Ingrids tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Babsan

Ingrids tråd

Inlägg av Babsan »

Hej igen kära forum :D

Fick så fin hjälp med storebror så vänder mig hit igen!

Den 18 januari kom lilla Ingrid, allt har gått fint enligt SM. Hon sov över ena nattmålet dagen innan hon blev en månad, men nu helt plötsligt vaknar hon både 00.30, 04.00 och 05.30... :(

Hon äter bra på dagarna men man får truga och truga, äter inte alls lika länge nu som för bara någon vecka sen men de lär väl sig att äta snabbare? Men är ju ändå orolig att hon inte får i sig tillräckligt. När hon vaknar har jag provat buffa men känner inte att det tar, vill ju heller inte väcka storebror som sover i rummet intill.

På dagarna sover hon i vagn och det vore kanske bättre att vagna på natten? Eller behöver hon ersättning? Sover väldigt nöjt på dagarna... Hon har ingen napp, har försökt men hon är inte intresserad, känns som hon använder mig som napp eftersom jag ju tar upp henne ger henne mat, äter oftast bara från ett bröst, sen lägger jag henne och hon somnar...

Hennes schema ser ut enl följande:

07.00 morgon, mål 1 (inom timmen)
09.00 vila 1,5h
10.30 mål 2
12.30 vila 2h
14.30 mål 3
16.30 vila 45
17.15 mål 4
Bada
19.15 nattslurk
19.30 god natt
Ca 03.30 nattmålet, men senaste 3 nätterna har hon alltså vaknat 3 gånger...

Någon som kan hjälpa, vill ju inte vagna bort på natten om hon inte fått i sig mat och är hungrig, eller?

Hon sover alltid ute minst en lur, mycket passiv social delaktighet och annan trevlig underhållning av storebror, hon är en väldigt snäll och nöjd lite tjej i övrigt.
Alfred född den 2 feb 2011 - SM från början
Ingrid född den 18 jan 2014 -SM från början
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: Ingrids tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Babsan och varmt välkommen hit!! :D

Och stort Grattis till dottern! :heart:

Det verkar ju som att det går alldeles strålande för er =D> (det är svajigt för de flesta i början!!!) men jag ska försöka mig på några svar:
Babsan skrev:äter inte alls lika länge nu som för bara någon vecka sen men de lär väl sig att äta snabbare?
Ja, men min son blev också hungrigare...och vid 3,5 mån började vi med smakisar som han slukade! :shock: Många börjar redan vid 3 mån men du ska göra som du känner själv. Det är ju iaf ett tag kvar dit...men kan vara bra att fundera på vad man vill i förväg.
Babsan skrev:det vore kanske bättre att vagna på natten?
Ja, vagning (se den fina filmen där Anna visar hur man gör om du inte gjort det – finns bland favoriterna här, eller Verktygslådan...tror jag) brukar vara mest effektivt på de minsta! Vi hade en innevagn i sovrummet som han sov i rätt länge.
Babsan skrev: känns som hon använder mig som napp eftersom jag ju tar upp henne ger henne mat, äter oftast bara från ett bröst, sen lägger jag henne och hon somnar...
Nja, om hon inte är otröstlig sedan när du lägger henne så tror jag nog hon klarar sig utan napp. Den behövs mest om de absolut inte kommer till ro även efter amning, tänker jag. När vagningen funkar är det en effektiv hjälp också. Så fortsätt du glatt utan napp! :D
Babsan skrev: Någon som kan hjälpa, vill ju inte vagna bort på natten om hon inte fått i sig mat och är hungrig, eller?
Där är vi olika, många vagnar och många avvaktar tills de äter mer mat. Men det beror på: om du känner att du VET att hon är mätt (t.ex. om hon vaknar 45 min efter nattmålet) så är det bara att vagna på. Jag vagnade ibland och tog upp ibland, det känner du själv! Jag upplevde förresten också att det var mycket enklare än jag trott att få hela nätter när liten var mogen för det (fast vi väntade till 5 mån när han åt riktigt ordentligt)! Jag bävade inför vår "minikur" men det enda vi gjorde var att införa ramsan som verktyg och sedan satte det sig på 3 nätter typ. Så känn inte för stor oro för nätterna, tycker jag! SM fungerar! :thumbsup:

Mot tidiga uppvak på morgnarna hjälper:

MER MAT dagtid
KOLSVART i rummet (här tror jag det finns sömntimmar att tjäna!!!) Man ska inte se handen framför sig ens efter att ha varit länge i rummet och vant ögonen! Pröva!! En bra mörkläggningstråd finns nånstans här bland favoriterna. Tror den heter "Hur mörklägger ni?" eller nåt.

