Stora lillebrors tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mumintrollet

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Nu har vi flyttat och stortrivs i vårt nya hem! :)
Barnen har fixat omställningen otroligt fint. första kvällen i nya hemmet satt vi och åt pizza i köket - storasyster hade suttit tyst ganska länge (inte likt den pladderkvarnen) o konstaterade sedan glatt: "nu bor jag här" :) så var det avklarat!

I flytten mistade vi dock vår underbara balkong så jag har fått improvisera lite med lillebrors sovande. För och eftermidsgsluren har han nu tagit i vagn medan vi är i parken med storasyster o så sover di lunchvilan tillsammans i sina sängar..
Frågan är nu schemamässig:
Den ack så krångliga sista luren är nu redan endast 20 min och funkar endasts med en del vagningshjälp. Så infaller den just då jg skall laga middag så jag vet inte hur jag skall planera dagen.. Nu i flytthetsen har det fått bli en hel del färdig mat som vi snabbt värmt upp då vi kommit in, men vill gärna ha tid att förbereda ordwntlig middag..
Schema som nu:
08 amning
09 gröt
10-10:45 sova
12 lunch 12/30 amning
13-14:30 sova
15 mellis
17-17:20 sova
18 middag
19:30 gröt o amnig
20 gonatt

Tidigarelägga sista vilan????
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Så skönt att flytten gick bra!

Det känns kanske lite tidigt att ta bort em-luren redan, men å andra sidan så jämför jag med min tröttis. Det finns ju faktiskt piggisar också. :D

20-minuterslurar brukar jag bara se som en förutsättning att sova. Sen kanske det blir 20 min, 5 min eller inget alls i en övergångsperiod.

Vi kör på i princip samma tider och jag tycker att sista luren ligger rätt bra. Men hur är han inför sista luren? Jättetrött eller pigg som en mört? En kvart åt ena eller andra hållet kan ibland göra jättestor skillnad.

:heart:
Nat

Inlägg av Nat »

Hej
Vi tog bort tredje luren rätt tidigt. Istället hade vi en extra lång lunchlur. Fungerade jätte bra

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hejhopp!

Tack för era synpunkter!
funderar av och till vad som skulle vara slugast. På storasyster satt sista vilan kvar lääänge. I något skede hade vi 12-20-1,5-20. tills em-luren föll bort vid ca 9 månader.
Lillebror är inte så trött innan vilan och protesterar vilt då han skall sova, men då han väl somnar sover han som en sten och jag måste väcka en dupt sovande pojke efter 20 min.. Orsaken till att jag kapade den till 20 min var återkommande tidiga mornar - men börjar bli tveksam om de inte beror på hunger eftersom de fortfarande spökar efter två veckor av kortare lur :?
Försöker lassa i honom massor med extra fet mat, men han är så rörlig att han förbränner säkert allt direkt :)

Nåväl - idag blev det att ta luren lite tidigare och det funkade helt ok dessutom hann vi in i god tid för att laga middagen så kanske vi kör med en 20 minutare i parken mellan 16:30 och 17..
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och härligt att flytten gick bra! :thumbsup:

Skön kommentar av storasyster!! :D
mumintrollet skrev:Lillebror är inte så trött innan vilan och protesterar vilt då han skall sova, men då han väl somnar sover han som en sten och jag måste väcka en dupt sovande pojke efter 20 min

Det känns verkligen igen! Sista lurens vara eller icke vara (och längd :shock: ) är lite knepig här också. Jag läser av lite från dag till dag och även om det kanske inte är optimalt så tycker jag att det funkar än så länge. Och i övergångsskedet finns ju alltid 5-minuters att ta till.
mumintrollet skrev:återkommande tidiga mornar
Jag skäms att fråga dig detta men det kan ju kanske hjälpa någon som läser i tråden: du HAR väl kontrollerat mörkläggningen i ert nya hem? :oops:

Kram!

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Inga frågor skall man väl skämmas för - tvärtom är drt bra att få skrivet på näsan de självklaraste grejerna :)
Men jo mörkläggningen är kollad och dubbelcheckad - kolgruva är det.. Jag misstänker hunger eftersom han rör sig så mycket och är en stor grabb som växer snabbt.
Senaste veckan har matintaget varit imponerande.
08 amning båda brösten
09 2dl gröt med en liten burk plommon
12 stor barnmatsburk köttmos o en liten fruktburk o amning
15 2 fruktburkar
18 samma som lunch
19:30 2dl gröt 1 burk frukt amning

Jag matar på o hoppad mornarna ger med sig :)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Efter gårdagens maaaasssiva matintag fick jag väcka båda kl 08 \:D/ \:D/

Och igår inträffade episoden som man ser mardrömmar om o då jag bad rn stilla tacksägelsebön för att vi har ramsan som verktyg.
Jag lade barnen för att sova middag o då de somnat skulle jag hämta in grejer från piskbalkongen. Och virrig som jag var efter flytten så tog jag fel nycklar :shock:
Så där stod jag utlåst i trappan med sovande barn i lägenheten. Medan jag väntade på gårdskarlen hör jag hur lillebror vaknar i skarven o låter ledsen :( Så jag ramsar genom brevlådan :roll: o han tystnar... :)
Men hur knasig kände inte jag mig på knä vid dörren o munnen i brevlådsöppningen :lol:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Men Hurra!!! Vad underbart!! :D =D> \:D/

Och HJÄLP :shock: vilken situation du hamnade i, det hade gått illa utan ramsan! Men tack Gud för Anna Wahlgren och Ramsan!!! =D> =D> =D> Ramsan for president, typ! :lol: Och Mumintrollet som förste ramsare, med den fantastiska attityden du måste ha haft där i brevlådan! :shock: Hahahaha! :lol:

Kram!

