En krånglig början med lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av mamaA »

Hej!

När de små är sjuka är det lätt att sömnen blir helt knasig, det är jättejobbigt men ni kommer att hitta rätt igen -no worries :wink: .

Bestäm dig för om du ska ändra schemat eller köra på det gamla och håll dig sen till det och ändra inte fram och tillbaka, det skapar bara tvivel hos bebis. Hur är det med maten nu under sjukdomen? Om det har varit en period av mindre matintag behöver de oftast ta igen det och är väldigt hungriga sen. Kör på den mat som går ner och försök att få i honom så mycket så möjligt.

När man är övertrött är det svårt att komma till ro, satsa på att försöka få dagslurarna att fungera, får man till en så brukar nästa gå bättre och sen kommer natten på plats också. Bestäm dig innan för vilket verktyg du ska använda. Antingen kör du på med ramsan eller så backa till något annat verktyg som du känner dig bekvämare med - vagning , buffning, solfjäder. Det viktigaste är att du har attityden att känna att du tryggt kan hjälpa honom till ro och om det innebär att tillfälligt byta verktyg så är det ok, det går alltid att återvända till ramsan sen, detta är en tillfällig krisåtgärd.

Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
An1

Inlägg av An1 »

Tack för snabbt svar! :D

Förra natten var katastrofal! Han somnade 19.20, vaknade 20.05 och var uppe och skrek från och till fram till 22.30! :shock: sen när han somnade på nytt sov han ca 40 min och började skrika igen :shock: I det här skedet pluggade jag i öronpropparna och försökte sova :( ...vaknade igen kl 02.00 då lillebror skrek igen och så vidare och så vidare hela natten, SUCK! Han hade ingen feber då jag provade på natten, så inte vet jag vad som var problemet?!

På morgonen reagerade jag på hans så gott som torra nattblöja! Det brukar annars finnas massor med kiss i blöjan efter natten. Så, då slog det mig att kanske han har varit hungrig?!?

Idag matar jag på. Massor! Så får se då hur nästa natt går...

Jag har ändrat på schema från och med igår. 12-45-1,5-20 gäller nu. Och jag håller mig gärna till ramsandet. Nåja, vi jobbar vidare och hoppas på att lillebror snart sig själv igen och sover gott om nätterna... [-o<
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Kvällstrassel brukar ofta bero på övertrötthet. Bättre att lägga en halvtimme tidigare för natten tycker jag!

Mata på tycker jag låter som en bra plan! Och hellre riktig mat än ersättning - han är ju stora killen nu! ;)

:heart:
An1

Inlägg av An1 »

Japp! En halvtimme tidigare i säng ikväll med en absolut proppmätt mage är dagens plan! :wink:
An1
Stora M - 220907
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

:thumbsup:
An1

Inlägg av An1 »

Hej alla kloka här!

Nu har jag analyserat och funderat fram och tillbaka och kommit fram till att jag TROR att jag misstolkat en aning. Lillebrors tidiga uppvak under den långa sömnpasset på dagen och på morgonkvisten kanske nog berodde på att han var hungrig?! :shock: ...och inte pigg för ett nytt schema, som jag tänkte... [-X :roll:

Jag ändrade schemat för tre dagar sedan och jag vet att det är för tidigt att analysera, men vi har en massa kvällstrassel varje kväll nu här istället! Fastän jag lägger honom en halvtimme tidigare varje kväll så har han jättesvårt att komma till ro. När han äntligen somnar så vaknar han efter ca 40 minuter och kan inte somna pånytt. Både igårkväll och ikväll har jag hamnat att buffa honom för att få honom lugn :shock: Sedan vaknar han och gråter flera omgångar innan han äntligen får tag i sömnen till natten.

Dagslurarna, 45-1,5-20, är inget problem. Och så är han nog nu friskförklarad. Jag funderar på att återgå till 45-2-20 för att undvika övertrötthet och kvällstrassel.

