4 mån, hantering dagskurer

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sofald

4 mån, hantering dagskurer

Inlägg av sofald »

Hej,

Efter att ha lästa internationella SHN fram o tillbaka har jag nu startat kur för vår 4 månaders dotter. Hon har den senaste tiden sovit väldigt dåligt på nätterna, vaknat 4-6gånger per natt för att antingen skrika och/el äta. På dagarna har hon sedan 4 veckors ålder varit svår att få att sova mer än 20-30 minuter i streck. Vissa gånger gånger har hon sovit 45 min :D .

Schemat som jag tänkt följa är följande:
07.30 Godmorgon! Frukost (ammar)
09.00 sova 45 min
9.45 mat (ammar)
12-13.30 sova 1,5h
13.30 mat (ammar)
15 sova 45 min
15.45 mat (ammar, smakis)
17.30 sova 20min
17.50 mat (ammar), bad, kvällsslurk
19.30 sova

Första natten gick rätt bra trots allt måste jag säga. Hon somnade efter 20 min, vaknade kl 23 och då fick jag buffa o solfjädra lite så somnade hon om. Vaknade igen vid 3.40 och då gav jag faktiskt henne mat eftersom jag helammar henne o hon tidigare fått mat 2-3 ggr om natten (rätt fel??). Sedan somnade hon om o vaknade vid 7.10 men låg nöjd kvar i sängen tills jag gjorde god morgon 7.30!! Jag är suuuupernöjd efter bara första natten!! Blir spännande se hur fortsättningen blir.

Men dagslurerna har gått sämre och jag känner mig osäker på hur jag bör gå vidare. Den första luren sov hon 30 min och sedan försökte jag ramsa och buffa henne för att sova ytterligare 15, men det gick inte. När det gått 45 låtsades jag som inget o "väckte" henne istället.

Andra luren sov hon 35 min sedan höll jag på o ramsade, buffade och solfjädrade tills det gått 1,5h.

Är det så här jag ska tänka och bara fortsätta el ska jag lägga om schemat så hon bara får kortare lurar (45 min) fast fler? Kan hon "lära sig" att vila längre än 20-30 min på detta sättet?

Hon sover dagslurarna i sin säng, fast jag använder filt och låter det vara lite ljusare i rummet än vad det är på natten. Det är där jag fått henne att sova som längst tidigare (45min). Vagnen gillar hon inte alls och hon vaknar alltid efter 20 min prick, vare sig vagnen är still el i rullning. Detsamma gäller i bilen. Kör vi på motorvägen o hon sover så vaknar hon prick 20 min även om vi inte "ändrat" något.

Jag känner spontant att hon verkligen behöver vila mer på dagarna då hon blir rätt kinkig annars.

Tacksam för råd!
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
Manfred10

Re: 4 mån, hantering dagskurer

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

4 månader är rätt liten. Att sova hel natt kan ännu vara lite för tidigt för henne men det går förutsatt att hon äter tillräckligt på dagen.

Jag skulle råda dig att ge mat, mat och mera mat! Vaknar hon i skarvarna kan det vara tecken på hunger. 4 rejäla mål mat samt nattslurk (amma+smakis ska rymmas i samma mål). Ge så mycket mat du kan under 30-45 minuter och sedan inget mer förrän nästa mål ca 3,5 h senare. Inga nattmål nu längre! [-X Det förvirrar henne bara. MEN känner du dig osäker på om hon äter tillräckligt dagtid skulle jag behålla ett nattmål vid klockan 4, men endast då och se till att mata på mer på dagarna innan du genomför regelrätt kur.

Några kommentarer på schemat. :D Schemat är ju högst personligt och ska passa er, men några riktlinjer finns ju. 15,5h sömn, 4 mål mat + nattslurk, 3 lurar (tycker jag), vakentid 2-2,5 h mellan lurarna utom till natten då det kan gå 3 h för en sån liten. 3,5 h mellan måltiderna så att aptiten infinner sig till nästa mål, gärna mat nära långlur och givetvis natten. Ett mål pågår i 30-45 minuter.

