Efter att ha lästa internationella SHN fram o tillbaka har jag nu startat kur för vår 4 månaders dotter. Hon har den senaste tiden sovit väldigt dåligt på nätterna, vaknat 4-6gånger per natt för att antingen skrika och/el äta. På dagarna har hon sedan 4 veckors ålder varit svår att få att sova mer än 20-30 minuter i streck. Vissa gånger gånger har hon sovit 45 min
Schemat som jag tänkt följa är följande:
07.30 Godmorgon! Frukost (ammar)
09.00 sova 45 min
9.45 mat (ammar)
12-13.30 sova 1,5h
13.30 mat (ammar)
15 sova 45 min
15.45 mat (ammar, smakis)
17.30 sova 20min
17.50 mat (ammar), bad, kvällsslurk
19.30 sova
Första natten gick rätt bra trots allt måste jag säga. Hon somnade efter 20 min, vaknade kl 23 och då fick jag buffa o solfjädra lite så somnade hon om. Vaknade igen vid 3.40 och då gav jag faktiskt henne mat eftersom jag helammar henne o hon tidigare fått mat 2-3 ggr om natten (rätt fel??). Sedan somnade hon om o vaknade vid 7.10 men låg nöjd kvar i sängen tills jag gjorde god morgon 7.30!! Jag är suuuupernöjd efter bara första natten!! Blir spännande se hur fortsättningen blir.
Men dagslurerna har gått sämre och jag känner mig osäker på hur jag bör gå vidare. Den första luren sov hon 30 min och sedan försökte jag ramsa och buffa henne för att sova ytterligare 15, men det gick inte. När det gått 45 låtsades jag som inget o "väckte" henne istället.
Andra luren sov hon 35 min sedan höll jag på o ramsade, buffade och solfjädrade tills det gått 1,5h.
Är det så här jag ska tänka och bara fortsätta el ska jag lägga om schemat så hon bara får kortare lurar (45 min) fast fler? Kan hon "lära sig" att vila längre än 20-30 min på detta sättet?
Hon sover dagslurarna i sin säng, fast jag använder filt och låter det vara lite ljusare i rummet än vad det är på natten. Det är där jag fått henne att sova som längst tidigare (45min). Vagnen gillar hon inte alls och hon vaknar alltid efter 20 min prick, vare sig vagnen är still el i rullning. Detsamma gäller i bilen. Kör vi på motorvägen o hon sover så vaknar hon prick 20 min även om vi inte "ändrat" något.
Jag känner spontant att hon verkligen behöver vila mer på dagarna då hon blir rätt kinkig annars.
Tacksam för råd!