Vad tror ni?
An1
Stora M - 220907
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Härligt att lillen är frisk! Ofta är man ju dock lite hängig ett bra tag efteråt så kanske behöver han sova ikapp lite. Det är svårt att råda när man inte känner liten lika bra som du men jag skulle nog ha backat tillbaka till 45 min lur trots att det är för tidigt att analysera egentligen... :shock: Men så har jag en tröttis också som blir helt förstörd av för lite sömn... :? så jag byter hellre för sent.

Och så skulle jag såklart matat på järnet med kött och härligt fet mat! =P~ :D 5 månader, då är många små gossar extremt hungriga av sig, man tror inte sina ögon ibland :shock: :lol: !! Så försök öka matintaget och ge förutsättningar för det gamla vanliga schemat och se om din nya teori stämmer, tycker jag! Vaknar han för tidigt och är pigg i övrigt och inte grinig får du väl omvärdera.

Kanske inte enligt skolboken men så skulle jag ha gjort iaf... :wink:

Kram!

/Ylva

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
An1

Inlägg av An1 »

Ja-a, suck och stön! Här är allt upp och ner med lillebror :( Han skriker när han ska börja sova, till varje lur nuförtiden! Kommer inte lugnt till ro. Och sen vaknar han 20-45 minuter efter att han har somnat och fortsätter skrika. Långluren är helt åt skogen, likaså nätterna. HUR skall jag få nån ordning på hela alltihopa? Så här vill vi inte ha det!

När jag kommer in i hans rum och lägger honom tillrätta blir han tyst och lugn direkt, jag buffar honom några gånger och ramsar mig sedan ut. Han är lugn en stund och sen fortsätter han skrika igen. Han skriker inte ledset, utan mera argt och "jag kan inte sova"-skrik. Det är sällan jag hör honom ledsen. Dammsugaren har alltid varit pop. Nu har vi inte behövt dammsugaren på länge, utan vanligt husljud med tal och systrarnas rop och tal har räckt, men nu är dammsugaren framme igen med väldigt HÖGT husljud.

Vi har ramsat på morgonkvisten när vi hört att han vaknat för tidigt och då har han vanligtvis somnat en liten stund till. Men jag har en känsla av att ramsan inte tar varje gång.

...och vi som hade det så lugnt, skönt och bra. Hur skall vi komma på rätt spår igen? Måste jag köra en kur?

Tacksam för snabbt svar!
An1
Stora M - 220907
An1

Inlägg av An1 »

Ja, och nån dialog med ramsan har jag ännu aldrig fått till :shock:

Nu är han tillbaka i innevagnen i sitt rum. Vagnandet är tillbaka, suck! Som tur hade vi inte lämnat tillbaka vagnen. Han har skrikit nu i två timmar. Känns INTE bra :(

Själv känner jag mig vilsen och tagen på bar gärning, typ. Attityden borde jag nog säkert gräva fram. Hjälp och stöd, tack!
An1
Stora M - 220907
An1

Inlägg av An1 »

Hallå mitt i natten! :shock: :?

Blev uppväckt av lillebror som skrek en kort stund! Ligger nu då vaken sen en timme tillbaka, fastän han sover. Han for i säng kl 19 efter en väldigt dålig dag med upphackad sömn. Han sov kanske en havtimme och var vaken och skrek i två timmar! Somnade halv tio till natten så en tidig morgon har vi framför oss.

Ligger och funderar, är själv övertrött och kan inte sova. Har inte sovit ordentligt på en vecka och är redan uppgiven. Vi var två nätter bortresta förra veckan, lillebror fick nån virus och jag gjorde en felbedömning i hans schema och här har vi då hela soppan och resultatet till en mycket dålig sömn :( suck! :shock:

Läste om en minikur här på forumet. Tror att jag kör en sådan under midsommarhelgen. Med lillebror tillbaka i säng och ramsandet som verktyg utanför rummet. Jag och han vill ha tillbaka den goda sömnen, fortare än kvickt! Vad tror ni? #-o
An1
Stora M - 220907
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Minikur = superduperattityd (för mig iaf) så det är säkert en bra idé för att få ordning på torpet. Lycka till! :thumbsup:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
An1

Inlägg av An1 »

Hej,
Tänkte komma med en liten uppdatering och så lite frågor förstås!

