Hjälp med smekmånad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Vera

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Vera »

hej igen!

behöver lite nya råd igen som jag hoppas kunna få hjälp med. Det gäller såklart maten :?

Lillen börjar nu bli stor , snart 3,5 månad.

Vi kör på följande schema:
7 god morgon
7-8 mat
08,45-09.30 sova
10-11 mat
11.30 -13,30 sova
13,30.14.30 mat
15,30 - 16,15 sova
16,30.17.30 mat
18,30 gonattslurk
19.00 gonatt
03 nattamma.

som nämnt förut funkar dagar bra, han är jättenöjd och är en väldigt glad och härligt liten kille :heart: sina sovpass på dagen fixar han näst intill på pricken.
Det är nätterna igen som vi inte riktigt lyckas få till. Lillen vaknar ofta fel.
Bakrund: Från 3 mån så tog vi bort 24 nattmål och det funkade bra första 3 -4 dagar. Vi vagnade inte ens.
Han sov över 24 mål och vaknade själv kl 03. Hurra tyckte vi och flyttade nattmålet till 03 som eg var tänkt till 04 men eftersom han vaknade 03 så körde vi på med det.

Sista 1 1/2 vecka har vi fått gå upp och vagna flera gånger. Han vaknar och gnäller ofta nångång mellan 23 -24 och 01-02 somnar om och sen tar jag upp vid 03. (vi vagnar mellan 5-10 min då han vaknar till innan han somnar om igen)
Saken är att de 3-4 första nätterna då han fixade 03 själv gav vi honom flaska med ersättning sista målet. Så förmodligen därför han sov så bra, han var riktigt mätt. Men plötsligt så har han bara totalvägrat flaska. :shock:
Jag är rädd att jag tabbat mig och har gett det osäkra intrycket till honom vid flaskmatning :( när han inte har tagit flaska efter 30 min har vi gett upp och gett honom bröstet , vilket jag inser nu är dumt jag skulle bara ha fortsatt truga med flaska men fastnade i att jag ville hålla sovtiden inför natt och inte gå över den då det drog ut på tiden när han vägrade. det skedde väl 4-5 gånger att vi började med flaska och sen gav upp.

Vår 4 åring minns jag hade samma grej vid 3,5 mån men då styrde jag om lite i mat tiderna underdagen till det schemat jag har nu här ovan. Och då var hon mer hungrig vid sista slurken och tog flaska igen.
Vår nya lilla verkar inte alls intresserad flaska under något av målen på dagen. Jag undrar därför om nån här inne har en kommentar på schemat vi kör. Ska jag/kan jag dra ihop mat tider mer för att han ska vara mer hungrig sista målet? Vet liksom inte hur jag ska få ihop det?
Köpte dr Browns flaska idag ska testa den imorgon tänkte vi och även byta ersättning från nan till semp om det kan vara nån skillnad.. Men skulle som sagt bara vilja ha tips på schemat innan vi kör igång igen.

tack på förhand , god forsättning alla och kram från mig. :)
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag tycker schemat ser jättebra ut men vi upplevde exakt samma sak runt den där åldern och lösningen heter RIKTIG MAT och inte mer ersättning om du frågar mig! Dags att ta fram skeden och börja med smakisar!! :D

I tråden Mer mat åt småfolket finns massa tips!

Givetvis kan du fortsätta ha amning/ersättning som t.ex. morgon- och kvällsslurk samt som måltidsdryck men mitt tips är att lillen är sugen på fastare föda! :wink:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Vera

Inlägg av Vera »

halloj,

En liten update härifrån. Han är 4 mån och ett par dagar.
Han är supernöjd och en väldigt härlig liten personlighet. Dagarna funkar jättebra men nätter får vi inte till :cry:

såhär ser det ut:

schema:

7 vakna och amma
8,45 sova
9,30 vakna
10 mat (gröt och fruktpure)
11,30 sova
13,30 vakna och ammar (ingen fast mat alltså)
15,30 sova
16.15 vakna
16,30 mat grönsakspure och frukt pure
18.30 kvälls slurk trugande med flaska
19 god natt

har kört på med mat i 3 veckor snart och han gillar det. Men amningen går trögt likaså mata med flaska. Försöker introducera vällning som sista gonattslurken men han vill inte :cry: Måste truga vääääldigt länge. Och han får i sig kanske max 40-60 ml.

