Sigrids tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och hå, här går det undan må jag säga!! :P :lol:

Snacka om favorit i repris, vilka matgladisar ni är begåvade med! :heart: Jag ser fram emot att introducera Olof till den härliga matvärlden också, känner på mig att han kommer älska't. 8)

Här brukar också sista kvällspasset ibland bli lite övertrött, men då lägger jag tidigare och natten varar ändå oftast till ungefär 07 så då tänker jag att ingen skada är skedd!? Det finns ju liksom inget egenvärde i att följa den rekommenderade sovtiden om det sovs mer och liten är nöjd tycker jag!

Ser fram emot att ses efter helgerna sen!! Hoppas att den trotsande storasystern får följa med hem hit också!! :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Irmasmamma! :heart:

Jo, jag lägger nästan alltid tidigare. Ibland redan 18 (natten är tänkt att börja 19) och det går ju bra ändå. Men då finns det inte utrymme för någon kvällsslurk, som jag gärna vill få till innan jag tar mod till mig att ta bort påfyllningen vid 22 och därmed införa 12-timmarsnatt. Men vi får se, just nu är hon krasslig, så det kanske ordnar upp sig när hon piggar på sig igen!

Ja, det blir nog lättast att ta med båda barnen när vi kommer och hälsar på, så slipper vi passa dagistiderna också. Det räcker gott med att försöka få till sovtiderna på resande fot tycker jag... ;)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Krya på dig, Sigrid!! :heart:

Ser fram emot att träffa er alla efter helgerna. :santa: :heart:

Kram och godnatt! (Ser att du fortfarande är online också.... :lol: 8) )
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Någon råkade visst hälla i sig kaffe lite för sent ikväll... ](*,)

Vi hade barnvaktspremiär till Sigrid ikväll! Vi la båda barnen, svidade om, släppte in svärmor som spenderade ett par timmar framför vår tv och åkte iväg och åt julbord! Svärmors insats var väl inte så förskräckligt stor ;), men det är så tryggt att kunna åka hemifrån och veta att båda barnen sover. Och att om någon skulle vakna så somnar de om själva.

Natti natti! :P :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Wow!!

Så härligt med barnvakt och att det funkar!! Själv tycker jag att jag varit modig som lämnat Samuel ensam med sin pappa några kvällar... :D

Strålande jobbat med Sigrid, mkt imponerande!

=D>
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Nice!! :D :thumbsup:
Vi tänkte göra samma sak imorrn, men då väljer vi bio istället, hehe... 8) Härligt med svärmödrar! =D> \:D/

:heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Så kom dagen (kvällen) då jag vågade sluta med påfyllning vid 22. Första natten vaknades det vid 6-snåret, men efter det har vi klarat av tre 12-timmarsnätter på raken. Aptiten är tillbaka på morgonen! Härligt! Nu återstår bara att se när jag vågar flytta in Sigrid i storasysters rum. Gissningsvis dröjer det ett tag... :lol:

Sigrid är fortfarande en supertröttis. Hon är nu 4,5 månad och det känns som att vi har ett par kilometer kvar till ett klassiskt 3-månadersschema. :shock: Under julledigheten har det varit ännu mer freestylande med sovtiderna än vanligt, men det funkar bra ändå. Så länge mattiderna är rätt så fasta så reder sig sömnen på ett bra sätt tycker jag. Jag har ett schema som jag lutar mig mot, men lägger till och drar ifrån när det behövs. Oftast somnar Sigrid själv utan ett pip och det skarvas väldigt sällan! \:D/

Båda mina barn visar väldigt tydligt när något är fel. Sigrid blir jättegnällig när hon blir trött. Inget funkar liksom. Och så ser jag fullt med barn runtomkring som både sover och äter betydligt sämre som alltid verkar så nöjda. Varför är det så?

Ha en fin nyårsafton allihopa, så ses vi i det nya året! Vi har proppat hela bilen full med pinaler för att fira nyårsafton ute i skärgården - en natt tänkte vi stanna, men man kan tro att vi ska flytta dit. :shock: :lol:

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Vad härligt att det går så bra! =D> [-o< När barnen sover mer än "normalt" får man ju bara tacka och ta emot. Tids nog kommer det ju mer vakentid :)

Innan vi kurade storebror sov han väl ca 10-11 h/dygn + en del dåsande. Han var en pigg (övertrött) och mkt glad bebis men det krävdes ju en hel del att hålla honom nöjd. Några 30 min på mage medan mamma lagade mat var det verkligen inte tal om. Nu är det väl ungefär lika mkt missnöje men skillnaden är ju att jag vet vad det beror på och att jag inte måste underhålla för att få njuta av glada barn. Men sen tror jag även att vissa barn kräver det lilla extra i rutinerna och tar lite längre tid på sig innan allt faller på plats. Det är först de senaste två månaderna som Vilhelm sover 2 h på dagen utan skarvar tex, tidigare har det bara skett i undantagsfall.

