4 mån, hantering dagskurer

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sofald

Re: 4 mån, hantering dagskurer

Inlägg av sofald »

TACK för er hjälp o peppning!

Idag var första gången som jag lyckades få henne sova 2 timmar på dagen, dock med 2 skarvar med totalt 6 ramsor men jag behövde inte gå in. Det känns sååå bra. :D =D> Det finns hopp. Tidigare har jag gett upp efter 1,5h men idag gick det av bara farten. Hoppas att det kommer fortsätta bra och att skarvarna försvinner. De två övriga dagslurarna funkar bra!!

Den senaste natten är första gången som vi inte behövt ramsa alls!! =D> :D

Dessutom har nattningarna gått mycket bättre. Hon är gladare när vi lägger henne men blir fortfarande ledsen precis när vi lägger henne till rätta. Men ofta lugnar hon sig efter max 2 min och det är inte ofta vi måste "påminnesramsa" henne. Hon verkar ligga där inne o greja men somnar efter tag själv. Jag är såååå stolt över henne!! \:D/

Förra veckan var lite trasslig. Hon var hungrig som en varg på dagarna och min mjölk räckte inte till så jag gav henne tillägg. Men nu verkar vi vara på spår igen. Hon får mer mat på dagarna nu, dryga smakportioner gröt till frukost och kväll och smakportion mat till lunch. Så ser jag bara att hon äter på under veckan tror jag att det är dags att ta bort nattmålet kl4. Hon har dock ätit väldigt mycket på nattmålet de senaste 5 nätterna, men jag hoppas att med bättre matintag på dagarna nu så kan vi snart hoppa över nattmålet! [-o<
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hurra hurra!!!! :D :D =D> =D> =D> =D>

underbar läsning!!!

jobba vidare i samma anda!!! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
sofald

Inlägg av sofald »

Skulle aldrig skrivit det där med att det gick så bra med middagsluren. :( De sista två dagarna har det varit "som vanligt" dvs nattningen går rätt bra, hon sover 35min, vaknar och gnäller upp sig så hon blir ledsen el arg, jag ramsar flera gånger, hon blir ännu argare el ledsnare, jag går in o o lugnar henne ramsar ut, ramsar flera gånger till utanför, går in igen o lugnar och så håller det på så i en timme. Mer än 1 timme orkar jag inte hålla på under dagen. Hon har somnat om under 5 min, men vaknat igen o varit jätte arg. Åh det som gick såååå bra i tisdags. Förstår inte alls varför hon vände igen... :cry: jag tror inte det är maten för hon håller sig nöjd tills det är matdags 14.30. Hon bara vill inte komma till ro. :cry:

Mmm, vi kämpar på. Kvällsnattningarna går fortf bra, MYCKET bättre än på dagarna. Förstår inte att det blir sådan skillnad. Och, peppar peppar, men de senaste 3-4 nätterna har vi inte behövt ramsa något. Heeeeeelt fantastiskt! =D> Jag hoppas verkligen det fortsätter så. [-o<

Kämpar vidare... :-?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :-)
De sista två dagarna har det varit "som vanligt" dvs nattningen går rätt bra, hon sover 35min, vaknar och gnäller upp sig så hon blir ledsen el arg, jag ramsar flera gånger, hon blir ännu argare el ledsnare, jag går in o o lugnar henne ramsar ut, ramsar flera gånger till utanför, går in igen o lugnar och så håller det på så i en timme. Mer än 1 timme orkar jag inte hålla på under dagen
När hon vaknar efter 35 minuter på kvällen, ge henne en ramsa bara och fortsätt sedan med HUSLJUD. Höj tvn, dammsug slamra utanför hennes dörr osv. Blir hon otröstlig gå in lägg tillrätta, metodiskt och säkert. Stå sen med solfjädern tills hon är rejält sömntung nästan sovandes innan du ramsar dig ut. Att springa in och ut för att "lugna" ger oftast motsatt effekt.

Dagtid går du tillväga på samma sätt, påminn med en ramsa och jobba sen med husljuden. Sjung en sång, föna håret eller vad som helst bara du signalerar att du har FULL KOLL PÅ LÄGET!! 8) 8) 8) 8) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Springer du in för att lugna, släpper du oxå in vargen, vad är nu fel???!!! :shock: :roll: :? :cry: :roll:

Å glöm inte detta! :mrgreen:
Tänk förutsättningar för sömn, sova måste hon göra själv.