Det som känns lite segt är som jag började skriva - vi får inte till nätterna. Vi har haft nattmål kl 24 och 04 sedan han var 2,5 mån och ofta vagnar vi runt kl 23 i ca 10-20 min.
Vi har tänkt/trott att han skulle kunna sova över själv och tänkt att vi tar bort det nattmål han inte verkar så hungrig på men han äter väldigt bra båda nattmålen , jag ammar då, dvs han äter bra i 20 min båda nattmålen men är inte intresserad av att ammas på dagen.

Eftersom han äter så bra på natten hamnar vi fel med maten på dagen. Då Han äter bra vid 04 målet är han liksom inte alls så sugen att äta första målet kl 07 på morgonen vilket då gör att det skjuts liksom fram allt om ni förstår.

jag har väl eg inget problem med att gå upp 2 ggr a 20 min på natten , mer för hans skull så att han inte får sin nattsömn avbruten utan får mat på dagen och sömn på natten.

Nu tänkte vi såhär, inatt kör och ska vagna över 24 målet planen är att ta upp honom vid 03, alltså ta det stegvis och när det satt sig , och mat och så är igång även vagna över 03.

annat att tillägga. Han sover fortfarande i vagnen och på rygg. Har gjort det hela tiden. Jag testade och la honom på magen härom veckan då jag tänkte att han kanske lättare somnar om på natten av sig själv, men då skrek han vid läggning , vilket han normalt aldrig gör så jag vände tillbaka honom på rygg och då somnade han som vanligt.

Vad tror ni? tror ni att det är rätt väg att gå?

kram så länge :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej kära Vera :P

Snyggt och prydligt vänder han på dygnet nu, inte helt men tillräckligt för att han ska dra på sig såväl sömnrubbningar som aptitrubbningar. Vem som helst som regelbundet äter på nätterna får sämre aptit på dagarna, och i längden är det inte alls bra för lilla magen (eller stora). Samma sak med regelbundna nattuppvak. Gör man någonting av dem - som att äta, exempelvis, eller bara "gå upp" varje natt ett par gånger - lär sig kroppen snart att så ska det vara (även om den inte alls är gjord för det och inte blir glad i längden :cry: ), och den sammanhängande nattsömnen uteblir för all överskådlig framtid.

Han löser alltså inte det här av sig själv. Han är för gammal för det :!: Han är i full färd med att upprätta och vidmakthålla status quo i alla möjliga sammanhang nu. Alla små barn är vanedjur, men 4-månadersbebisen är det alldeles kolossalt - och för första gången i sitt lilla liv. Det är nu han verkligen eftersträvar ordning och reda, torsdag på fredag :lol:

Du kan läsa om fyramånadersbarnet - vanedjuret - i både Internationella Sova hela natten och i Barnaboken.

Så ta ledningen :!: Han behöver din hjälp. Det vet han inte, men det gör han, och han kommer att tacka och ta emot genom att snabbt - på tre dygn, är mitt heta tips - glömma det som varit och tro att det "nya" alltid varit så.

Inför alltså förändringen radikalt och rakt av! Livet blir betydligt enklare så för er bägge två. Dra inte ut på det [-X

:arrow: Lägg honom på mage (på plant underlag, även under ansiktet/huvudet - gärna ett trevikt extralakan som du stoppar ner slätt om madrassidorna; det förblir slätt när han vänder på huvudet). Han protesterade när du försökte - blev osäker och lite rädd - för att han var alldeles ovan och frågande. ("Är det här farligt :?: Kommer vargen och tar mig nu :?: ") Det gör han inte igen, vågar jag påstå. Koppla på Attityden av Självklarhet! Den ger det tillfredsställande svaret på de allra flesta frågor små barn kan ställa här i världen =D>

:arrow: Lägg tillrätta, i tre distinkta steg, alla med ett litet parkerande eftertryck: armarna upp - han kommer snart att hitta ena handen när han sover; det är trevligt - benen ut (ta tag i de små knäskålarna och räta ut) och huvudet åt sidan, bort från dig. Så bryter du kontakten mellan er och överlämnar honom åt sömnen, som är hans egen. (Vilket håll det blir är alltså inte så noga - bara det blir bort från dig.) Fatta runt huvudet med båda händerna, lyft och lägg ner det tydligt på sidan.

