Hej!
Jag vet ju att ni har 2 lurar av en anledning. Jag har bäst erfarenheter av 3 lurar fram till 9 månader. Kan vara så att hon är övertrött till lurarna och då är det svårt att komma till ro. Hon har ju ganska långa vakenpass före lurarna och natten. Jag skulle satsa på att ge 10 minuters insomningstid. Lägg henne 10 minuter före schemat och ta upp när det är dags att vakna enligt schemat.
Som vanligt mycket mat och frisk luft!
Ni kan också ha lite 8-månadersångest på G. läs gärna om detta i Barnaboken och i trådar här på forumet.
Lillan är nu 10 månader gammal. Vi kör nu med totalt 14h sömn. Förmiddagssömn och eftermiddagssömn funkar helt ok. behöver ofta ca 15min insomnning men annars funkar det helt ok.
Däremot på kvällen/natten. Vi har nattsömn 19,45 till 07,30 som önskan. vi lägger henne 19,30. hon ligger då ca 15-30 min och babblar. oftast inte jättearg men dröjer alltid innan sömn. Det största problemet är att hon vaknar ALLTID kl 6 halv 7 och börjar babbla. hon kan ligga och babbla 30-60 min. vi pangramsar vid första ljud men det brukar inte hjälpa. Hon kan dock somna in en liten stund strax innan 7 ibland. Hon ligger nu i spjälsäng bakom skynke. tyvärr pga utrymmesskäl (saknar rum) så måste pappa passera sängen på morgonen vid kl 6. vaknar oftast inte av detta. men kan vara ex tåg som passerar huset vid denna tid också. det går dock tåg även nattetid men det verkar inte bekymra. inte säkra på om tåget väcker lillan eller om det är tiden hon är inställd på..? ska vi testa och byta utrymme. placera hennes säng i storebrors rum? som är längre bort från tåget. visserligen vaknar han ibland men här passerar ingen och är mer isolerat från utv ljud.
Eller skall vi tänka om med våra tider?
Maten funkar idag äter bra och blir mätt. skynket för sängen gör även att det blir väldigt mörkt.
sömntider idag:
9,45-10,45, (15min insomning)
14-15,45 (15min insomning)
19,30-7,30 (15 min insomning)
Mattdier:
frukost 8
lunch 11
mellis 13,45
middag 17,15
nattslurk 19
Jag skulle nog hellre flytta in till storebror, hon är ju stora damen! Mina 3 pojkar sover alla i samma rum.
Insomningstiden skulle jag oxå ta bort utom möjligen till natten. Lägg henne alltså 19.15 om hon ska somna 19.30. Lägg henne enligt schema på dagen eller möjligtvis 2-3 minuter innan och ta upp på utsatt tid. Jag har oxå föredragit 20 min på förmiddagen och 2 h på lunchen.
babbel tillhör privatlivet och det gör jag ingenting åt. 8)
Hej
Lillan är nu 1 år om några dagar. Vi kör tre sömnpass. 10,25-10,45. 14,15-16,15. 19,50-07,30. Det fungerar sådär. Totalt har vi 14 timmar sömn. Hon har svårt att somna in i samtliga pass.
Hon äter bra och är mätt i stort sett varje gång. vi har mörkt där hon sover och hon är alltid glad och skrattar innan vi lägger henne. Vad vi funderar är på om vi skall dra ner på sömnpassen något. isåfall vilket pass skall vi ändra på? skall vi ta bort förmiddagspasset helt? eller skall vi korta ner något av de andra?
Hej!
Vad jag ser har ni 2 lurar plus natt? Jag skulle i så fall ta bort förmiddagsluren och försöka få in MYCKET utevistelse och annat pyssel för att hålla henne på humör fram till lunch.
Lägga henne senast klockan 13.00, hellre 12.30 och låta henne sova i två h.