Lillasyster Olivias SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: Lillasyster Olivias SM

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Först vill jag börja med att säga: HURRA vad ni jobbar på bra!!! =D> Hon är ju faktiskt bara 7 veckor och det brukar vara svajigt med det ena eller det andra (dagar eller nätter, oftast) i början för väldigt många. Så pris och beröm ska du verkligen ha! :thumbsup:

Vår lilla tröttis fick nog väldigt tidigt klara sig på bara 4 rejäla mål om dagen och två nattmål, vi hann inte mer för han var såå trött. Men visst, ibland blev det kanske 3 nattmål och ibland blev det trassel av allting ändå... :shock: :roll: :lol:

Angående skarvar dagtid så hade jag precis som du lillen i hallen länge, tills jag insåg att jag faktiskt störde honom med mina husljud. När bebisar är späda sover de ytligt först innan de faller i djupsömn, det ändrar sig sedan när de blir äldre och då dimper de i stället ner i djupsömn typ direkt (men fråga mig inte var jag har lärt mig detta... :wink: ). Kanske är det därför hon skarvar så i början av luren? Jag tänker så här i efterhand att min son säkert hade sovit bättre i ett svalt och mörklagt rum redan tidigt, då hade jag ju inte stört honom lika mkt. Å andra sidan vill man ju vara inom hörhåll.

Schemat ser bra ut men min son hade bara 1h vaken på morgonen ända till flera månaders ålder, han klarade inte mer utan att bli galet övertrött. Första passet är känsligast för de flesta så fundera på om hon verkligen orkar 1,5? För vissa är det inget problem men för min son blev det trassel. Annars finns ju marginalkvarten att ta till.

Hur tidigt är det när du lägger tidigt? 2 h vaken på kvällen är mycket för vissa, jag skulle försöka göra som SaraMilana några kvällar (funkade för oss också nämligen) för att se om det ändå inte är övertröttheten som spökar. Läggning senast 18.30? Som MamaA skriver så är det ju förstås mkt skönare med trasselfri kväll, även om man kanske måste ge ett extra nattmål då och då för att hålla magen mätt.

Det var mina tankar i nuläget, fortsätt jobba på lugnt och med den fina Attityd av Självklarhet som du verkar ha!!

Perfekt att ni slängt nappen!! Då slipper ni ju det sen! =D>

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Tack för kloka tankar❤️

Vi har det aningen trassligt. Mycket skarvar och fortfarande två uppvak. Hon har svårt för att somna själv, när ska man kunna lägga utan att använda verktyg? Hon läggs nöjd men vrider och vänder sig i cirka 10 minuter. Blir sen arg och frustrerad och efter det ledsen. Då vagnar jag. Hon lugnar sig och så upprepas allt igen tills hon är ledsen och jag vagnar. På kvällen tar det längst tid, 45 min -1 timme innan hon sover och jag kan sluta gå tillbaka till rummet och vagna! Oavsett läggtid. Vi har testat 18,19,20 och 21. Måste ju spika schema nu till helgen när hon fyller 2 månader.. Tänker gamla klassikern 11-1,5-2-1,5 med natt 19-6 . Är det normalt att behöva verktyga så här mycket? Vi kämpar med maten om det är den som spökar. På natten äter hon 2 ggr 50 ml så det talar för mätt unge..

Storebror klättrar just nu ur sängen och springer till vardagsrummet så honom är vi uppe och ramsar mellan 5 och 6...längtar efter att ha ett nattmål kan man säga :D
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Ledsen att du fått vänta på svar!! :oops:

Först vill jag säga att du kämpar på jättebra!! =D> Glöm för all del inte att njuta av din lilla bebis nu också för SNART är hon stoor! :shock: Den första tiden (2-3 månader) ÄR svajig för de flesta och det gäller att ha lite tålamod trots att jag vet att det är lätt att säga när man inte är där själv...och mycket svårare när man har sömnbrist osv... :roll:

Eftersom du följer SM ger du henne goda förutsättningar att sova. Sedan är det "bara" att ta på sig den Lugna, Säkra och Trygga Attityden av Självklarhet, verktyga och samtidigt tänka att hon ju faktiskt inte dör av att inte sova exakt den tid du hade tänkt.

