kura lillan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
emma

kura lillan

Inlägg av emma »

Hej!
Vi har precis kurat vår lilla 7,5 månaders tjej. Gjorde kuren på vår 3,5 åriga kille när han var lika gammal och det gick jättebra men man glömmer ju. Han hittade tummen och fäste sig vid snutten rätt fort vilket jag tror hjälpte. Lillan har inte hittat tummen men myser med snutten.

Vi är nu på dag 15 och hon har gjort stora framsteg. Sover oftast hela natten utan uppvak. :D Däremot vaknar hon oftast en timma eller 45 min för tidigt och somnar inte direkt vid läggning, och vaknar ibland under den långa dagluren och har svårt att somna om och skriker då länge varpå jag ramsar.

Vad jag kan läsa mig till på andra trådar så ska man då göra sk. pangramsa vid tidiga uppvak. Är detta ramsan X4? och sen är man tyst resterande 45 min? även om hon skriker?

Vi har annars lagt av att ramsa x4 sen sista kurnatten och ramsar endast en gång när vi går ut. När hon skriker (frågar) ramsar vi endast med en ramsa i taget (alltså inte X4) och med ca 2 min mellanrum eller mer och bekräftelseramsar inte längre sen efter sista kurnatten eftersom jag tycker hon bara går igång på den. Är detta fel? skulle vi hållit på och ramsa X4 längre som svar på hennes frågor + bekräftelseramsa? Och även om vi gjort rätt som slutat att ramsa X4 kan man då köra sk. pangramsa (x4) tidiga uppvak?

Hur gör man med tillrättaläggandet nu efter kuren, ska man sluta med att lägga tillrätta och solfjädra vid läggning? Jag vet ju att solfjädrar endast är krisverktyg vid detta lagret men osäker på om den tillhör tillrättaläggning i alla fall.

För övrigt har vi tar vi aldrig upp henne ur sängen. Hon har mörkläggningsgardiner men med en liten glipa för att få in luft, men inget ljus som faller direkt på henne. Hon äter bra från flaskan tre mål men vi få truga i de två mål mat om dan vi börjat ge henne (hon har förvisso varit väldigt förkyld senaste veckan så kan ju bero på det). Hon sover ute i vagn på rygg på långpasset (2 timmar) mitt på dan, annars på mage inne, natt 11,5 timmar, 45 min förmiddag och 20 min eftermiddag.

20 min eftermiddag får vi kämpa med, ofta somnar hon endast 5 min efter mycket skrik och många ramsor. När kan vi ta bort detta sömnpass som tidigast?

Många frågor :)
Lillan 7,5 mån
kurstart 3:e mars 2014
Manfred10

Re: kura lillan

Inlägg av Manfred10 »

hej och välkommen hit! :D
emma skrev: Vi är nu på dag 15 och hon har gjort stora framsteg. Sover oftast hela natten utan uppvak. :D Däremot vaknar hon oftast en timma eller 45 min för tidigt och somnar inte direkt vid läggning, och vaknar ibland under den långa dagluren och har svårt att somna om och skriker då länge varpå jag ramsar.

Vad jag kan läsa mig till på andra trådar så ska man då göra sk. pangramsa vid tidiga uppvak. Är detta ramsan X4? och sen är man tyst resterande 45 min? även om hon skriker?

Uppvak på dagen hanteras oftast med pangramsa, alltså man ramsar direkt x4 så fort man hör att liten vaknar, sen jobbar men med husljud utanför dörren.

Vi har annars lagt av att ramsa x4 sen sista kurnatten och ramsar endast en gång när vi går ut. När hon skriker (frågar) ramsar vi endast med en ramsa i taget (alltså inte X4) och med ca 2 min mellanrum eller mer och bekräftelseramsar inte längre sen efter sista kurnatten eftersom jag tycker hon bara går igång på den. Är detta fel? skulle vi hållit på och ramsa X4 längre som svar på hennes frågor + bekräftelseramsa? Och även om vi gjort rätt som slutat att ramsa X4 kan man då köra sk. pangramsa (x4) tidiga uppvak?

