vi vill kura vår snart femmånaders pojke. Har läst på, men det är några saker jag ändå inte tycker mig hitta svar på!
Vår pojke (5 mån om ngra dagar) sover ganska fina nätter utan någon särskild metod. Han äter gröt, badar etc vid 19, sedan ammar honom. Ibland somnar han men då väcker jag honom. Han ska iaf vara medveten om att han läggs i sängen, så att säga, vilket görs direkt efter amning. Han somnar alltså där själv (sover på mage). Han bökar och låter en del, men somnar oftast snabbt. Är han ledsen eller jättearg klappar jag och buffar lite i rumpan, dvs. jag lämnar honom inte ensam om han skriker men vill ändå att han ska somna av egen maskin. Vi har vant honom av vid att äta nattetid (det är en stor pojke,, lång och tjock
Mina frågor är egentligen då alltså ang. mornarna samt dagslurarna och när han vaknar för tidigt. Alla frågor, svar och tips jag läst om detta säger ju att man då ska solfjädrar el likn. till dess han lugnar sig och sedan ramsa ut. Jag förstår ju grundkonceptet. Dock bygger ju det på att han faktiskt lugnar sig. Han är nästan hysteriskt ledsen och lugnar sig inte alls. Det är ju det, att han då sovit ganska många timmar och är helt enkelt inte lika trött som på kväll/natt - då jag känner mig lugn med att för el senare så somnar han - han är ju faktiskt dödstrött. Men som imorse, då hade han sovit ca 11 h (med 2 mkt korta uppvak runt 4) när han vaknar vid 6. Då är han ju rätt så utsövd men det är ändå 1 h tidigare än vad jag önskar att han skulle sova. Dessutom är det ju verkligen så att det blir tidigare och tidigare varje morgon. jag vill därför vara envis och inte ta upp förrän jag bestämt att det är morgon (kl. 7). Men han är inte så trött att han somnar om ändå. Jag är inte klar över hur vi ska förfara i detta läge, när vi kurar. AW skriver ju att man inte ska låta barn ligga och skrika, men samtidigt att man ska gå och lägga sig och kanske lyssna på någn musik... Alltså, om han inte alls lugnar sig av ramsa, solfjäder, ev buffande, ska jag ändå gå ut, låta honom skrika (förtvivlat!) till kl 7 och då "väcka"? Ska man stå utanför och ramsa av och till, trots hans skrikande. Det står att man ska lyssna av när barnet lugnar sig etc. Men om han inte gör det då? Jag är jätteosäker på detta! Detsamma gäller dagslurarna som sagt - han vaknar för tidigt och då är han först gnölig, sen arg och sen låter han så superförtvivlad. Ursäkta det väldigt långa inlägget men det är vår osäkerhet kring dessa moment som hindrar oss från att påbörja kur-start. Vi har som sagt OK nätter, men önskar mer sömn till sonen och sedan vill jag ha ett bra schema på dagarna för att få in rutiner. Eftersom hans dagslurar strular så, får jag inte till bra fasta rutiner på dagarna eftersom sömnen ser så olika ut varje dag.