Min erfarenhet av att spika schema vid 2 månader är att jag önskar att jag hade väntat till 3-månadersschemat för då löser sig mycket av sig självt. Men om du vill ha schema vid 2 mån, vad har du för tankar om tider och stunder?

Kram så länge!

Ylva

Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Hej!

Vi har kommit fram till just det, schemat får vänta! :idea: vakentiden behöver bli längre först och saker ändras fort nu så mycket kan tänkas falla på plats av sig själv. Dagarna går nu helt plötsligt kanon, inget vagnande annat än i någon skarv. Kvällarna är ju en enda röra. 18.30 cirka brukar hon vara trött efter vakenpass och fjärde målet mat, somnar nöjt men vaknar 45 min senare.. Då funkar ingen vagning så nu plockar jag upp och erbjuder vakentid och ett helt mål till som slukas fram tills klockan 21 cirka då hon efter många om och men brukar somna ( här fuskar vi lite med buffning till sömn om hon inte kommer till ro, somna vid nattslurken etc Övertrött tjej..) sen sover hon tills 4-tiden! =D> Så 1 målet har vi sagt adjö till och hoppas det förblir så när natten infaller tidigare för henne.

Det är ju maten ocj det femte målet som spökar men vi har det så här och så kommer väl dagen då hon blivit proppmätt och inte vaknar för mer mat efter nattens första 45-minuters skarv..

Sömnbristen känns som ett minne blott just nu bär vi sover till 7 med bara en matning! :lol: Storebror som var uppe och nattvandrade ramsade och nattade vi om tills hans öron höll på att trilla av så han sover som en liten gris och får väckas vid 7.30... :wink:

Vi njuter för fullt❤️❤️
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Ljuv musik i mina öron!! :-({|= \:D/ :sleep: :thumbsup:

Fantastiskt fint jobbat och helt rätt tänkt, tycker jag!!! =D> =D> =D>

Njut vidare!

Ylva
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Hej! Längsta pausen jag haft från min tråd :lol:

Liten är 11 veckor och vi strävar mot schema. MEN det går sådär eftersom hon ofta slocknar efter 1,5 timmes vakentid! ( är hon på sitt tröttmössehumör somnar hon i famn, på golvet, skötbord, var som helst! Och inget kan göras mer än att lägga över i vagnen och låta henne ta lur) uppvak efter läggning vagnar jag nu eftersom hon inte behöver extra nattslurk känner jag men börjar tro att lite vakentid eventuellt spökar?

Så här har vi det oftast:
7-8.30 vaken 1,5
8.30-10 sova 1,5
10-11.30 vaken 1,5
11.30-13.30 sova 2
13.30-15 vaken 1,5
15-16.30 sova 1,5
16.30-19.30/20 vaken med lur 5-20 min
4 nattmål ( ställer klockan nu då hon sover över, en gång ända till 5.30 =D> )

Är det helt tokigt? Blir det lätt för oss att ändra sen eller ska vi kämpa för rätt schema redan nu?? Kan det vara för mkt sömn som gör läggningen svår?
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

4.00 nattmål menar vi ju :wink: i det här huset bjuds då inte fyra mål nattetid :lol:
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Vad bra ni jobbar!! =D>

11 veckor är faktiskt inte så mkt :wink:, min son klarade absolut inte mer vakentid än 1.5 h vid den åldern så jag tycker du ska ta det lugnt och låta henne utöka vakentiden själv. Schemat kommer rätta till sig automatiskt sedan när hon börjar orka vara uppe längre så det behöver du inte oroa dig för.

Uppvak kan faktiskt lika gärna bero på övertrötthet så försök se signalerna och lägga henne innan hon slocknar av sig själv så hon får lära sig somna själv när hon är lagom trött. Det är lite knepigt att avgöra när liten är precis lagom trött men jag är säker på att du fixar det fint, om inte annat så efter några misstag! :lol:

Det är inte heller säkert att hon orkar så mkt länge pass på kvällen utan lägg henne när hon verkar lagom trött, det är absolut inte farligt att lägga henne kl 19 om det behövs. Försök däremot att få miniluren tillräckligt tidigt så hon ändå hinner vara vaken och bli trött igen till nattningen.

Härligt med så stabila nätter och bara ett nattmål! :D

Fortsätt jobba på så fint! :thumbsup:

Kram!

