget utslag men läkaren rådde oss till att ta bort mjölkprodukter iaf i 4 veckor för att vara på säkra sidan då dessa tester inte är fullkomliga. 4 veckor har snart gått och vi har ej märkt ngt.
Våra nätter ser ut så här: Han lägger sig kl 8 och somnar 9 gånger av 10 på första försöket. Ibland ropar han till lite, då går jag in igen och säger godnatt. Sen någon gång efter 11 börjar cirkusen. Då vaknar han till, skriker och ropar på mamma. Ibland om han verkar riktigt vaken har jag gett honom havremjölk då det känts som om aktiviteten at suga på flaskan lugnat honom, då han han slutat skrika och somnat om. Fel fel fel jag vet. Skriken av olika styrka kan pågå i timmar. Om jag då inte svarar någorlunda fort så eskalerar det och han börjar gråta hysteriskt. Det slutar ibland med att han kräks. Det verkar inte vara ngt han framkallar utan han verkar vara skrämd och börjar till slut hosta av gråten och kan då kräkas. Till saken hör att han sover i vårt sovrum. Tanken har ju varit att han skulle flytta in till storebror, vi har bara velat fixa hans sömn någorlunda innan.
Vi kör skift hemma. Jag tar nätterna och min man tar morgon/fm då jag får sova i ngra timmar. Ja, jag vet det verkar helt crazy men vi är helt vilse här. Detta med att vi inte vetat om det har varit ngt fysiskt fel och vi har väntat på svar etc har gjort att tiden bara runnit iväg.
NU... ska min man åka utomlands för att jobba i tre månader.
Vad tänker ni snälla människor som hjälper till att svara på frågor här, tror ni att jag kan kura denna lille pojke? Trots frågetecken kring mage etc?
Min första fråga är, var ska han sova? Vi har en 4:a, vårt sovrum, storebrors sovrum och ett kontor. Tanken är som sagt att han ska flytta in hos bror sin senare.
Alternativ:
-stanna kvar i vårt sovrum med oss utanför i vardagsrummet tills han är kurad
-flytta in hos storebror och storebror flyttar till kontoret ett tag (han är rätt medgörlig och sover bra)
-flytta in till storebror och storebror sover kvar under kurningen. Jag vill bara inte att storebror ska börja vakna på nätterna och komma in i ngt dåligt mönster, han som sover bra. Lillebrors skrik är riktigt höga, han kommer garanterat vakna. Å andra sidan blir det ju ngt helt nytt, spännande att sova i nytt rum m storebror, kanske kan det hjälpa också.
-flytta in honom till kontoret. Då han är ett barn med alla tentakler ute så tror jag att det är det sämsta alternativet, jag tror att han kommer bli ännu mer hysterisk där. Det ligger lite avskilt och är ju inte särskilt mysigt. Han är ju ganska stor nu också och inte alls lättlurad.
Tanken är, om jag får medhåll här
TUSEN TACK!!!
Ps om det är någon som har ngt tips eller tanke ang det här med gaser i magen tas det mkt tacksamt emot.