Stora lillebrors tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mumintrollet

Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

I tisdags anlände en präktig herreman på 4720g och 57cm 8)

Allt har löpt på fint, han är än så länge en verkligt stillsam personlighet - vi har inte hört honom skrika förutom då han föddes. Har han obekvämt eller är hungrig ligger han och gruffar :lol:

Jag ammar honom enligt SM, jag har en massa mjölk, men för att han är så stor har han en duktig aptit.
Tills vidare har vi en rytm på 1-1,5h vaken tid med amning praktiskt taget hela passet. Så sover han 2-2,5h timmar på det.
Han är ännu så pytte så jag funderar inte så mycket på tiderna ännu - men hoppas givetvis att vi är på rätt väg.
Jag kan omöjligt få i honom mer mat under vakenpassen- har erbjudit ersättning på kvällarna som påfyllning men han är inte intresserad av mat, endast lite sista snuttande på bröstet så att han somnar.
Han sover i egen säng på mage med larm.

Jag ser ju framemot lite längre sovpass på nätterna - sov ingenting på sjukhuset då vi var flera mammor i samma rum med varsin bebis som skrek turvis - och här hemma är det ganska livat med storasyster 2 år som inte direkt är den tysta sorten :)
Men jag antar att det kommer..
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

Stort grattis!!! Njut! :heart: :heart: :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Jättegrattis till lillebror!! :D :heart:

Vad härligt det låter, jag säger som SaraMilana: Njuuuuut! :D :wink:

Kram :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Tjohopp!

Nu är lillebror redan en vecka gammal och lagt på hullet ordentligt (BVC sköterskan var på hembesök igår och konstaterade att han nog antagligen får tillräckligt med mjölk då han lagt på nästan 400g sedan vi kom hem från sjukhuset i torsdags :lol: )

Jag är lite fundersam angående matandet ändå.
För några dagar sedan slukade han ännu båda brösten och tog emot sista slurken utan problem och somnade som en sten. Nu äter han ena bröstet tills han själv bryter. Han rapas och då jag lägger honom för andra omgången suger han men knorrar och frustar ilsket då det kommer mjölk.
Då brukar jag byta på honom och umgås lite för att få raparna att komma, men trots att han sedan kan vara vaken i 2h! tar han inte bröstet mer. Blir liksom frustrerad då det kommer mjölk. Lägger jag honom i sängen med napp kommer han till ro men vaknar likväl efter 5min... Då tror jag ju att han måste vara hungrig, men icke - mjölk är äckligt tycker han då :)
Mamma står som ett frågetecken.
Storasyster slukade i sig maten, var nöjd och somnade som en regelbok. Lillebror ligger och plirar och tittar på omgivningen, verkar liksom nöjd med att få se på saker, medan mamma är rädd för att då en övertrött stackare och gärna vill lägga honom för en lur.

ush så långt det blev.. frågan är väl - hur blint skall jag stirra på insomningsslurken som ett sätt att få honom att sova? Kan jag buffa honom till sömns för att få honom att komma till ro? Eller kan jag låta honom vara vaken då han så gärna och nöjt tittar omkring :)
(ush såna i-lands problem :roll: )
Ha en bra dag ni allihop!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej och grattis!

Detta har jag ju missat helt :oops: . Jag håller med om att två timmar vaken bjuder in för övertrötthet så jag hade försökt att få honom att komma till ro efter max 1,5 timme. Vi hade lite omvänt problem i början, sonen ville äta, äta, äta så jag fick rådet att sätta in nappen när jag tyckte att det räckte. Jag lät honom få sitt SM-mål sedan fick han nappen och fick ligga och somna hos pappa. Han somnade sällan under matningen utan efter när han låg i famnen och vi gungade/buffade lite lätt. Han hade aldrig svårt att somna men jag tänker att ni kan göra något liknade, när maten är klar så in med nappen och verktyga varsamt till sömns.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tutan

Inlägg av Tutan »

Grattis till din lilla kille! :D

Om han visar att han är mätt genom att inte vilja ha nån mer tutte och du tycker att det är sovdags så skulle jag inte tveka om att erbjuda lite sköna insomningsverktyg. Det är väl vid den åldern man kan passa på att använda dom, innan de blir så stora så man måste backa :wink: ? Det låter ju underbart om han ligger nöjt och tittar i vagnen innan sömnen kommer.