När man kör SM från början så kan man smyga in ramsan "bakvägen" från 3 mån ca för att liten ska känna igen den, typ som ett extra godnatt men inte som verktyg. Säg 2 verser mjukt när du lämnar rummet och liten just ska somna. Då känner liten igen den när den sedan börjar användas som verktyg (tror det är från 4 mån den funkar som verktyg).

Det var mina tips i nuläget.

Njut av lillan och bebistiden!! :heart:

Kram!

:heart:
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Babsan

Inlägg av Babsan »

Tack för tips!

Nu går det bättre, Ingrid sover fint på nätterna och vaknar en gång vid 3-4 tiden, hon skötte det hela själv och jag behövde aldrig vagna bort nåt mål. Kanske var det nån ökningseriod. Jag lägger henne 19.30 och här krånglar det ibland nån kväll har jag hållet på i 30 min men oftast går det på 5-10 minuter... Förut kunde jag bara lägga henne och hon somnade helt själv men nu får jag alltid buffa och ibland skriker hon upp sig rejält- kanske övertrött? På morgonen får vi väcka kl 07. Rummet är helt mörklagt :D
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Underbar rapport!! =D> =D> =D>

Vad bra du jobbar på och härligt att hon sov över nattmålet själv! :thumbsup: :sleep:

Jo, jag skulle nog också tippa på övertrötthet om nattningen tar så lång tid. ELLER så kan det vara för lite vakentid före natten så hon inte känner sig tillräckligt trött?! Men du märker nog vilket och jag lägger hellre för tidigt än för sent. Det brukar somnas bättre då. Det är helt ok att lägga upp till 30 min tidigare för natten utan att det påverkar schemat. Du behöver (förmodligen) inte vara rädd att hon ska vakna 30 min tidigare på morgonen för det, alltså!

Fortsätt så! :wink: :D

Kram!

Ylva
Babsan

Inlägg av Babsan »

Ja här har det varit lite svajigt, trodde ju att 2 nattmål va ett minne blott men det kommer tillbaka då och då :shock:. Har i alla fall bestämt mig för att inte vagna bort det. När hon vaknar äter hon snabbt och somnar om på en gång. Känner mig för trött på natten för att vagna, då det ju kan ta tid...

Läggningarna kändes som de tog längre och längre tid, och tyvärr var det nog jag som inte vågade lita på att lillan kunde klara det själv, jag buffade för mycket och för länge och lämnade inte rummet utan hängde kvar... Läste lite bra trådar här och bestämde att nu får det vara nog - jag måste backa :!: så för 3 dagar sen körde vi på, på dagarna vagnade jag för att markera och vid läggning på kvällen buffade jag då hon sover i spjälsäng. På dagarna har hon klarat det bra på 1:a och 2:a luren. På em har jag och storebror fått ta till höga husljud, höjd volym på tv:n osv. Vi läggning för natten har hög musik, dammsugare och en speldosa varit till stor hjälp, det har tagit ca 15 min. Jag har fått gå in nån gång för att buffa men ikväll somnade hon på 5 minuter och nån dammsugare behövdes inte, känns så skönt :D

Hon fyller ju 3 månader denna vecka och kommer nog ganska snart börja med lite smakisar.

Det är superhärligt med barn men det är så skönt när dom kommer i säng i tid så att jag och pappan kan slappa 8) kolla på tv eller en film...
Babsan

Inlägg av Babsan »

Ska tillägga också att vi bytt schema till 12-45-2-45 vilket känns toppen, det passar bra!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Vilken härlig läsning! Bra jobbat! :D =D> :D

Skönt att tremånadersschemat funkar bra och att du backat med verktygen! :thumbsup:
Som sagt kan du smyga in ramsan bakvägen nu så hon känner igen den sen vid 4 mån när den kommer som verktyg. Skrattet till godnattet kan du nog också införa redan nu (tror jag :? ), om du inte redan gör det? :lol:

Kul med smakisar!! :thumbsup:
Babsan skrev: Det är superhärligt med barn men det är så skönt när dom kommer i säng i tid så att jag och pappan kan slappa 8) kolla på tv eller en film...
Ack, så rätt du har! :lol:

Ylva
Babsan

Inlägg av Babsan »

Här känns det som det går utför :( 3 nattmål nu de två senaste nätterna. Nu vaknar hon redan 23 sen vid 02.30 och 05.30 :shock: plus att hon dessutom vaknar tidigt på mornarna. Jag är övertygad om att när hon får mer mat kommer detta lösa sig. Jag har börjat ge smakisar i ca en vecka nu och tänkte börja införa detta vi 2 tillfällen från idag. Vid lunch kl 10.45 grönsakspure och vid middag kl 17.00 köra gröt (mild risgröt fr Semper utan gluten och laktos) hon har redan provat denna i form av smakis. Vad tror ni?
Babsan

Inlägg av Babsan »

Ska tillägga att dagarna går super bra, hon somnar snabbt själv och får alltid väcka henne förutom vid sista luren där det trasslar ibland. Läggning inför natten funkar också fint och hon brukar somna på 5 minuter.
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

jag tycker att det låter som en utmärkt idé att ge mer mat o gärna med smör/olja i så mättar det fint. Banan innan läggdags är bra o ger också bra mättnad. Så gröt till frukost, smakis till lunch o amning/ersättning o frukt, mellis lite gröt, middag smakis o så lite amning/ersättning som kvällsgott. Stirra dej inte blind på all mat, ta det lite lugnt så att man inte överfokuserar! :wink: det är så lätt att man vill att barnet äter så mkt som möjligt. (sån var jag...) så att det ger motsatt effekt...Så lugna puckar! Tids nog så äter lillen o sover fint om nätterna, bara man jobbar på metodiskt o lugnt o har mål i sikte!

Gotlandskram!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Babsan

Inlägg av Babsan »

Här går allt fint men hon äter fortfarande 2 gånger på natten... Men har slutat vakna innan första nattmålet vid 01 som är skönt iaf.

Nu undrar jag hon har ju ätit grönsakspure (lunch 10.45) och gröt (kvällsmål 17.00) i nästan 2 veckor nu, kan jag ge gröt som mellis istället och mer puré till kvällsmål? Hon är ju bara 3,5 mån men äter oftast med god aptit.

När börjar man lägga i mörkt rum även dagtid? Nu sover hon fm- och em- lur inne i vagn i vardagsrum där det är ljust och oftast mycket liv, känns som om det tar längre tid här innan hon somnar framför allt på em men den har nästan alltid krånglat... Långa luren ligger hon ute i vagn och somnar nästan på stört.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Härligt! :D

Jag började införa riktig mat vid tre månader och gav ganska snart vid så många måltider per dag som jag orkade sanera. ;) Det är ju portionsstorleken som succesivt ökas, antalet gånger per dag spelar inte så stor roll tänker jag.

Nånstans där runt tre-fyra månader verkar de bli lite mer ljuskänsliga. Gör så som funkar! Ett mörkt lakan över vagnen kanske underlättar?

Babsan

Inlägg av Babsan »

Hej!

Här går det bra. Hon äter fint och har fr.o.m. Igår 3 mål med fast föda på menyn, grönsakspure till lunch och middag och gröt till mellis. Hon sover också bättre på nätterna nu och är tillbaka på ett nattmål och sover bättre på mornarna så allt känns bra, håller tummarna att nätterna håller i sig.

Har börjat lägga henne i sin säng på fm och em där det är mörkt, långa luren sover hon ute, den sover hon allra bäst, behöver bara ställa ut vagnen så sover hon.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

=D> =D> =D>

Härligt att höra!

Bra jobbat!! :thumbsup:

:heart: =P~ :sleep: :heart:

Kram!

/Ylva

Babsan

Inlägg av Babsan »

Tillbaka på ruta ett... Flera uppvak och tidig morgon... :cry:
Hon vaknade redan 00 och provade att buffa länge i flera gånger, tog till slut upp henne och gav mat, efter det somnade hon för att vakna redan 03 för nästa påfyllning, morgon ville hon ha redan 06.15 men fick henne att somna om till 06.45...
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"