Ska jag väcka han på dagsluren?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mysmamman

Ska jag väcka han på dagsluren?

Inlägg av Mysmamman »

Hej svejs. Vi är nya på forumet och har precis börjat kura vår son på 8 mån. Vi började igår och natten gick över förväntan. Dock tog det 1 h innan han kom till ro och somnade. Men vaknade sedan inte förrän vid 5 på morgonen. Även där tog det 1 h för han att komma till ro men somnade tillslut och vaknade först när vi väckte honom på morgonen vid 7:30.

Nu till frågan. Vårt schema ser ut såhär:
Sova natt 19:30-7:30
Mat 7:30
Sova 9:30-10:15
Mat 11:00
Sova 12:30-14:00
Mat 14:30
sova 16:30-16:50
Mat 17:30
nattslurk 19
Sova natt 19:30

Det jag nu undrar över. Jag upptäckte att han var RÄTT så trött vid 9 på morgonen så vi la honom för att sova första dagsluren redan vid 9:15 (tänkte jag kunde spela på en kvart). Det som hör till saken är att han somnade inte förrän vid 9:55. Hur gör jag då? Ska jag väcka honom enligt schemat 10:15 eller ska jag även där spela på en kvart? Hur ska jag göra? HJÄLP!!! :?
Vincent föddes 130516
Kurstart 140117
Manfred10

Re: Ska jag väcka han på dagsluren?

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkomna hit! :D

Har ni läst på i internationella SHN? 8)

Håll schemat stenhårt under kuren! :D inte bjussa på kvartar hit och dit. [-X Tiderna måste få sätta sig i kroppen och tar man igen förlorad sömn här och där gör man barnet en björntjänst.

Alltså ska du väcka honom enligt schema och lägga honom enligt schema oxå. :wink: Så här i början av kuren kan de vara väldigt trötta fast de kanske sover mer än de brukar därför får man bjussa på all underhållning som finns för att hålla liten på humör till nästa lur. :-)

Flaggar lite för att lunchen eventuellt ligger lite för tidigt i förhållande till långluren. Liten måste vara riktigt mätt för att kunna sova hela luren. Men han fixar det kanske ändå. OM han skarvar kan det bero på detta.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mysmamman

Inlägg av Mysmamman »

Hej Jenny och tack för välkomnandet och snabbt svar.

Vi (min man och jag) har läst SHN annars hade jag aldrig haft mod till att börja kura sonen. Har en alldeles för orolig själ (som tur är tar min man de första två nätterna).

Jag håller med, tycker 11 är för tidigt för lunch men vet inte hur jag ska få ihop det på något annat sätt då han äter frukost redan halv åtta. Har du något förslag? :oops:

Måste även få berätta. När min son var 5 månader fick vi tips av min syster om just denna kur. Bara det att vi läste aldrig på vad den innebar. Min syster visade oss buffningen och enbart den. Så det är den vi kört till för en månad sedan när jag bestämde mig för att läsa hela boken och istället göra om och rätt. Dumt dumt och det är lätt att vara efterklok #-o Det som hör till saken är ju då att min son är van buffningen. Blir nog lite svårt att vänja honom av med den kanske. Han är ju van att vi alltid är med honom och buffar och stryker honom över huvudet och över rumpan vid läggning. Men vi tänker inte ge oss.

Det vi tycker är allra allra svårast är just när man ska ingripa och inte. Vår son tycker om att ligga på mage och tar gärna emot buffning, så fort vi övergår i solfjädern börjar han sakta sakta jämra sig och visa missnöje. Det är så himla svårt och veta när man ska sluta solfjädra, ramsa och gå ut. Väl ute (ser vi på kameran) att han slängt sig på mage och sprattlar som en sköldpadda upp och ner :wink:
SÅ kommer han knappast till ro. Vi kanske bara måste ha lite mer tilltro till oss själva och till honom. Har ju trots allt bara gått en natt... :oops:
Vincent föddes 130516
Kurstart 140117
Mysmamman

Inlägg av Mysmamman »

Glömde fråga. Hör ju egentligen inte till huvudrubriken och ber om ursäkt för ett litet sidospår men eftermiddagsluren är ju bara 20 min. Som det ser ut nu tar det långt mer än 20 min att få honom o somna. Kan jag kanske ta 20 minutaren i vagnen?
Dum fråga kanske men han har alltid somnat bra i vagnen, av sig själv. Ska jag trots detta vagna honom? Eller går det bra att "bara" gå ut och gå? Förlåt mina dumma frågor men jag känner mig rätt så utpumpad just nu och kan inte riktigt tänka klart.
Vincent föddes 130516
Kurstart 140117
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Kan du lägga lunchen 11.30 i stället? eller tom 11.45?