Ha det gott! :D

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Tack ni kloka för era råd - verktygen är i bruk och det är nog bra att få honom att somna innan han blir alldeles för stirrig av trötthet ;)

En liten uppdatering:
Dagarna löper på fint - vaknar vid 8 är i regel vaken 1h och sover 2h. På kvällen drar han en långkörare från 19 till 22 med några slumranden vid bröstet. Ibland har jag buffat till en liten 20 minutare så han skall orka tanka i sig mer :)

"Problemet" han verkar ha med påfyllning är att jag har så enormt mycket mjölk och dessutom sprutar det ur brösten med ett väldans tryck då det rinner till. Första omgången kluckar han nöjt i sig, men då han rapats och erbjuds mer blir han bara ilsk och frustar då det kommer mjölk.
Jag har då försökt mjölka ut det värsta flödet i en trasa så att han sedan skall kunna ta för sig av en mer stillsam huvudrätt ;), men det är inte alltid som det funkar... I synnerhet insomnandet och sista slurken är en utmaning då han gärna skulle ligga och njuta vid bröstet och snutta sig till sömns men flödet är så rikligt att han störs.
Napp blir han likväl sur av :lol:
Har nu ammat samma bröst flera gånger och sedan pumpat ut lite det andra för att lugna ner produktionen en smula - någon som har fler tips??
Så är jag ju så fixerad vid SM:s B1- B2 tänket att jag blir nojig då han bara äter en omgång på ca 10 minuter från B1...

Han har ökat rejält i vikt och verkar nöjd - men det känns så galet att han skulle bli mätt på en gång.

Nätterna går fint - han halvsover i princip igenom nattmålen. som är överstökade på 20 minuter. Somnar kl 22 - vaknar kl 01 - 04 och 06 för påfyllning så gör vi morgon kl 08.

Men förutom detta brösttrassel är han världen raraste och mjukaste lilla pojke som finns och jag passar verkligen på att njuta nu med andra barnet - det känns liksom mycket tryggare då man har lite koll på vad man håller på med :)

Ha en skön tisdag ni allihop!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad fint det låter som att ni har det! :heart: =D>

Det känns som att mjölkproduktionen borde anpassa sig efter efterfrågan snart? Kanske kan du pumpa ur lite och ge i flaska som sista slurk? Det är väl inte fel att han äter så fort, vad mycket annat skoj ni hinner med då!
mumintrollet skrev:jag passar verkligen på att njuta nu med andra barnet - det känns liksom mycket tryggare då man har lite koll på vad man håller på med
WORD! :D

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

snuva!
Storasyster är riktigt snuvig och idag är lillebror rejält täppt i näsan. Så det har blivit 1h vaken 1h sova för han vaknar i panikskrik och grymtande som en gris stackaren :(
Koksaltdroppar skall inhandlas och sängen höjas så det blir säkert bra.

Lite konfys är jag gällande ökningsperioderna.. Har för mig att en infaller ca vid 3 veckor? Och så har vi den egentliga födseln direkt därpå då??? Hur veta om barnet börjat skarva eller faktiskt bara ökar produktionen????
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Bröstmjölk är toppen i en snuvig näsa!

Ja du... Här inföll den egentliga födelsen samtidigt som en förkylning så det var ju inte så lätt att veta vad de plötsliga skarvarna berodde på. Men oavsett om det beror på ökningsperiod eller den egentliga födelsen så är det väl bara att mata på, det är ju lösningen på båda problemen. Om det nu alls blir problem. :wink:
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

En gång till Saramilana för en trögtänkt mamma här :)
Om liten vaknar tex efter en timme skall jag då tänka ökningsperiod, ta upp och köra nytt SM mål som om inget hänt?
Eller tänka skarv och försöka verktyga till sömns igen??
Vad är alltså grejen med dessa ökningsperioder?? Fritt ammande menar ju att det är bra att ha en liten häckande vid tutten hela tiden, men vad gör man då man tänker lite på ett annat sätt?