Anledningen till att ni slutat med x4? Hon ska ha svar på sina frågor, fortsätt ramsa gånger 4 men ni kan dra ihop bekräftelsen med de övriga 3 verserna. Ställer hon 100 frågor ska hon ha 101 svar, ni verkar behöva en rikti ramsdiskussion. 8)

Hur gör man med tillrättaläggandet nu efter kuren, ska man sluta med att lägga tillrätta och solfjädra vid läggning? Jag vet ju att solfjädrar endast är krisverktyg vid detta lagret men osäker på om den tillhör tillrättaläggning i alla fall.

Ni ska fortsätta att lägga tillrätta och avsluta med solfjädern vid varje läggning och glöm inte skrattet innan. :mrgreen: :mrgreen: Solfjädern som krisverktyg är en annan sak, då står du med solfjädern tills liten sover.

För övrigt har vi tar vi aldrig upp henne ur sängen. Hon har mörkläggningsgardiner men med en liten glipa för att få in luft, men inget ljus som faller direkt på henne. Hon äter bra från flaskan tre mål men vi få truga i de två mål mat om dan vi börjat ge henne (hon har förvisso varit väldigt förkyld senaste veckan så kan ju bero på det).

Fortsätt truga, hon är ju stora damen och bör ha god aptit på fast föda vid det här laget.

20 min eftermiddag får vi kämpa med, ofta somnar hon endast 5 min efter mycket skrik och många ramsor. När kan vi ta bort detta sömnpass som tidigast?

3 lurar bör hon ha kvar till 9 månader tycker jag. Jag skulle skifta lurarna ta den långa i sängen inne så hon kan sova riktigt bekvämt och ta de sista 20 minutrarna i vagn ute under promenad.

Många frågor :)
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

[quote= "Emma"]Snälla hjälp!
Jag har skrivit en jättelång tråd "kura lillan! och behöver hjälp nu!
Har ramsat henne i 1 timma efter att hon vaknat på det långa passet, jag är helt förstörd, men jag har inte plockat upp henne. Jag satte på mozart och till slut nu för fem minuter sen blev hon tyst, (av ren utmattning tror jag).
Snälla nån, svara på min tråd "kura lillan" har jag gjort något fel eftersom ingen svarar.
Vad gör jag för fel? detta är 17 dagen. Nu går hon igång igen....[/quote]

Detta är ett ideellt forum och tyvärr har du fått vänta 3 dagar på svar till ditt första inlägg, vi har som regel att svara på alla inlägg inom 3 dagar och tyvärr blev det tredje dagen för dig.

Jag vill se ert schema, detaljerat innehåll med aktiviteter, måltider och sömn. Sover hon fortfarande i vagnen på rygg under långa luren? jag skulle lägga henne i sängen. Är hon riktigt mätt, fått skratta mycket innan?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
emma

Inlägg av emma »

Hej tack för svaret! :D , förstår att ni har mycket att svara på! det var bara att jag trodde jag gjort något fel så inte någon såg min tråd :D eftersom jag är ny.

Ok, så pangramsa x 4 vid tidiga uppvak på dagen uppfattat. Men husljud om hon vaknar en timma innan? ska man gå upp vid halv sju och göra ljud? ska man göra pangramsa och sen va helt tyst även om hon skriker i en timma? är det ramsor som gäller övriga natten om hon skulle vakna? eller pangramsa då med?

Andledningen att vi slutade ramsa X4 är för att jag hade för mig att vi gjorde det med vår stora kille efter kuren var avslutad. Ska jag hålla med ramsax4 och dra ihop med bekräftelsen i så många dygn tills hon inte skriker (frågar) något alls vid läggning? och sen gå över till att bara säga ramsan X1 vid läggning?

Ok så solfjädern vid varje läggning uppfattat. Men när kan man sluta med detta? aldrig? Nu har det gått 19 dagar sen vi började och vi har solfjädrat varenda läggning.

Jag fortsätter truga :D Faktum är att hon blev dunderförkyld under kuren och sen har hon kräkts (vet ej om det är magsjuka eller kräk efter förkylningen) så hon har inte haft någon vidare aptit. Kanske blir ändring på det när hon piggnar till.

