Vår lilla dotter är nästan 8 månader (född 26/8-13). Vi började kura henne den 4/4 (18 dagar sen) det gick väldigt bra och hon började sova bra redan andra natten! Nu sover hon oftast runt 10-11 timmar i ett svep på nätterna helt magiskt underbart för oss (innan kuren vaknade hon varje/varannan timme
Vi har dock två bekymmer kvar som jag hoppas att ni kan hjälpa oss med:
1) hon vaknar 1,5-0,5 timmar innan det är dax att gå upp och somnar absolut inte om, vanligt bekymmer vad jag förstått, jag har läst i princip allt på forumet om detta och följt råden, mörkt i rummet, ingen trafik, pangramsa, Mozart. Det känns dock inte ok att bara ge en pangramsa och låta henne ligga där arg/ledsen i 1,5 timme, väldigt lång till för ett litet barn. Hon brukar lugna ner sig när vi sätter på Mozart men efter ca 15 min är hon igång igen, hur går vi vidare då? Hon kan ju inte ligga och gråta/fråga själv i 1 timme till Mozart, ska jag ramsa igen när hon drar igång igen eller hur ska jag göra då?
2) Hon sover rätt dåligt på dagen. Första passet (45 min) och sista passet (20 min) brukar gå bra men långluren (1,5 timme) har hon aldrig sovit hela, hon har som mest kommit upp i 1 timme och 20 min oftast blir det 30-50 minuter. För 4 dagar sen började vi lägga henne i sängen istället, har läst här att det kan funka bättre, men det funkar inte heller (än iallafall) idag gallskrek hon i 25 minuter (solfjädrade, då blev hon lugn men när jag gick ut med ramsan så gick hon igång igen) efter 45 min flyttade jag över henne i vagnen och hon somnade efter lite vagning (vagnar inte tills hon somnar) sen vaknade hon efter 15 minuter igen.... Känns som att hon inte är trött när vi ska lägga henne, känns så fel att väcka henne när hon är trött på första passet och lägga henne när hon är pigg på andra?
Här är vårt schema:
7:30 Vakna och amma
9 Välling
9:30-10:15 Sova 45 min
11:30 Lunch
12:15-13:45 Sova 1,5 tim
14:30 Mellis
16-16:20 Sova 20 min
17:30 Middag
19 Nattslurk
19:30 Sova natt
Vi har läst boken noga och följt kuren bra tycker jag! Det är fantastiskt att vi får sova på nätterna igen men dagarna är så struliga! Jag har funderat lite på om vi ska ändra till att sova två ggr/dag istället så att hon är trött när hon ska sova, känns inte som att hon hinner bli trött på bara 2 timmar trots massa mat, lek och utevistelse. Vad tror ni?
Hoppas att ni kan hjälpa oss att få ordning på det här!
Med vänlig hälsning, Sara