Natt 1 ska ni buffa lugn och tyst, tryck till med solfjäder och ramsa ut. Sen lyssnar ni av han har rätt att reagera. Ha lathunden framför er hela tiden. http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... ela-natten

I natt ska ni eg bara buffa vid själva tillrättaläggandet, sen vara ytterst sparsamma under resten av natten. Men läs i lathunden! :D

I din tråd får du ställa vilka frågor du vill som hör till kuren! :D

Du kan absolut ta 20-minutaren i vagn! Den luren försvinner snart. Den längre lunchluren tycker jag att så stora killa bör få njuta i en säng. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mysmamman

Inlägg av Mysmamman »

Hej igen. Så himla skönt att ni finns.

Halva jag är helt övertygad om att detta kommer fungera medan halva jag är helt övertygad om det motsatta. Inte kommer detta funka tänker jag, inte på vår son. Han som vi har vaggat till söms så ryggen pajat. Han som behöver så mycket närhet, inte kan han somna själv....så tänker JAG (inte min man, han är officer och van att lägga känslor åt sidan och följa order). Han har varit den som peppat mig, hittills i alla fall, och fixar detta galant.

I kväll tog nattningen 25 min, inte 1 h som igår. Vi buffade när han lades tillrätta och ytterligare en gång 5 min senare då han var så fruktansvärt hysteriskt. Efter det ingen mer buff!! Vi som buffat ihjäl oss innan. O jag kan säga att sonen var måttligt förbannad i sovrummet! Det fullkomligt haglade svordomar där inne. Men det gav med sig! Efter ett ex antal påminnelseramsor och pauser kom tillslut bekräftelseramsan och sonen sov! :shock:

JO, en lite fråga, blir det inte för lång tid mellan frukost och lunch då? Om jag lägger lunchen vid 11:30?
Vincent föddes 130516
Kurstart 140117
Mysmamman

Inlägg av Mysmamman »

Jag provar att skriva igen, så inte frågan glöms bort. Blir det inte för långt mellan frukost 07:30 och lunch 11:30 då? Hoppas någon kan svara. Vill så gärna ha ett så bra schema som möjligt så vi kör på det från början.

Hur tycker ni att jag ska göra. Nästa helg är vi bjudna på middag hos vänner. Är det för tidigt att natta honom någon annanstans för att sen rycka upp honom ur sängen, sätta honom i bilen och köra hem för att sen lyfta ur honom och in i sängen? Hur brukar ni göra?

Tacksam för svar :roll:
Vincent föddes 130516
Kurstart 140117
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Måltiderna läggs med 3-4 h mellanrum, så du väljer själv vad som passar din son bäst.

Man brukar säga att under kuren+uppföljningaveckan (11 dagar) så får man låta världen vara liten, det är stora förändringar som sker och tiderna håller på sätta sig.

När liten åkte babyskydd så brukade jag göra alla kvällsrutiner och lägga honom i den till vanlig läggdagstid och sen låta honom sova i den där borta, i bilen och väl hemma bara lyfta över. Har vi haft promenad avstånd har jag lagt i vagnen och ibland har vi lånat en säng och lagt där. Finns nog många fler varianter, allt går bara man gör det med självförtroende och attityden av självklarhet, så här ska det vara och det finns inget att ifrågasätta här inte! :lol:

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mysmamman

Inlägg av Mysmamman »

Hej igen och tack för alla tips hittills.

Kuren har gått relativt bra. Vi är nu inne på natt 6. Han har sovit i princip hela nätter sen dag 2!! Vilket är heeelt fantastiskt.

Det som hör till saken är att vi får inte riktigt får till nattningarna. Vår son blir jätteledsen när vi är inne i hans sovrum och börjar släcka ner. Han börjar gråta innan vi lagt honom i sängen. Det känns inte alls bra med tanke på att vi är inne på 6:de natten nu. Det känns som att vi borde kommit längre.

Vi gör enligt konstens alla regler, bada och ha kul, nattslurk, skrattet till gonattet. Vi har lekt med honom på hans rum på dagarna för att "avdramatisera" hans rum... Vi vet inte hur vi ska få till detta.