3 lurar it is! Problemet med att skifta vagnluren till 20 minutaren är att vi hämtar storebror i vagnen kl halv två. Jag har då lagt henne på rygg i vagnen kl 13.00 hon somrar oftast hyfsat lätt då med några ramsor. Sen har hon fått sova 10 min och sen går jag (detta har jag bara gjort två gånger eftersom första två veckorna höll vi oss hemma). Problemet har varit att hon vaknat undertiden jag gått in och hämtat storebror och då står hon i vagnen utanför. När jag kommer ut är hon vaken men inte ledsen men blir det efter ett tag när vi börjar gå hemåt. Jag ramsar då på väg hem gående och sen när hon stått still hemma. Det har också hänt några gånger att hon vaknat under den långa luren trots att hon stått stilla och haft svårt att somna om.

Så här ser schemat ut:
20.00 läggning
7.30 godmorgon :D
8.00 ersättning i flaska
10.15-11 sover inne på mage
11.15 trugar smakportioner (under kräkdagar endast ersättning flaska detta mål)
13.00-15.00 läggning vagn utomhus på rygg
15.00 ersättning i flaska
17.00-17.20 sover inne på mage (somnar nästa aldrig och sommar hon så gör hon det typ en minut innan hon ska upp och då har hon fått sova i 5 min)
18.00 trugar gröt med katrinplommon (har gett henne ersättning från flaska dessa dagar när hon har kräkts)
19.30 blöjbyte, pyjamas
19.45. nattslurk gett ersättning blandat med välling ett tag för att hon varit så snorig, fått för mig välling är slembildande, tanken var innan kuren att gå över helt till välling inom kort.
Skrattet :D :D :D :D :D

Aktiviteter för övrigt. Hon sitter nu så hon sitter en hel del men även lite magträning då hon försöker ta sig framåt men kommer mest bakåt och i sidled. Hon åker öven mycket i sin gåstol som hon gillar att åka runt i. Vi har varit hemma mycket nu eftersom först kuren och sen förkyld. Endast hämtning på dagis 2 ggr och kalas förra helgen.

Igår kräktes hon i sängen och var då tvungen att ta upp henne för att hon kräkts ner lakanen och sig, och sen få i henne vätska på tesked en stund efteråt. Har jag förstört allt nu?

Så tacksam för all hjälp jag kan få!!!
Lillan 7,5 mån
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

emma skrev:Hej tack för svaret! :D , förstår att ni har mycket att svara på! det var bara att jag trodde jag gjort något fel så inte någon såg min tråd :D eftersom jag är ny.

Jag såg dig till slut. :D

Ok, så pangramsa x 4 vid tidiga uppvak på dagen uppfattat. Men husljud om hon vaknar en timma innan? ska man gå upp vid halv sju och göra ljud? ska man göra pangramsa och sen va helt tyst även om hon skriker i en timma? är det ramsor som gäller övriga natten om hon skulle vakna? eller pangramsa då med?

har du läst boken? :wink: Pangramsa och husljud på dagen. Tidiga mornar finns olika strategier för, står i boken och i dessa trådar.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 54#p262754

Andledningen att vi slutade ramsa X4 är för att jag hade för mig att vi gjorde det med vår stora kille efter kuren var avslutad. Ska jag hålla med ramsax4 och dra ihop med bekräftelsen i så många dygn tills hon inte skriker (frågar) något alls vid läggning? och sen gå över till att bara säga ramsan X1 vid läggning?

jag ramsar alltid gånger 4 vid läggningen, ramsan kommer ni att ha med er hela tiden. Det är ert viktigaste verktyg. Och vaknar hon på natten om en eller 7 månader ska hon ha sin ramsa som svar. Men förmodligen räcker det med en omgång så nöjer hon sig sen. Är hon arg vid läggning jobbar ni EXTRA mycket med skrattet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: innan läggning, parkerar och ramsar sen ut och jobbar med husljud och skrammel utanför. är hon ledsen och ställer frågor ska hon ha sina ramsor. Arga småttingar kan man inte verktyga, då funkar husljud bäst. Dammsugaren är toppen! :D

Ok så solfjädern vid varje läggning uppfattat. Men när kan man sluta med detta? aldrig? Nu har det gått 19 dagar sen vi började och vi har solfjädrat varenda läggning.

jag parkerar fortfarande mina barn, stoppar om, pussar och avslutar med solfjäder. jag ser ingen anledning att sluta, det ingår liksom i nattrutinen som en kram ungefär, vi snackar ju ty 5 sekunder lång solfjäder bara . :mrgreen:

Jag fortsätter truga :D Faktum är att hon blev dunderförkyld under kuren och sen har hon kräkts (vet ej om det är magsjuka eller kräk efter förkylningen) så hon har inte haft någon vidare aptit. Kanske blir ändring på det när hon piggnar till.

