5,5 månaders börjat vakna igen på natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Delikat

5,5 månaders börjat vakna igen på natten!

Inlägg av Delikat »

Hej!

är helt ny här och kan börja med att säga att jag och min man inte använt oss av SHN-kuren då jag är för den och vill testa men han är helt emot. Men jag har smugit in lite element av SHN och påstått att det är mina ideér, haha.

Som läget är nu så sover vår 5,5 månaders från kl 20.00, "vaknar" (8 gånger av 10) efter ca 1-2 timmar av nattskräck - dvs hon kan ligga knäpptyst och sova och helt plötsligt skriker hon bara till, ligger dock fortfarande med slutna ögon, och är inte kontaktbar överhuvudtaget. Jag har försökt ramsa men hon hör mig inte så enda lösningen har faktiskt varit att ta upp henne i famnen (även om jag vill, verkligen vill, kunna trösta i sängen - har försökt med detta 5 nätter i sträck utan resultat.. hon skrek sig trött tillslut :cry: ) och då har hon lugnat sig på 10 min.
Men detta uppvaknande är inget större problem tycker jag. Det är det som har börjat infalla vid 03/04 tiden. Hon vaknar, snor runt i sängen ett bra tag för att sedan ledsna och börja grina/bråka.
För ett par veckor sedan sov hon 20-08. Hon har alltid en aktiv period vid 01, men det är sällan hon vaknar utan hon ligger mest och grejar i sängen och är väldigt fysiskt aktiv men somnar nästan alltid om efter ca 20 min. Jag vaknar av detta, men jag ligger snällt i vår säng bredvid och gör ingenting förutom att lyssna på hennes bökande :)

Detta uppvaknande som sker vid 04-tiden har jag varit lite förvirrad kring... jag tycker hon verkar hungrig. Hon har fått flaskan (ersättning) och har en del gånger slukat 200 ml och andra gånger bara snuttat ett par ml. Så jag har verkligen försökt få denna lilla dam att äta sig riktigt proppmätt under dagen, vet att hon äter tills bristningsgränsen men trots detta vaknar hon vid 04 och äter antingen mycket eller lite.

Jag inser att många kommer nog tycka att jag ska övertala min man att vi ska köra hela SHN-kuren fullt ut för att få resulat, och det skulle jag med vilja, men i dagsläget är inte det möjligt. Varför jag skriver här är för jag söker råd och kloka tankar hos erfarna kurare om vad detta uppvaknande beror på, och hur jag på bästa sätt kan göra för att få bukt på det.

Skall tillägga att hon sover 45 min - 2 tim -20 min på dagarna. Och jag är benhård på dessa tider och det har funkat bra hittills! Och att hon sover i spjälsäng i vårat sovrum.

tack på förhand!
Manfred10

Re: 5,5 månaders börjat vakna igen på natten!

Inlägg av Manfred10 »

hej och välkommen hit! :-)

Vi "tvingar" ingen att kura utan det är ett beslut man fattar själv. Och ja, det är svårt att bara plocka russinen ur kakan och tro att resten faller på plats av sig själv.

Nattskräck är ett omtvistat tillstånd och är de små inte riktigt vakna gör man det ofta värre genom att gå in och försöka åtgärda. Skrammel och vanliga husljud utanför rummet kan vara nog så gott. Att du försökt ramsa utan resultat är inte så konstigt om ni inte introducerat verktygen i rätt ordning enligt en kur.

MEN ni kan i vilket fall jobba med FÖRUTSÄTTNINGAR för sömn dagtid.

