Dagskrångel

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sara81

Dagskrångel

Inlägg av Sara81 »

Hej,

Vår lilla dotter är nästan 8 månader (född 26/8-13). Vi började kura henne den 4/4 (18 dagar sen) det gick väldigt bra och hon började sova bra redan andra natten! Nu sover hon oftast runt 10-11 timmar i ett svep på nätterna helt magiskt underbart för oss (innan kuren vaknade hon varje/varannan timme :shock: ). Är så glad att vi hittat den här metoden känns som att den har förändrat vårt liv, underbart!!

Vi har dock två bekymmer kvar som jag hoppas att ni kan hjälpa oss med:

1) hon vaknar 1,5-0,5 timmar innan det är dax att gå upp och somnar absolut inte om, vanligt bekymmer vad jag förstått, jag har läst i princip allt på forumet om detta och följt råden, mörkt i rummet, ingen trafik, pangramsa, Mozart. Det känns dock inte ok att bara ge en pangramsa och låta henne ligga där arg/ledsen i 1,5 timme, väldigt lång till för ett litet barn. Hon brukar lugna ner sig när vi sätter på Mozart men efter ca 15 min är hon igång igen, hur går vi vidare då? Hon kan ju inte ligga och gråta/fråga själv i 1 timme till Mozart, ska jag ramsa igen när hon drar igång igen eller hur ska jag göra då?

2) Hon sover rätt dåligt på dagen. Första passet (45 min) och sista passet (20 min) brukar gå bra men långluren (1,5 timme) har hon aldrig sovit hela, hon har som mest kommit upp i 1 timme och 20 min oftast blir det 30-50 minuter. För 4 dagar sen började vi lägga henne i sängen istället, har läst här att det kan funka bättre, men det funkar inte heller (än iallafall) idag gallskrek hon i 25 minuter (solfjädrade, då blev hon lugn men när jag gick ut med ramsan så gick hon igång igen) efter 45 min flyttade jag över henne i vagnen och hon somnade efter lite vagning (vagnar inte tills hon somnar) sen vaknade hon efter 15 minuter igen.... Känns som att hon inte är trött när vi ska lägga henne, känns så fel att väcka henne när hon är trött på första passet och lägga henne när hon är pigg på andra?

Här är vårt schema:
7:30 Vakna och amma
9 Välling
9:30-10:15 Sova 45 min
11:30 Lunch
12:15-13:45 Sova 1,5 tim
14:30 Mellis
16-16:20 Sova 20 min
17:30 Middag
19 Nattslurk
19:30 Sova natt

Vi har läst boken noga och följt kuren bra tycker jag! Det är fantastiskt att vi får sova på nätterna igen men dagarna är så struliga! Jag har funderat lite på om vi ska ändra till att sova två ggr/dag istället så att hon är trött när hon ska sova, känns inte som att hon hinner bli trött på bara 2 timmar trots massa mat, lek och utevistelse. Vad tror ni?

Hoppas att ni kan hjälpa oss att få ordning på det här!

Med vänlig hälsning, Sara
mumintrollet

Re: Dagskrångel

Inlägg av mumintrollet »

Hej och välkommen hit! :heart:

Så underbart att kuren gått så bra för er - och lugna puckar dagarna och tidiga mornar kan spöka i några veckor förrän allt lugnar ner sig :)

SÅ skulle jag ta en vild gissning på att damen har ramlat in i 8-månaders ångesten?
Har ni Barnaboken? Om inte så rekommenderar jag varmt att skaffa den på ett eller annat sätt - där står så fint beskrivet om bla. 8-månaders ångesten och alla andra trevliga och mindre trevliga utvecklingsfaser som de små måste igenom.

Kolla här bland våra favoriter:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

scrolla neråt på sidan och läs trådarna om 8-månaders barnet.. Där kanske ligger nycklar till era dagslurar..