Säkert. :D

3 lurar it is! Problemet med att skifta vagnluren till 20 minutaren är att vi hämtar storebror i vagnen kl halv två. Jag har då lagt henne på rygg i vagnen kl 13.00 hon somrar oftast hyfsat lätt då med några ramsor. Sen har hon fått sova 10 min och sen går jag (detta har jag bara gjort två gånger eftersom första två veckorna höll vi oss hemma). Problemet har varit att hon vaknat undertiden jag gått in och hämtat storebror och då står hon i vagnen utanför. När jag kommer ut är hon vaken men inte ledsen men blir det efter ett tag när vi börjar gå hemåt. Jag ramsar då på väg hem gående och sen när hon stått still hemma. Det har också hänt några gånger att hon vaknat under den långa luren trots att hon stått stilla och haft svårt att somna om.

Så här ser schemat ut:
20.00 läggning
7.30 godmorgon :D
8.00 ersättning i flaska
10.15-11 sover inne på mage
11.15 trugar smakportioner (under kräkdagar endast ersättning flaska detta mål)
13.00-15.00 läggning vagn utomhus på rygg
15.00 ersättning i flaska
17.00-17.20 sover inne på mage (somnar nästa aldrig och sommar hon så gör hon det typ en minut innan hon ska upp och då har hon fått sova i 5 min)
18.00 trugar gröt med katrinplommon (har gett henne ersättning från flaska dessa dagar när hon har kräkts)
19.30 blöjbyte, pyjamas
19.45. nattslurk gett ersättning blandat med välling ett tag för att hon varit så snorig, fått för mig välling är slembildande, tanken var innan kuren att gå över helt till välling inom kort.
Skrattet :D :D :D :D :D

Schemat måste ju passa er. Sömnbehovet är 14,5 h, med 12 h natt blir det 2,5 h över till dagen , helst fördelat på 3 lurar, men i ert fall är ju den långa luren inte så lyckad i schemat ligger nära lur 1 också, så ni kanske skulle kunna ha 2 längre lurar i stället? Kanske skulle det vara bättre att låta henne sova 2 h i sängen när ni kommer hem från förskolan och skippa sista korta luren i stället? Och behålla 45 minuter på förmiddagen. Då ligger ni liite på plus i sömnen men med bara 2 lurar så kan det nog gå ändå. 4 rejäla mål mat ska rymmas i schemat och en nattslurk strax innan sängen.

Aktiviteter för övrigt. Hon sitter nu så hon sitter en hel del men även lite magträning då hon försöker ta sig framåt men kommer mest bakåt och i sidled. Hon åker öven mycket i sin gåstol som hon gillar att åka runt i. Vi har varit hemma mycket nu eftersom först kuren och sen förkyld. Endast hämtning på dagis 2 ggr och kalas förra helgen.

Det behöver inte vara så mycket "aktiviteter" utanför hemmet får hon mycket golvtid där hon får ta sig fram för egen maskin och upptäcka hemmet är det den bästa aktiviteten! :mrgreen: Gåstol kan vara trevligt en stund men ger henne inte så bra kroppsuppfattning och träning som tid på golvet gör. Mycket frisk luft utomhus, gärna vaken och i två pass. Och social delaktighet där hon får vara med dig och familjen i era aktiviteter, ligga bredvid på golvet, ge dig tvätt sitta i matstolen bredvid dig i köket när du lagar mat eller diskar, hålla i såssleven vid matlagning etc.

Igår kräktes hon i sängen och var då tvungen att ta upp henne för att hon kräkts ner lakanen och sig, och sen få i henne vätska på tesked en stund efteråt. Har jag förstört allt nu?