07.30 Godmorgon! Frukost (ammar)
09.00 sova 45 min
9.45 mat (ammar) detta mål skulle jag skjuta längre fram så att hon är riktigt hungrig. Det är länge att vara utan mat i 2 h innan långluren och kan vara en anledning till att hon inte sover så länge.
11.00 mat, gärna amma och smakis
12-13.30 sova 1,5h jag föredrar 3 lurar under dagen och skulle förlänga denna till 14.00 och skippa sista 20 minutaren, kan bli hackigt med 4 lurar om dagen.
13.30 mat (ammar) 14.00 i stället
15 sova 45 min 16.00 eller 16.30 i stället
15.45 mat (ammar, smakis)
17.30 sova 20min middag här i stället, skippa sista luren
17.50 mat (ammar), bad, kvällsslurk finns det både en måltid och kvällsslurk här? sista slurken bör ligga kl 19.00 om hon ska sova natt 19.30
19.30 sova
Vårt schema har sett ut så här vid 4 månader.
7.00 god morgon, mat
9.00 sova 45 minuter
11.00 mat
12-14 sova 2 h
14.00 mat
16.00 sova 45 minuter
17.00 mat
18.30 nattslurk
19.00 sova natt

jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sofald

Inlägg av sofald »

TUSEN TACK för så snabbt svar med råd!! :D

Ditt schema skulle jag gärna köra på med enda skillnaden att jag skulle skjuta på allt 30 min så att min man får mer tid för umgänge med sin dotter. Det jag dock är orolig för är den långa middagsluren på 2timmar. Jag har som sagt aldrig fått henne att sova mer än 45 min. Även om hon ätit tätt inpå luren. Tror du ändå det går att "lära henne" sova så länge på dagen?

Helst skulle jag vilja att hon sover 2timmar på dagen, men just nu känner jag mig väldigt orolig till att "kura" henne till det. Är det möjligt? Jag skulle nog behöva höra det för att övertyga mig själv i kurandet.

Jag tror jag behåller nattmålet ett tag till tills jag kommit längre med maten. Tänkte introducera gröt och ge henne på kvällen i hop om att det mättar bättre. Vad tror du?

Måste bara säga att kvällens nattning gick såååå bra! Kunde lämna henne med ramsa inom en minut o sedan behövde jag bara ramsa 2 gånger till utanför dörren. Bästa nattningen på lääääääänge! :D Nu önskar jag bara att dagslurarna kunde bli lika bra, för det är där jag tragglar mest nu... :cry:

Sofie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

sofald skrev:
Ditt schema skulle jag gärna köra på med enda skillnaden att jag skulle skjuta på allt 30 min så att min man får mer tid för umgänge med sin dotter. Det jag dock är orolig för är den långa middagsluren på 2timmar. Jag har som sagt aldrig fått henne att sova mer än 45 min. Även om hon ätit tätt inpå luren. Tror du ändå det går att "lära henne" sova så länge på dagen?

Det tror jag. :mrgreen:

Helst skulle jag vilja att hon sover 2timmar på dagen, men just nu känner jag mig väldigt orolig till att "kura" henne till det. Är det möjligt? Jag skulle nog behöva höra det för att övertyga mig själv i kurandet.

Det är möjligt, självklart! :D

Jag tror jag behåller nattmålet ett tag till tills jag kommit längre med maten. Tänkte introducera gröt och ge henne på kvällen i hop om att det mättar bättre. Vad tror du?

Bra. Börja med maten så länge. Och håll dig till schemat dagtid. Så att rutinerna får sätta sig i kroppen. Bestäm att nattmålet ligger exempelvis klockan 4 och vaknar hon innan dess får du med verktyg tala om att det är natt och inte matdags än. Matintaget ska vara stort över hela dagen endast gröt på kvällen och halvdant resten av dagen ger inga hela nätter. Men bestäm exempelvis två mål som byts ut mot gröt och/eller fruktpure/smakisar, fyll sen på med BM så mycket det bara går i under den måltiden.

Måste bara säga att kvällens nattning gick såååå bra! Kunde lämna henne med ramsa inom en minut o sedan behövde jag bara ramsa 2 gånger till utanför dörren. Bästa nattningen på lääääääänge! :D Nu önskar jag bara att dagslurarna kunde bli lika bra, för det är där jag tragglar mest nu... :cry:

Å där måste du jobba med din attityd. 8) klart hon ska sova på dagen oxå. Du VET att hon behöver det lika mycket som hon behöver mat och kärlek. Håll dig till schemat så gott det går dagtid. Särskilt måltiderna. Kroppen mår bra av matochsovklocka! :mrgreen:

Sofie
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sofald

Inlägg av sofald »

Tack igen för ditt snabba svar! Skulle behöva ytterligare peppning o gärna exempel o det finns.

