frågor inför kurstart med en redan hyfsad sovare....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
maja2014

frågor inför kurstart med en redan hyfsad sovare....

Inlägg av maja2014 »

Hej alla,
vi vill kura vår snart femmånaders pojke. Har läst på, men det är några saker jag ändå inte tycker mig hitta svar på!
Vår pojke (5 mån om ngra dagar) sover ganska fina nätter utan någon särskild metod. Han äter gröt, badar etc vid 19, sedan ammar honom. Ibland somnar han men då väcker jag honom. Han ska iaf vara medveten om att han läggs i sängen, så att säga, vilket görs direkt efter amning. Han somnar alltså där själv (sover på mage). Han bökar och låter en del, men somnar oftast snabbt. Är han ledsen eller jättearg klappar jag och buffar lite i rumpan, dvs. jag lämnar honom inte ensam om han skriker men vill ändå att han ska somna av egen maskin. Vi har vant honom av vid att äta nattetid (det är en stor pojke,, lång och tjock :)). När han vaknat och skrikit nattetid - när han tidigare har fått mat - har jag kört på att bara klappa, buffa etc. Tar inte upp ur sängen. Nu sover han som regel till ca kl. 4/5. då vaknar han och gnölar, men somnar om när jag gör enl. ovan. Sedan är problemet morgonen: han vaknar för tidigt. vid 6, 6.15 senast. då är han ledsen och går icke att få honom lugn, oavsett vad. Även dagslurarna strular. Han somnar men vaknar för tidigt. ibland somnar han om om jag ist lägger honom i vagnen och gungar lite. Problemet är dock att han snart är för stor för sin liggdel och då vet jag inte hur jag ska få honom att sova dagtid.

Mina frågor är egentligen då alltså ang. mornarna samt dagslurarna och när han vaknar för tidigt. Alla frågor, svar och tips jag läst om detta säger ju att man då ska solfjädrar el likn. till dess han lugnar sig och sedan ramsa ut. Jag förstår ju grundkonceptet. Dock bygger ju det på att han faktiskt lugnar sig. Han är nästan hysteriskt ledsen och lugnar sig inte alls. Det är ju det, att han då sovit ganska många timmar och är helt enkelt inte lika trött som på kväll/natt - då jag känner mig lugn med att för el senare så somnar han - han är ju faktiskt dödstrött. Men som imorse, då hade han sovit ca 11 h (med 2 mkt korta uppvak runt 4) när han vaknar vid 6. Då är han ju rätt så utsövd men det är ändå 1 h tidigare än vad jag önskar att han skulle sova. Dessutom är det ju verkligen så att det blir tidigare och tidigare varje morgon. jag vill därför vara envis och inte ta upp förrän jag bestämt att det är morgon (kl. 7). Men han är inte så trött att han somnar om ändå. Jag är inte klar över hur vi ska förfara i detta läge, när vi kurar. AW skriver ju att man inte ska låta barn ligga och skrika, men samtidigt att man ska gå och lägga sig och kanske lyssna på någn musik... Alltså, om han inte alls lugnar sig av ramsa, solfjäder, ev buffande, ska jag ändå gå ut, låta honom skrika (förtvivlat!) till kl 7 och då "väcka"? Ska man stå utanför och ramsa av och till, trots hans skrikande. Det står att man ska lyssna av när barnet lugnar sig etc. Men om han inte gör det då? Jag är jätteosäker på detta! Detsamma gäller dagslurarna som sagt - han vaknar för tidigt och då är han först gnölig, sen arg och sen låter han så superförtvivlad. Ursäkta det väldigt långa inlägget men det är vår osäkerhet kring dessa moment som hindrar oss från att påbörja kur-start. Vi har som sagt OK nätter, men önskar mer sömn till sonen och sedan vill jag ha ett bra schema på dagarna för att få in rutiner. Eftersom hans dagslurar strular så, får jag inte till bra fasta rutiner på dagarna eftersom sömnen ser så olika ut varje dag.
duggan

Re: frågor inför kurstart med en redan hyfsad sovare....