Nattningen idag tog 30 min, han skrek hela tiden, konstant tills de sista 5 min då han lugnade ner sig. Vi flyger flygplan in till sängen. Han märker vart vi är påväg och börjar gråta när han närmare sig sängen. Vi lägger honom tillrätta, solfjädrar, ramsar oss ut. Skulle vi varit kvar med solfjädern tills han lugnat sig?? Sen skriker han upp sig. O skriker så han börjar hostar och blir hes. Han låter förtvivlad.
Sen har det sett ut så här:

Nattningen skedde 19:20. Tillrättala, solfjäder, ramsade ut.
19:25 ramsade x 4
19:28 ramsade x 8
19:34 ramsade x 6
19:41 ramsade x 4
19:44 ramsade x 6
19:47 ramsade x 4
19:48 bekräftelse då han lugnat sig
19:49 zzzzz

Det känns som väldigt mycket ramsande men tro mig, vi har avvaktat för att inte störa honom för mycket men det bara eskalerar istället och vi vill inte låta honom vara för länge i sitt gråt för det känns som att han fastnar och det börjar likna 5 min metoden och dit vill vi inte. Vad ska vi göra?? :cry:

Tacksam för svar.
Vincent föddes 130516
Kurstart 140117
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Nattning och att somna är inte samma sak. :-)

Läggning på 2 min är att parkera och ramsa ut. Att somna kan ta längre tid.

Jobba ännu mer med skrattet. Killa och busa HELA vägen ner i sängen. Ge er inte förrän ni får i alla fall ett flin. Hela tiden är du :mrgreen: :D

Puss och kram, ååååå vad skönt att sova åååå vad mysigt du har!! :mrgreen: :D stoppa om parkera ramsa ut, släck lampan på väg ut.

Fortsätt med ert. Arga protester får bara husljud. Påminn med ramsa vid ledsamheter.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mysmamman

Inlägg av Mysmamman »

En liten uppdatering för den som är intresserad :D

Knoppen fick en liten knäpp när vi var iväg på middagen. Det tog 40 min för honom att komma till ro och det bara haglade svordomar i det provisoriskt mörka sovrummet hos värdparet. Misstänker dock att han var rejält övertrött. Han lades för att sova vid samma tid som alltid men sovit dåligt under dagen. När vi väl sen skulle åka hem lyfte vi upp honom, påklädning av overall och sen hem. Han var vaken hela vägen hem i bilen (20 min). När vi väl kom hem fick han lite vatten och sen bums i säng. Han fick en ramsa och stöp direkt! =D>

Det har nu löst sig med nattningarna. Det tar ca 2 min för oss att få att han att varva ner och ytterligare 4-15 min för honom att komma till ro. Men skillnaden nu är att han svär inte längre. Han gnölar lite med näsan ner i madrassen och kommer tillslut till ro. Det känns så himla skönt.

Det som fortfarande är ett bekymmer är dagslurarna. Det tar lång tid att komma till ro och de fallen jag nattar honom inomhus vid lunch sover han max 30 min :cry: inte 1,5 h som är tänkt.

Det som också är ett bekymmer är att han bajsar på natten. Det slår aldrig fel. Endera vid 23, eller vid 06 på morgonen. Varje natt! Det är rätt så frustrerande för man kan ju knappast säga att han sovit 12 h i sträck då :?
Han är visserligen jätteduktig och somnar oftast om direkt med en ramsa bara. Men ändå. Är det bara o vänta ut eller hur gör vi med bajset på natten? Går det att påverka på något sätt? (Han får katrinplommonpuré både till frukost och till lunch) eller är det bara att vänta ut...?

Men oavsett dessa små bekymmer som kvarstår är jag grymt imponerad på resultatet. Från att ha vaknat minst 5 ggr per natt för att tillslut vara vaken 1,5 h vid 4-5 på morgonen till att sova sammanhängande (bortsett från bajseriet) from 19:30 - 07:30 då vi väcker honom. Det är heeeelt fantastiskt.

Pratade med min barnmorska om detta. Hon var mycket imponerad! Hon berättade att de inte får tipsa andra mammor om olika metoder/kurer, utan måste vara neutrala i frågan. Kan i alla fall tala om att hon var mycket stöttande i mitt kurande och stod inte bakom 5 min metoden! Ett steg i rätt riktning ju!!! =D>

Aja, nu har jag skrivit klart tror jag :oops: Tack alla för alla tips och för ett fantastiskt forum!!!

Har ni några ideer hur vi kommer tillrätta med vår nattbajsare så skriv gärna någon rad så blir jag evigt tacksam. PUSS!
Vincent föddes 130516
Kurstart 140117
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

hej!
vad kul att det går så bra för er och liten!
Jag har dragits, och dras med bajs just nu också. dock inte på natten men oftast så har min lilla tjej bajs när vit ar upp henne. storebror var likadan. med honom så slutade det bara kanske när han var runt året.
har han hårt bajs? annars skulle jag kanske minska ner på katrinplommonen, även fast du ger det så tidigt på dagen kanske det påverkar.. om du upplever att han har problem med att bajsa kanske du ka ge hela lasset till frukost? en rejäl dos och sen inget mer lixom =)
att ge mycket fett är också bra för bajset, kokosolja, smör, rapsolja typ. det har hjölpt oss. min lilla älskar majskrok med en massa smör smetat på =)

hoppas det löser sig!
kram Emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"