Givetvis inte! :D 8) hon har nog nån sorts maginfluensa ändå, möjligen kan hon vara känslig för mjölk el dyl, men det skulle ni ju ha märkt tidigare om kräkningarna pågått länge. Ge henne flytande, smootihes osv om hon inte är sugen på mat just nu, när ni ger henne fast föda låt henne gärna ha lite egen mat att plocka med och en egen sked att hålla i så brukar det gå lättare att peta in lite mat.

Så tacksam för all hjälp jag kan få!!!

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ser nu att ni har 11,5 h natt. I så fall finns det ju utrymme för 3 h sömn dagtid. Eller kan ni tänka er att ändra natten till 12 h 19-7 eller 20-8. Kan tänka mig att hon är övertrött vid läggning klockan 20.00 på kvällen så det är därför hon har svårt att komma till ro och "skriker" som du säger. Om ni dessutom bara ska ha 2 lurar om dagen och den senare slutar 16 eller 16.30 (beroende på när du är hemma från förskolan igen) så är det för länge för henne att vara vaken till klockan 20.00.

Hon sover dessutom i dagsläget dåligt på sin långa lur och är därför säkert övertrött till eftermiddagsluren oxå. Ni bör ta er en funderare kring schemat, så att hon får de bästa förutsättningana för god sömn.

ex.

7.00 god morgon, mat
9.00 eller 9.30 sova i 45 minuter Ska hon orka vara vaken till ca 14.00 så är det bra om du kan lägga henne 9.30 i stället.
11.00 lunch
13.30 (eller strax innan luren när ni kommit från förskolan) mellis i flaska så hon kan sova gott i sängen i två timmar med mätt mage.
14, 14.30 -16 eller 16.30 (beroende på när du lägger henne i sängen för långluren) sova
17.00 middag
18.00 bad och bus
18.30 nattslurk
19.00 godnatt med MYCKET SKRATT :mrgreen: :mrgreen:

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
emma

Inlägg av emma »

Hej!

Vi läste boken både då vår store kille blev kurad och nu med lillan. Men vi har lånat boken så jag har inte den kvar. Jag läste in mig på trådarna du länkat till och vi har bestämt oss för variant nr 1: pangramsa, invänta, ramsa, ev gå in en gång solfjädrar sömntung och snabbt ut och ramsa/bekräfta vid behov. Idag på morgonen hörde vi ett "pip" var på vi pangramsade och hon somnade om :D Dock undrar jag: om vi hade behövt gå in, lägga tillrätta och solfjädrar sömntung, är detta då ända tills hon somnar eller bara tills man hör att andningen saktar in?

Jag undrar också följande:
Detta gäller ju endast tidiga uppvak (1-1,5 h innan godmorgon) och uppvak dag men vad är skillnaden på natten? Har jag fattat rätt om skillnaden är att på natten inväntar jag att ramsa även om jag hör att hon vaknar istället för att ramsa vid minsta pip. Och försöker sen ramsa mig igenom omsomning istället för att gå in, lägga tillrätta och solfjädrar. Har jag fattat rätt då?

Vid läggning när jag parkerat och solfjädrar och ut med ramsan. När jag jobbar med ramsan så väntar jag oftast in gnöl utan att ramsa, när jag har ramsat vid minsta gnöl tycker jag bara hon blir arg. Hon blir även arg om jag ramsar så ofta som "det tar att ramsa 4 ggr" har jag märkt. Så är det rätt att låta henne gnöla ett tag och ramsa direkt om jag hör att hon stegrar och sen avvakta eller är det bättre att låta henne gnöla först sen även skrika (fråga) innan jag ramsar (svarar) som en uppföljning.

Ok ramsa X4 forever [-o< läggningen på kvällen har gått ganska bra, det är mest dagslurarna hon skriker nu. (Är väl så trött antagligen på kvällen stackarn). Men absolut jobba extra med skrattet :mrgreen: och husljud har vi börjat mer med då vi nog tassade på tå för mycket innan.

Vi har även dragit ihop 3 ramsor med avslutningsvis en bekräftelseramsa vid läggning om hon blir tyst undertiden man ramsar (ej vid uppvak eftersom då gäller ju pangramsan och där ingår ju inte bekräftelsen, rätt?). Men eftersom hon ofta går igen igen och det blir fler ramssessioner X4 så drar vi i hop bekräftelsen med 3 ramsor varje gång vi märker att hon blir tyst under ramsan, och det händer ju några gånger vid varje läggning, har vi fattat rätt?