Angående tidiga mornar så verkar polletten trilla ner då man faktiskt somnar om någon morgon - så ifall du går in och solfjädrar så stå då tills liten verkligen somnat. Spring alltså inte fram och tillbaka - detta alltså endast som absolut krishandling som görs i undantag som en lite minikur ;) Inte alltså vanligtvis på nätterna eller vid läggningar [-X

Så skulle jag fila lite på schemat för att hon skall vara ordentligt mätt till långluren:

Ta vällingen 8:30 så har hon sina 3h till lunch! Vad äter hon då och hur mycket? För många kan det hjälpa att ge en extra sängfösare tex en banan strax innan vilan.
Jag ammar precis innan långvilan (lillebror är 7 månader).

Det löser sig nog skall du se ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sara81

Inlägg av Sara81 »

Hej, tack för tipsen ska genast börja med dem! :D

Hon äter rätt bra tycker jag.
Lunch och middag äter hon normalt 1 burk mat och ca 1/3 burk fruktpuré (stora burkar) och en liten brödbit ca 1/2 -1 formfranska.
Mellis äter hon 1 portion gröt och nån matsked fruktpuré till.
Välling varierar väldigt mycket men hon dricker mer och mer, jag brukar blanda ut med ersättning, hon gillar det mer då nämligen, ca 150 ml välling och 60 ml ersättning har hon druckit dem senaste dagarna.

Bekymret är att hon vaknar tidigt (långluren) när hon sover i vagnen och hon kan inte somna när jag lägger henne i sängen... Nu har jag gått tillbaka till vagn igen, då får hon iallafall lite sömn. Hon sover bra i sängen på förmiddagen men då har hon ofta varit vaken i 3-3,5 timme eftersom hon vaknar för tidigt på morgonen. Tror att hon behöver vara vaken i runt 2,5-3 timmar för att bli trött, verkar det helt galet? För att få till det behöver jag ändra till två lurar, är det dumt? Vi vill ju absolut inte äventyra den fantastiska nattsömn som vi fått till :D
Vad tror ni?

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

det går bra att ha två lurar bara gemensamma sömntimmarna blir tillräckliga. Så förläng någon lur o ta bort en. Nu ser jag inte när ni började kuren så ändra inte schemat om ni fortfarande är i uppföljningsveckan.
Och då ni ändrat schemat så låt de nya tiderna sätta sig i ett par veckor och utvärdera sedan ifall det var ett lyckat beslut eller ej ;) Det tar sin tid förrän rytmen lägger sig i kroppen.

Här är citat från våra favoriter angående rytmen för tröttisar eller piggisar:

”Tröttis” tankar:
7-8 mån (14,5 timmar)
12-45-1,5-20 (20 min em är förutsättningar allt mellan 5-20 min, då den sen faller bort)

9-11 mån (14 timmar)
12-45-1,5 (45 min fm är förutsättningar allt mellan 20-45 min)

12 mån – 24 mån (13,5 timmar)
12-20-1,5 (20 min fm är förutsättningar allt mellan 5-20 min)

”Piggis” tankar:
7-8 mån (14,5 timmar)
12-2-20
12-1,5-45

9-11 mån (14 timmar)
12-20-1,5
11-2-45

12 mån – 24 mån (13,5 timmar)
12-1,5(eller 2)
11,5-2

Berätta gärna hur det går för er!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sara81

Inlägg av Sara81 »

Tusen tack, perfekt!

Vi började kura för 3 veckor sen (4/4) så vi byter till nytt schema direkt :D

Har spånat lite på schemat, vad tror ni om det här?

7:30 Vakna, amma
9:30 Välling
10-11:30 Sova
12:00 Lunch
15:00-15:45 Sova
19:00 Nattslurk
19:30 Sova

Det blir lite klurigare att få till maten med två lurar, rätt tight mellan vällingen och lunchen men jag vill ju att hon ska vara ordentligt mätt inför långluren.