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Underbart! Grymt häftigt att ramsa genom brevlådan!!! =D> :lol: =D>
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!!

Undrar lite hur ni andra med flera barn hanterar läggningar ensam??? Min man jobbar mycket kvällstid och jag är ensam med barnen från middag till läggning - som vi nu har det äter vi middag kl.18 och plockar undan och så badar vi ca 19. 19:30 äter de kvällsgröten. Så får storasyster se på ett barnprogram medan jag ammar lillebror och så skall hennes tänder borstas, hon kissar och så väljer hon en bok som vi läser i soffan. Så hoppsar vi in i sovrummet där jag lägger dem i sina sängar. Redan det är lite krävande då lillebror studsar upp som en fjädergubbe så fort jag lagt honom så jag lägger honom först, sedan storasyster o så tar jag en lov via lillebror o öägger ner honom medan jag ramsar ut. Storasyster gastar redan då och det har börjat smitta av sig på lillebror som plötsligt är ledsen vid läggning :(
Funderar på att krydda extra med skratt till gonatt men tycker ofta det är Svårt att få båda med i bus - så tycker jag att det är svårt att få läggningen kortfattad då man helt praktiskt har två att åtgärda. Tror att storasyster känner av min osäkerhet o så är hon igång - törstig, hungrig, klär av sig o skall bli påklädd.
Jag går in EN gång ifall snutten hamnat över bord eller kläderna är av men har gjort det tydligt att man dricker o kissar innan läggdags. Resten av frågorna sköts med ramsan.
Lillebror hänger alltså ganska mycket med i storasysters etablerade ritualer kunde jag göra nåt så han skulle ha mer kul?? O hur hantera läggningen helt fysiskt så jag inte "såsar" så mycket o tappar attityd??
Tips??
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Jag lägger småttingarna en halvtimme före storebror (som numer sover 11,5 h natt + 1,5 h på dagen, men även när de hade samma tider la jag tjejerna en 10-15 min före). Sen läser vi en saga, borstar tänder och busar innan vi smyger (nåja, dundrar snarare..) in i sovrummet. Men visst är det lite tjorvigt. Tjejerna ställer sig gärna upp men jag gör så att jag busar och flyger sen in med första, lägger tillrätta och ramsar ut. Busar och pussar på nästa, in i sängen, lägger tillrätta och ut. Ofta står redan första upp men jag tittar inte ditåt och är snabb ut. När jag smyger in med storebror passar jag på att lägga småtjejerna tillrätta men ibland vaknar de och då är det snabbt ut som gäller. De har vant sig snabbt och skulle det bli skrik så lugnar de sig nästan direkt bara jag lämnar rummet.

Hm, hoppas jag gjorde mig själv förstådd :roll: Lycka till!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jo vi hade så för en månad sedan ungefär, att lillebror gick i säng först och sedan åt storasyster kvällsmaten och vi läste saga tills lillebror somnade o så fick hon smyga in i sovrummet.
Eftersom det började dra ut på tiden med bådas insomnande tyckte jag att det var bäst att ha samma förutsättningar för dem båda. Lillebror kan ta över en halv timme på sig att somna o så vaknar han likväl för tidigt på mornarna :? Och storasyster ligger alltid minst en halv timma o går igenom sin dag innan hon somnar.
Så då hon ibland endast fick en 10 timmars natt så tyckte jag att de skulle läggas samtidigt..

Ikväll hade vi lyx då pappa var hemma o läste flera sagor till storasyster medan lillebror fick extra bus och mys av mamma (han har blivit en liten mammagris på sistone :lol: ) och läggningen var en njutning - inte ett pip, förutom storasysters standardritual om att ropa efter vatten vilket svaras av en ramsa som hon tystnar på ;)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vi lägger också lilla en halvtimme före stora, men det händer ju att lilla vaknar till när vi smyger in sen. Det låtsas jag helt enkelt inte om, lägga sig ner får hon sköta själv. Skygglapparna på funkar bäst här!

Men jag tänkte på det där med skrattet till gonattet. Jag använder mig ofta av den stora när det känns som att den lilla behöver sig ett gott skratt. Då springer jag med lilla i famnen och jagar stora och båda kiknar av skratt. Eller leker tittut bakom en dörr. Eller lägger lilla ovanpå stora i soffan, kan bli hur kul som helst. :D

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hahhaaa!

Skrattet till godnattet inympad i godnattsagan: Lillebror agerar skådespelare och ljudeffektsmästare med lite hjälp av mamma 8) Läser vi sagan om kanin tar vi pauser o jag hjälper lillebror att visa hur kanin hoppar o storasyster "kan själv" :lol: Lillebror kan också låta som mule mecks bil 8)

Och tack för tipset om tittut o jaga varann! Skall läggas på repertoaren :D

Lillebror har börjat öva sig gå :shock: 7 månaders dagen firades igår och då insåg jag att liten stod mot kökssoffan och tog sina hasande steg mot en häftig slev i andra ändan. Storasyters gåvagn har också blivit intressant - men den är lite vippig så mamma måste hjälpa till lite grann ännu. Men ush vad tidig han är.. Jag hinner inte riktigt med i svängarna. Måste gå köpa skor :shock:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Härligt! =D> Men herrejösses! Gå alla redan? :shock: :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"