Och så till schemat. Jag studerade ditt förslag och ändrar från och med idag enligt nedan: (jag justerade ditt lite så det passar oss)
7.30 God morgon :D :D
8.00 mat
9.45-10.00 sova 45 min inne
11.00 lunch
14.00 mellis i flaska
14.15-16.15 sova 2 h inne
17.15 middag
19.00 blöjbyte och pymme på, bus på skötbordet
19.15 nattslurk
19.30 gonatt med mycket skratt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Idag har vi fått kämpa för att hålla henne vaken till två, sen tog det ändå tid innan hon somnade, men inte så mycket skrik, mest gnöl. Sen sov hon utan uppvak :D
Lillan 7,5 mån
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om du går in och ger en solfjäder så håller du tills liten är helt avslappnad och på väg in i drömmarnas land, den sista insomningen sköts för egen maskin. Om man har haft en lång period av strul och har fastnat i någon fnurra, då kan man solfjädra in i sömnen för att bryta en dålig vana.

På natten händer ingenting, förutom att folk sover som grisar :!: Det är vad du vill förmedla på natten genom att använda så lite aktivitet som möjligt och det är också att backa lite och ge liten utrymme för att lära sig klara uppvaken själv. När uppvaken kommer så pass nära morgonen kan man känna sig utsövd även om man inte riktigt är det så då kan det vara lämpligare att mota Olle i grind och upplysa om hur läget är, på en gång.

Gällande gnöl och ramsor så är det du bäst som svarar dig själv, vad jag kan utläsa så har du lyssnat av henne fint och hon skäller ut dig om du kommer och stör med för mycket tjat :wink:

När du slopar bekräftelse ramsan så låter du sista versen mjukna och sätta punkt, helt rätt.

Kom ihåg, skratta hela vägen ner i sängen kan man göra även på dagslurarna, och det glada återseendet likaså!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
emma

Inlägg av emma »

Ok då är jag med på vad solfjädern är i detta läge!

I dag på morgonen vaknade hon vid sex (och ska ju inte gå upp förrens 7.30) Jag pangramsade då. Hon började babbla lite mysigt (inget gnäll alltså) jag avvaktade tills hon gav till något som jag skulle kunna tolka som en fråga. Då ramsade jag igen x4 som en upplysning. Hon fortsatte babbla och sen somnade hon om :D

I tråden du länkade till Jenny ang. tidiga uppvak bestämde vi oss för att göra punkt nr 1: (pangramsa x4, lyssna av, ev upplysningsramsa, lyssna av och ev gå in lägg tillrätta, solfjädrar sömntung och ut med ramsan, ramsa/bekräfta vid behov).

Vad jag funderar på är om hon inte hade somnat om i dag på morgonen utan fortsatt babbla ska jag verkligen gå in och lägga tillrätta och solfjädrar sömntung då, känns lite fel så länge hon bara myspratar.

För övrigt är jag med på skillnaden mellan "natt uppvak" och "tidiga uppvak". Och även hur vi drar ihop bekräftelsen. Tack för ditt svar Malin!
Lillan 7,5 mån
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Ni jobbar på jätte fint!! :)

Jag skulle inte solfjädra prat - enbart väldigt upprörda tongångar. :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
emma

Inlägg av emma »

Hej!
Ok, vad bra, tack!! Mycket funkar fint nu. Hon sover sina 45 resp. 2 h på dan sen några dar tillbaka. Hon somnar oftast på kvällen när vi ramsat efter lite gnyande (vi låter henne va då och då somnar hon). Men de tidiga uppvaken fortsätter.

Idag blev jag osäker igen :( (inte bra jag vet). Lillan vaknade vid 6, fast hon ska sova till 7.30. Jag pangramsade, hon babblade lite och gnällde lite och när tongången ökade efter kanske 15 min, ramsade jag igen, då övergick det till babbel blandat med gnäll. Jag tänkte att detta är ju inte tillräckligt höga tongångar för att gå in och solfjädra sömntung, då kommer hon ju bara bli vansinnig så jag ramsade då igen istället, och sen en gång till.