Parkera sedan hela härligheten med ett lätt solfjäderstryck med båda dina utbredda händer och lägg snabbt på filt eller täcke.

:arrow: Han drar säkert ner armarna, upp benen och vänder på huvudet eller lyfter det innan du hinner räta upp dig själv, nästan :mrgreen: men det tar vi inget extra för! Tillrättaläggandet görs bara en gång (per vakenperiod) och är till för att signalera till lilla barnahjärnan att nu är det dags att sova, för nu ligger man ner så platt och icke-aktivt som bara går. ("Jaha", tycker hjärnan, "så vi sover alltså redan, tydligen?") Därför är det viktigt att de olika stegen i tillrättaläggandet verkligen är lugna, tydliga och distinkta - det får inte finnas något prövande, testande, brådskande hafs över dem - och att "parkeringen" vid varje steg samt efteråt över hela lilla paketet talar samma distinkta och avslutande språk. Så får lilla barnahjärnan en chans att hänga med och uppfatta budskapet :idea:

:arrow: Vänta inte på att barnet ska skrika upp sig utan "haffa" vagnen direkt du hör honom (vid de nu inarbetade, nattliga klockslagen).

Vagningsträsket vill du inte gå ner dig i, så här kommer min i detalj utarbetade och välbeprövade antiträsklathund :wink: LYCKA TILL :lol: (På tredje dagen kommer aptiten.)

ANNAS ANTITRÄSK-LATHUND

1. Vagna med beslutsamma, kraftfulla, klart rytmiska tag. Tänk LUGNA, inte trösta. Skjut vagnen ifrån dig och dra tillbaks med en liten knyck, skjut iväg den igen och dra tillbaks den, SJU GÅNGER. Räkna högt för dig själv: ETT - skjut ifrån. Å - dra tillbaks. TVÅ - skjut ifrån. Å - dra tillbaks. TRE - skjut ifrån. Å - dra tillbaks. Och så vidare, till och med SJU. Stopp.

2. "Slå ner" på handtaget så det hörs, även för barnet, och skaka det från sida till sida SJU GÅNGER. Låt "slaget" höras inför varje skak. Rörelserna är rejäla, inte vädjande försiktiga. Tänk BESKED. Tänk svar, inte frågor (från dig själv)! Räkna högt också nu. Här går det förstås snabbare än när du vagnade: ETT, å TVÅ, å TRE, å FYR, å FEM, å SEX, å SJU! Stopp.

3. Vänd och gå, genast, gärna till intilliggande rum. Ställ dig där och gör om proceduren exakt likadant, fast med imaginär barnvagn. Skjut ifrån, dra tillbaks, räkna högt under tiden: ETT, å TVÅ... hela vägen till SJU. Stopp. Slå ner det inbillade handtaget sedan och ge det sju snabba, rejäla skak från sida till sida medan du räknar högt, igen: ETT å TVÅ å TRE... osv, till SJU. Stopp.

4. Titta på sekundvisaren före och efter. Hur lång tid tog det? Mig tar det exakt 30 sekunder att vagna så här (inklusive efterföljande skak). Vad tog det för dig Detta är psykologiskt viktigt att veta. Barnet kanske skriker som en stucken gris borta i vagnen, nämligen. En halv minuts skrikande går dock att leva med! För er båda. En halv minuts skrikande är inte detsamma som en halvtimmes hysteri, även om det kan kännas så för ett blödande modershjärta :roll:

5. Gå nu tillbaka och vagna en omgång till, precis likadant. (Vi förutsätter alltså att lilla älsklingen verkligen skriker igen.) Räkna till SJU igen, gånger två. Sedan stopp, vänd och gå. Hur många sekunder tror du att du tar på dig för att gå ut ur rummet, in i nästa och påbörja din 30-sekunders imaginära vagningssession, med armen och handen arbetande i luften medan du räknar högt för dig själv? Fem? Tio? Låt säga sju-åtta. Lika lång tid behöver du på dig för att gå tillbaks till vagnen och påbörja nästa vagningsomgång. Sammanlagt är du då borta från vagnen i 45 sekunder. Inte heller det är någon särskilt lång tid, även om barnet skulle skrika hela den tiden. Vi kan till och med "bjuda" på en hel minut, även om jag personligen helst inte går med på det.