Natten har gått hyffsat bra. Hon vaknade 3 gånger och 2 av dess lyckades jag få henne att somna om bara med ramsan. :lol:

Dagslurerna går dock inget vidare. Den första går strålande men den andra på 2 timmar går jätte dåligt… Hon vaknar redan efter 35 min och sedan försöker jag få henne att somna om i 45 min igår och 40 min idag… Gick inte. Hon skriker o är jätte arg länge. Lyckas lugna henne, ibland mha buffning, o går ut. Hör att hon är vaken, men gör inget. Så blir hon arg efter tag i gen o jag ramsar o ramsar utanför dörren o till slut går jag in. Åså håller det på så i 40-45 min då jag inte orkar längre…  :cry:

Ska jag fortsätta så här? Finns det exempel på dem som haft bebisar som bara sovit 20-30 min som lyckas sova 2timmar?
Jag skulle verkligen behöva peppning här för att fortsätta…

Sofie
sofald

Inlägg av sofald »

Hej igen,

Nu är jag i behov av all hjälp o stöttning jag kan få. Jag är så rädd för att jag är på väg åt fel håll och håller på att förstöra för min söta lilla tjej. :( :cry: :? :cry:

De första nätterna gick såå bra, medan dagslurerna krånglade lite. Se tidigare inlägg. Men igår kämpade jag på med daglurerna och hon var så arg o nästan hysterisk och väldigt svår att lugna. Igår kväll när jag nattade henne så var hon jätte svår att natta. Så vaknade hon redan efter en timme, men då räckte det att ramsa. Sedan vaknade hon igen vid 3 och jag höll på i en timme att ramsa, solfjädra och även buffa lite innan hon lugnade sig o somnade.

Det tråkiga är att hon blir ledsen nästan på en gång när vi går in i sovrummet och vi har väldigt svårt att få till ett riktigt bra "skrattet till go'nattet". Morgonväckning är mkt lättare.

Nu första morgonluren hade hon jätte svårt att somna. Mycket svårare än innan och vaknade till redan efter 5 min. Då räckte det att ramsa.

Snälla någon, hjäääälp. Vad ska jag göra??? Jag är så rädd för att hon håller på att bli en ledsen tjej istället för den glada goa tjejen jag är van vid... :cry: :cry:

Sofie
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Kan vara ett litet bakslag det där med natten, det ger sig om du är konsekvent. Kom ihåg att varje gång du kliver in i rummet så jagar du bara in vargen, som du säger själv så verkar hon bara bli mer uppjagad. Ramsa i dörröppningen, husljud ska tas till och endast i krisläge, och då ska det verkligen vara kris, ska du gå in. Var inte rädd för att backa.

:)
/ emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Boosta upp attityden! 8) :mrgreen:
Hon behöver sova, det vet du. Du kan hjälpa henne på rätt sätt, det vet du!

Uppvak på natten ger jag en ramsa och sen inget mer. Det kan vara så att ni behöver ta er en diskussion någon natt. Hon frågar, du svarar och så håller ni på den tid det tar men gå inte in. Frågar hon 100 gånger får hon 101 svar. Lugn och trygg ramsa, vänta på hennes nästa fråga, sen levererar du lugn och trygg ramsa igen. osv.

Ledsen i sovrummet. Låt henne leka i sängen dagtid. Placera henne där med några trevligheter och ha ljust i rummet och gärna musik. till en början kan du oxå vara där inne med henne. Pyssla med något i rummet så att hon ser och hör dig. Men va fullt fokuserad på din uppgift, vika tvätt eller något. Dottern kan du titta till ibland med ett stort :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: å säga ååå vad mysigt du har i din säng eller något, sen fortsätter du med ditt. tids nog utökas ensamtiden i sängen och du pysslar utanför rummet i stället.

Tänk förutsättningar för sömn, sova måste hon gör asjälv.