Efter 4 ramssessioner gick jag in, la tillrätta och gjorde en vanlig solfjäder på ca 5 sek. Då gick hon ju igång ännu mer så jag fick hålla på och ramsa ilsken tjej till 7.10. Då gick jag in och solfjädrade sömntung och ut med ramsan. Hon gnällde lite efter men somnade faktiskt om ca 7.20.

Utifrån de tre alternativen i tråden ni gett mig (se nedan) där vi valde nr 1, så gjorde jag ju inte enligt detta. Men skulle jag gått in och solfjädrat sömntung istället enligt nedan eller kan jag köra min egen variant? Eller fördröjer jag bara hennes insomnande genom att göra som jag gjorde?

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Lillan 7,5 mån
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Att å in och solfjädra sömntung funkar i princip NOLL gånger på morgonen. De blir bara arga, som du märkte! De har sovit en hel natt och tycker att det är dags att kliva upp nu.

:idea: Har ni kolmörkt i rummet? 8)
:idea: äter hon sig riktigt mätt på dagarna?
:idea: Är hon övertrött vid någon av lurarna tar det ofta längre tid att komma till ro och då "mister hon sömn" lägg hellre 15 minuter tidigare till natten, det kan ha positiv inverkan på morgonen. Och bjussa på 5-8 minuters insomningstid till daglurarna.

Angående morgonen skulle jag pangramsa och sen bara dra täcket över huvudet. Det ska vara tråkigt att vara vaken själv när man inte ska det. Blir hon ledsen och arg spela musik men gå inte in och undvik att ramsa. Och inför väckarklocka så att hon kopplar samman signalen med en GLAD GOD MORGON!!! :mrgreen: :mrgreen: klockan går ju alltid att justera några minuter tidigare om hon vaknar nära sin ordinarietid, men då är ändå signalen med.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
emma

Inlägg av emma »

Ja det märkte jag!
Jag satte faktiskt upp ett extra tygstycke igår eftersom det fanns en springa där morgonljuset letade sig in. Vips så sov hon hela natten!! underbart! :D :D :D

Hoppas detta var andledningen och att detta inte bara var en tillfällighet. Om hon nu vaknar tidigare i fortsättningen ska jag göra som du säger endast pangramsa och sätta på musik. Klocka har jag men får kanske vrida upp volymen.

Tack snälla för all hjälp!!!!!
Lillan 7,5 mån
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag har alltid mobilen som väckarklocka så jag tar med mig den in i rummet på morgonen. "Nuuu ringer klockan NUUU är det morgon" :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: å så får något av barnen stänga av den. :D

Å ligger hon bara å babblar på morgonen så låt henne göra det ostört förutom pangramsa direkt, men blir hon inte ledsen och bryter ihop så skulle jag låta bli musiken oxå. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
emma

Inlägg av emma »

Lillan har sovit till 7.30 ca en vecka men började vakna tidigt igen i förgår. Hon är nu åtta och en halv månad. Jag tänker att det nu är dags att justera schemat. Hon har ju 14,45 h på schemat. Och nio månader ska hon ju ha 14 h. Jag tänkte korta ner på det långa eftermiddagspasset så hon sover endast 1,5 h.

För övrigt så strular fortfarande 45 min passet på förmiddagen, det tar oftast en kvart- 20 min innan hon somnar in. Vi justerade schemat lite och lägger henne 10 istället för 9.45 för det kändes inte som hon var särskilt trött kl 9.45 men hon är ändå arg en stund och vi får ramsa.

Hon är även arg på kvällen och det långa passet oftast trots att det gått över en månad sedan vi började med kuren. Ska jag verkligen lägga tillrätta fortfarande? känns som hon går igång på detta. Vi får alltid ramsa några gånger innan hon somnar. Vi låter oftast bli att ramsa om hon bara gnäller.

Så här ser schemat ut nu, vad tror du?:

7.30 God morgon :D :D
8.00 mat
10.00-10.45 sova 45 min inne
11.00 lunch
14.00 mellis i flaska
14.15-15.45 sova 2 h inne
17.15 middag
19.00 blöjbyte och pymme på, bus på skötbordet
19.15 nattslurk
19.30 gonatt med mycket skratt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Lillan 7,5 mån