6. Nu har du börjat BACKA. Du har nämligen INTE vagnat längre än du vagnade. Är du med :?: Du vagnade med skak i 30 sekunder (säger vi). Du var borta från vagnen i 45 (säger vi). Det betyder att du inte vagnade under längre tid än du vagnade, även om det bara är frågan om 15 sekunder. De sekunderna räddar dig från vagningsträsket :wink:

7. Och de räddar lilla barnet från detsamma. Blixtsnabbt lär sig nämligen den lilla eller lille att LUGNANDET, dvs vagningen - som inte är kopplad till person - kommer tillbaka, och tillbaka, och tillbaka, så länge som det behövs. Det vill säga tills lilla älsklingen verkligen är lugn och i allsköns ro kan somna själv. I stillastående vagn eller rörlig vagn. Bådadera blir alldeles i sin ordning, och man - barnet - behöver inte vakna till så fort vagnen står stilla och tro att - undra/fråga om - något är farligt eller fel. Vilket det ju inte är =D>

:arrow: Bra att veta och förstå: Principen för vagningen är densamma som för ramsan. Lugnandet får sista ordet, hur lång tid det nu än tar, hur många omgångar man än får vagna/ramsa, och det tar aldrig mer lika lång tid som allra första gången.

:arrow: Barnet lämnas ALDRIG att skrika sig till sömns. Lugnandet får ALLTID sista "ordet" - utan ord för de små Skräpen (vagnandet), med ord för de något äldre kollegerna (ramsandet).

:arrow: Principen är övergripande densamma för SHN, Sova hela natten-kuren: MAN LUGNAR BARNET DÄR DET LIGGER.

O:) :heart: :sleep:

8-[ Skrammelbössan kvider! Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! Tack - PG 59 65 80-1
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vera

Inlägg av Vera »

hej hej! :)

Tack för svar och här kommer en liten update med hur det har gått.

Nu har det gått nästan tre veckor tror jag sedan jag slutade ge lillen mat på natten. Det är helt galet bra att det funkar exakt så som Anna beskriver det i svaret. Det gäller bara att bestämma sig.

Natt 1 la vi honom på mage från att legat på rygg, han var ledsen och knydde lite till och från och somnade på ca 35-40 min. Den natten vaknade han sina vanliga tider dvs kl 24 , då vagnade vi ca 10 min och kl 03 ca 20 min. Tog sedan upp honom kl 07 som plan.

Natt 2 vagnade vi vid läggning ca 5 min. gjorde en eller två vagningar på natten.

Natt 3 och 4 vagnade vi inget vid läggning och vagnade en eller två gånger på natten , samma tider som tidigare.

Natt 5 klarade han hela natten :D

Sen fick han en kraftig släng av förkylning. Storasyster som också är Sm barn klarade förkylningsnätter galant men var en säker sovare tidigare än lillebror som inte fixade det utan blev för snorig så vi hade kanske tre nätter på följd med uppvaknande.

nu senaste veckan har han sovit hela natten men med uppvak mellan 06 och 06.30 han ligger och gnäller, ibland somnar han om av sig själv och ibland vagnar vi 1-3 gånger,

Det vi inte blir kloka på är maten! Han tar inte flaska! :shock: Vi har försökt att ge honom ersättning på morgonen men han vägrar!
Bröstmjölken är det inte särskilt mkt krut i längre men det är bara det som gäller för honom :(

Gröten kl 10 glufsar han i sig plus ca en halv burk med fruktpure

mat kl 13.30 brukar bli lite mer än en halv burk mat och en halvburk fruktpure

middag kl 16,30 få man kämpa med men han får i sig lite mer än en halvburk mat och lite fruktpure

sen är det då sista målet innan läggning. Vi vill ju att det ska vara vällning men han VÄGRAR! så vi har gett honom en gröt portion ist som han äter upp hela till och från.