:idea: mat, mat och mera mat enligt schemat
:idea: fysisk aktivitet och golvtid
:idea: utevistelse, gärna i vaket tillstånd oxå
:idea: social delaktighet, vara ett med flocken, sitta med (i babysitter tex) vid viktiga sysslor i familjen.
:idea: mycket skratt :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: och trygga leende från omgivningen som intygar att allt är i sin ordning.
:idea: mörkt och svalt i rummet.

Arg på dagsluren= upplys med en ramsa och sätt sedan igång med att dammsuga eller något annat viktigt.
Ledsen=ramsa, försök att inte gå in, det brukar förstöra mer än det hjälper.

Hur går det nu?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sofald

Inlägg av sofald »

Återigen, TUSEN TACK för svar o peppning! Självförtroendet växer och det behövs verkligen.

Så går det nu

NÄTTERNA
Min man har nattat henne de senaste två nätterna. Första gången gick det strålande han behövde bara ramsa en gång till efter 5 min och sen somnade hon. Hon sov som en stock den natten med undantag för ett pip vid 23 och ett vid 6, men de krävde inga ramsor. Jag väckte henne vid 4 för mat och sen vaknade hon själv 7.20 men jag lät henne ligga kvar (nöjd) i sängen tills jag gjorde gomorgon! :lol: =D>
Igår natt tog det lite längre tid för min man att natta henne, men det räckte med ramsor utanför dörren!! :D Sedan vaknade hon 2.10 vilket krävde 3 ramsor och sedan 6.10 vilket krävde flera ramsor --> blev arg --> solfjäder --> 3 ramsor till. Sedan sov hon till 7 - krävde många ramsor till hon somnade igen 7.15 och sedan gjorde jag gomorron 7.35.

Är väldigt nöjd med de två sista nätterna och det känns skönt att kunna ramsa henne o inte behöva gå in varje gång. Frågan är om jag/vi kanske ska försöka "stå ut" lite till istället för att gå in och fortsätta ramsa lite mer. Möjligt.

En fundering jag har är om vi gör rätt vid nattningen. När vi lägger henne nu så blir hon ledsen och ibland arg nästan på en gång och då sitter vi kvar med händerna på henne (solfjäder som är kvar) tills hon lugnat sig. Sedan ramsar vi oss ut. Är det rätt? El ska vi ramsa oss ut på en gång även om hon är ledsen/arg?

DAGARNA
Dagslurerna är lite jobbigare fortf. Efter de katastrofa dagarna så har jag inte vågat fortsätta att truga henne på 2-timmars luren, utan jag ville vänta på svar.

Den första 45-minuters luren går bättre. Idag sov hon 40 min, och sedan ramsade jag ett par gånger för att få tyst på gnäll. När det gått 5 min så gick jag in o gjorde "gomorron".

2-timmars luren vaknar hon alltid efter 35-40 min och som sagt, jag har inte vågat truga mer med den innan jag fick svar. Jag har även varit rädd för att den skulle påverka nattsömnen negativt, dvs att en arg o ledsen tjej på dagen orsakar en ledsen och arg tjej på natten.

Den sista 45-minuters luren är också svår. Där vaknar hon efter allt från 25-40 min och är gnällig först och efter hand blir hon arg. När jag försöker ramsa blir hon efter hand jätte arg och nästan hysterisk och jag har svårt att lugna henne. Då har jag gått in och solfjädrat och även tagit till buffning för att lugna ner henne men det är svårt.

Fastän jag inte fått till dagslurerna än så försöker jag hålla hårt på mattiderna. Jag märkte redan efter första kur-natten att hon börjat äta BETYDLIGT bättre på dagen. Hon suger sig fast som en IGEL och det känns jätte bra. Jag får känslan att hon bara "snuttat" innan och inte fått i sig "tillräckligt".
Jag har även börjat ge henne gröt på morgon och kväll men vi kämpar fortf att få i henne den. Mycket hamnar utanför... :wink: Jag tänker dock behålla 4-måltiden på natten ett tag till, eftersom hon ibland somnar vid bröstet på dagarna och då blir jag osäker på hur mkt hon får i sig. El vad tror du?

Jätte bra tips på att spendera mer tid i sovrummet dagtid. Det ska vi definitivt göra.