Inlägg av duggan »

Hejsan och varmt välkommen :D

Följer du ngt schema med fasta mat och sovtider i dagsläget?

Hur ser schemat ut eller hur har du tänkt att schemat ska se ut?

Hur mycket mat går det i totalt under en dag?

Hur är mörkläggningen?

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
maja2014

Inlägg av maja2014 »

Hej o tack!
Jag försöker m fasta tider men det går sådär mkt iom hans varierande vakentid och dagsovar-tider. Mkt därför jag vill kura' för att få styr o rutin o sluta gissa när han är trött...

Han helammas men får gröt innan läggdags o smakar puré på dan. Tror jag har rätt mkt och fet mjölk med tanke på hans kolossala tillväxt... han äter mycket o gärna.

Mörkläggningen är bra!

Jag undrar alltså vad man ska göra med de tidiga morgnarna... hur tänka? Står här o var att man ska låta barnet vara ifred osv. Gället det även om han skriker? Alltså,OM han inte iaf lugnar sig av i bötjan buff o ramsa o sen ramsa o solfjäder,o klockan är säg 6. Låter jag honom gråta till 7? (6.45 kanske)? Ramsar på trots hans gråt? Han är alltså panikledsen.
Jag har ju inte börjat kura än, så vet inte att detta händer då,men vill gärna vara förberedd!
maja2014

Inlägg av maja2014 »

jag undrar vidare en annan (väldigt basic) grej ang. första natten när man ska upp vid första pipet, så att säga - men om barnet låter i sömnen då? det gör min son ofta. men svårt veta om han sover och bara gnyr till eller kanske är lite, lite vaken. om jag då störtar in och börjar buffa och ramsa, då väcker jag honom ju? för det står i boken att man ska in direkt och "ge beskedet" vilket jag uppfattar som att man även ska buffa första natten, inte bara ramsa? Jag förstår principen om att vara snabb och inte låta barnet skrika upp sig eller vakna till mycket, men om det fortfarande sover (men alltså lät i sömnen och man inte hörde skillnaden)?

sen har min son de sista nätterna börjat vända sig till rygg, sannolikt av misstag. han vaknar då till. jag bara vänder honom rätt så somnar han direkt igen. under kuren och sen ska man ju ha minimal trafik in till rummet. men om han vänt sig "fel" (han är ju för liten än för att förstå att han "vill" sova på mage så han vänder ju inte tillbaka på eget initiativ) och vaknar pga det, det vet jag ju inte från andra sidan dörren?... litet problem kanske men ändå ett problem! jättetacksam för svar/input!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Gällande dina funderingar gällande tidiga morgnar är inte säkert att det är ngt problem efter kuren. Under kuren räknas allt fram till god morgon som natt så du håller dig till upplägget hela natten och förhoppningsvis sätter sig tiderna och de tidiga morgnarna är ett minne blott :D

Jag skulle gå in på första misstänkta "vaken" gny, om du hör att det är i sömnen skulle jag avvakta men minsta tendens till att liten har vaknat skulle jag gå in. Buffa vid minsta pip gäller hela första natten. :D

Vändningscirkus! :shock: :lol: :roll: Olika stategier kring dessa men dom flesta gör nog som du och går in snabbt och vänder och ut igen som att inget hänt och sen får man köra mycket vändningsträning på golvet dagtid så liten lär sig behärska vändningarna åt båda hållen.

Lycka till!