:idea: inför ett schema dagtid med fasta tider för både mat och sömn. Där ska få plats 4 rejäla mål mat med ca 3,5 h mellanrum, samt en nattslurk precis innan sänggående.
:idea: 15 h sömn per dygn. 12 h natt ger 3 h till dagen. Dagsömnen bör vara fördelad på 3 lurar med en längre lur på 1,5-2 h mitt över dagen. Samt 2 kortare lurar på för- och eftermiddag om 45 resp. 20 minuter, beroende på hur lång ni bestämmer att lunchluren ska vara.
:idea: Liten ska får vara utomhus mycket, gärna två gånger om dagen.
:idea: Det ska finnas gott om "golvtid" för liten att åla omkring och utforska sin omgivning.
:idea: Det ska oxå finnas tid för delaktighet i flocken, liten ska finnas med där det händer, när familjemedlemmarna "jobbar" ex sitta med vid matlagning och suga på en slev, vid disken med en egen diskborst, vid tvätthantering skicvka tvätt till mamma osv. Liten måste känna sig VIKTIG och BEHÖVD.
:idea: Sömnen ska njutas i rymlig och lämplig vagn och/eller säng i mörkt och svalt rum, utanför får gärna vara ljus och ljud.

Här kan du läsa mer. :mrgreen:

http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... ela-natten

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Delikat

Inlägg av Delikat »

Tack för snabbt svar! :)

jag skulle så gärna vilja "kura", jag tycker att allt jag läst är vettigt och vill gärna ge det ett helhjärtat försök, från början till slut. Men min man är inte alls med på tåget tyvärr...

och som du skrev så förstår jag att det är svårt att bara använda sig av vissa av verktygen (och förmodligen på "fel" sätt).

jag har ett strikt mat-och sovschema på dagen som hittills fungerat rätt bra. Det blir ju givetvis lite forcerat ibland... att hon vill somna tidigare än vad schemat säger men jag håller henne vaken då tills det är dags för vila. Och det schemat ser ut som följer;
8.00 Godmorgon + ersättning/gröt
10.15-11.00 vila
11.30 ersättning, lek & bus
13-15 vila (ofta i vagn under långpromenad)
15.00 ersättning
17.10-17.30 vila (promenad)
18:30 välling
19.00 bad, lek (nattningsrutinen)
19:30 nattslurk (vid denna brukar lilla damen antingen kämpa emot pga av trötthet alt. somna vid flaskan - men jag väcker henne då och trugar och ser till att hon äter sig riktigt riktigt proppmätt)
20.00 Godnatt.

Ett problem är att jag har aldrig lyckats med Skrattet-till-go'nattet eftersom hon alltid är rätt kinkig efter sin sista vila och fram tills det är dags att sova för natten.
Men som sagt, jag har ju inte följt SHN-kuren med att införa verktygen på rätt sätt...

Jag låter alltid henne vara delaktig i allt jag gör hemma samt så älskar vi att vara ute och promenera så dem "kriterierna" tycker jag att vi uppfyller :) men det är bra att du poängterar dom för dom är nog minst lika viktiga som allt annat!

Ska jag vara helt ärlig så är jag ju inte förvånad över att vi inte riktigt får till det, eftersom vi inte har kurat henne alls... så jag tror att om jag vill få bukt på detta måste jag lyckas övertala mannen min.
Lättare sagt än gjort.

Jag har läst SHN-boken två gånger men jag måste erkänna att jag har svårt att ta mig till allt/förstå. Jag funkar så att jag behöver se saker som en checklista för att förstå. Att läsa mycket text med långa förklaringar och olika exempel gör mig bara förvirrad :oops:
jag förstår verkligen vikten av att vara påläst på vad allt innebär så man fullt ut hajar syftet med allt. Men jag skulle behöva en väldigt saklig sammanfattning av det hela. Finns det något sånt här på forumet? har försökt hitta det men inte hittat rätt...

Åh! jag tror jag börjar bli lite desperat här... och då har vi det inte alls lika "jobbigt" som många andra familjer. :?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Safarin är en bra sammanfattning tycker jag. :-) och länken jag gav dig ovan innehåller massor av shn även filmer på hur verktygen fungerar.

Spontant när jag tittar på schemat behövs mer mat, fast föda. 4 rejäla mål med ca 3, 5h mellanrum. Lunchen ligger lite för långt ifrån långluren. Du skulle kunna lägga in en andra frukost en timme efter eftermorgonmålet eller så och ge lunch 12 eller 12.30 om hon ska sova 13.00.

Skrattet till godnattet kan du införa oavsett. :mrgreen: killa, busa och prutta på magen tills liten drar på smilbanden. :mrgreen:
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"