Annars tycker jag att vi följer /tänker på dina punkter nedan med undantag för att det inte blivit jätte mycket utevistelse. Hon är inte så förtjust i sin vagn så vi spenderar inte så mkt tid i den. Ett par gånger har jag haft henne sittande i den (det är en liggdel där man kan fälla upp ryggen hon kan sitta i den) så hon kan se bättre. Men när det regnar och jag tar på regnskyddet ser hon inget och då blir hon jätte arg. Men jag ska försöka bli bättre på utevistelser. Ett par gånger har jag bara tagit på henne overallen och burit omkring på henne ute för att få lite luft o titta på spännande saker. :)

Återigen TACK snälla för tips o peppning!
Det känns bättre just nu, men min utmaning är att hålla kvar den känslan när jag lämnar tangentbordet och hamnar i dem "tuffare" situationerna med henne. jag inser ju att hon behöver mer sömn då hon fortf gärna vill sova en stund vid bröstet...

Kram
Sofie
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

HEjhopp!!

Strålande jobbat med nattnignar och nätterna!!!! =D> =D> =D>

Angående nattningarna skulle jag jobba ordentligt på skrattet till godnattet ch ha roligt ända ner i säng - flyg in i sovrummet och hoppa ner i säng med glada miner. Lägg tillrätta och gå med glad ramsa. Bli inte och hänga i rummet för att hon är arg utan gå med muntra steg ut. Det kommer att ge med sig på ganska kort tid skulle jag säga! ;) Om ni blir där och lugnar bekräftar ni endast en oro - ut med er och sköt eventuella frågor utanför dörren!

Sover hon dagslurarna i sängen inomhus? Då kanske ni kan mörklägga även på dagen för att minska synintrycken? Det hjälpte hos oss då dottern skarvade på dagen. Husljud hjälper massor! Ramsa upplysande bakom dörren och dra igång dammsugaren eller en hårtork. Diska högljutt eller ha på klassisk musik. Husljud är också bra för en överkoncenterad förälder som kanske ingirper för fort i uppvaken annars - detta funkar för mig i alla fall..

Ge henne en extra mattugga innan långa vilan. lite mosad banan gör susen för sömnen! Hur ser ert schema ut nu? Ändrade ni något efter Jennys förslag??

För övrigt vill jag flaggga för mycket mat så att du är säker på att hon är mätt i magen!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
sofald

Inlägg av sofald »

Nattningarna och nätterna går verkligen bättre. Igår kväll lyckades min man lägga henne o få henne skratta i sängen! =D> Sedan ramsade han sig ut o hon gnällde i mindre än 30 sek sedan tystnade/somnade hon! :D

Yes, hon sover i sin egen säng även på dagen. Det är där jag fått henne sova som bäst. Jag brukar dra för mörkläggningsgardinerna på dagen, men ha en filt i stället för täcke. Det blir inte lika mörkt som på natten, men jag tycker det funkar lite bättre än med helt ljusinsläpp.

Första morgonluren idag lyckades jag också få henne att skratta i sängen! :) och jag ramsade mig ut omgående o hon tystnade/somnade direkt. Behövde inte påminna henne. Hörde ett pip efter 40 min men sedan var det tyst igen. Jag gjorde inget. Sedan gick jag in efter ytterligare 5 min (så totalt 45min vila) o då var hon vaken o gosade med sin snuttefilt och blev jätte glad!!

Nu har jag precis lagt henne för andra gången. Fick henne o skratta fram till sängen men så fort jag lagt henne i sängen blev hon ledsen. Jag låtsades då som ingentingen utan "nattade" henne o ramsade ut x8. Hon var mest ledsen då. Satte på damsugaren och då gick det ledsna över till gnäll/gnöl. Efter ngn minut blev hon ledsen igen och då ramsade jag x8 och fortsatte med damsugaren. Då gnällde hon lite till men tystnade efter mindre än 1 minut! :D Kom på nu att jag glömde bekräftelseramsan... :(
MEN dammsugaren var ett grymt tips! TACK!! :D

Nu ska jag bara försöka ta mig i kragen o gaska upp mig för att få henne att sova längre än 40 min. Denna luren ska ju vara 2 timmar. Känns just nu heeelt omöjligt, men samtidigt märker jag att hon är fortfarande rätt trött emellanåt fastän hon sover bättre på natten o morgonluren så jag förstår ju att hon behöver det.