Efter allt virus och resor och krångel så har det lugnat ner sig en hel del hos oss, skönt! Jag behövde aldrig minikura, men är lite osäker på om jag borde ha gjort det ändå...? För jag har några saker som jag undrar över.

1. Lillebror sover inte långluren utan att skarva längre! Han äter bra och ca en halvtimme innan han läggs. Schema?
2. Det tar lääänge innan han somnar till den sista luren, 25-30 minuter! Tidigare har han somnat på ca 10 minuter. Schema?
3. Nätterna känns oroliga. Han vaknar till och låter/skriker nu och då under nätterna. Inga långa stunder, men så mycket så jag ändå vaknar till. Jag har valt att inte göra något, eftersom han inte låter ledsen. Och sen vill jag inte heller ramsa då jag upplever att den inte "tar", han blir bara störd och arg av den! Vad kan jag göra åt det här?

Nu skall vi igen bort två nätter. Lite spännande att se hur det lyckas denna gång. Har ju inte så positiva erfarenheter från förra gången, men attityden och säkerheten är i alla fall på plats!

I väntan på svar... :)
An1
Stora M - 220907
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Skönt att det är lite bättre nu, iaf! Härligt att du hittat mer attityd och säkerhet! =D> Det är ju de verktygen som faktiskt är allra bäst! Och så bra att han äter!! Ett bra tips är att alltid tillaga mer mat än du i din vildaste fantasi kan tro går ner :shock: =P~ :lol:

Hur är det schemat ser ut nu? Och hur går det med rams-dialogen?

Minikura tycker jag fungerade utmärkt för oss. Han var 5 månader när vi körde och sov inte hela nätter (hade fortfarande ett nattmål då, tror jag) men han fattade snabbt och på en vecka satt nätterna stensäkert. Viktigt är att få honom att klara sig utan att du går in alls. När vi minikurade så gick jag bara in första natten och buffade kort, sedan tog ramsan över helt redan andra natten och typ tredje natten sov han vidare utan hjälp. Om jag minns rätt dvs... :roll: :lol:

Egentligen är det ju ingen stor sak att minikura, bara att ha Attityden på plats, veta vad målet är och genomföra! Själv är jag glad att ha läst SHN och rams-kurat eftersom det alltid kommer tillfällen då man måste styra upp saker och ting en aning (som nu här hemma när vi varit på semester alldeles för länge). Hela nätter utan uppvak är ju en gåva till ditt barn i första hand, tänker jag. Men funkar det utan minikur så är det ju prima! :D

Ha en skön bortavaro!! 8)

Kram!

/Ylva

An1

Inlägg av An1 »

Tack för svar, Ylva! :D

Första natten borta hemifrån och det går inte så bra :( Lillebror är ledsen, har varit det i snart en timme. Min man sitter och ramsar eftersom han har mer attityd och säkerhet än jag just nu. Suck! :oops: (vi är på en jobbresa och hann just sova 1,5 timme och så började lillebror hålla vakentid mitt i natten!)

Ja, jag tror nog att det blir en minikur i alla fall. Nätterna är nog inte alls säkra och det är tungt att ha det såhär, för alla inblandade. Problemet är bara när jag kan genomföra kuren? Min man är på jobb nästan alla dagar i juli, både vardagar och helg och jag vill ju kunna vila ut på dagarna ifall jag hamnar att vara mycket vaken på natten. Jag vill ju så gärna genomföra den så fort som möjligt , men måste ju förstås hinna läsa och förbereda mig först. Och tanka ännu mera attityd, så klart! 8)

Rams-dialogen fungerar inte alls :( Jag har aldrig känt att jag kommunicerat med honom med ramsan, på samma sätt som jag fick en dialog då jag vagnade honom. Så kanske det därför också skulle vara bra att köra en minikur? För att få till en dialog med ramsan?!