:idea: mat, mat och mera mat enligt schemat
:idea: fysisk aktivitet och golvtid
:idea: utevistelse, gärna i vaket tillstånd oxå
:idea: social delaktighet, vara ett med flocken, sitta med (i babysitter tex) vid viktiga sysslor i familjen.
:idea: mycket skratt :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: och trygga leende från omgivningen som intygar att allt är i sin ordning.
:idea: mörkt och svalt i rummet.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sofald

Re: 4 mån, hantering dagslurer

Inlägg av sofald »

Hej,

Först o främst vill jag börja tacka för all hjälp så här långt. Ni är grymma supporters!! =D> [-o<

Min lilla tjej är nu 7 månader o sov sin första 12 timmars natt den 7 januari! =D> =D> =D> :lol: Jag är såååå stolt över henne! Men jag skulle behöva lite hjälp för att vi inte ska spåra ur igen samt lite schema hjälp.

Nattningarna på både dagar o kvällar går bra. Antingen säger hon inte ens pip när man går o somnar själv efter ett tag el så får vi vara kvar i max 2 minuter extra. Känns jätte bra.

Däremot har hon börjat med en ny grej nu. Vet inte om det kan ha med något utvecklingssprång att göra. När vi nattat henne vid 19.30 så vaknar hon ofta till 3-6 gånger fram till 21.30 och sedan sover hon till runt 1-2 då hon vaknar till också. Ibland hjälper det med att ramsa men oftast behöver vi gå in o lägga henne till rätta igen. Jag är rädd för att detta ska eskalera och vi snart är där att vi håller på och lägger henne till rätta flera gånger efter vi lagt henne. Några tips???

Hennes schema ser ut enligt följande:
7.30 gomorgon
9.30 vila 45 min
11.30 lunch
12.30 vila 1,5h
14.30 mat
16.30 vila 20-45 min beroende på hur lunchvilan gick
17.30 mat
19-19.30 nattslurk
19.30 sova

Hon skarvar fortf en hel del på vilan vid 12.30 varför jag ändrat den till 1,5h istället för 2h. Jag orkar helt enkelt inte med att kämpa i 2h...

Har ni något förslag på om jag bör ändra schemat nu när hon är lite äldre?

Tack på förhand!
Sofie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Sömnbehovet ligger på 14,5 h med 12 h natt blir det 2,5 över till dagen förslagsvis fördelat på 3 lurar

45-1,5-20 skulle kanske passa.

Försök att undvika att gå in när hon vaknar till att börja med jobba med ramsa och husljud.

Varför stannar ni kvar 2 min extra vid nattning? och vad gör ni då? 8) :mrgreen:

Jobba extra mycket med skrattet till godnattet.

Var sover hon dagslurarna nu? Jag tycker säng i mörkt rum passar bäst för stora töser. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sofald

Inlägg av sofald »

Mm, det är väl det som behövs på kvällarna. Mer ramsa o husljud o vänta lite till innan vi går in.

Ja du, anledningen till att vi blir kvar är för att hon hinner jaga upp sig efter att vi lagt henne tillrätta. Och då tänker jag att ska vara kvar tills hon lugnat sig. Även om hon var glad o nöjd precis när jag lagt henne till rätta. Fel? Ska jag gå ut direkt fastän hon hinner bli ledsen/arg direkt efter att jag lagt henne tillrätta? Men vi ska nog jobba ännu mer på skrattet till godnattet.

Dagslurerna sover hon i sin säng och rummet har jag gjort så mörkt det kan bli på dagen. Temperaturen ligger runt 19-20grader. Hon sover absolut bäst i sin egen säng. Utan tvekan. Det som är bra är att om jag är borta hos någon så kan jag lägga henne i en annan spjälsäng o hon somnar direkt där också. :D Jätte skönt!!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ja du, anledningen till att vi blir kvar är för att hon hinner jaga upp sig efter att vi lagt henne tillrätta. Och då tänker jag att ska vara kvar tills hon lugnat sig. Även om hon var glad o nöjd precis när jag lagt henne till rätta. Fel? Ska jag gå ut direkt fastän hon hinner bli ledsen/arg direkt efter att jag lagt henne tillrätta? Men vi ska nog jobba ännu mer på skrattet till godnattet.

Precis! Massor av :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: och snabb, men klar och tydlig parkering och UT med ramsan, jagar hon upp sig kan du markera kraftigare med ramsan, men fortsätt ut. Lyssna! Är hon arg låter du henne vara det. Jobba med husljud eller varför inte spela någon trevlig musik utanför rummet. Blir hon ledsen och ber om hjälp får hon en ramsa. Riktigt ledsen=KRIS (men det är det nästan aldrig 8) ) går du in och lägger till rätta igen och ut med ramsan.