Schemat ändrade jag efter Jennys förslag och det ser ut enligt följande:
7.30 god morgon - med med mys
8.00-8.30 mat (lite gröt + BM)
9.30 sova 45 minuter
11.30-12 mat (BM)
12.30-14.30 sova 2 h
14.30-15 mat (BM + smakis)
16.30 sova 45 minuter
17.30-18 mat (lite gröt + BM)
19.00 nattslurk
19.30 Sova natt
04.00 nattmat

Eftersom vi precis börjat med gröt o smakisar så består maten huvudsakligen av bröstmjölk.

Vad tror ni? Jag tänkte vänta ett litet tag till innan jag tar bort 4-målet, eller vad tror ni?

TUSEN TACK för era snabba svar o peppni :heart: [-o< :-D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nattningarna och nätterna går verkligen bättre. Igår kväll lyckades min man lägga henne o få henne skratta i sängen! =D> Sedan ramsade han sig ut o hon gnällde i mindre än 30 sek sedan tystnade/somnade hon! :D

=D> =D> :mrgreen: Å kom ihåg att en nattning ska ta 2 minuter innebär att ni lägger henne i sängen, sista skrattet, solfjäder och ramsar ut, ska ta 2 minuter. Inte knäpp tyst och sovande på två minuter. Att somna kan ju ta längre tid och är inget konstigt eller farligt.
Eftersom vi precis börjat med gröt o smakisar så består maten huvudsakligen av bröstmjölk.

Vad tror ni? Jag tänkte vänta ett litet tag till innan jag tar bort 4-målet, eller vad tror ni?
Väcker du alltid klockan 4 eller vaknar hon själv? Upplever du att hon äter mycket på nattmålet? hur är frukostintaget?

När magen är tillräckligt mätt dagtid så brukar de små sova över nattmålet av sig själva men om du väcker henne så är ju det svårt. :D När du känner dig trygg med matintaget dagtid så tycker jag att du kan låta bli att väcka henne på natten för att se om hon sover över av sig själv.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sofald

Inlägg av sofald »

Nattningarna fortsätter att gå hyffsat bra och hon är inte längre så ledsen :D , men kan ligga i sängen ett tag o "grymta" lite och jag tror hon grejar med sin snuttis. Och efter ett tag blir det helt tyst och hon har somnat! Så på kvällen är hon betydligt bättre på att somna själv än vad hon är på dagarna. :D Dagarna kämpar vi fortf med. Vi var bortresta i helgen, inte helt lyckat känner jag i efterhand då vi inte "orkade" kämpa med 2timmars luren. Men jag har lyckats få henne att sova 35 + 5 + 20 min på 2 timmars luren en gång och det känns som framsteg då jag aldrig lyckats "natta om" henne tidigare på dagen!! :D Så nu ska jag fortsätta kämpa.

Angående maten så väcker jag henne alltid på natten vid 4-tiden. De två första nätterna så åt hon en del, men nu är min uppfattning att hon äter mindre på natten. Kanske en "halv" portion. På morgon kan hon vänta med maten i en halvtimme efter att vi gått upp, så jag upplever inte att hon är så hungrig direkt. Däremot äter hon väldigt bra på första morgonmålet. Mer än vad hon äter på "lunchmålet" kl 11.30.

Jag tror att jag ska vänta ytterligare en vecka till, för att få in mattiderna ännu lite bättre, och sedan prova att ta bort nattmålet. Bör jag ta bort det helt på en gång?
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Gör vad du känner bäst med nattmålen. När du bestämmer dig för att det ska bort är det ju viktigt att du har attityden till att inte ge mat på natten om hon skulle vakna, dvs du måste vara övertygad om att hon inte behöver nattmat längre. Vill du vänta lite så gör det tycker jag :)

Min tjej har varit suuuuperstrulig under långa soven under lång tid. Hon är smad från början men ändå var det mer regel ännundantag att hon skarvade under 2-timmarsluren i flera månader. Nu är hon snart 8 månader och skarvar ibland. Mellan 4-6 mån skarvade hon typ varje dag. Så det tar lite längre tid för vissa bebisar att fatta konceptet. Att din lilla skarvar kommer att gå över så småningom så länge du ger henne besked om att det ska sova tillräckligt envist ;)

Kram emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra jobbat här! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903