Gott nytt år och hoppas ni får en härlig kväll!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Vad härligt med 12-timmarsnätter!! För oss hägrar de nånstans i fjärran därborta... :mrgreen: Jag är ju en sån som nattmatar vid 04 istället för 22 (har provat 22 men det resulterar alltid i tidiga uppvak sen) och det känns väldigt frestande att slippa de där nattliga aktiviteterna. :sleep:
SaraMilana skrev: Båda mina barn visar väldigt tydligt när något är fel. Sigrid blir jättegnällig när hon blir trött. Inget funkar liksom. Och så ser jag fullt med barn runtomkring som både sover och äter betydligt sämre som alltid verkar så nöjda. Varför är det så?
Jag har inget svar på det, har själv undrat ibland när jag ser såna bebisar. Ibland har jag tänkt att det är övertrötthet som gör dem så lugna och passiva.
Men också att många av oss SM-mammor och pappor kanske utmanar barnen mer - med magläge, att vänta på maten och sömnen osv, för att styra upp tillvaron. Ser så många bebisar som snuttäter och sitter i knät/babysitter hela tiden, så då känns det egentligen mer som om de bara är passiva än nöjda. :shock:

Sen är det nog faktiskt en personlighetsfråga också faktiskt....
Mina barn är oerhört olika, för Irma satte sig schemat snabbt som ögat vid 2 mån och hon somnade lugnt och sov utan uppvak väldigt tidigt. Sen vi började med riktig mat så har hon alltid ätit som en häst och älskar all mat.
Dock skulle jag absolut inte beskriva henne som en nöjd person....hon har alltid velat framåt och strävat mot nästa steg. Först tänkte vi att när hon lär sig åla blir det bättre, men icke, då ville hon resa sig. Sen när hon lärde sig gå var det andra frustrationer osv... Först nu när hon pratar upplever jag att hon har landat mer faktiskt, men att hon fortfarande har ett sjujäkla driv - som jag kopplar ihop med hennes "missnöjdhet" som bebis.

Olof å sin sida (som visserligen bara är tre månader ung än, så kanske inte personligheten har blommat ut fullt än) är lugn, nöjd och glad i de flesta situationer. Han kan ligga läääänge på mage och ta sig tid att vila och lägga ner huvudet, som jag nämnde. Ibland glömmer jag nästan bort honom, så lite väsen gör han, och när jag sen tittar till honom så kan han ligga och skratta och konversera med taklampan. :lol: :heart:
Å andra sidan har det tagit mycket längre tid för honom att sätta schemat, och han svär ofta länge vid läggning och har många uppvak.
Ingen aning om det har nåt samband, men man kan ju inte låta bli att jämföra knattarna..... :D :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag har funderat lite mer om det där med gnällighet (jag tänker nog framförallt vid trötthet, för det är det som har varit värst för båda mina små tröttmössor).

Vi var på dop i mellandagarna. Vi lyckades tajma in mat- och sovtider oerhört bra, hon sov långlur i bilen på väg dit och skulle få mellis lagom till fikat efteråt. Men ändå kroknade hon när vi satt i kyrkan, så det var bara att lassa in lite mellis så fort som möjligt och sen ut i vagnen för en tupplur. När vi är ute på galej någonstans blir hon trött så väldigt mycket snabbare än annars, av alla intryck antar jag. Framför oss i kyrkan satt en bara lite äldre pojke som var knäpptyst och helnöjd och jag vet att han inte direkt sover som folk.

Men jag tänker såhär. När Sigrid börjar gnälla, gnugga sig i ögonen och pilla på örat så vet jag att hon är trött och behöver sova. Jag håller inte på och försöker gå runt och skaka och gunga och vifta och sjunga utan jag går helt enkelt och lägger henne. Då blir det ju såklart jättejobbigt när hon tvingas vara vaken trots att hon blir trött "för tidigt". Men ett barn som är van vid att vara trött men ändå inte få sova tycker ju inte det är något konstigt utan är nöjd av att titta på allt ståhej runtomkring.