Men alltså vad göra med flaskan :?: vi har verkligen kämpat i nästan en månad. Jag har frågat andra föräldrar med AW barn men ingen har haft det problemet utan de flesta har tagit efter fyra månader då sova hela natten gäller.

Nån med likande erfarenheter?

tack så länge!
Vera

(vi är självklart glada för ett reklamfritt forum bidrar gärna till att det forsätter vara så :) )
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Mina barn har inte varit flaskvägrare utan bröstvägrare :shock: så jag har haft tvärt om problem istället. Ibland får man bara släppa sina egna ideér ifall alla blir nöjdare då, spelar det verkligen någon roll om han dricker välling eller äter gröt, det är ju i princip samma sak, bara olika konsistens. Gällande sömnen är man dock den som alltid bestämmer, bara för att förtydliga :mrgreen: .

Dock måste han ju dricka för att få i sig vätska, hur går det med vatten? Något man kan göra tillfälligt är annars att servera någon smaskig babydricka, typ päron eller morotsjuice bara för att få upp intresset för flaskan, dock så är det inget man vill vänja de små vid i längden.

Hur ser schemat ut? När kommer sista målet i förhållande till kvällsslurken, kan man skjuta på det lite så han blir hungrigare?

Jag upplevde att uppvaken blev färre när jag gick över till ramsan, det är liksom inte lika intressant att bli ramsad som buffad eller vagnad antar jag :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Vera

Inlägg av Vera »

taaack snälla du för snabbt svar!! :heart:

Vi har inget emot gröt eg bara att det är kladdigt :) och det kan man leva med. :wink:
I morse trugade jag med flaskan igen och med majsvälling och tänkte att det kanske är ersättningen han inte gillar. Men ingen skillnad. Då hade ha inte ätit på 12 timmar och efter en timma hade han fått i sig ca 100 ml men känns som att det är en kamp. Han vrider och vänder sig och lugnar han sig ligger han bara där med flasknappen i munnen och tittar.
Jag vill liksom inte att han ska känna ångest med flaskan och är rädd att jag pushar för hårt. Håller ömma järngreppet (visst kallas det så?) Att tillägga är han trög med att amma också bara att bröstet tar han snabbare. Men är bara intresserad 3 max 5 minuter och då har han också sovit i 12 h.

Jo såhär ser det ut med mat/sov schemat:

7 vakna och har då ammat här.
08,45 sova 45 min
10 gröt och frukt pure (äter en portion gröt här.
11.30-13.30 sova
13.30 mat äter ofta nästan en burk och en halv fruktpure burk , har fått truga en del sista dagarana här med.
15.30 sova 45min
16.30 mat äter trugandes en halvburk typ och en halv burk fruktpure
18 bad
18.30 gröt en portion. trugandes.

dvs den måltid han äter gladeligen är gröten kl 10

vad tycker du? är schemat bra? Funderade nu när jag gick till dagis med storasyster om jag ska skjuta på dags måltiderna lite så att han är mer hungrig inför målen på dagen? typ såhär

7 vakna och har då ammat här.
08,45 sova 45 min
10.30 gröt och fruktpure
11.30-13.30 sova
14.00 mat
15.30 sova 45min
17.00 mat
18 bad
18.30 gonattslurk

eller vad tror du om att ge honom gröt på morgonen också och då ist ge gröt kl 7 , matpure kl 10 och gröt igen kl 13.30 mat pure kl 16.30 och gröt igen kl 18.30. blir det för mkt gröt kanske?

vätskan känner jag också är ett litet problem. Har försökt att ge honom lite från bröstet mellan varje måltid, men suger bara typ 3 min.
Jag ska testa med fruktjuice även om jag också är lite emot det, men som sagt han måste ju får vätska på ngt sätt. :?

i går åt han dåligt hela dagen och det resulterade i ca 2 h vagning inatt :cry:
så fasen får liksom inte till det helt med honom!

