Gråt i gränslandet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
father of sons

Gråt i gränslandet

Inlägg av father of sons »

Hej :?

Idag på em-luren började sonen plötsligt att gråta ( mardröm, fis på tvären ?! ) Vi blev som två frågetecken :?: :?:

Ramsa - inte ramsa, ha förtroende, gå in, avvakta, "verktyga", livskris som barnet bör klara själv?......

Hur gör ni?
Sonen befann sig i gränslandet vaken/sovande.

Erfarenheter?

:?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Avvakta och se vad som händer! Kanske behövs han ramsas för att somna om och OM det behövdes så kan ni ge en ramsa vid första pipet nästa gång det händer. Gå sedan tillbaka till avvaktandet igen!

8) Mina heta tips....
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack min kronprinsessa :lol: Skickar bara en varm tanke innan jag flyger iväg i det (äntligen) blå.

Vad man ska ha för ögonen, Father of a Son, är ju i all betryggande enkelhet att lilla barnet ska lugnas, med lätt hand, om och när någon varg smyger sig in i dröm eller - faktiskt - verklighet. Tillrättaläggandet, lite distinkt, snabbt och enkelt, liksom i förbigående medan man är på väg till de andra sjutton bebisarna, plus en lugn och lugnande halvminuts solfjäder med avslutande trevligt tryck, brukar göra susen.

Vi vet inte alltid vad som oroar de små barnen. Vi vet väl knappt själva vad som oroar oss. Vårt lugna föräldraansvar är att betryggande förmedla att allting är i sin ordning, även om inte allting är så kul alla gånger [-o<
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Mammut, Anna Wahlgren - Tack för att ni gör det som egentligen är lätt (som vi andra gör svårt) till självklarhet igen! :heart:

Pappa :D Mamma :D
Bebis :sleep:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Men det är ju det här som händer vår plutt nästan varje dag när han sover ute i vagnen!!!!!!

Jag har haft en fråga om detta på forumet men då hade ingen något svar :roll: .....

Till slut lärde jag mig hantera det \:D/ . Eftersom han sover ute i vagnen så går jag ut och vagnar honom och efter någon minut så sover han så sött igen :) . Det händer bara när han sover sin långlur (med undantag från julhelgen då han sov hemma inomhus hos mina föräldrar. Då vaknade han faktiskt en gång på det sättet. Å andra sidan var det inte mycket som fungerade med plutten under den veckan :( . Måste ha varit miljön, dvs jag kände mig inte väl till mods hemma..). Oftast händer det mitt i luren.

Jag tog upp detta med BVC och hon hade inget svar #-o (ovanligt..). En dag ringde hon och berättade att hon hade tagit upp händelsen med barnläkaren. Denna sa i sin tur att det kunde bero på att plutten låg UTE OCH SOV??????? :shock: :shock: :shock: !!!! Jag har då aldrig hört på maken. Hon menade att ungen hade fått ANDNINGSSTOPP pga kyligt klimat (det kallaste han har sovit ute är minus 3 grader..) och det var därför han skrek??????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!! Man blir ju helt jä-la galen på BVC :twisted: :twisted: ! Jag kände i hela min 30-åriga kropp att det bara inte kunde stämma. Dock sådde hon en oro i mig och jag kände mig tvungen att få en second opinion. Tog honom till en annan barnläkare som SKRATTADE åt förklaringen. Han hade visserligen ingen ny förklaring. Sa att det kanske var en dröm som även jag trodde.

Men, som sagt var, jag hanterar det med vagning. Inomhus (om det skulle hända) skulle jag nog göra som Anna föreslog.

Inget farligt alltså, även om skriket är lite läskigt för det är verkligen ett skräckskrik....

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

igår natt hörde jag min lilla tjej gråta till vid fem tillfällen! hon som nästan aldrig ger ifrån sej ett knyst på nätterna! och jag blev också verkligen som ett frågetecken :?: :shock: gick in till henne och ramsade vid ett av tillfällena då det verkade som om gråten inte skulle avta men vid de övriga lät jag henne vara. var helt övertygad om att hela kuren höll på att rasa samman :? men inatt var allt som "vanligt" igen så det var nog bara en dålig natt med en massa konstiga drömmar :cry:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
mammamy

Inlägg av mammamy »

Andingsstopp pga kyligt klimat låter som rena natta för mig. Det kallaste min son sovit ute i är -16 grader (upprepade tillfällen) och han var perfekt varm och gosig när han kom in igen efter 2,5 timme, men så bor vi ju också nästan i fjällen..... 8)
Lille E sover 2 av 3 lurar ute, i princip oavsett väderlek, med varierande mängd kläder och han sover som en liten prins. Även nu när han är förkyld och vaknar hjela tiden när han sover inne.

Apropå skrik i sömnen så existerar det i medvetandets varierande vakenhetsgrader perioder när hjärnan är extra känslig (epileptiker får t.ex ofta anfall under de prioderna) och det behövs då mycket lite för att ett yttre stimuli (plötsligt ljud, skällande hund, förbiflygande flygplan, ryckning i arm eller ben, stöt i vagnen etc etc) ska kunna ge upphov till kraftigt obehag och plötslig rädsla. Sättet att hantera det är givetvis i linje med AW:s råd, oavsett orsak: lugnt och betryggande tala om att allt är som det ska. :D [/quote]
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! den plötsliga gråtattacken kom precis igen! fast denna gåmg var det nog mer som den du försökte beskriva kan jag tro.... :shock: jag hörde henne bara börja gråta och det blev bara värre och värre, fast när jag gick in dit så kunde jag i dunklet se att hon fortfarande sov :shock: :?: . för att lugna henne fick jag lov att lägga mina händer på henne och ramsa, vet inte om det är så man ska göra men just i det här läget verkade inget annat funka och det gäller ju att lugna henne på plats! det var längesen jag var sååå nära att ta upp henne för hon verkade verkligen onåbar, men det funkade att lägga händerna på henne och ramsa och nu sover hon sött igen :D KRAM och tack för dessa verktyg som går att ta till vid dessa oförutsägbara tilfällen!
Mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Helt rätt Lotta Sthlm! :D
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

skönt att höra :D kände i hela mitt hjärta att jag ville ta upp min lilla prinsessa men nu, efter jag fick henne lugn och harmonisk, är jag såååå glad att jag kan dessa verktyg!! hon var ju inte ens vaken och hade jag tagit upp henne hade ju allt antagligen förvärrats! nu kommer hon antagligen vakna upp och jollra vid 6 för att sedan somna om i sin trygghet, så som hon gjort länge nu :D KRAAAAM
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"