Samma fenomen inträffar om vi har besök hemma. Inte om det kommer en eller två nya personer, utan om det blir lite fler. Då hänger jag inte riktigt med i svängarna och så står jag där helt plötsligt med en övertrött bebis. Då är det ju dessutom många famnar som skakar och gungar och viftar och sjunger. :?

Är vi bara hemma så är hon oftast helnöjd. Idag blev jag jätterädd, jag trodde att jag var själv på nedervåningen. Men så rörde det sig i ögonvrån och jag hoppade till. Jag hade helt glömt bort att jag tagit upp Sigrid och placerat henne för lite ensamlek i babygymet. :lol:

Slusatsen av detta är väl att jag nog får omvärdera mat- och sovtider lite när vi är ute på äventyr! Och inte tänka "men herrejösses, inte kan du väl vara trött efter bara en timme!" och försöka underhålla och hålla nöjd. För det slutar varje gång med en övertrött liten tjej som har svårt att somna när hon väl får chansen. En liten femminutare kanske skulle sitta fint då istället.

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Om två dagar är Sigrid fem månader och helt plötsligt är hon redo för ett tremånadersschema. Inte så förvånad är jag över det, då det var likadant för storasyster. Riktiga tröttisar båda två! Men lite kul är det, hur saker och ting kan förändras över en natt, en dag satt tiderna som en smäck!

Sigrid har kommit på att det är kul att ta sig framåt i livet! Fort går det inte, men fram kommer hon i alla fall. Hon ser väldigt målmedveten ut när hon får syn på nånting hon vill stoppa i munnen. Storasyster börjar bli skraj för att hon ska ta hennes saker. Hehe, bara att plocka bort dem från golvet, där ska de ändå inte ligga. 8) Hoppas på att hon ska få till den korsvisa ålningen, hjälper henne med fötterna då och då för att öka på chanserna.

Vi är sjuka för typ hundranittonde gången sen Sigrid föddes. Kanonförkylda denna gång. Sigrid verkar inte så påverkad av det förutom när hon ska somna, det är svårt med en täppt näsa för en tumsugare. :(

Jag kommer ihåg att Stella var fantastiskt nöjd kring 5-6 månader. Men det är ingenting mot den här lilla damen, hon är verkligen nöjd och glad nästan hela tiden! Det är underbart att spendera dagarna med henne! :heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Underbart!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Underbar läsning! =D> Hoppas att ni nu mår bättre hela högen och att lilla stora tremånadersschematjejen trivs med livet. :D

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vi börjar närma oss halvårsdagen och jag kan inte fatta att tiden går så fort! :shock: Sen sist har vi klarat av hopflyttning av syskonen, vändningscirkus och en vecka på Teneriffa.

Två dagar innan vi skulle iväg på semester tyckte jag att det var hög tid att flytta in Sigrid till Stella, eftersom de skulle spendera en vecka i samma rum oavsett. Vi hade inflyttningsfest i stor stil med saft, bullar och ballonger. Första natten gick kanon! Storasyster var så stolt! Andra natten (samma natt som vi skulle upp extra tidigt för att hinna med flyget...) dök vändningscirkusen upp med buller och bång och storasyster var väl inte riktig lika imponerad. Så under semestern fick faktiskt Sigrid sova i vagn, jag hade inte någon lust att ta tag i det där och då. Tur att vi denna gång har en riktigt stor liggvagn, hon är en lång tjej men får ändå plats bra (Kronan duo gamla modellen). Väl hemma igen sov hon en hel natt på rygg utan ett pip i spjälsängen, så jag undrar om vi inte lyckades dra vändningscirkusen vid näsan!

Vi valde att åka på semester just nu kring halvåret för att jag kommer ihåg den åldern som så härlig och det var verkligen en fullträff! Sigrid charmade både flygvärdinnor, tanter på planet, städerskor och servitörer. Nöjd, go och glad nästan jämt. Inte så rörlig utan nöjd med att sitta i knät och undersöka en typ en sked. Sover bra i sin liggvagn fortfarande och kan även sova i bärsele vilket hon gjorde på flygplatsen och i flygplanet. Att resa med en halvmånadersbebis kan verkligen rekommenderas!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Åh, vad härligt! :heart: :thumbsup:

:lol: halvmånadersbebis :lol: Nja, men om det blir fler barn (hoppas!) så håller jag med om att snart 6 månader verkar vara en förnöjsam tid! :D

Underbart att läsa att allt går så bra!!

Kram, bäst jag skriver om Samuels liv i hans egen tråd och inte kapar din! :wink:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"