Hälsningar Malin
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

hej!
jag känner mycket igen mig i det du skriver när det gäller min kille som jag kurade för ett par år sedan. han sov oxå bra nätter men dagarna var värre.
även han kunde gny i sömnen, minns att detta hände någon gång under de första nätterna och då avvaktade ajg, men gick inte in om han inte gjorde mer väsen av sig. du får helt enkelt avgöra om det var i sömnen eller inte. =)
tidiga morgnar hade vi länge trots kuren, men tillslut ger det sig. jag vet att jag var helt säker på att han INTE skulle sova när klockan slog väckning efter den första natten. men tje fick jag för han sov som en strandad val ;) så bara för att det är på ett sätt nu så behöver det inte vara så när du börjar kura. tänk inte på det som har vart utan nu är det nya tider. =)

klistrar in länken till min tråd, kanske hittar du något matnyttigt i den. =)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=25820

Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
maja2014

Inlägg av maja2014 »

Hrj o tack f svar! Läste i den tråden, jättebra tips. Hur gick det med er kurning (bra antar jag)? Skulle gärna läsa.mer om den då vi har lite liknande förutsättningar... men vet inte hur jag söker upp. Vet du att det finns ngn tråd där du berättat om det skicka gärna länken!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Det gick superbra för oss! Det tog ett tag och vi drogs länge med tidiga morgnar men tids nog försvann dom med, jag har inte skrivit någon mer tråd om körningen än den, de e de :P men fråga om det är något speciellt du undrar över :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
maja2014

Inlägg av maja2014 »

Kul att det gick bra för er Empinane! Hur hanterade ni de tidiga morgnarna? Tog han in ramsan redan ganska tidigt så han (hon?) somnade om, eller fick ni in o buffa, eller fick han vara vaken och var han isf ledsen eller "neutral"?

jag har lite svårt att få ihop ett schema, men tänkte (dvs jag önskar) 12 h natt mellan 19-07 och sedan 45 min sömn på fm (kl 9, den lille brukar behöva sova efter att ha varit vaken i 2 h), 1,5 h mitt på dagen och 45 min på eftermiddagen. Det står i boken att sömnbehovet är 15 h 15 min för en 5månaders men jag fattar inte riktigt hur man ska få in den kvarten om man ska hålla på "rätt" längder för lurarna? Kan den få rymmas inom marginalkvarts-systemet kanske.

Har även en fråga ang. hur tätt inpå sömnen man "får" mata. Vi ger nu gröt så kort innan sänggåendet som möjligt, för att han ska ha mättnaden så länge osm möjligt, om man säger. SÅ han får gröt vid halv sju, sen bad o pyjamas, sen ammar jag honom och sen läggs i sängen vid lite efter 19 oftast. sen tar det ett tag för honom att somna, förut gick det snabbare men på sistone kan han böka runt länge. fast han är inte så ledsen då mest orolig. kan man ha samma rutin med sht, men att se till att lägga in skrattet till gnatet efter amningen (samt att ha kul under gröt och bad osv)? som det är nu är han ordentligt jättetrött efter amningen men om vi tidigarelägger alltihop litegrand så kanske det kan vara såhär? Har sett att många ger middag liksom 1,5 h innan nattsömnen och så, men det kanske är för större barn. Jag vill vara 100 på att han inte är hungrig förrän till morgonen så vill därför mata så sent som möjligt.

Samma fråga ang. dagslurarna egentligen. Som det är nu ammar han ju vid 7tiden när han vaknar (eller när han nu vaknar...) och sedan brukar jag ge honom en liten ytterligare slurk innan förmiddagssömnen. fast då blir det ju bara ca 2 h mellan de målen. men annars är han ju aningen småhungrig när han läggs upplever jag och då somnar han ju inte så bra... nu sover han iofs ofta lite längre än 45 min, ofta 1-1.5 h på förmiddagen. men som jag ser att de flesta verkar lägga upp sina scheman så är det kortare lurar för- och eftermiddag och en längre mitt på dagen. Ska det så att säga vara så, eller kan man fördela dagens sömntimmar precis som man vill?
duggan

Inlägg av duggan »

Sömnbehovet för 5 och 6 månaders barn ligger på 15 h så den sömnordningen du tänkt dig låter väldigt bra.

Hur ser det totala schemat ut med mattider och allt ut?