Schemat för tillfället är

7.30 god morgon!
7.45 gröt + ersättning
9.15 sova 45 min ute i vagnen (somnar först närmare 9.30!)
10 utevistelse (=45 min länk sittandes i vagnen)
11.30 kött- och grönsakspure + ersättning
12 sova 2h inne i säng (en massa skarvande nuförtiden!)
14.30 frukt/bärpure + ersättning
15.15 ofta en halvtimmes utevistelse på gården
16 sova 20 min inne i säng (somnar först närmare 16.30!)
17.30 gröt + ersättning
19 kvällsslurk (ersättning)
19.30 god natt!

Vi skrattar mycket före alla sovpass. Och sen så låter vi honom vara mycket på mage på golvet, han är för det mesta nöjd på golvet och undersöker olika saker med båda händerna. Han har också börjat röra på sig en hel del, rör sig runt på mage, svänger från mage till rygg, men inte från rygg till mage ännu. Han får också vara socialt delaktig i alla familjens hemsysslor och är en mycket nöjd och lugn pojke som sällan gnäller, jämfört med hans storasystrar som gnällde mycket mera som beibisar. Jag undrar faktist ofta hur det är möjligt att han alltid är så nöjd och lugn. Men det är ju skönt att inte behöva ha några bekymmer, förutom sömnen nu då som krånglar igen!

Nu ser jag ut så här: :shock: Klockan är snart 3.30 och det verkar som om lillebror äntligen skulle ha somnat! Min man jobbade bra på med ramsan! Hoppas lillebror nu fått svar på alla sina frågor och att han kan sova lugnt ända till 7.30! Jag är trött, nu dag imorgon, vi fortsätter, gonatt!
An1
Stora M - 220907
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej An1!

Bra jobbat av er båda, inte minst din man! =D> När man är bortrest är det ofta fler frågor så fäst dig inte för mycket vid att det var jobbigt inatt. Det fixar ni när ni kommer hem.

Jag tror problemet har flera orsaker men att köra en minikur låter jättebra! Själv fick jag nästan sova MER när jag kurade än innan...jag höll mig nämligen inte vaken utan sov när han sov men hade honom i ett rum en meter ifrån mig så hörde direkt när han behövde hjälp. Med SM från början har du ju ett helt annat utgångsläge än med andra barn som kanske ALDRIG somnat själva eller ens sovit i egen säng!! Så med attityden och strategin hur du hanterar hans uppvak tror jag inte det blir några som helst problem att styra upp skutan!! Läs på lite i SHN för extra tankning!! Det gav mig allt jag behövde iaf! :D Och att ha fokus på att få ramsan att fungera låter klockrent. För sen när han blir större så blir det allt svårare att använda de andra verktygen... :roll:

Schemat skulle jag nog justera lite, kanske pröva att lägga redan 9 på morgonen för att han inte ska bli övertrött? Jag tror att det kan vara en anledning till att han inte somnar, nämligen (såvida det inte är tvärtom förstås, att han är en piggis? :roll: :? ). Det andra jag skulle ändra är att jag skulle ge riktig mat i stället för gröt till middag! Och bra med FETT i maten (även melliset!), men det har jag kanske redan sagt?! :wink: Ersättning kan du ha som måltidsdryck men jag tror inte han skulle tacka nej till en rejäl middag...sas :lol: Sen skulle jag försöka skjuta på melliset till kanske 14.45-15 och gärna lägga middagen vid 18 så han verkligen är så mätt som möjligt när han ska sova. Det kan iaf vara något att sträva mot!

Kanske också pröva att lägga 15 min tidigare till em-luren mot övertrötthet?

Och vad betyder "45 min länk sittandes i vagnen"? :shock: :lol: Mobil-svenska? :) Försök ha mycket fysisk aktivitet där så han blir skönt trött till långluren.

Det låter ju strålande med en så nöjd och glad pojke i övrigt! Nu ska vi bara ge honom (och er) hela nätter också!! :D Men det låter ju som att ni redan smyg-börjat en liten minikur inatt, så kör bara!!

Läs på och tanka så hörs vi igen!

Kram!

/Ylva

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"