/Ylva

Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Hej ni kloka!❤️

Imorgon fylls det 3 månader! Vi har väntat med schema utan anpassar dagen efter när vi vaknar, läggdags beror på hur trött hon är osv. Oftast är dagen 6.30-18.30 med 1-2-1.5. Vi har otroligt mycket skarvar på sistone och det får ni att tro att vår lilla sover för mycket? 16,5 Tim sömn blir det ju oftast. Hon orkar sällan två timmar vaken, där vi stöter på problem. Ska vi ändå satsa på 12-45-2-45 och tänka att hon vänjer sig??

Nattmål har vi just nu både kl 1 och 4 så det är ju inte optimalt.. Funderar på två alternativ för att lösa detta : mata i sömnen kl 22 för att senarelägga hennes uppvak till 3 tiden så att hon orkar till morgonen. Eller vagna alla uppvak innan 2. (2 är det tidigaste hon kan äta för att sova till 6 eller senare)

Maten strular eftersom hon ej anser sig ha tid. Vrider huvudet och ler och pratar med allt och alla. Med storebror och hund i huset kan vi ite gå och sätta oss i tråkigt dunkelt rum varje gång så trugar på bäst vi kan och hoppas hon snart blir matintresserad igen.

Något tips?
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

3 månader, grattis!! Tiden går verkligen så fort! :shock:

Vi hade också mycket skarvar runt 3 månader och fick fler och fler uppvak på nätterna också. Lösningen på problemet samt världens bästa tips för att få ökat matintresse hette MAT, riktig mat i form av grönsaker, smör, potatis etc. =P~ Så om jag var du skulle jag börja fundera på smakisar. Annars är dina förslag till nätterna helt ok, jag tror det är väldigt olika vad man tycker är smidigast så välj det alternativ du tror mest på. Att vagna en hungrig liten är dock inte så kul... :( , jag tar hellre fler nattmål ett tag tills den riktiga maten hjälper till, men du gör som du vill. I tråden Mer mat åt småfolket finns massa bra tips!

Angående schemat så är ju 12-45-2-45 ett underbart schema. T.o.m. vår tröttis anpassade sig så småningom med hjälp av marginalkvartar så jag tror nog ni kan köra på det! Utvärdera efter en vecka och se om det verkar gå åt rätt håll.

Kram så länge!

/Ylva

Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Hej!

Det är ju alltid bra när ni inte svarar direkt - för så hinner det hända saker :wink:

Hon klarar visst 12-45-2-45 ändå! Tre månadersgränsen bjöd på mer ork! Funkar väldigt bra. Jag är för lat att vagna ett uppvak 6.05 när morgon är 6.30 så då justerar vi lite med marginalkvartar. När det äts mat kanske vi är stramare. Gick tillbaka till 1 uppvak för att sedan igår ha 4, men det skyller jg på vaccibationen och rubbat schema under gårdagen ocj glömmer att det nånsin hände!

Mat hade vi tänt vänta med till 4 månader som rekommendationerna är, blir så osäker. Får läsa hur andra här gjort, tack för trådtips.
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Hej och god fortsättning❤️

Uppdatering från oss. Lilla blir fyra månader den 16e. Vi har det underbart och njuter något otroligt av vår lillasyster. Hon har börjat med mat och äter nu ett puremål 3/4 burk och ett grötmål. Sedan schemat satt sig har hon slutat skarva, flyttade faktiskt över till spjälsäng för flera veckor sen även dagslurarna eftersom vi inte behöver verktyga längre. Hon läggs, grymtar ibland en stund och somnar sen efter Max 5 minuter. 12-45-2-45 älskas! Hon sover varenda minut. Lite kvällsgnäll har vi timmen innan nattslurken men det kan vi leva med.

En fråga har vi angående vagning! :?: hon har börjat vakna två gånger på natten igen, har väntat på att det skulle sluta när hon fick mat men hon fortsätter vakna 1 och 5 ( natt 18.30-6.30). Tänkte vagna bort båda uppvak nu när hon är fyra månader. Eftersom hon aldrig skarvar anser jag att hon får tillräckligt med mat och kan sova hel natt. Till frågan - hon är SM barn och skriker inte när hon vaknar. Hon knorrar, gör sovljud. I 20 minuter cirka. Sedan börjar hon ropa, inte ledset eller argt bara höga rop. Hämtar jag inte då blir hon frustrerad och ropar mer. Längre har jag inte låtit det gå lat som jag är utan matat. Så NÄR vagnar jag? Direkt hon knorrar för att ge besked omedelbart att man ska sova? Efter hela processen jag beskrev när hon slutligen börjar skrika? Vad är bäst?