Lillebror hsr haft en riktigt dålig dag med upphackad sömn och mat. Lade honom vid 16 för en lur men han vaknade efter 30 min total täppt och i panik. Han fick hänga med i bärsele medan mamma fixade middag och så fick han sova på min axel medan vi tittade på barnprogram med storasyster.. Så nu har han fått lite mer sammanhängande sömn- få se hur natten blir..
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ökningsperioder är väl inte mitt specialområde direkt som aldrig fått till amningen... :D Men jag tänker såhär.

Under ökningsperioden får du låta liten äta så mycket han vill, men sova som folk måste han ju få göra ändå. Man kan ju alltid pumpa eller mjölka ur efter för att hjälpa brösten på traven lite. Och så allt det där vanliga; dricka mycket, äta ordentligt (fet mat) och vila.

Och låta liten äta tills han blir riktigt mätt är ju också receptet för att undvika eventuella skarvar!

Jag märkte stor skillnad i vakenheten när den egentliga födelsen inträffade, så jag hade inte kunnat missa den. I Barnaboken tror jag att det står att den inträffar under tredje levnadsveckan, dvs mellan 2 och 3 veckor. Här inträffade den strax efter 2 veckor, mitt i en förkylning. Jag tänkte att skarvarna berodde på förkylningen först, men insåg ganska snart vad som var på gång.

Flera här på forumet har tagit upp för liten påfyllning under smekmånaden om liten vaknar efter mindre än 1,5 h och sedan lagt för att fortsätta sova. Uppvak vid 1,5 eller senare så påbörjas nytt SM-mål. Jag gjorde så nu och tyckte det fungerade bra.

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Ja det var väl så jag lite själv funderade - att ta upp för krispåfyllning och lägga som om inget hänt ifall luren blir alldeles för kort..

Natten gick ganska fint här - lilleman var vaken en timme kring 5- ville inte äta, men hade rapar på tvären och kräktes massor, somnade om med lite buff i famnen och så vaknade hela familjen yrvakna först vid 8 :)

Det märkliga är att han börjat somna i famnen eller vid bröstet utan bröstet i mun - vill verkligen inte ha någon påfyllning mer :shock: Och jag som är så trugvillig och gärna skulle se honom äta - känner mig som min mormor - "Ta nu mera, ät ordentligt!" :lol:
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag har några frågor av er garvade veteraner här ;)

Lillebror har det bra och börjat vara mer och mer vaken - vaknar regelrätt kl 8 på morgonen så är han vaken i 1,5- 2h pass på dagen och sover 2h på det.
Hittills har jag erbjudit bröstet för insomning och även om han inte varit så hungrig har han somnat i min famn till lite gungning och snuttning.

Nu tyckte mamma att det var dags att börja somna själv och lade honom i morse i vagn efter 1,5h då han började få simmiga ögon.
Hur skall jag tänka med detta vagnande??

Jag drog i vagnen för att markera, skak i handtag och så gick jag. Skatten ligger sedan och hööaar och gruffar för minimal volym i en timme! inte missnöjd men som i ett slummer och ibland tittande omkring.
Efter en timme var jag konfys av att han sökte så med munnen tog jag upp och lade honom till bröstet men han vaknade rejält till, såg äcklad ut och jag lade honom tillbaka och så somnade han på några vagndrag.

Brukar ni alltså först vagna till sömns för att få de små att fatta vagnen som sovstund och sedan backa med vagnandet??
För nu låg han ju halvvaken i 1h :shock:
Barnabokens "nu är det dags att lägga barnet vaket för att somna" verkar så enkelt men vad gör man då de inte sover utan bara ligger och plirar? :)

Nu har han börjat plira på natten också - första passet kl 1 går fint - överstökat på 20 min, men kl 4 håller vi på i 1,5h då han helt enkelt inte sover :lol: Han är inte missnöjd utan ligger bara och tittar även om vi har det väldigt dunkelt.
Han är ju jätte jätte liten så jag brukar sitta och skratta i mörkret åt hans nyfikna små klarvakna ögon, men i längden är det ju lite tråkigt att sitta vaken i vargtimmarna :)
Några tips??
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Någon garvad veteran är jag inte utan nybörjare på det här med standardmodellen. När mina små skulle börja somna själv var jag ganska generös med vagningen. Tänkte "till sömntung" och när de blev äldre "till tystnad". Men som sagt - minst av allt expert själv ;)

Lycka till!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"