tack igen :)
vera

igår åt han dåligt hela dagen vilket resulterades i ca 2 h vagnades i natt :(
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag blir lite snurrig av att tänka på alla mattider så jag delar med mig av vårt schema till lillebror snart 5 månader:

07.30/07.45 God morgon!
ca 08.00 frukost, gröt på 1,5 dl vatten + vatten att dricka

9.30 sova( till 10.30 men blir oftast 10.45 och ja inget klassiskt sovpass :wink: )
11.00 lunch 125 g hemmagjord puré, påfyllning av flaska eller frukpuré

12.30 sova (2 timmar)

14.30 mellis 200ml ersättning + fruktpuré (ska så småningom bli gröt)

16.30 sova ca 45 minuter

18.00 middag som lunchen eller ibland gröt om jag inte har någon puré hemma.
19.00/19.15 kvällsslurk 60-120 ml ersättning.
19.30 God natt!

Det där med trugandet är svårt men jag tycker nog det är bäst om man låter de små vara vakna lite först innan man severar maten så brukar aptiten vara lite bättre. Hur hungrig är man själv när man precis vaknat :shock: , inte jag i alla fall :wink: .Hinner inte skriva mer nu då det är dags att väcka lillebror men återkommer senare med mer tankar.

Glöm inte att le som en galning när du matar och sjung en sång om det hjälper :mrgreen: , allt för att visa att det är roligt att äta.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Vera

Inlägg av Vera »

halloj!

I know- det blir alltid lite snurrigt med alla tider , men tack för att du skrev ut ditt schema :)
Så bra att se nån annans matschema och jämföra med.
Det verkar som att våra små är ganska så exakt i samma ålder dessutom :) det ser också ut som att dom äter ganska lika i mängd, förutom ersättningen då som jag inte får i honom :? utan där får det bli gröt till mellis. Jag försöker amma efter varje mål. Han är ointresserad så blir väldigt kort men lite vätska får han i sig iaf och så ska jag testa med vatten och även nån fruktdryck.

Men börjar med att Sära lite på målen så jag har samma antal timmar emellan som du har. (3,5h) tänker att det kanske är viktigare att han får i sig under dagen än det absolut sista målet, kanske inte det som avgör liksom.

Jag får återkomma med rapport helt enkelt! :)

Ha det fint tills dess
kram :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Du tänker precis rätt! =D> Det som avgör är HELA dagens samlade matintag, inte hur mycket sista målet är.

Njut av lillen och ha det fint! :D

Kram!

Ylva

Vera

Inlägg av Vera »

hej hej ,

nu skriver jag igen :oops: :cry: men vi får liksom inte riktigt till det.
Det går både bra och mindre bra för oss kan man väl säga.

Lillebror är väldigt glad och tillfreds i det stora hela vilket är skönt. Men nätterna får vi inte till 100%. Han får en rivstart varje morgon :cry:

Vi har en lite strulig bostadsituation för tillfället så bor i 2a hand vilket betyder att han sover i vårat rum. vi kommer att göra det i 3 månader till tills vårt nya riktiga boende är färdigställt. Lght vi bor i ligger väldigt centralt mitt i en korsning och det är full action utanför tidigt varje morgon. :cry:
Jag vet inte om det är detta han vaknar av , men prick 05,50 eller 0610 vaknar han och har gjort i storsett sen 4 månader. Tanken är att han ska vakna kl 07.

Vi har nyligen lagt över honom från vagn till spjälsängför en vecka sedan och tänkte att han kanske ville ha mer utrymme för att vagn börjar bli trång. Sov perfekt första natten , toppen trodde vi , men sen kommande nätter har han börjat att vakna vid 03 och 04 men då oftast somnat om av sig själv eller så har vi buffat och ramsat en liten kortis.
Vi har också fått till så det är kolsvart i rummet. så vad gör vi för fel? Maten och schemat ser ut som följande:

7 vakna och gröt.
08,45 sova 45 min
10 tidig lunch matpure äter ca 150-200 ml
11.30-13.30 sova
13.30 gröt + halv fruktpure burk
15.30 sova 20min
16.30 middag mat pure 150-200 ml
18 bad
18.30 gröt en till en halv port äter tills han inte orkar mer.
Eftersom han inte tar flaska brukar jag ge honom från bröstet efter varje måltid om han orkar.