Tack på förhand!❤️
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt att höra att ni njuter av tillvaron \:D/ :heart: !! Barn ska njutas, och njuta själva, är ju AW:s devis!! :heart: Och vi älskade också 12-45-2-45, funkade fantastiskt! :thumbsup:

Nu när hon är 4 mån skulle jag inte dra mig för att introducera Ramsan, verktygens verktyg, om ni inte redan gjort det? Har du Sova Hela Natten eller kan skaffa (finns här på sidan att köpa) så finns det ingen bok jag mer rekommenderar att läsa inför att få hela nätter oavsett om SM funkar klockrent eller inte. Den gav mig allt jag behövde för att få bort uppvaken och det gick såå mycket lättare än jag trott. Läs!!

Eftersom hon börjat vakna igen och mer hojtar tänker jag att en liten "minikur" där du låter ramsan ta över är mer på sin plats. Att ha med ramsan är guld värt för resten av litens liv när vagning liksom inte är möjligt längre. Annars skulle jag rekommendera att buffa som lugnande verktyg när hon nu ändå redan ligger i spjälsäng! Buffning funkar utmärkt nu när hon är lite större, vagning tycker jag är bäst för de nyfödda. Buffning till lugn natt 1 och sedan låta ramsan ta över körde vi här. Se Verktygslådan för underbart filmklipp där Anna visar hur man buffar! :thumbsup:

Vad tror du om detta?

Kram!

/Ylva

Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Halloj!
Vi gjorde så. Flyttade till eget rum i alla fall tillfälligt och laddade i storstilad SHN anda med madrass utanför till mig. Så sov hon till 5 :shock: :D då kan man ju inte äta när morgon är 6.30 så buffning och ramsa. Mer än en timme tills hon somnade om. Antar tidigare uppvak varit lättare eftersom hon var rejält sugen på mat efter 10 timmars sömn. Men nu finns ingen återväg- nattmål borta!

Undrar om någon vill kika på vårt schema. De två uppvaken på natten fixades när vi spred ut målen mer, hon blir så hungrig och lätt att ge henne tidigare än hon ska ha mat. Fortfarande tycker hon tiden innan 10 och 17 är lite jobbig.

6.30 vakna, blöja, mat ersättning
8.15 sova 45
10 mat ersättning grönsakspure
11 sova 2
13.30 mat ersättning fruktpure
15 sova 45
17 mat ersättning gröt
18.15 nattslurk
18.30 sova

Ser mattiderna bra ut? 3,5 timme mellan maten.
Tack!❤️
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Så imponerad jag blir av ditt/ert fina jobb!!! SÅ bra! =D> =D> =D>

Schemat ser fantastiskt ut men jag kan tipsa om att ge amning/ersättning direkt på morgonen och sedan lägga in en "andra frukost" ca 7.30, typ gröt/mat. Vi hade så ända tills han slutade amma och det är en vanlig lösning. Fördelen är ju att panikhungern före lunch inte blir så enorm och att man därför också kan skjuta på tiderna en aning och få en mer rimlig lunchtid, typ 10.30 kan man ju t.o.m. äta som vuxen om det kniper. Detta också för att kunna äta mer tillsammans sedan (om man inte gillar lunch vid 10 förstås! :wink:).

Då kan mellis hamna en aning senare också och vips är halvtimmen före middagen (som kan vara kinkig för många) räddad! :D

Annars ser det som sagt strålande ut och väljer du att köra vidare exakt som nu så kommer det garanterat också att gå finfint! :thumbsup:

Fortsätt jobba på med kuren! Glöm inte vara tyst och avvakta (och lyssna) först och låt sedan (typ senast natt 3 väl?) ramsan ta alla uppvak som resulterar i att du vill gå in och buffa. Ramsa då i stället för att buffa. Särskilt vargtimmen brukar det (inte för alla men... :roll: ) kunna funka med en "pangramsa" dvs. en två versers ramsa direkt för att visa vart skåpet ska stå.

Hurra för dig och Olivia som får sova så gott!!! =D>

:sleep: :sleep: :sleep:

Kram!

/Ylva

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"