Tack för all hjälp :D

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Sömnbehovet ligger på ca 14,5 h och min erfarenhet är att 8-månadersångest brukar kräva lite sömn. 8) Nu ligger ni liiiite på minus, så tveka inte att lägga henne 15-30 minuter tidigare till natten om hon är trött till kvällen. Bättre att lägga tidigare än att vänta tills hon är övertrött för då blir det svårare att somna.
7:30 Vakna, amma
9:30 Välling skulle jag servera senast klockan 9, hellre 8.30 för att hon ska ha lite aptit till lunchen
10-11:30 Sova i säng? stora damen trivs nog bäst i en rymlig säng i mörkt rum. 8)
12:00 Lunch
15:00-15:45 Sova
19:00 Nattslurk
19:30 Sova
nu ser jag ju varför du har vällingen 9.30 :oops: :wink: ja det är lite krångligare med 2 lurar och måltiderna... Tänk att du ska få in 4 mål samt nattslurk och att de bör ligga med 3,5 h mellanrum. Sen måste ju schemat passa er vardag förstås.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sara81

Inlägg av Sara81 »

Hej på er och tack för allt stöd och goda råd!

Vi har hamnat i totalkaos här... Nya schemat funkade superbra första dagen, sen har det spårat ur totalt (fjärde dagen idag). Det stora problemet är nog att hon vaknar så tidigt på morgonen runt 6-6:30, det blir alldeles för länge att va vaken till kl 10 då, vin har kämpat och lyckats hålla henne vaken till 10 men då är hon megaövertrött så hon kan inte sova oxå är cirkusen igång... Igår fick hon en liten 5 min powernap när hon höll på att somna i middagen, det funkade hyfsat, sen la jag henne tidigare redan 19:00, hon somnade på max 15 sekunder med ett leende :D för första gången (hon va väl överlycklig att få lägga sig stackarn). Men nu imorse så vankar hon 5:30!!! Jag kämpade länge med att få henne att somna om, det går inte! Solfjädrade i 35 minuter! Hon blev lugn och tyst när jag solfjädrade, lät nästan som att hon somnat (hon försökte iallafall) men icke...
Hur går vi vidare nu? Idag kommer jag inte kämpa för att hålla henne vaken till 10 (känns inte humant att tvinga henne vara vaken 5:30-10). Ska jag gå tillbaka till tre lurar redan idag?

Vad tror ni?
Sara81

Inlägg av Sara81 »

Total anarki här hemma nu :shock:

Vi reser bort imorn så vi får ta tag i detta ordentligt när vi kommer hem igen, typ minikur för dagar och tidiga uppvak eller nåt sånt.

Allt ont har något gott med sig :D och jag har efter 1,5 dagars anarki upptäckt att hon visar trötthetstecken efter först 3-3,5 timmar vilket skulle innebära att två lurar passar henne bäst. Bra då vet jag det!
Imorse sov hon till 7:40!!! Hon va vaken mellan 5 och 6 men sen lyckades hon somna om (med viss hjälp av mamma, ajdå! [-X ) Detta innebär ju att hon kan sova till 7:30, tjoho!!!

Glad Valborg på er alla
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Fyll i födelsedatum och kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att vara på dina frågor utan att behöva gå tillbaka i tråden och leta info.

Men om jag räknar rätt bör hon vara 9 månader nu?

Vad exakt känner du att du behöver ha hjälp med? 8) Fyll gärna i ert nya schema, det med två lurar.

Övriga standardsvar är se över FÖRUTSÄTTNINGARNA för sömn dagtid.

:idea: mat, mat, mat och mera mat
:idea: frisk luft
:idea: massor av tid på golvet för fysiska övningar och upptäcksfärder på egen hand
:idea: tid till social delaktighet, finnas med i flocken, sitta med vid måltider, matlagning, tvätt etc
:idea: MÖRKT rum 8)
:idea: lämplig sovklädsel
:idea: och MASSOR av SKRATT :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"