Jag har lästa att man kan få i 6 mån hur mkt som helst men mer än så här efter visst trugande går inte.

han får ju då som sagt en rivstart varje morgon och buffar alltså mellan 45min - 1h. vi tar upp mhonom med marginal kvart 06.45 och att tillägga han är inte jättehungrig vid frukost utan äter ett par skedar sen får man truuuga.

Skulle såå gärna vilja få till sista morgontimman för honom.

har ni tips eller kommentarer tar vi tacksamt emot som vanligt.

kram och ha en fin dag :heart:
/vera
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Är han piggis eller tröttis? Jag tycker schemat verkar strålande för en tröttis (som jag själv har) men för en piggis är det ju möjligt att det vore bättre med en annan fördelning av sömnen. Tror vissa t.o.m. skippar em-sömnen (med viss förskjutning av övriga lurar) vid 5-6 mån när de har piggisar. Fundera på om han vaknar för att han helt enkelt tycker att han är pigg eller om han tvärtom är övertrött och gnäller mycket.

När det gäller tidiga morgnar finns det olika strategier. Att buffa i 45 min är dock inte en av dem... [-X :wink: Jag är inte expert på detta område men Pangramsa (bestämd ramsa två verser direkt han klagar på morgonen) och sedan tystnad brukar vi köra. En del väljer Pangramsa + Mozart och jag vet faktiskt ingen statistik på vad som funkar bäst. Var konsekventa vad ni än väljer. :idea:

Svårt att pangramsa från samma rum dock...en lite knepig situation, det nya boendet blir säkert mycket bättre. Och ni HAR kollat mörkläggningen noga efter att ha stått i rummet (mörklagt) i 15 min dagtid att inga springor finns?!

Annars är det social delaktighet och utevistelse dagtid som förbättrar sömnen, har ni gott om de sakerna? En 6 mån kan mer än man tror!!

Och ha i (naturligt) FETT i maten, såklart! Både nyttigt och mättande! :D

Bättre tips har jag inte just nu, lycka till och hoppas det släpper snart!

Kram!

/Ylva

Vera

Inlägg av Vera »

Taaaack för bra svar som alltid :) !! :heart:

Alltså det där med buffningen... tack för att du sa det! Vi har heeelt missuppfattat. :shock: Vi har trott att man ska buffa tills han somnar sen gå med ramsan! Men det slutar vi med helt nu då.

Men då är jag ändå lite förrvirrad av vad som gäller. :?
tänker jag rätt:

1. Se till att det är kolsvart i rummet.
2. vid uppvak tidig morgon Pangramsa och sen sätta på Mozart?
3. gå ut.

Har ytterligare ett par frågor på det:
- har försökt att leta på forumet vad pangramsa är? Är det vår ramsa på 2 verser fyra gånger efter varandra och sen gå ut?
- Om han inte tystnar när jag ramsat när går jag in igen? Alltså hur länge väntar jag?
-kan vi tillrättalägga honom?
En fråga till: på natten kör man samma taktik, pangramsa och sen gå ut.

Den ända gången på dagen som han är gnällig är inför första sovpasset kl 08.45. då har han ju varit vaken till och från sedan ca kl 06. Passet 11,30 -13.30 somnar och vaknar han som en klocka på sekunden. Det kan vara så att han kanske klarar sig utan lilla luren på 20 min. Ska testa att ta bort den faktiskt och se hur det blir.

Det där med social delaktighet. Han sover första passet och långa middagspasset ute, oftast. Han är pigg och är med när vi hämtar på dagis på dagarna och efter det brukar det bli parken, sitter med vid matbordet och sen brukar syrran fixa skrattshow efter middag på kvällen. :D

vi vet ju att vara konsekvent är det bästa men det har varit så förrvirrande denna gången med barn nr två. Känns som vi gjort allt fel och kommer liksom inte i fas.