Hälsningar Malin
maja2014

Inlägg av maja2014 »

ja det är jag lite osäker på :) Om han ska vakna 7, sova 9-9-45 och sedan igen ca 11.45-13.15 och sedan igen 15.15-16, så vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp maten. Jag tar gärna emot tips!

Som det är nu sover han ca 10.5-11 h per natt, en bra natt vill säga. Han sover också mer än såhär på dagarna nu, ja nog ca 1 h mer så han landar på samma sömntimmar. Men ska vi hålla på de 3 h sömn per dag, även om det skulle vara tidiga morgnar ett tag även efter kuren? alltså ponera att han fortsätter vakna tidigt och inte somna om (jag vet att det kan ändras, men bara OM...) och då får ca 11 h, ska vi ändå bara låta honom sova 3 h dagtid, i hopp o matt det ska ge 12-timmarsnätter?

han ammar och får gröt innan läggdags (mild havregröt som han äter en dryg portion av). han har börjat få puréer dagen, som tillägg utöver amningen. Men så har han fått världens magproblem, tror han har diarré. han har gått från att bajsa 1 g/dag till typ 8... det är grönt och slemmigt och kommer bara lite åt gången, men då typ hela tiden. Bajsar ibland även nattetid, vilket han inte gjort sen han var riktigt liten. Antingen är det kanske nån liten infektion i kroppen, eller så var hans tarmar lite omogna för att börja få riktig mat.. Jag har ändå gett lite i taget bara och spätt ut det med bröstmjölk. Men nu gör jag ett uppehåll med puréerna i några dagar och ser om magen bättrar sig. Mosad banan har han fått rätt länge och inte reagerat mot så det får han fortf en bit om dagen.
maja2014

Inlägg av maja2014 »

jag ska tillägga att hans tidiga uppvak sannolikt inte är ett utslag av att inte kan somna om själv, för det kan han, sedan han var ca 2 mån har han vaknat av o till under natten som man gör men har kunnat komma till ro själv. så när han vaknar nu för tidigt, imorse tex 5.50, så är han lite för pigg. alla tips om att lägga handen på (eller solfjädra, om man är inne på detta forum :)) tills dess kroppen blir sömntung osv, är inte så relevanta för oss. han är inte ett jäkla dugg sömnig så dags, eller jo det är han ju men inte så att han kan slappna av. han blir jätteledsen när han varit vaken ett tag o man inte tar upp honom. och ungen är svinstark, ett jäkla muskelpaket! så om jag ska "hålla nere" honom skulle jag i princip behöva ta i allt jag kan och det känns inte riktigt ok för mig att med sådan kraft trycka ned ett barn. dessutom blir han jättearg om man gör det. det är inte fråga om att hålla en lugnande hand med lite tryck på honom när han är sån där utan då använder han varenda muskel han har och då är han stark!!
duggan

Inlägg av duggan »

Kanske ngt sånt här?

7:00 God morgon, amma
7:30 Frukost
9:00 - 9:45 sova 45 min
11:00 lunch
11:45 - 13:15 sova 1,5 h
14:00 mellis
15:15 - 16:00 sova 45 min
17:00 middag
18:30 kvällsslurk
19:00 God natt :sleep:

Vid 7 mån ska 30 min skalas bort och då kortar du förslagsvis emluren till 20 min.

Fortsätt mata på med banan om det har fungerat bra, kanske vid flera olika tillfällen under dagen.

Gällande dom tidiga morgnarna, ni håller schemat och ger förutsättningarna för 15 h sömn per dygn, men tyvärr kan man ju inte sova åt dom små så innan poletten trillar ner kan det vara i underkant med sömn men stirra dig inte blind på sovna minuter utan känn lugnet. Förutsättningarna är allt du kan ge henne :lol: :roll: :mrgreen:

Hälsningar Malin
duggan

Inlägg av duggan »

oj förlåt, honom ska det stå! #-o :---)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"