Dagslurerna sover hon i sin säng och rummet har jag gjort så mörkt det kan bli på dagen. Temperaturen ligger runt 19-20grader. Hon sover absolut bäst i sin egen säng. Utan tvekan. Det som är bra är att om jag är borta hos någon så kan jag lägga henne i en annan spjälsäng o hon somnar direkt där också.

:D Jätte skönt!!
:D jobba på samma sätt dagtid vid uppvak i långa luren som ni gör vid nattning/kväll. Husljud och bara ramsa vid ledsamheter.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sofald

Inlägg av sofald »

Hej hej,

Nu har vi jobbat på med nattningarna o skrattet till gonattet och det har verkligen gått bättre. Men inatt fick vi ett rejält bakslag. Hon vaknade 1-2 ggr/timme från det att vi la henne till kl 5! :( Sedan sov hon till 7.15. Ibland gick det att ramsa o hon blev tyst o ibland jagade hon upp sig själv något fruktansvärt så vi fick gå in. Detta var värsta natten hittills. Hon är ju drygt 7 månader nu o jag funderar på om det kan vara ngn utvecklingsfas el om hon kanske fått öroninflammation. Hon verkar dock frisk för övrigt. Lite kinkig på dagen emellan åt...

Jag har gjort om schemat till följande. Vad tror ni om det. behöver jag ändra det när hon blir 8 månader tro?
Hennes schema ser ut enligt följande:
7.30 gomorgon
9.30 vila 45 min
11.30 lunch
12.30 vila 1,5h
14.30 mat
16.30 vila 20 min
17.30 mat
19-19.30 nattslurk
19.30 sova 12h

Med vänlig hälsning
Sofie
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
bakslag kommer ibland och det gäller bara att vara konsekvent så löser det sig snabbt =)
vid 9 månader rekommenderas en sänkning av sovtid, men inte förrän då, så det schemat du har kan du ha tills dess ialla fall. =)

Kram Emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
sofald

Inlägg av sofald »

Tusen TACK för all peppning! :D

Nätterna har blivit så mkt bättre igen! Nu är de "som vanligt" o ofta sover hon hela natten, kanske vaknar till själv men somnar om. Ibland får vi ramsa el lägga henne tillrätta en gång. Så skööönt! :lol: =D>

Däremot har vi två nya utmaningar nu! Hon har börjat vakna lite tidigare - typ 6.30-7. :cry: Hon kan ligga o prata själv i en kvart men sedan blir hon arg. När jag ramsat blir hon mer upprörd o då har jag gått in till henne. Då har det tagit ett tag att få henne o lugn o kanske sover 5 min till. Funderar nu på att testa "pangramsa" direkt när jag hör henne prata på morgonen. (läste det i ngn annan tråd).

Dessutom har dagslurarna börjat krångla igen. :cry: Hon har alltid skarvat den långa luren men nu lyckas jag inte få henne att somna om. Så hon sover knappt 45 min första luren och knappt 45 min andra luren (som ska vara 1,5h). Den tredje luren har det blivit väldigt jobbigt att lägga henne för hon blir oftast upprörd o vill inte alls somna. När hon väl somnar har jag låtit henne sova mer än 20 min, oftast 35-45min, eftersom hon inte sovit så bra tidigare på dagen.

Det jag funderar på nu är om vi bör gå över till 2 dagslurar redan nu när hon är 8 månader. Schemat vi kör på nu är följande:
7.30 gomorgon
8.00 - frukost - 1 port gröt med banan, smörgås o amning
9.30 vila 45 min
11.30 lunch - 1 burk med mat + frukt
12.30 vila 1,5h
14.30 mat - 200ml välling, frukt, smörgås
16.30 vila 20 min
17.30 mat - 1 burk med mat + frukt
19-19.30 nattslurk - amning + ca 100ml välling
19.30 sova 12h

Kram Sofie
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag skulle tro att störningarna i dagslurarna beror på 8-mån ångesten, använd sökfunktionen och läs i BB om du har den så kommer du hitta mkt matnyttigt. Det är en stormig fas hon ska igenom och jag tror att det är bra att tänka förutsättningar, och att ha 3 tillfällen under dagen för återhämtning kan vara välbehövligt.

En del föredrar mörklagt rum eller filt över sufletten även på dagslurarna.

Jag tycker schemat ser fint ut och nu när hennes värld är i gungning så får du stå så stadigt du kan, inga nyheter utan stå stadigt och håll dig koncekvent till den plan du har. Välj ett sätt att bemöta tidiga morgnar och inför gärna väckarklocka om ni inte har det, mycket skratt till go nattet och stora, glada och härliga återseenden och is i magen.

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"