MEN- vad hade vi gjort utan detta grymma forum!
Tack för hjälp igen
kram
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Förlåt att vi missat att svara!! :oops:

Ska vara helt ärlig: om jag var du skulle jag läsa Sova Hela Natten, bygga upp världens superattityd med stort A och köra en minikur där ni svarar konsekvent på litens frågor och tillåter buffning (endast till lugn, ej till sov) första natten (efter att ha avvaktat och lyssnat och märkt att det verkligen behöver lugnas) och sedan låter ramsan ta över alla uppvak helt SENAST tredje natten, helst redan andra. Jag är helt säker på att det skulle funka jättebra. Det kan vara skönt för en själv att vara rejält förberedd och verkligen bestämma sig att nu ska det sovas 12 h och därmed basta!

Jag är ju visserligen väldigt partisk eftersom vi själva gjorde så här vid 5 mån och det gick så bra (körde också SM från start men han satte inte 12 h natt utan hjälp) men jag tycker att ni gör liten (och er själva såklart :wink: ) en väldig tjänst om ni sätter nätterna trygga och fina FÖRE 8-månadersångesten som snart kommer. Har ni då den trygga ramsan att ta till så kommer det säkert hjälpa även då.

Annars tänker du helt rätt om mörkläggning och pangramsa (som innebär er fras, typ "godnatt godnatt och sov så gott" TVÅ gånger i stället för de vanliga 4 gångerna, alltså en halv ramsa, kan man säga) och Mozart kan du välja om du föredrar det före tystnad. Jag väljer tystnad alla gånger eftersom jag inte kan somna om till musik och föreställer mig att min son är likadan...samt att jag är för lat för att gå upp och fixa musik, pangramsan ger jag från sängen och sedan somnar vi om! :D

Du går INTE in efter att ha ramsat, och du ramsar bara när du känner "nu vill jag gå in". Det är just för att få kläm på det här som jag så starkt rekommenderar att läsa SHN. Första natten går du in, buffar till lugn och sedan ut med mjuk ramsa + bekräftelse (totalt 6 ggr er fras, de två sista bekräftande "jaa åååh, vad skönt det är att sova du gör helt rätt i att lägga dig och somna om"). Detta upprepas vid uppvak men det är snabbt ut som gäller och mer utanför rummet än inne i rummet. Andra natten kan du ev. göra som första (om du känner att det är absolut nödvändigt) men senast tredje natten ramsar du bara utanför rummet (efter att ha lyssnat och avvaktat och bara när du eg. skulle vilja in och buffa) och låter därmed ramsan ta över från buffningen. Sedan är det ramsa och INTE in i rummet som gäller framöver, och inom någon/några nätter ska du se att du har 12 h helt och hållet.

När det gäller social delaktighet handlar det om att liten ska känna sig behövd "familjen klarar sig sämre utan mig" och om att ARBETA inte bara vara med. Alltså hjälpa till att trycka på knappar (lyse, starta tvättmaskin etc), fylla tvättmaskinen eller ta ur, hänga tvätt, diska, städa, laga mat, torka av bordet osv. På litens nivå förstås men de kan mer än man tror!! Läs om detta i Barnaboken, det är underbart beskrivet där!! Handen om handen är superbra innan de klarar saker helt själva.

Kram på dig och jobba vidare! :D

/Ylva

Vera

Inlägg av Vera »

Tack för föklaringen! :heart:

Vi har gjort en liten rokad här i lght så lillebror har fått eget rum att sova i och jag min man och storasyster delar sovrum tills vår riktga boende är färdigt.
Det har förbättrats med lillebror sedan vi slutade att buffa och började ramsa , men som sagt vi når inte heeela vägen fram till 12h. :(

Han vaknar till ca 06 varje morgon fortfarande men somnar ibland om och ibland har vi gått upp ramsat. Han är ganska så rörlig så han vänder runt sig på rygg och det är då han vaknar och vi måste gå in och vända tillbaka honom. (i natt gick andninglarnet för att han lagt vid fot delen av spjälsängen på tvären)

Men jag ska köpa boken idag och läsa på mer så får jag återkomma med ny rapport!
tack igen och trelig helg.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"